Paard drinkt niet na operatie en infuus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X2305

Paard drinkt niet na operatie en infuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 07:57

Inmiddels staan we allemaal een beetje voor een raadsel. Een beetje hopeloos maak ik dit topic aan, in de hoop dat er iemand is met de tip.

Vorige week donderdag heeft mijn vijftienjarige KWPNer een operatie gehad aan een cyste in de elleboog. Deze is succesvol verlopen echter duurde deze 4,5 uur. Hij stond vlot in de benen maar heeft tijdens de operatie helaas longoedeem ontwikkeld. Hierdoor had hij ernstig zuurstof tekort en is hij vanaf donderdag middag tot zondag aan het zuurstof gezet.

Een dag erna kreeg hij verstoppingskoliek, ondanks dat hij vooraf gesondeerd is om dit proberen te voorkomen. Ze hebben in België alles uit de kast gehaald om hem er bovenop te krijgen, hij heeft paraffine en buscopan gekregen, is gesondeerd, is vanaf donderdag aan het infuus gezet en deze werd elke zoveel uur vervangen. Een dag erna ging het al veel beter waarmee ik heel blij was. We hadden gewoon enorme pech met de complicaties. Hij eet natte slobber, gras en wat gestoomd hooi ivm het zuurstof tekort dus beschadigde longblaasjes is er voor gestoomd hooi gekozen.

Sinds zondagavond zijn dus het zuurstof en infuus losgekoppeld. Maandag en dinsdag deed hij het goed, blijft super mesten en de bloedwaardes werden beter en beter maar…… hij drinkt zelf niet. Gewoon helemaal niet.

Er zijn diverse soorten water aangeboden, water met een smaakje, hele natte slobber, water uit emmers, automatische drink bak, water op andere temperaturen… maar hij drinkt niet.

Ze zien dit soms 1 dag na het infuus, omdat het paard afdoende vocht binnen heeft gekregen, maar geen drie dagen lang. Ook andere klinieken herkennen dit niet, het is heel atypisch gedrag.

Inmiddels gingen op dag drie nu zonder infuus de nier waardes achteruit en werd de mest weer droog, uit voorzorg is hij nu weer aan het infuus gezet.

Alle andere waardes zijn goed in het bloed, hij wil wel eten dus de slikreflex is in orde, hij is blij en vrolijk, maar als hij niet drinkt ligt verstoppingskoliek of nier problemen weer op de loer.

Inmiddels is dit de derde complicatie na de operatie, zonder operatie kon hij niet pijnvrij zijn dus ik had geen keus maar ik wil hem zo ontzettend graag nog een aantal jaar een fijn pensioen geven -O-

Het is nu al een week kritiek en zij hebben dit nooit eerder gezien. Vandaag kijken de artsen van de interne geneeskunde mee. Hij staat al preventief op omeprazole en sucrulfaat een week. Zijn zuurstof/ademhaling is inmiddels goed en daarvoor krijgt hij enkel nog Flexineb behandelingen. Hij eet graag gras.

In principe hoort hij op boxrust te staan, maar vandaag ga ik toch een rondje met hem lopen en hem wellicht laten grazen. Wie weet komt dan het normale patroon terug.. ik neem ook zijn eigen voer (hij kreeg fibrefeet en cavalor slobber) mee en 6 flessen water van thuis.

Er is overleg geweest met andere klinieken, maar zij herkennen dit allemaal niet…. Is er iemand die dit wel herkent en de tip heeft? Inmiddels is het nu een week allemaal erg kritiek en ik wil zo graag dat hij beter wordt |(

Bernoe

Re: Paard drinkt niet na operatie en infuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:37

Wat vervelend...
Ik zou niet 6 flessen water meenemen, maar echt z'n hele waterbak en water van thuis. Althans als dat mogelijk is. Als dat niet gaat dan met een emmer van huis. En dan niet het water voor het vervoer in flessen oid doen, maar proberen te vervoeren in de bak/emmer.
Veel sterkte en succes, ik hoop dat ie gauw weer drinkt en goed opknapt!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:42

Als hij het water van huis niet drinkt, dan proberen met een fikse scheut appelsap er door?

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 08:44

Alles is al geprobeerd kwa smaak. Appelsap limonade..

Ik neem inderdaad water van thuis in een bak mee. En ook in lege flessen..

Z’n waterbak thuis is automatisch. De zwarte ton uit de wei niet, die krijgt hij wel..

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:47

Onze paarden drinken graag regenwater, misschien dat je tijdens het wandelen vandaag
langs wat plassen kunt lopen?
Die zijn er nu wel genoeg ;-)

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:59

Wat een vervelende complicatiesvoor je paard! Heeft hij wel proberen te drinken bv een slok en is daarna gestopt of helemaal niks? Is het elke keer aangeboden in dezelfde emmer/bak? Is er geprobeerd water op een andere plek aan te bieden dan in de stal? Staat hij geïsoleerd of kan hij andere paarden zien? Eet hij de slobber wel? Blijft de water voorziening meerdere uren in zijn stal staan? Is hij deze manier van water in stal wel gewend? Durft hij zijn neus er wel in te steken? Al water aanbieden in zijn voerbak geprobeerd waar hij nu wel uit eet?
Hier een paar dingen waar ik nog aan dacht.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:06

Je geeft aan dat hij ‘wat’ hooi krijgt. Is dat een paar handjes of een paar kg of gewoon zijn normale rantsoen? Ik heb wel vaker paarden gezien die niet drinken zolang ze weinig ruwvoer krijgen. Dus wellicht kan de portie hooi omhoog?

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 09:19

Hij is na de koliek natuurlijk heel voorzichtig opgebouwd in het rantsoen. Hij stond gisteren op 3/4e normaal rantsoen. Het gras eet hij beter dan het hooi.
Het gevaar van een nieuwe verstopping koliek lag gisteren op de loer met droge mest door dus te weinig vocht. Dan krijgt hij wel ook gelijk minder hooi even om dat weer te voorkomen….

Hoe het rantsoen er vandaag uit ziet weet ik niet, ik ben al enige tijd onderweg maar door de sneeuw en ijzel hier duurt het best lang.

Hij heeft eerst de slobber gedronken en daarna ook nog een keer een klein beetje uit een emmer. Daarna niets meer. Er zijn diverse emmers en bakken gegeven op verschillende plekken in de stal. Buiten de stal om drinkt hij normaal sowieso minder. De water voorzieningen blijven staan en worden gefotografeerd en gemeten kwa hoeveelheid en via de camera wordt hij continu in de gaten gehouden. Deze worden wel ververst en op diverse temperaturen aangeboden.

Hij kan andere paarden zien en ik ben ervan overtuigd dat hij geen flinke stress heeft. Hij staat eigenlijk heel rustig. Tuurlijk draait hij een keer een extra rondje als ze voor het zoveelste onderzoek komen maar eigenlijk staat hij er heel relaxed. Ik ben ervan overtuigd dat hij dit nu thuis ook zou doen..

De automatische waterbak is nu afgesloten omdat die lastiger kwa hoeveelheid is maar daar gaat hij niet eens heen.

In de voerbak zit een gaatje, maar hier hebben ze hele waterige slobber in gedaan en ook dat laat hij staan…..

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 09:24

Het lijkt (!) wel alsof hij dénkt dat hij zelf niet hoeft te drinken. Met het infuus is dat logisch, maar zonder infuus moet die prikkel normaal gesproken snel op gang komen.

Ze hebben heel koud, heel lauw, heel warm, een beetje lauw; appelsap, limonade, water uit de supermarkt geprobeerd.. de huidige slobber eet hij niet heel waterig dus ik neem vandaag weer de fibrefeet mee want die maak je met flink wat water en vond hij thuis heel lekker. Maar dan nog drinkt hij niet.

Hij is niet angstig voor emmers/bakken of de automatische drink bak. Normaal sopt hij wel eens en dat doet hij dus nu ook niet.

Ze zien dit alleen soms bij paarden met maagproblemen maar hij krijgt hier al alle medicatie voor (daar begonnen we preventief mee) en die drinken dan zodra ze op de medicatie staan na een paar dagen zelf wel. Hij staat er nu al een week op…

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:26

Heeft hij nog medicijnen waar hij zich misselijk van kan voelen?

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 09:41

De antibiotica is inmiddels gestopt (n.a.v. de operatie wond preventief) en de pijnstillers zijn ook afgebouwd..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:02

Ik weet dat er toen testen zijn gedaan welk bloedbeeld maakt dat pony's gaan drinken en aanvullen en ook welke voedingsmiddelen en medicatie dorstprikkel verhogend werken bij pony's.
Maar natuurlijk geen idee of dit voer/medicatie kan in jullie huidige beleid, maar misschien wel iets om naar te kijken:

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... .tb02028.x

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:04

Heeft hij een liksteen? Zoutaakt dorstig..

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:08

Misschien een vreemde opmerking maar heeft hij op t moment wel meer vocht nodig?
3 dagen klinkt idd lang, maar als hij waterige slobber krijgt en gras, misschien zegt zijn lichaam hem om eerst geen vocht meer binnen te krijgen?
Was de mest al helemaal stevig? Eet hij ook stro? Drinkt hij normaal wel veel of gewoon wanneer t nodig is?

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 10:22

c_alsemgeest schreef:
Ik weet dat er toen testen zijn gedaan welk bloedbeeld maakt dat pony's gaan drinken en aanvullen en ook welke voedingsmiddelen en medicatie dorstprikkel verhogend werken bij pony's.
Maar natuurlijk geen idee of dit voer/medicatie kan in jullie huidige beleid, maar misschien wel iets om naar te kijken:

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... .tb02028.x

Dankjewel! Deze ga ik zo bespreken op de kliniek.

Zoutsteen heb ik bij me en ga ik in overleg aanbieden.

Hij heeft absoluut vocht tekort. Zijn mest werd weer heel droog en zijn nier waardes gingen achteruit. Dat is de reden dat de situatie weer kritiek is…hij kreeg anders sowieso weer een verstoppingskoliek en zijn bloed werd ook weer dikker. Ze testen alles elke vier uur omtrent bloedwaardes en echo’s etc.
Laatst bijgewerkt door X2305 op 21-11-24 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 10:25

Hij drinkt normaal op de wei, niet veel in de paddock sopt hij soms het hooi. Op stal heb ik hem altijd zien drinken. Zeker niet meer dan andere paarden maar gewoon normaal. In de paddock ook uit de zwarte ton. Is niet kieskeurig drinkt ook ouder water of ‘vies’ water normaliter.

De mest was zondag maandag en dinsdag top. Woensdag ochtend ook nog en dus woensdagmiddag veel te droog. Stro eten kan niet want hij staat op zaagsel, dit eet hij ook niet.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:30

Het zuurstof gebrek kan niet iets in de hersenen beschadigd hebben?

Dat er op de plek van de aansturing van die prikkels, er in de hersenen iets beschadigd is door het zuurstof te kort?

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 10:34

Er is geen hersenscan uitgevoerd. Nogmaals vasten en opereren of een mri of iets ga ik ook niet doen. Hij levert al een week een strijd en ging gezond de operatie in, nog een keer onder verdoving of narcose is op dit moment zeker geen optie. Dat zou niet eerlijk zijn voor hem… het is juist allemaal begonnen daarna. Ik snap je suggestie hoor!
In de basis zou dit niet het geval mogen en kunnen zijn; eerst dronk hij de waterige slobber nog wel en viel hij er nog net niet op aan. Maar dat is nu dus ook niet meer (wellicht vandaag wel, ik ben er bijna).

Hij heeft verder helemaal geen afwijkend gedrag getoond. Niet met eten, niet op stal, hij ligt niet veel, gewoon af en toe een minuut of 20 net als thuis. Daarom denk ik niet dat dat het is.. zijn zuurstof waardes zijn nu ook goed en dat is ook niet veranderd sinds zondag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:35

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:40

Een schep tarwezemelen in een halve ( of hele ) emmer, eventueel iets lauw, water doen en zien of hij dit wil opslurpen.
Je kan het eventueel even laten ' inweken ' zodat de smaak nog beter tot zijn recht komt.
Normaal zijn ze gek op die zemelen en hiermee krijg je vaak de grootste drinkweigeraar toch aan het drinken.
Het proberen waard denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 21-11-24 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:41

ellepel schreef:
Ik heb er eerder wat van gelezen op bokt,dat paard had een verdikking achter op de tong
Misschien heb je er wat aan
Sintara @ [PW] Paard drinkt niet

Maar dat paard at ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:42

Nou het ging mij meer hier om:

Inmiddels is gelocaliseerd dat het achterin haar tong moet zitten. Haar tong is ook erg dik op dat punt. Dit zou veroorzaakt kunnen worden, ik hoop dat ik het zo goed verwoord, door een 'dislocatie' van kaakgewricht/tongbeen. Daar is ze voor behandeld en nu dus weer afwachten.

En je weet het niet,zoiets kan ook aan de hand zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:48

Ik heb mijn vorige paard tijdens endurance wedstrijden aan het drinken gekregen met stukjes appel in de emmer. Die blijven drijven en die viste ze er dan uit, met gelijk wat water. Na een aantal keren dronk ze ook gewoon water tijdens wedstrijden. Misschien werkt dat nog bij die van jou.
Wel vreselijk naar voor jou en je paard, heb je er alles aan gedaan om hem pijnvrij te gaan krijgen en dan heb je er zoveel naweeën van. Heel veel sterkte in elk geval.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 12:24

Bedankt allemaal!

En goed nieuws….. hij heeft net na de zoutsteen wat gedronken uit de grote zwarte ton (‘gewoon’ water van hier) én ik heb hem heel even kort gestapt en wat gegraasd. Daarna daar 1 emmer geplukt en alles is op!

Hij staat wel wederom op rantsoen omdat de darmen nog niet super werken. Ik hoop zo dat deze snel weer volledig aan de slag gaan en elke 2 uur mag hij, ondanks box rust, daar even grazen. Met de zoutsteen moet ik wel opletten dat het niet te veel wordt dus die gaat elk uur erin en eruit.

Hij is wel heel blij!

Goede tip omtrent het gewricht, wie weet kunnen ze daar ook nog even naar kijken :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:25

Wat fijn dat hij gedronken heeft! Soms zit het in iets heel kleins. Kan goed zijn dat de eigen ton een verschil maakt.