onkruid vergaat niet, van ziekte naar herstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

onkruid vergaat niet, van ziekte naar herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 00:55

In 2013 kreeg ik mijn tweede paard: een 14-jarige draver genaamd Roletta. Haar vorige eigenaar had geen klik met haar. Ze vond Roletta soms wat spannend en te vlot. Ze waren geen match en zocht via bemiddeling van een dierenopvang een plek waar Roletta het beter zou hebben. Ik had inmiddels een eigen weide voor mijn eerste paard en was op zoek naar gezelschap voor hem.

Afbeelding

Afbeelding

Roletta en ik hadden meteen een enorme klik. Als jonge meid vond ik haar snelheid geweldig, en samen gingen we elke uitdaging aan. In 2015 besloot ik haar te laten dekken. Ik wilde graag een veulen van haar, zodat ik een stukje van haar zou behouden als zij met pensioen ging. In 2016 werd haar prachtige zoon Wodan geboren.

Afbeelding

Helaas begon Roletta na het veulenen snel af te vallen. Haar ribben werden zichtbaar en ondanks bijvoeding bleef ze gewicht verliezen. Ik dacht dat Wodan haar "opvrat" en besloot hem al na vier maanden af te spenen. Maar ook dat hielp niet. Het ging steeds slechter. Van dierenarts naar dierenarts, met ontwormingskuren, tandartsbezoeken en bloedonderzoeken, maar niets leek te werken. ik verplaatste haar naar een kennis, omdat daar consequenter gevoerd kon worden ook als ik minder tijd had maar In de winter van 2016 was Roletta al ruim 150 kg afgevallen. Uiteindelijk werd de ziekte van Lyme vastgesteld, en hoewel de behandeling het afvallen stopte, kwam ze geen gram meer aan.

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb geen fotos van haar zonder deken in die tijd, of althans niet welke ik ga plaatsen, maar ik denk dat dit smalle nekje al voldoende laat zien hoe ze was |(

Ik stond op het punt haar te laten inslapen. Ze was mentaal nog zo sterk en vol levenslust, maar fysiek was er bijna niets meer van haar over. Toch besloot ik haar weer te verplaatsen lente 2017 naar een andere locatie, dichter bij huis, om nog wat laatste momenten met haar door te brengen.

Afbeelding

Ik wilde dat ze er netjes uitzag voor het inslapen, dus ik schakelde een nieuwe hoefsmid in. Toen ik haar uit stal haalde, keek hij even en zei: "Ik zie wat er aan de hand is."

Eerlijk gezegd geloofde ik hem niet. De dierenartsen hadden niets kunnen vinden, en nu zou een hoefsmid ineens wel weten wat er mis was? Hij vertelde dat haar hoefstand totaal niet klopte. Ze liep op haar gewrichten in plaats van op haar spieren, wat haar lichaam enorm had uitgeput. Hij stelde voor om haar in één behandeling rigoureus te corrigeren. Het was een risico: óf ze zou na de bekapping niet meer overeind komen, óf ze zou de dag erna stokkreupel zijn. Omdat de afspraak voor het inslapen al gepland stond, dacht ik: *Wat heb ik te verliezen?*

De dag na de bekapping stond ik versteld. Roletta liep niet kreupel, ze galoppeerde in volle vaart door de wei! Ze begon weer aan te komen: 30 kilo in de eerste maand, daarna nog meer. Binnen vier maanden was ze weer helemaal op gewicht. De afspraak voor het inslapen werd afgezegd, en 20 november 2017, kon ik dan eindelijk zeggen ze is weer echt op gewicht

Afbeelding
het moment dat ik besefte dat ze weer echt op gewicht was.

in 2018 kon ze terug naar haar eigen weide.!!!

Afbeelding

Maar onze reis bleef een uitdaging. In de winter van 2018 raakte ze spierbevangen nadat ze zichzelf had vastgelegd. We moesten haar takelen om overeind te komen, en ik vreesde opnieuw dat het voorbij was. Gelukkig herstelde ze snel. Begin 2019 werd ze echter benauwd en kreeg ze de diagnose COPD en behandelden haar met prednison en andere medicijnen. Roletta knapte weer op, en in 2020 begon ze zelfs weer te werken. Samen bouwden we voorzichtig onze buitenritjes op.

Afbeelding

Afbeelding

In 2021 kreeg ze opnieuw een flinke terugval en prikte ik wederom een datum om haar te laten inslapen. Ik wilde graag een laatste fotoshoot met haar doen, dus zette ik haar op een langere prednisonkuur.

Afbeelding

Afbeelding

Tot mijn verbazing kreeg ze opnieuw een opleving. Ik besloot dierenarts Piet Hellemans om een second opinion te vragen toen hij toevallig langskwam. Hij was onder de indruk van haar sterke hart en longen en moedigde ons aan om verder op te bouwen.

Afbeelding
en kwam dan ook graag weer even langs om te kijken hoe het ging

Nu, in 2024, is Roletta 25 jaar oud en sterker dan ooit. De “zieke” Roletta bestaat niet meer en we vieren nu het 3 jarig overlijden van 'deze' roletta Ze gaat elk jaar mee op vakantie naar het bos, geniet van ritten op de Veluwe, en thuis maken we regelmatig buitenritjes. Ze loopt zonder moeite, zonder problemen en lijkt onverwoestbaar. Regelmatig laten we haar nakijken, maar ze blijft gaan.

Afbeelding

Afbeelding
ik zelf rijd bijna nooit meer op haar omdat ik mij te zwaar vind voor haar ouwe lijf, maar mijn beste vriendin helpt al die 11 jaar al mee met haar verzorging in voor en tegenspoed _/-\o_ en als we gaan rijden stapt zij op rolly en ik op een ander :)
Afbeelding

Roletta, 11 jaar mijn beste vriendin.
Onkruid vergaat niet.

Afbeelding

ps: heel erg lang getwijfeld om dit te delen, ik heb mij een hele lange tijd een waardeloze eigenaar gevoelt dat ik haar niet kon helpen. maar nu is het dan toch tijd om dit te delen, en ben ik trots op haar, en koester ik alles wat we ooit hebben meegemaakt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 01:29

Wat een verhaal, en wat prachtig zo lang mogelijk genieten hoor. Fantastische dravers

scrabbel

Re: onkruid vergaat niet, van ziekte naar herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 03:11

Wat fijn dat de hoefsmid je heeft kunnen helpen. Daar ga je in deze situatie toch echt niet van uit. Ik denk dat je de fotos niet hebt, maar anders erg benieuwd wat hij aan de hoeven heeft veranderd.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:12

Wat een rollercoaster. Heel bijzonder dat de hoefsmid in een oogopslag zag wat er aan de hand was en het op kon lossen, wat een geluk. Fijn dat het hele verhaal ook nog een happy end heeft. Je klinkt als een heel goed mens voor je paard!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:16

Wat een bijzonder verhaal, ik hoop dat je nog lang van haar mag genieten <3

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 10:36

Ik denk niet dat ik nog fotos heb daarvan, dan zal ik even op mijn harde schijf moeten gaan zoeken. Het is ook tijd geleden haha.

Van wat ik toen begreep. Zij flairt aan de binnenkant van haar hoeven. Ook als zij niet te lang zijn. Daarnaast zit links achter een draaing in haar hoef en met haar rechter achterbeen biljardeerde zij en had ze bij haar achterbenen een dubbele zool.

Mijn vorige hoefsmid heeft daar nooit wat mee gedaan, want het hoorde bij dravers, ik had toen nog niet het verstand van wat ik nu heb, dus geloofde haar.

De hoefsmid die haar geholpen heeft, heeft de dubbele zool in een keer weghaald, de flairs weggehaald en de draaiing achter zo gecorrigeerd dat deze weer qat rechter Stond.

Het is erg moeilijk uitleggen, 1 omdat het lang geleden is maar ook omdat ik geen hoefsmid ben hahaha .

Roleta heeft nog altijd wT flairs en die draaiing in haar hoef ook, maar blijft met regelmatig goed bekappen goed onder controle dat het haar stand niet meer veranderd. Ik zal van de week eens een foto maken met hoe haar hoeven eruit zien

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 01:47

Wat een bijzonder verhaal en wat een engeltje heeft zij gehad. Geniet fijn van elkaar

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:41

Niet te geloven, wat een verhaal en wat een geluk hebben jullie gehad met die hoefsmid! Ik hoop dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:11

Prachtig verhaal. Die hoefsmid _/-\o_

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:29

Wauw, wat een prachtig verhaal! Ik heb enorme kippenvel. Prachtig stel jullie!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:14

Mooi bijzonder verhaal :)

Ik ben benieuwd naar waar Wodan terecht is gekomen?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 00:48

Ponytante schreef:
Mooi bijzonder verhaal :)

Ik ben benieuwd naar waar Wodan terecht is gekomen?

Wodan heb ik toen hij 8 werd verkocht aan mijn bijrijder, ik zelf heb in de jaren heen andere prioriteiten gekregen, en naast de zorgen voor roletta kreeg ik niet voldoende tijd voor hem, zijn karakter is zo anders als die van mams, en is echt een werkpaard, ik had gewoon niet de tijd om hem elke dag in beweging te zetten.

hij staat wel nog gewoon lekker bij mij in pension. dus ik zie hem nog altijd :)