Vorige week donderdag heeft mijn vijftienjarige KWPNer een operatie gehad aan een cyste in de elleboog. Deze is succesvol verlopen echter duurde deze 4,5 uur. Hij stond vlot in de benen maar heeft tijdens de operatie helaas longoedeem ontwikkeld. Hierdoor had hij ernstig zuurstof tekort en is hij vanaf donderdag middag tot zondag aan het zuurstof gezet.
Een dag erna kreeg hij verstoppingskoliek, ondanks dat hij vooraf gesondeerd is om dit proberen te voorkomen. Ze hebben in België alles uit de kast gehaald om hem er bovenop te krijgen, hij heeft paraffine en buscopan gekregen, is gesondeerd, is vanaf donderdag aan het infuus gezet en deze werd elke zoveel uur vervangen. Een dag erna ging het al veel beter waarmee ik heel blij was. We hadden gewoon enorme pech met de complicaties. Hij eet natte slobber, gras en wat gestoomd hooi ivm het zuurstof tekort dus beschadigde longblaasjes is er voor gestoomd hooi gekozen.
Sinds zondagavond zijn dus het zuurstof en infuus losgekoppeld. Maandag en dinsdag deed hij het goed, blijft super mesten en de bloedwaardes werden beter en beter maar…… hij drinkt zelf niet. Gewoon helemaal niet.
Er zijn diverse soorten water aangeboden, water met een smaakje, hele natte slobber, water uit emmers, automatische drink bak, water op andere temperaturen… maar hij drinkt niet.
Ze zien dit soms 1 dag na het infuus, omdat het paard afdoende vocht binnen heeft gekregen, maar geen drie dagen lang. Ook andere klinieken herkennen dit niet, het is heel atypisch gedrag.
Inmiddels gingen op dag drie nu zonder infuus de nier waardes achteruit en werd de mest weer droog, uit voorzorg is hij nu weer aan het infuus gezet.
Alle andere waardes zijn goed in het bloed, hij wil wel eten dus de slikreflex is in orde, hij is blij en vrolijk, maar als hij niet drinkt ligt verstoppingskoliek of nier problemen weer op de loer.
Inmiddels is dit de derde complicatie na de operatie, zonder operatie kon hij niet pijnvrij zijn dus ik had geen keus maar ik wil hem zo ontzettend graag nog een aantal jaar een fijn pensioen geven

Het is nu al een week kritiek en zij hebben dit nooit eerder gezien. Vandaag kijken de artsen van de interne geneeskunde mee. Hij staat al preventief op omeprazole en sucrulfaat een week. Zijn zuurstof/ademhaling is inmiddels goed en daarvoor krijgt hij enkel nog Flexineb behandelingen. Hij eet graag gras.
In principe hoort hij op boxrust te staan, maar vandaag ga ik toch een rondje met hem lopen en hem wellicht laten grazen. Wie weet komt dan het normale patroon terug.. ik neem ook zijn eigen voer (hij kreeg fibrefeet en cavalor slobber) mee en 6 flessen water van thuis.
Er is overleg geweest met andere klinieken, maar zij herkennen dit allemaal niet…. Is er iemand die dit wel herkent en de tip heeft? Inmiddels is het nu een week allemaal erg kritiek en ik wil zo graag dat hij beter wordt