Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelFun schreef:Er zijn genoeg paarden die het met veel minder dan 1000 m2 moeten doen, o.a. die van mij. Maar als ze wil kan ze oneindig rondjes galopperen en dat gaat niet altijd 'beschaafd'Het liefst staat ze gewoon bij de voerbak, of te zonnen/soezen of in de schuilstal bij regen.
Ze heeft wel een shet als gezelschap en ondanks dat ik ze elkaar nooit zie groomen kunnen ze ook niet zonder elkaar.
Dus over de ruimte zou ik me niet zo'n zorgen maken, maar wel liever een shet erbij zien als gezelschap.
Anomien schreef:Waar ze maar een paar maanden per jaar op kunnen omdat de pensionhouder niet wil dat de boel kapot gelopen wordt. Je niets te zeggen hebt hoelang ze in de winter op stal staan c.q. wat ze gevoerd krijgen. Je een hoog maandelijks bedrag betaald (afhankelijk van waar je zit) en je paard bij (teveel) andere paarden in de paddocks komt te staan, die ook niet altijd er prettig/droog bijliggen.Ik zou het dier op een pension zetten met weidegang.
Dreamboy schreef:Ik ben het wel met dubbelfun eens wat betreft de pensionstallen en het weinige buiten komen. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Ik heb ze ook in eigen beheer. Een paard en twee shetlanders. Ik heb voor de herfst/winter een stuk weiland afgezet van ongeveer 2000m2. Ze hebben meer dan genoeg ruimte om lekker te rennen. Natuurlijk wordt het gras kapot getrapt, daar ontkom je niet aan. Er ligt wel een groot stuk betonplaat waar ze droog kunnen staan, evenals in de (schuil)stal. 'S-nachts gaan ze op stal maar ze staan van zonsopgang tot zonsondergang buiten. Misschien is het niet ideaal maar nog altijd beter dan de postzegel paddocks bij de meeste pensionstallen. Dus ts, ik weet niet of je ze 24/7 buiten hebt? Dan is 1000m2 is niet veel voor een paard en een shetlander maar ook niet onmogelijk mits ze ook genoeg droge plekken hebben.
DubbelFun schreef:Er zijn genoeg paarden die het met veel minder dan 1000 m2 moeten doen, o.a. die van mij. Maar als ze wil kan ze oneindig rondjes galopperen en dat gaat niet altijd 'beschaafd'Het liefst staat ze gewoon bij de voerbak, of te zonnen/soezen of in de schuilstal bij regen.
Ze heeft wel een shet als gezelschap en ondanks dat ik ze elkaar nooit zie groomen kunnen ze ook niet zonder elkaar.
Dus over de ruimte zou ik me niet zo'n zorgen maken, maar wel liever een shet erbij zien als gezelschap.
Anastasia24 schreef:Ik vind 1000m2 echt niet onrealistisch, genoeg voor een mooi sprintje. (schuil) stal erop en droge voeten, kan imo prima. Wel krap uiteraard. 90% van de paarden staan op een 10x10 paddock in de winter, geen excuus, nja, moet ze dan maar naar een pensionstal? Daar is het echt niet beter. Enige wat een paard wil zijn de basis behoefte en ts, daar hoort een kuddegenoot echt bij. Begrijp niet dat je je slecht voelt naar je buren vanwege het gehinnik, je paard is eenzaam, lijkt me een groter probleem. Die geit is wss ook eenzaam. Neem verantwoording. Zet er een leuke shetlander bij. Ik heb een shet van 70cm, geloof me, die neemt geen ruimte in beslag. Liever samen uitkijken dat ze niet over elkaar struikelen dan alleen alle plek.
DubbelFun schreef:Anomien schreef:Waar ze maar een paar maanden per jaar op kunnen omdat de pensionhouder niet wil dat de boel kapot gelopen wordt. Je niets te zeggen hebt hoelang ze in de winter op stal staan c.q. wat ze gevoerd krijgen. Je een hoog maandelijks bedrag betaald (afhankelijk van waar je zit) en je paard bij (teveel) andere paarden in de paddocks komt te staan, die ook niet altijd er prettig/droog bijliggen.Ik zou het dier op een pension zetten met weidegang.
Nee, geeft dan mij maar mijn eigen stekkie waar ik alles zelf in de hand heb.