Hersenwerk zonder voer i.v.m blessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Hersenwerk zonder voer i.v.m blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 19:54

Weet niet of het hier goed staat maar:

Ik heb helaas vanmorgen gehoord dat ik een 6-12 maanden herstel periode in moet gaan met mijn paard voor haar pees. Ik mag nu heel weinig dus heb haar voer geminimaliseerd.

Ik zou haar graag mentaal fit willen houden met veel hersenwerk. Echter veel wat ik vind heeft met snoepjes en voer te maken. Ik wil graag oefeningen die niet daarmee te maken hebben i.v.m de energie toename door alle hapjes.

Ik ben een beetje inspiratieloos en in veel hersenwerk topics zie ik dat veel met beloning in snoepvorm werkt.

Iemand tips?

Captain

Re: Hersenwerk zonder voer i.v.m blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:03

Je kunt het voer wat ze nog wel krijgt daarvoor gebruiken, dus gewoon wat biks/muesli als beloning ipv het gewoon aan haar te geven in haar voerbak.

Of op zoek gaan naar dat HELE lekkere kriebelplekje, maar voer is toch wel de grootste motivatie. :)

Beterschap met het herstel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:10

Er zijn genoeg kleine voerbeloningen die echt geen impact hebben op energie of vet.

Mijn paard vindt het erg leuk om een target aan te raken dat ik steeds op een andere positie houd, waardoor zij eigenlijk aan het gymnastieken is.
Iedere keer target aanraken is een klick (met clicker of tongklak). En na 5 verdiende clicks, krijgt ze een suikervrij snoepje.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:23

Stukjes wortel? Kleine plakjes snijden. Ik hang regelmatig een hooinet in de boom, is ook leuk, evt een mogelijkheid? Bijv hoog in de stal of aan het plafond? Verder clickeren, kunstjes, snuffelmat, rustig aan wat strekken en rekken. En masseren is ook een leuke bezigheid voor beide, genoeg over te vinden, erg interessant. Iig sterkte met het lange herstel!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:57

elineAbby123 schreef:

Ik heb helaas vanmorgen gehoord dat ik een 6-12 maanden herstel periode in moet gaan met mijn paard voor haar pees. Ik mag nu heel weinig dus heb haar voer geminimaliseerd.

Ik zou haar graag mentaal fit willen houden met veel hersenwerk. Echter veel wat ik vind heeft met snoepjes en voer te maken. Ik wil graag oefeningen die niet daarmee te maken hebben i.v.m de energie toename door alle hapjes.

Ik ben een beetje inspiratieloos en in veel hersenwerk topics zie ik dat veel met beloning in snoepvorm werkt.

Iemand tips?

Lasertherapie, dan duurt het zeker geen 6-12 maanden. Eerder 2-3.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 21:04

janderegelaa schreef:
elineAbby123 schreef:

Iemand tips?

Lasertherapie, dan duurt het zeker geen 6-12 maanden. Eerder 2-3.

Dit had ik ook van een stalgenootje doorgekregen, ga ik zeker mee aan de slag!

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 21:04

Anastasia24 schreef:
Stukjes wortel? Kleine plakjes snijden. Ik hang regelmatig een hooinet in de boom, is ook leuk, evt een mogelijkheid? Bijv hoog in de stal of aan het plafond? Verder clickeren, kunstjes, snuffelmat, rustig aan wat strekken en rekken. En masseren is ook een leuke bezigheid voor beide, genoeg over te vinden, erg interessant. Iig sterkte met het lange herstel!

Oh did met hoog hangen is wel leuk! Masseren ook gezellige bezigheid samen, bedankt!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:07

Met de merrie die enkele weken terug is geopereerd aan koliek en haar dochter die boxrust heeft vanwege een beenwond doe ik T touchen elke dag, lekker poetsen. Ik hang het hooi in netten op zodat ze wat langer ermee doen, verder de snuffelmat voor de slobber en bixmomenten .

Ze doen hier niks met zo'n likding of een appel , die heb ik maar weer uit de stal gehaald.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:51

Laten we eerlijk zijn, een paard leeft vooral voor zijn voer :'). Je kunt wel hersenwerk willen bedenken, en ik snap je, omdat je als baas vooral iets wilt doen ook. Maar een paard is een paard, en om eerlijk te zijn werken al die spelletjes maar heel beperkt. Elke dag even een break, naar de poetsplaats, poetsen, rondje stappen mag meestal wel dus dat zou ik veel doen, als het je lukt 2x per dag. En verder probeer het eten vooral moeilijker te maken of langer te laten duren. Zn hooi in een netof zo'n voerbal ophangen. Wortels in de stal verstoppen. Zn biks in de stal geven ipv in zn bak zodat ie het een beetje moet zoeken. En er niet teveel drama van maken. Ook niet teveel prusten of zo, na 10 minuten is ie het ook zat, en dan is er nog 23 uur en 50 minuten over snap je. De meeste paarden geven zich er ook wel aan over, het scheelt als er paarden op stal achter blijven en hij niet in zn eentje hoeft te staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:28

En hersenwerk met een grasbrokje, of luzerne- of esparcettebrok? Dat voegt geen energie toe.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:33

Kijk naar voer die zo laag is in energie dat je dat kan geven, dan denk ik aan een grasbrokje / handje grasmengeling. Desnoods een bakje waar je telkens een handje geweekte pulp kan ingooien bij een beloning ...

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:31

Het zal misschien even zoeken zijn, maar ook dingen ontdekken kan op zichzelf al heel belonend zijn ook zonder voer. Andere geuren, geluiden en texturen kunnen hartstikke leuk zijn om te ontdekken. Helemaal als je verder vooral op stal staat.

Je kunt bijvoorbeeld je paard wat laten zoeken en snuffelen tussen dingen met wat geuren zoals theezakjes of essentiële oliën.

Qua geluid en textuur zijn plastic en papier best interessant. Misschien durft je paard wel op wat bubbeltjesplastic te staan (maar wees wel voorzichtig haha, ga niet te snel).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:34

Mag je paard nog helemaal niet stappen? Of al wel wat? Anders kun je veel tijd buiten met hem doorbrengen. Dat vinden ze meestal leuker dan spelletjes. En frist ook meer op. Beetje gras langs de randjes en in de buitenwereld is altijd wel wat te doen of te zien.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:46

Naast de voerbeloningen die al zijn aangeraden, zou je (als je het niet erg vind om wat snijwerk te doen) ook komkommer of bleekselderij kunnen gebruiken. Dat is helemaal laag in calorieën.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:02