Paard met hoofdwond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Paard met hoofdwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 11:10

Ik ben niet persé op zoek naar medisch advies, maar wil vooral mijn hart en hoofd luchten en de genezing bijhouden.

Gisteren werd ik rond 13:00 door een stalgenoot gebeld. Ze had mijn paard van het land gehaald met wat leek op een gat in zijn voorhoofd -O- Hij leek verder fris, dus ze wou me niet bang maken, maar ze vond dat ik dit moest weten.
Ik ben gelijk in de auto gestapt en ben naar stal gereden. Daar zag ik een paard dat welliswaar fris was, maar niet helemaal zichzelf. Bij nader onderzoek naar zijn voorhoofd, mocht ik nergens aankomen. Zelfs ernaar wijzen was niet geaccepteerd, ik kon dus niks zien. Omdat hij zo heftig reageerde en het enorm gezwollen was, gelijk de dierenarts gebeld. Die had nog wat afspraken, maar zou kijken of ze het voor 17:00 zou redden.

Afbeelding

Toen ze uiteindelijk hier was, paard verdoofd, maar hij gaf nog steeds spatjes. Uiteindelijk bijverdoofd, hij zag werkelijk roze olifantjes dansen en kon nauwelijks meer staan, maar het was nog steeds een uitdaging om erbij te komen.
Plaatselijk verdoofd na een worsteling en geschoren was ik toch blij dat ik de dierenarts had gebeld!

Er zat een flinke scheur op z'n voorhoofd, ongeveer 2cm lang. Na uitspoelen en rond voelen was de conclusie dat het gat ongeveer 2,5 - 3cm diep was en tot aan de schedel raakte. Ze kon niet voelen of de schedel wel of niet beschadigd was.

Spoiler:
Afbeelding

Na pijnstiller, peniciline en een tetanus vaccinatie geprobeerd te hechten, maar ook dit liet hij niet doen. Na nog meer worstelen is het uiteindelijk geniet.

Ik heb helaas zijn mooie voorpluk moeten afknippen, zodat deze niet in de wond zou hangen, het ziet er niet uit nu -O-

Spoiler:
Afbeelding

Ik heb voor 6 dagen pijnstilling (oraal) en peniciline (intramusculair) mee. Als het over een week niet minder gezwollen en minder pijnlijk is wil ze foto's komen maken.

Na het roesje uitgeslapen te hebben is hij weer terug op de wei gegaan en ik kreeg vanochtend van een stalgenootje een foto. Het is weer dikker geworden, maar dat is begrijpelijk na alles wat er gisteren aan gewriemeld is.

Ik voel me zo klote. Ik weet dat het niet anders was, maar samen met de DA met mijn eigen paard worstelen dat zo ontzettend veel pijn heeft, heeft mijn hart wel heel erg pijn gedaan. Vanmiddag ga ik er weer naartoe en verder heb ik een grote pot vetramil besteld. Kans is dat ik dat er niet op krijg, maar dan heb ik het in ieder geval.

Ik hoop van harte dat de foto's en verder circus niet nodig zijn :o Dit was wel weer genoeg spanning en opwinding.

Ik ben het hele land rondgegaan, alle schuilstallen en hooistations bekeken en ik heb eigenlijk niks gevonden dat dit duidelijk veroorzaakt kon hebben.

xLoki

Re: Paard met hoofdwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:23

Wat sneu zeg!
Mijn paard heeft vorig jaar ook zo'n giga winkelhaak onder zijn voorpluk gehad, vermoedelijk gestoten. Hij had ook ontzettend veel hoofdpijn, keek haast scheel van de pijn. Bij hem is het toen gehecht en hebben we hem goed in de pijnstillers gezet. Ik vond dat het heel snel genas en nu heeft ie nergens last meer van :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 11:33

Ik ga duimen dat het voor ons net zo snel is!

Ik kreeg net een foto van een stalgenootje. Het ziet er goed uit, wel dik, maar dat kan ook niet anders na al dat gewriemel van gisteren.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:38

Het dikke zou ik niet zo van opkijken, waarschijnlijk heeft ie een flinke klap gemaakt en een 'bult op je kop' heb je dan snel. Beterschap met hem!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:41

Sterkte met alles. Kun je vinden aan welke bak of ander voorwerp dit aan gebeurd is? Dan zou ik dat verwijderen. Hooiruif misschien, of iets dergelijks?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:50

O schrikken zeg ik zou denken ergens onder grazen en dan schrikken of hard omhoog komen met zijn hoofd ?
Het is echt dieper als je op het eerste gezicht zou denken gelukkig heb je het goed ingeschat.
Wilde de veearts geen praam gebruiken dat helpt vaak wel toch ?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:00

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Dit was toen de jaap bij mijn paard... Hij staat 24/7 buiten in een loopstal + paddock en we hebben alles afgezocht naar scherpe plekjes en bloed, maar niks gevonden. Dierenarts zei toen dat het ook mogelijk is dat dit A. met spelen is gebeurd, of B. toch heel hard gestoten tegen een bot object, zoals automatische drinkbak. Ze gaf aan dat de huid op het hoofd snel kan scheuren als er met brute kracht tegenaan geknald wordt. Dat verklaarde bij mijn paard in ieder geval wel de hoofdpijn die hij direct had.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:18

Geef het wat tijd en verder zou ik me er niet heel veel zorgen om maken.

Mijn oude schimmeltje had een paar jaar geleden een soort gelijke jaap precies tussen haar ogen. Beetje druilerig weer, bloed, witte pony, mag jij raden hoe dat er uit zag. Daar zijn toen 7 nietjes in gegaan, paar dagen metacam en 2 weken later de nietjes er weer uit. Verder niets aan het handje.

Pony van een vriendin heeft afgelopen jaar 2x haar hoofd extreem open gehaald (heftiger dan op alle gedeelde foto's hier in het top, lager tussen ogen en neus ongeveer), waarvan 1x ook een breuk in de schedel. 1e keer met breuk is goed genezen, 2e keer is ze nog onderweg maar gaat ook goed. Pony was al kopschuw toen ze bij haar kwam, en dat is er natuurlijk niet beter van geworden. Maar met een touwtje om de hals goed te hanteren, want een halster zit precies over de wond heen dus dat gaat niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:22

De enige tip : tijd.
Hier ook ervaring mee.

Geef m echt even wat weken rust...die koppijn zal wel even blijven.

Goed gehandeld!

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:03

Gatver afschuwelijk, daar zou ik ook naar van zijn. Wat hebben ze toch af en toe rare dingen aan de hand

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 20:10

Ik heb mijn dierenarts nog nooit met een praam gezien, dus ik vermoed dat ze er wellicht geen heeft. Ik heb daar eerlijk niet naar gevraagd.

Fijn om de goeie verhalen te horen! Nu bij mij de stress een beetje gezakt is en hij vandaag zijn eerste dosis penicilline en pijnstiller gehad heeft van mij voel ik me ook iets beter.

Het oogt alsof de zwelling iets is afgenomen, al kan dat ook komen van de geschoren vacht. Het heeft ietsje gebloed, maar niet veel.

Foto lukte niet, hij wou niet stil staan met mijn handen zo dicht bij z'n voorhoofd. Dus even een filmpje.
https://drive.google.com/file/d/1SbvrZT ... sp=sharing

SeaTheStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:54

Staat hij met andere en kan hij wellicht een klap gehad hebben?

Hier ook paard van een stalgenootje dat een paar maanden geleden z'n hoofd open had gehaald door te steigeren op de wagen. Die had ook wel even flinke hoofdpijn. Bij hem was het wel gehecht met een hoop sedatie en plaatselijke verdoving en uiteindelijk ook gewoon genezen zonder verdere complicaties. Het was even schrikken en het DA-bezoek was wel nodig, maar verder heeft hij er geen problemen van ondervonden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:57

Hoofden genezen echt als een zot. Maak je geen zorgen, over een week of anderhalf zie je er niks meer van.
Tuurlijk kun je de pech hebben dat het bot echt hard geraakt is en dat er een splintertje uit wil, maar ga voor nu even uit van een beetje geluk bij het ongeluk ;)

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:04

Van de zomer heeft mijn paard zich opengehaald aan haar hoofd toen ze weggleed in stal tijdens het opstaan (schoon vlas op een net schoon gespoten stal, dus hartstikke glad... Het was niet de bedoeling dat ze ging liggen ook). Zij heeft een winkelhaakje hierbij in haar hoofd opgelopen, beetje net zo diep als dat van jou paard.

Niet an te druk over maken, lekker vanaf blijven en het geneest snel vaak. Je kan hem nog metacam of novacam bijgeven voor de hoofdpijn als als die het toelaat heel zachtjes zijn voorhoofd masseren tegen de pijn.

Voor de rest vooral niet te veel mee bemoeien.