senna21 schreef:Supplementen gaan niet helpen, hooguit ondersteunen, bij serieuze Cushing. In overleg met de dierenarts kun je hem (vrij kostbare) medicatie geven.
Ps. Komt je pony bij PZB vandaan?
Dank voor je antwoord!
Nee, ik adopteer daar niet vandaan. Ik ben bekend met de medicatie (met veearts overlegd) maar dat hoeft (nu nog) niet. Supplementen die ondersteunen zijn top. Iedereen weet dat Cushing/PPID niet te genezen is, dus ik begrijp dat supplementen het niet genezen, ik bedoel inderdaad ter ondersteuning.
Tieme schreef:Ik zou het voer zo laten. En niet meer de wei op.
En krijgt ze nu medicijnen?
Mijn pony is 31 jaar. Mist kiezen en kan geen hooi meer weg krijgen. Hij staat volledig op seniores priores.
Daarnaast krijgt hij voor de cushing nog medicijnen. Prascendm
Hij komt niet op gras
Dank voor je antwoord! Ze kan nog goed grazen, dat doet ze met haar bovenlanden en onderlip, en ze eet ook lekker haar ruwvoer, soms valt er een prop uit, maar geloof dat ze veel binnen krijgt, en ze vindt het smakelijk, dus dat mag ze nog. Ik ben bekend met de medicatie (met veearts overlegd) maar dat hoeft (nu nog) niet. Hoeveel ben je kwijt per periode (week/maand/wat dan ook)? Dan kan ik me daar alvast op voorbereiden!
Marije_jiplover schreef:Mijn senior stond heerlijk op de wei in de zomer, kon hem geen groter plezier doen dan hem wat gras te gunnen. Hooi kreeg hij niet meer weg, kreeg een eigen mengsel van van bietenpulp, grasbrok en 18+, vital en zemelen, maar dat was puur omdat ik liever zelf samenstelde, de seniores priores vond ik geen fijn spul, werd snel zuur, pony vond het niet echt lekker en zeker toen mijn pony nog volop werkte was de verhouding die ik voerde anders (meer 18+, minder grasbrok en minder zemelen) dan toen hij nog ouder werd en niet meer zo actief gereden werd.
Ik heb niet echt wat aan zijn dieet veranderd toen hij positief testte voor ppid.
Wel Pracsend gaan geven.
En dus eerder aan de hand van de hoeveelheid arbeid het mengsel gaan veranderen (en hoeveel ruwvoer hij nog weg kreeg) dan omdat hij gediagnosticeerd met ppid was.
1x winterbevangen geweest, tijdens de vorst, verder nooit.
Dank voor je uitgebreide antwoord! Dit meisje is ook gek op buiten staan, en ze heeft tot nu toe altijd (ook bij vorige eigenaar) op het land gestaan en volgens mijn smid geen tekenen van (oude) HB, dus hopelijk is ze daar niet extreem gevoelig voor en kunnen we het een beetje op gras blijven houden. In de zomer wordt de seniores inderdaad snel zuur, maar het moet vier uur weken en met vijf paarden ben ik altijd wel vier uur op stal dus kan het prima bij aankomst maken en bij weggaan geven, dan heeft het geen tijd om zuur te worden
.