Meest effectieve koelmethode bij peesblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Meest effectieve koelmethode bij peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 23:39

Mijn 6-jarige appaloosa staat begin augustus met een peesblessure. Na 1,5 maand foute diagnose (hoefbevangenheid) en hierdoor foute behandeling, ben ik pas na de diagnose van peesblessure begonnen met koelen. Ik koel normaal gezien standaard na het bewegen, 5 minuten met een koele straal. Met bewegen bedoel ik dan ook zijn dagelijkse wandelingen (zitten nu op 30 minuten/dag) en als hij van zijn kleine paddock komt.
Nu gaat het hier in BE enorm koud worden de komende dagen en zal mogelijk het water ook afgesloten worden bij ons op stal (er is wel continu water aanwezig voor de dieren) maar dan kan ik dus niet meer koelen met water, want een emmer gaat hij zijn been ook absoluut niet in zetten. Ik heb de Ice Vibes gekocht, die wil ik zeker testen, maar heb ook al van meerdere mensen gehoord dat klei enorm geholpen heeft. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Peesblessure zit onder de kogel linksachter

cent

Re: Meest effectieve koelmethode bij peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:42

Jep hier ook de ice vibes gebruikt voor een peesblessure, echt ideaal!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 00:31

De koelpacks van de ice vibes zijn heel geschikt indien je tijdelijk geen water ter beschikking hebt. Gebruik de trilfunctie wel alleen in overleg met je da, dat is niet bij alle blessures en in alle fases geschikt!

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:33

Klei blijft echt niet koud, wat er ook beweerd wordt...
Ik vind icevibes ideaal als er geen stromend water ter beschikking is.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:19

Heb je bij de diagnose hoefbevangenheid niet hoeven koelen?

Dat is daarbij ook erg belangrijk namelijk. 15 minuten koelen na het stappen.

De ice vibes blijven helaas niet zo lang koel. Daarom heb ik de icewraps van lemieux gekocht. Deze zijn zelfs na een kwartier nog goed koud.

Als je toch de icevibes gaat gebruiken let op dat het achterhaald is om te koelen en te viben tegelijk. Viben wordt gebruikt voor de beweging om de doorbloeding op gang te helpen. Koelen doe je na het bewegen om pezen sneller af te laten koelen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:22

Ik had ergens gelezen dat bloedzuiger therapie ook fijn kan helpen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:52

Groene leem werkt heel goed, gebruik het zelf ook. Het werkt zeker verkoelend op ontstekingen en trekt als ware de ontsteking er uit en ook trekt het vocht er uit. Hele goede ervaringen mee.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:42

Zo ver ik begreep heeft koelen alleen zin in de acute fase. Als ik jou verhaal lees heb je dit niet meer.
Ive vibes zijn mooi, ik heb ze bij onze blessure nooit met koel elementen gebruikt alleen met de trillingen en dit opgebouwd naar standje 2.
Zijn nu bijna jaar verder, maar gaan bergopwaarts nu :)
Koelelementen wil ik als hij weer goed is gaan inzetten na zware trainingen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 15:12

Maaraatje schreef:
Heb je bij de diagnose hoefbevangenheid niet hoeven koelen?

Dat is daarbij ook erg belangrijk namelijk. 15 minuten koelen na het stappen.

De ice vibes blijven helaas niet zo lang koel. Daarom heb ik de icewraps van lemieux gekocht. Deze zijn zelfs na een kwartier nog goed koud.

Als je toch de icevibes gaat gebruiken let op dat het achterhaald is om te koelen en te viben tegelijk. Viben wordt gebruikt voor de beweging om de doorbloeding op gang te helpen. Koelen doe je na het bewegen om pezen sneller af te laten koelen.

Het viben is besproken met de dierenarts, dus die mag ik enkel gebruiken als hij een zwelling heeft.
Bij de diagnose van HB moest ik niet koelen, mocht ik zelfs niet stappen van de dierenarts?? Uiteraard heb ik een andere DA nu

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 15:13

Elisa2 schreef:
Groene leem werkt heel goed, gebruik het zelf ook. Het werkt zeker verkoelend op ontstekingen en trekt als ware de ontsteking er uit en ook trekt het vocht er uit. Hele goede ervaringen mee.

Deze ga ik eens opzoeken, heel interessant!

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 15:13

Sanniej_ schreef:
Zo ver ik begreep heeft koelen alleen zin in de acute fase. Als ik jou verhaal lees heb je dit niet meer.
Ive vibes zijn mooi, ik heb ze bij onze blessure nooit met koel elementen gebruikt alleen met de trillingen en dit opgebouwd naar standje 2.
Zijn nu bijna jaar verder, maar gaan bergopwaarts nu :)
Koelelementen wil ik als hij weer goed is gaan inzetten na zware trainingen.

Ik koel enkel na de “inspanning” wat nu dus na het stappen is, dit helpt hem wel echt, ik merk ook dat hij er deugd van heeft

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:25

Toen mijn pony op absolute boxrust stond koelde ik met de koelelementen van de icevibes. Dus niet die dingen die kunnen trillen, maar alleen de bevroren koeldingen.
Hier bleven die lang genoeg koud, gewoon uit de vriezer in een koeltasje mee naar stal.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:24

Rood licht is misschien op wat? Doe ik heel veel mee. Apparaten van CellKick. Op m’n werk een paard z’n herstel 4 weken in kunnen korten

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 19:44

Horseloverl schreef:
Rood licht is misschien op wat? Doe ik heel veel mee. Apparaten van CellKick. Op m’n werk een paard z’n herstel 4 weken in kunnen korten

Hoe zit dit qua kostprijs? Want ik vind dit wel zelf heel interessant

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:14

evilginger schreef:
Horseloverl schreef:

Hoe zit dit qua kostprijs? Want ik vind dit wel zelf heel interessant

Ik vind het meevallen. Heb de topline en een beenpad. Ik gebruik ze dagelijks beide op allerlei dingen. Vasculitis, mok, gallen, opgezwollen plekjes, stijve spieren etc

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:39

Ice vibes. Echt, ik heb alles geprobeerd, en die dingen zijn de enige die goed werken. Zorg dat je een emmer water hebt staan met een spons. Ze werken het best als de benen vooraf nat zijn gemaakt.

Ik heb ook klei voor overdag. Werkt fijn, merk dat het vocht er inderdaad door wegtrekt. Of het heel goed koelt geen idee.