Shetlander of geit? Gebrek aan plaats (?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alixblanc

Shetlander of geit? Gebrek aan plaats (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 16:03

Hallo iedereen!

Ik weet dat de meningen hierover heel verdeeld zijn, maar ik wil het gewoon even kwijt.

Mijn paard staat nu sinds 2 jaar samen met een geit als gezelschap aan huis.
Maar omdat de geit stillaan wat ouder word beginnen we een op zoek te gaan naar nieuw gezelschap voor mijn merrie.

We zijn dus aan het nadenken om een shetje aan te schaffen, maar hier komt het: volgens mij hebben we niet genoeg plaats... Onze wei/paddock is ongeveer 1000m² (we hebben nog een tuin waar ze een paar dagen in de week op mogen).

Ik weet niet goed wat ik moet doen, want mijn paard zal denk ik veel blijer zijn met een shetje maar een geit neemt minder plaats in.

Mijn merrie vertoont ook "meer" hengstig gedrag dan toen ze bij andere paarden stond, veel hinniken en soms voel ik me slecht tegenover onze buren.

Hebben jullie eventueel raad of tips enz. voor mij?

Groetjes!

Kinke

Re: Shetlander of geit? Gebrek aan plaats (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:07

tja...niet eerlijk tegenover jouw paard. Ik persoonlijk vind het belachelijk dat een andere diersoort wordt gezien als goed gezelschap voor een paard. En volgens mij is het heel simpel, als je niet genoeg plek hebt, dan moet je geen paard aanschaffen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:08

Niet aan huis zetten?

Maar dat is uiteraard het antwoord niet wat je wilde.

Dan uiteraard een shet.
Je moet toch hooi bij geven dus maakt verder niet zoveel uit dan.

Een paard spreekt paarden taal. Geen geits.

Voor de geit idem dito.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:08

Ik zou je niet slecht tegenover je buren, maar juist over je paard voelen. Paarden zijn kuddedieren. Als je geen ruimte hebt voor 2 paarden, dan kun je geen paarden hebben en zal je haar op een pensionstal moeten zetten.

Een beter antwoord heb ik niet voor je

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:10

Ik denk eigenlijk helemaal niet dat de meningen hier over verdeeld zullen zijn.
Een paard zonder soortgenoten houden en gewoon not done.
Zou voor een shet gaan of een pensionstal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:11

Ik ga met de rest mee. Een 2e Shet en een 2e geit of beide een ander huisje geven waar soortgenoten staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:14

Er zijn genoeg paarden die het met veel minder dan 1000 m2 moeten doen, o.a. die van mij. Maar als ze wil kan ze oneindig rondjes galopperen en dat gaat niet altijd 'beschaafd' :) Het liefst staat ze gewoon bij de voerbak, of te zonnen/soezen of in de schuilstal bij regen.
Ze heeft wel een shet als gezelschap en ondanks dat ik ze elkaar nooit zie groomen kunnen ze ook niet zonder elkaar.

Dus over de ruimte zou ik me niet zo'n zorgen maken, maar wel liever een shet erbij zien als gezelschap.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:27

DubbelFun schreef:
Er zijn genoeg paarden die het met veel minder dan 1000 m2 moeten doen, o.a. die van mij. Maar als ze wil kan ze oneindig rondjes galopperen en dat gaat niet altijd 'beschaafd' :) Het liefst staat ze gewoon bij de voerbak, of te zonnen/soezen of in de schuilstal bij regen.
Ze heeft wel een shet als gezelschap en ondanks dat ik ze elkaar nooit zie groomen kunnen ze ook niet zonder elkaar.

Dus over de ruimte zou ik me niet zo'n zorgen maken, maar wel liever een shet erbij zien als gezelschap.

Er zijn ook paarden die worden geslagen, maar dat is ook geen referentie

Geen excuses. 1000m2 voor een paard en shet is echt te klein. Hoe je het ook went of keert of dat je ziet dat de buurman het doet met 800m2 maakt het niet steeds niet een gezonde keuze.

Ik zou het dier op een pension zetten met weidegang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:00

Anomien schreef:
Waar ze maar een paar maanden per jaar op kunnen omdat de pensionhouder niet wil dat de boel kapot gelopen wordt. Je niets te zeggen hebt hoelang ze in de winter op stal staan c.q. wat ze gevoerd krijgen. Je een hoog maandelijks bedrag betaald (afhankelijk van waar je zit) en je paard bij (teveel) andere paarden in de paddocks komt te staan, die ook niet altijd er prettig/droog bijliggen.

Nee, geeft dan mij maar mijn eigen stekkie waar ik alles zelf in de hand heb.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:23

Ik ben het wel met dubbelfun eens wat betreft de pensionstallen en het weinige buiten komen. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Ik heb ze ook in eigen beheer. Een paard en twee shetlanders. Ik heb voor de herfst/winter een stuk weiland afgezet van ongeveer 2000m2. Ze hebben meer dan genoeg ruimte om lekker te rennen. Natuurlijk wordt het gras kapot getrapt, daar ontkom je niet aan. Er ligt wel een groot stuk betonplaat waar ze droog kunnen staan, evenals in de (schuil)stal. 'S-nachts gaan ze op stal maar ze staan van zonsopgang tot zonsondergang buiten. Misschien is het niet ideaal maar nog altijd beter dan de postzegel paddocks bij de meeste pensionstallen. Dus ts, ik weet niet of je ze 24/7 buiten hebt? Dan is 1000m2 is niet veel voor een paard en een shetlander maar ook niet onmogelijk mits ze ook genoeg droge plekken hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:27

Zeker een shet erbij! Kies dan voor een relaxte wat oudere.

Voor veel shets is gras hartstikke link dus juist prima dat ze vooral op hooi leven.

Als je het stuk slim indeelt (met voet op verschillende plaatsen en bijv een track voor de beweging) en ervoor zorgt dat in de winter de afwatering goed is geregeld dan is dat prima.

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 17:38

Dreamboy schreef:
Ik ben het wel met dubbelfun eens wat betreft de pensionstallen en het weinige buiten komen. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Ik heb ze ook in eigen beheer. Een paard en twee shetlanders. Ik heb voor de herfst/winter een stuk weiland afgezet van ongeveer 2000m2. Ze hebben meer dan genoeg ruimte om lekker te rennen. Natuurlijk wordt het gras kapot getrapt, daar ontkom je niet aan. Er ligt wel een groot stuk betonplaat waar ze droog kunnen staan, evenals in de (schuil)stal. 'S-nachts gaan ze op stal maar ze staan van zonsopgang tot zonsondergang buiten. Misschien is het niet ideaal maar nog altijd beter dan de postzegel paddocks bij de meeste pensionstallen. Dus ts, ik weet niet of je ze 24/7 buiten hebt? Dan is 1000m2 is niet veel voor een paard en een shetlander maar ook niet onmogelijk mits ze ook genoeg droge plekken hebben.

Ja, ik heb ze 24/7 buiten staan en er is ook een schuilstal met beton dus ze kunnen droog en uit de wind staan.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:57

Kun je geen mini erbij nemen? Afbeelding
Afbeelding
De mijne houdt heel erg van de mini voor beeldvorming mijn witte is 130 cm

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:03

DubbelFun schreef:

Jij hebt een superleuke plek voor jouw paardjes! :j

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:13

Ik vind 1000m2 echt niet onrealistisch, genoeg voor een mooi sprintje. (schuil) stal erop en droge voeten, kan imo prima. Wel krap uiteraard. 90% van de paarden staan op een 10x10 paddock in de winter, geen excuus, nja, moet ze dan maar naar een pensionstal? Daar is het echt niet beter. Enige wat een paard wil zijn de basis behoefte en ts, daar hoort een kuddegenoot echt bij. Begrijp niet dat je je slecht voelt naar je buren vanwege het gehinnik, je paard is eenzaam, lijkt me een groter probleem. Die geit is wss ook eenzaam. Neem verantwoording. Zet er een leuke shetlander bij. Ik heb een shet van 70cm, geloof me, die neemt geen ruimte in beslag. Liever samen uitkijken dat ze niet over elkaar struikelen dan alleen alle plek. ;)

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:17

Liever 24 uur per dag scharrelen op 1000m2 met 2 paardjes een geit dan maar 3 uur per dag in een postzegel paddock . Helaas zijn pension stallen echt niet allemaal er op ingericht dat paarden hele dagen ruim genoeg kunnen rondlopen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:54

Anastasia24 schreef:
Ik vind 1000m2 echt niet onrealistisch, genoeg voor een mooi sprintje. (schuil) stal erop en droge voeten, kan imo prima. Wel krap uiteraard. 90% van de paarden staan op een 10x10 paddock in de winter, geen excuus, nja, moet ze dan maar naar een pensionstal? Daar is het echt niet beter. Enige wat een paard wil zijn de basis behoefte en ts, daar hoort een kuddegenoot echt bij. Begrijp niet dat je je slecht voelt naar je buren vanwege het gehinnik, je paard is eenzaam, lijkt me een groter probleem. Die geit is wss ook eenzaam. Neem verantwoording. Zet er een leuke shetlander bij. Ik heb een shet van 70cm, geloof me, die neemt geen ruimte in beslag. Liever samen uitkijken dat ze niet over elkaar struikelen dan alleen alle plek. ;)

Volgens haar profiel woont TS in Frankrijk, daar staan geen 90% paarden op 10x10 ;) Zelfs in Nederland is het niet zo vanzelfsprekend tenzij je in de Randstad woont.

Ik zou dan een andere plek zoeken, al dan niet bij iemand anders aan huis (?)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:58

Hier word enkel uitgegaan van stallen met een postzegel grond in de winter.
Ik rij nu 40 jaar paard en heb zo nog nooit ergens gereden of gestaan...

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:01

2e pony erbij + een 2e geit

Beiden zijn kuddedieren en hebben dus nood aan een soortgenoot

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:18

Vanzelfsprekend een (mini)shetje erbij, mits ze het goed kunnen vinden. Een van een jaar of 15 is jong genoeg om nog heel lang mee te gaan. Er staan er genoeg op MP, ook hengstjes die na castratie snel afkoelen. Daar is de prijs vaak ook naar. Ik vond shetjes eigenlijk niks aan maar ze zijn zo vreselijk leuk dat ik er nu 2 heb als gezelschap voor mijn paard....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:14

Mini :j
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:12

<3
Ik wou dat die van mij dat eens gingen doen, maar die grote eigenheimer denkt dat ze gebeten gaat worden.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 21-11-24 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:15

Hier ook alleen met deze 2 hoor. Van mijn bonte merrie is hij diep onder de indruk en gaat hij dan ook uit de weg. Maar deze 2 oude mannen kunnen het super met elkaar vinden <3

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:07

Ik heb ook een shet bij mijn paard. Wat een succes is dat! Er is nog nooit een paard van haar eigen formaat geweest die bijvoorbeeld uit haar voerbak of überhaupt in haar stal mocht komen. Alles werd weggejaagd. Nou die kleine mag werkelijk alles. Ik hield helemaal niet van Shetlanders en deze is ook héel impulsief gekocht omdat het op de pensionstal niet goed ging en alleen thuis was ook geen optie. Nou ik sta er nog vaak van te kijken hoe goed het is uitgepakt. Echt veel fijner als ze samen zijn. En ik ben ook echt gek op dat kleine beestje. Hij is zo vreselijk lief en helemaal niet dat gedrag waarvan ik in mijn hoofd had dat shetten dat vaak hebben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:11

DubbelFun schreef:
Anomien schreef:
Waar ze maar een paar maanden per jaar op kunnen omdat de pensionhouder niet wil dat de boel kapot gelopen wordt. Je niets te zeggen hebt hoelang ze in de winter op stal staan c.q. wat ze gevoerd krijgen. Je een hoog maandelijks bedrag betaald (afhankelijk van waar je zit) en je paard bij (teveel) andere paarden in de paddocks komt te staan, die ook niet altijd er prettig/droog bijliggen.

Nee, geeft dan mij maar mijn eigen stekkie waar ik alles zelf in de hand heb.

Ik ben het met je eens dat het vaak zo gaat. Maar niet overal. De mijne loopt ook nog gewoon op de weide hoor. In pension.

Als je het niet kan vinden in pension. Geeft dat geen vrijbrief het thuis te doen als je het daar ook niet redt.

Dat is iets goedpraten wat er niet is. 1000m2 voor een paard en pony is echt te klein.
Als je geen pension kan vinden die een betere huisvesting biedt, wat idd steeds vaker het geval is, dan moet je realistisch blijven.

Geen paard houden is beter dan een paard houden in een situatie wat in mijn ogen niet werkt. Maar dat is, zoals ik schrijf, mijn mening. Wij gaan verhuizen en hebben 2800 m2 grond en 2666 bos. Geen haar op mijn hoofd dat ik er paarden of pony’s op ga zetten. Wij gaan dus voor konijnen of kippen.

Je bent een paardenmens of een mens met een paard.