Paard met probleemgedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1311

Paard met probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 11:26

Ik weet niet meer hoe ik verder moet met m'n paard Songe.

Even zijn verhaal;
Afgelopen zomer heeft hij z'n vriendje rocco verloren bij zijn vorige eigenaar. Hier had hij 10 jaar mee samen gestaan.
Omdat de vorige eigenaar gaat verhuizen moest songe dus ook weg. Hij is verkocht geweest naar mensen in Apeldoorn. Daar kon hij niet wennen. Is terug gekomen. En toen kwamen wij in beeld.

30 augustus is hij hier gekomen. We hebben toen meteen een maatje voor hem gekocht. Een shetlander; Kate. Zodat hij niet alleen kwam te staan.

Veel van hem genoten. Heerlijke buitenritten gemaakt. Maar hij vond het steeds minder leuk als we alleen met Kate weggingen.

Toen kreeg ik 3 weken ong geleden een aanvraag voor stalling van een haflinger.. ik dacht; dat is een goed idee. Staat songe niet meer alleen als ik met Kate wegga.. dus probleem opgelost.

Maar dit werkte dus HELAAS helemaal NIET zo.. hij is nu nog meer op Kate gesteld. En ziet de haflinger(falcon) als een indringer en beschermt Kate enorm. Falcon mag absoluut niet de buurt komen van Kate. En als we nu Kate eruit pakken flipt hij nog meer dan voorheen. Songe inspannen om te rijden lukt alleen nog met Kate in de buurt. En onderweg op buitenrit wil hij ook graag naar huis..

Omdat zij gedrag ook gevaarlijk situaties opleverd (doordat hij niets ontziet als hij naar Kate wil) sta ik op punt hem weg te doen.
Maar ik wil hem toch nog een kans geven.
Zou het nog goed kunnen komen? Of wat zou hierachter zitten? Een trauma?

Graag jullie hulp/tips

Ps; songe is een draver van 16 jr. En heeft vroeger in de drafsport gelopen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:31

hoi hoi,

ik neem aan, dat Songe een ruin is en de haflinger ook? Ik herken dat gedrag van mijn ruin. Hij wil de merrie beschermen, want die is van hem.
Ik heb voor mijn ruin dan ook een ruinenkudde gekozen, zodat zijn koppie wat rust krijgt. Is in mijn ogen toch een stuk hengstengedrag, dat nog over is.

Kun je Kate niet meenemen op buitenrit voor nu als handpaard?
Laatst bijgewerkt door Veriye op 25-11-24 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam1311

Re: Paard met probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 11:33

Hey. Ja songe is een ruin. Falcon ook en de shetlander een merrie inderdaad..
Het hengstengedrag kan ik me wel iets in vinden.

Gaat ook niet veranderen denk je?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:35

Hier werd het alleen maar erger en erger. Hij had echt de hele dag stress. Maar gezien mijn paard niet aan huis staat, heb ik voor een ruinenkudde gekozen en binnen 48 uur had ik mijn rustig paard weer terug.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 11:37

Ja inderdaad. Hij staat hier aan huis. Dus als dat het probleem zou zijn, wat ik wel aannemelijk vind, kan ik hem niet langer houden helaas..

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 11:41

Of nog een shetland merrie erbij of is dat geen goed idee?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:43

Mirjam1311 schreef:
Ja inderdaad. Hij staat hier aan huis. Dus als dat het probleem zou zijn, wat ik wel aannemelijk vind, kan ik hem niet langer houden helaas..

Je bedoeld dat je dan het paard op stalling niet langer aan kunt houden neem ik aan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:45

Kan Kate niet af en toe als handpony mee als je met jouw paard gaat rijden? Als je rustige stapritjes doet met af en toe een beetje draf, dan zou dat misschien een oplossing zijn.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:48

Mirjam1311 schreef:
Of nog een shetland merrie erbij of is dat geen goed idee?

Als Songe dominanter is, dan de haflinger, gaat hij die ook inpikken en dan zit je in hetzelfde schuiltje.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 11:49

DuoPenotti schreef:
Mirjam1311 schreef:

Je bedoeld dat je dan het paard op stalling niet langer aan kunt houden neem ik aan?

Als ik geen goede oplossing kan vinden moet ik toch een andere eigenaar voor hem gaan zoeken. Hij wordt hier ook niet gelukkig van. Is al enorm afgevallen en staat vol stress als Kate weggaat. Of als hij weggaat.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 11:50

Shenavallie schreef:
Kan Kate niet af en toe als handpony mee als je met jouw paard gaat rijden? Als je rustige stapritjes doet met af en toe een beetje draf, dan zou dat misschien een oplossing zijn.

Hun tempo verschilt enorm dus dat ik niet heel handig

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:58

Je zou ook van Kate afscheid kunnen nemen en een ruinengroep voor hem kunnen maken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:04

Is het niet een optie dat de haflinger / eigenaar een andere stal zoekt?

Dan hoeft hij in ieder geval niet meer te concurreren over Kate en valt die stress weer weg. Misschien is het dan handig er nog een shetmerrietje bij te zetten voor als je met Kate op stap gaat, zodat hij niet alleen achter blijft.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:11

Beemsterkaas schreef:

Dan hoeft hij in ieder geval niet meer te concurreren over Kate en valt die stress weer weg. Misschien is het dan handig er nog een shetmerrietje bij te zetten voor als je met Kate op stap gaat, zodat hij niet alleen achter blijft.

Ik had begrepen, dat het ook op buitenrit drama is, wanneer Kate terug blijft en hij weg moet van stal. Ook al zet je er nog 5 shetten bij, dat probleem hou je dan.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 12:13

Ja ingewikkeld. Ik had gehoopt dat ze met z'n drieën een leuke groep zouden vormen.
M'n dochter is helemaal dol op Kate dus die weg is ook geen optie.

Maarja.. ik moet toch een keus gaan maken

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 12:15

Veriye schreef:
Beemsterkaas schreef:

Ik had begrepen, dat het ook op buitenrit drama is, wanneer Kate terug blijft en hij weg moet van stal. Ook al zet je er nog 5 shetten bij, dat probleem hou je dan.

Nu en voordat falcon er was vond hij het niet leuk als Kate wegging.
Het gedrag is alleen erger geworden.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 12:15

Maar sinds falcon er dus is wil hij op buitenrit zo snel mogelijk naar huis.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:17

Het gaat tegen zijn natuur en instinct in om Kate achter te laten bij die haflinger, en zo ontstonden de problemen.

Zoals ik het lees was hij voor de komst van de haf wel gewoon braaf op buitenrit, alleen onrustig als Kate vertrok. Daarom wilde TS een derde paard erbij.

Als hij rust heeft in zijn kudde, is in zijn eentje op buitenrit vertrekken voor hem weer een stukje makkelijker, al blijft dat voor sommige paarden altijd een moeilijk puntje natuurlijk.

In ieder geval een paard dat last heeft van hormonen en/of stress over zijn weidegenootje is maar zelden voor rede vatbaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:19

Hoe meer gestresst ze thuis zijn hoe meer stress hij natuurlijk meeneemt op buitenrit. Zolang het thuis niet goed gaat is buitenrijden dus alleen maar extra stress bovenop de stress.

Het is op zich niet gek dat een paard verlatingsangst heeft en het niet prettig vindt om alleen te zijn buiten of thuis. Sommige paarden kunnen dat wel, een hoop ook gewoon niet. En dat vereist training of acceptatie denk ik.

Hoe is de inscharing met het nieuwe paard gegaan?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:23

Misschien heeft jou paard gewoon wat mentale rust nodig. Zijn maatje verloren, verhuizen en nog een keer verhuizen (naar jou) en te onzeker (denk ik) om zijn nieuwe maatje nu uit het oog te verliezen. 16jaar en draver.. hoe zit hij überhaupt in zijn vel. Staat hij niet te hoog in het voer bijvoorbeeld. Al eens naar lichamelijke stress oorzaken laten kijken?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:33

Mirjam1311 schreef:
DuoPenotti schreef:

Als ik geen goede oplossing kan vinden moet ik toch een andere eigenaar voor hem gaan zoeken. Hij wordt hier ook niet gelukkig van. Is al enorm afgevallen en staat vol stress als Kate weggaat. Of als hij weggaat.

Serieus?

Songe heeft 10 jaar een lief maatje gehad en heeft ook 10 jaar dezelfde eigenaar gehad?
Nu heeft ie in korte tijd dus EN zijn maatje verloren EN zijn vastigheid van zijn vorige eigenaar verloren, en nog een paar verhuizingen gehad in heel korte tijd.

Het dier staat nog geen 3 maand bij jullie en krijgt met nog een verandering te maken (haf erbij) en ipv rust bij hem, gaat ie over de flos (je zou van minder) en dan wil je beslissen om Songe dan maar weg te doen?

Waarom niet terug naar enkel Kate en Songe en haal er hulp bij om hem te leren dat als Kate weggaat, ze ook weer terug komt.

Ja, dat kost geldt, ja dat kost tijd en inzet.

Dat dier staat stijf van de stress zo te lezen en ik vind dat je dan als eigenaar verplicht bent om hem te helpen. Het was kennelijk leuk zolang je er plezier mee had, maar nu er wat in geinvesteerd moet worden, denk je er over om niet thuis te geven?

Mijn tip:
1) haf weg
2) investeer tijd en geld om hem te helpen met zijn stress (bv met ESDR therapie; daar heb ik heel goede ervaringen mee gezien)
3) geef dat dier waar hij recht op heeft: een baas die naar zijn behoeften luistert en hem niet enkel leuk vindt als hij doet wat jij leuk vindt

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:48

Ik zou het wat anders verwoorden, maar ik ben het eigenlijk wel eens met Rocamor

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:53

Ik zou kate wegdoen voor een ruin shetlander. Sommige ruinen doen het gewoon beroerd in groepen met merries erbij.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:08

Ik Ben wel eems met Rocamor. De haf weg, tijd en energie steken in het afleren van dat gedrag. Hij heeft al zoveel meegemaakt. Het paardje verdient rust in zijn hoofd. Niet nog een verhuizing, nog een probleem, enz.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:14

Ik zou niks weg doen.
Alleen de nieuwkomer die niet van jou is.
En daarna tijd investeren in je paard zodat hij leert alleen achter te kunnen blijven.
Het is lastig, dat weet ik. De mijne ging toen ik hem net had zelfs flippen bij paarden wissels buiten... ook al bleef hij niet eens alleen achter.
Na veel oefenen, en hem vertrouwen geven dat er altijd wel weer een paard terug komt ook al duurt het soms even... is hij nu vrij relaxed, kan zelfs alleen achter blijven (alleen als het waait en regent niet, maar dan wil hij sowieso naar binnen :') )