Ik heb 2 shetlanders die samen staan en onafscheidelijk van elkaar zijn. 1 van de shetlanders is erg mooi slank, de andere is erg dik. Ik voer ze onbeperkt hooi met lage suikers, en de slanke shet stopt met eten wanneer zij genoeg heeft gehad. Echter eet de dikke shet aan 1 stuk door. Zij stopt gewoon niet met eten. Ik kan niet vaker in voerbeurten voeren en de slanke shet heeft onbeperkt hooi echt nodig ivm arbeid (mennen met sulky).
Ik voer nu in 2 hooinetten van 2×2 Maas. De hooinetten zijn zo'n 1 meter lang en breed.
Heeft iemand ideeën voor mij hoe ik de dikke shet kan leren om niet aan 1 stuk door te eten
Doet de dikkere pony ook wat voor de kost? Ik mende met mijn shetten en mijn doorvretende-dikkertje mocht vaak een extra rondje aan de hand naast de wagen mee. In ruil mocht ze dan lekker blijven eten
Minder dan de dunne. Ze wordt gelongeerd en met dubbele lijnen gewandeld. Ze is mishandeld geweest en vind dus veel eng. Zoals mennen, fietsen enzovoort. Ik probeer haar langzaamaan voor de kar te zetten, maar vindt ze echt erg spannend.
En naast de wagen als handpaard mee? Natuurlijk vastgehouden door een groom in dit geval denk ik. Ik was altijd wat onbezonnen en ging altijd alleen rijden mét een handpony mee. Maar dat is misschien niet het beste advies
Ja heb ik geprobeerd maar dit vond ze nog enger dan zelf voor de kar lopen. Ze staat stok stijf stil en is dan best een sterke shet om mee te trekken zelfde probleem dus met fietsen. Wat fijn al die reacties al zo snel, bedankt allemaal al voor het meedenken!!
Ik zou een shetlander sowieso niet onbeperkt eten geven. Ze worden dik van lucht. Hier staan de Shetlanders ook op rapsodie ipv stro omdat ze de hele nacht door eten
Shenavallie
Geplaatst: 20-11-24 23:45
In tweespan zetten? Dan kan de andere pony haar rustig(er) houden en leert ze op die manier dat het allemaal niet zo eng (meer) is.
Ik durf 2 span niet aan, omdat de andere pony stuk kleiner en slanker gebouwd is. Ben bang dat de grote dikke gaat rennen en die kleine wordt meegetrokken.
Ze staan nu 3 weken onbeperkt, nu de kou weer is begonnen.
Zou ze miss een hooibuik hebben? Is dat erg? Hoe kom ik daar vanaf?
Ik heb haar nu zo'n 4 maanden, dit is een foto van toen ze kwam. Die buik gaat eigenlijk niet weg. Hier zie je ook een foto naast mijn andere shet.
Jaa dat dacht ik ook, maar mijn andere shet die eet echt tot ze genoeg heeft en laat de rest hangen. Als ik dan kom zie ik haar vaak ook gewoon op rust staan, maar de dikke shet blijft maar dooreten
Runa
Geplaatst: 21-11-24 08:27
Een ronde buik is eigenlijk niet zo'n goede maatstaf voor hoe dik een pony is. Een goed gevulde buik is inderdaad lekker rond, en zeker bij pony's die bijvoorbeeld wat slappe buikspieren hebben, die veulens gehad hebben of gewoon door de bouw kan zo'n buik lekker rond zijn. An sich hoeft dat geen probleem te zijn. Zie ook https://youtu.be/sUMAwouX1zE
Makkelijker en duidelijker is om te voelen. Ribben hoor je bijvoorbeeld makkelijk te kunnen voelen maar net niet te zien. Vet bovenop de manenkam kun je ook voelen (en zien). Zie ook https://youtu.be/GyqnZchiEd8 (Dit paard is een iets ander model dan een shetlander maar wel goede info)
Heb haar en mijn andere shet allebei maand geleden getest op wormen en zand. (Mestonderzoek) Ze hadden beide minimaal beetje zand in de buik, dus beide zandkuur gegeven en ze krijgen 1x per week die zand brokjes om zandbuik te voorkomen van pavo.
Ninx
Geplaatst: 21-11-24 09:47
Deze pony is niet te dik.
De buik is wel rond, alhoewel nog niet erg overdreven. Ik heb niet zo heel lang geleden ook een shet gekocht die het niet geweldig gehad heeft, dit heeft toch de nodige effecten op haar darmen gehad. Ook heeft ze snel veel spanning. Ik voer haar ook onbeperkt arm hooi, zij is wel iets dikker dan jouw pony. Wanneer ik haar minder zou voeren gaat ze onophoudelijk van alles zoeken om te eten wat je er niet in wil hebben. Het is soms kiezen tussen kwaden. Ik ben nu bezig met wat advies van Eqinful om de darmen gezonder te krijgen. Ik zie dat de buikomvang daardoor afneemt. Een sportbuikje zal het nooit worden, tenslotte is dat ook de bouw van veel shetlanders. Maar het wordt absoluut beter. In het geval van jouw shet vermoed ik ook dat de darmen wat extra zorg kunnen gebruiken. Het is meer een gezwollen buik. Er is namelijk vrij weinig vetafzet op de hals, voor de schouder en op de achterhand.... ze is dus niet echt dik.
Bedankt voor de reactie Ninx. Ik ga dat eens proberen. Ze heeft idd geen dikke of harde hals of vet op de billen. Tis puur die hangbuik. Heb het hooi gewogen en laten onderzoeken. Het is echt mega arm hooi, dat gaat goed. Anders gaat ze dus idd allemaal kort gras en stengels enz proberen te pakken. Dan is ze de hele dag bezig met ontsnappen om te eten. Ik voer al mijn hooi in verschillende ballen en netten zodat ze wat beweging en bezigheid heeft. Ik ga wat aandacht besteden aan de darmen, dankjewel.
Doritos
Geplaatst: 21-11-24 11:00
3 weken is niet superlang!
Als ze voorheen geen onbeperkt hooi kregen, is het soms ook een poosje wennen aan dat er altijd hooi is ipv gelijk alles opschransen wat er ligt dat kan best even duren
Buik is misschien wat voller Maar denk dat je de 2 shets los van elkaar kunt bekijken De ene lijkt op de foto’s net even wat anders gebouwd dan de andere
En de een is een veelvraat en de andere niet Merk bij mijn pony’s de meer shet types eten veel meer dan de slankere types
Ja geen wormen, minimaal eitjes, beetje zand. Moest over 6 maanden weer onderzoek doen van dierenarts en zandkuur geven. Zandkuur gegeven en 1x per week onderhoud om te voorkomen.