Voeding voor Pony met Cushing? Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelijnhof

Voeding voor Pony met Cushing? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 22:46

Helaas ben ik erachter gekomen dat mijn net geadopteerde pony Cushing heeft. Ik schrok hier wel van. Ik heb gelukkig zelf geen eerdere ervaring met cushing bij mij eigen paarden, maar wel bij ons op stal, dus ik herkende het direct, en wist dus dat ik dit moest bevestigen of uitsluiten door middel van een bloedonderzoek. Ik weet dat ik vooral moet uitkijken dat ze niet bevangen raakt, dat dat het allerbelangrijkste is, en dat ik eventuele wondjes goed verzorg aangezien haar weerstand zal verminderen.

Mijn vraag: wie heeft er nog meer een pony met Cushing, en wat voeren jullie?

Mijn pony is een 27-jarige Welshpony van circa 350 kilo met een heleboel missende elementen.
Ze kreeg daarom, tot duidelijk was dat ze Cushing heeft:

tweemaal daags een dosis ruwvoer (of de kwaliteit en afkomst geen invloed)
    een volle schep Seniores Priores (bereid, uiteraard)
    een volle maatschep Hartog Senior
    een pompje lijnzaadolie CBD
    50 gram Hennepzaad Pellets
    een wortel of pastinaak of appel

Momenteel staan ze vanwege het natte land niet op de weide, maar een aantal uren per dag op een paddock. Anders gaat ze mee met de groep de weide op.

Wat zou jij veranderen en waarom? Voer je een supplement bij dat helpt de hormoonhuishouding op het rechte pad te houden, of juist de suikers te balanceren? Please, enlighten me!

Groetjes!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:52

Ik zou het voer zo laten. En niet meer de wei op.
En krijgt ze nu medicijnen?

Mijn pony is 31 jaar. Mist kiezen en kan geen hooi meer weg krijgen. Hij staat volledig op seniores priores.
Daarnaast krijgt hij voor de cushing nog medicijnen. Prascendm
Hij komt niet op gras

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:54

Supplementen gaan niet helpen, hooguit ondersteunen, bij serieuze Cushing. In overleg met de dierenarts kun je hem (vrij kostbare) medicatie geven.
Ps. Komt je pony bij PZB vandaan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 23:04

Mijn senior stond heerlijk op de wei in de zomer, kon hem geen groter plezier doen dan hem wat gras te gunnen. Hooi kreeg hij niet meer weg, kreeg een eigen mengsel van van bietenpulp, grasbrok en 18+, vital en zemelen, maar dat was puur omdat ik liever zelf samenstelde, de seniores priores vond ik geen fijn spul, werd snel zuur, pony vond het niet echt lekker en zeker toen mijn pony nog volop werkte was de verhouding die ik voerde anders (meer 18+, minder grasbrok en minder zemelen) dan toen hij nog ouder werd en niet meer zo actief gereden werd.

Ik heb niet echt wat aan zijn dieet veranderd toen hij positief testte voor ppid.
Wel Pracsend gaan geven.

En dus eerder aan de hand van de hoeveelheid arbeid het mengsel gaan veranderen (en hoeveel ruwvoer hij nog weg kreeg) dan omdat hij gediagnosticeerd met ppid was.

1x winterbevangen geweest, tijdens de vorst, verder nooit.

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 00:10

senna21 schreef:
Supplementen gaan niet helpen, hooguit ondersteunen, bij serieuze Cushing. In overleg met de dierenarts kun je hem (vrij kostbare) medicatie geven.
Ps. Komt je pony bij PZB vandaan?

Dank voor je antwoord!

Nee, ik adopteer daar niet vandaan. Ik ben bekend met de medicatie (met veearts overlegd) maar dat hoeft (nu nog) niet. Supplementen die ondersteunen zijn top. Iedereen weet dat Cushing/PPID niet te genezen is, dus ik begrijp dat supplementen het niet genezen, ik bedoel inderdaad ter ondersteuning.

Tieme schreef:
Ik zou het voer zo laten. En niet meer de wei op.
En krijgt ze nu medicijnen?

Mijn pony is 31 jaar. Mist kiezen en kan geen hooi meer weg krijgen. Hij staat volledig op seniores priores.
Daarnaast krijgt hij voor de cushing nog medicijnen. Prascendm
Hij komt niet op gras

Dank voor je antwoord! Ze kan nog goed grazen, dat doet ze met haar bovenlanden en onderlip, en ze eet ook lekker haar ruwvoer, soms valt er een prop uit, maar geloof dat ze veel binnen krijgt, en ze vindt het smakelijk, dus dat mag ze nog. Ik ben bekend met de medicatie (met veearts overlegd) maar dat hoeft (nu nog) niet. Hoeveel ben je kwijt per periode (week/maand/wat dan ook)? Dan kan ik me daar alvast op voorbereiden!

Marije_jiplover schreef:
Mijn senior stond heerlijk op de wei in de zomer, kon hem geen groter plezier doen dan hem wat gras te gunnen. Hooi kreeg hij niet meer weg, kreeg een eigen mengsel van van bietenpulp, grasbrok en 18+, vital en zemelen, maar dat was puur omdat ik liever zelf samenstelde, de seniores priores vond ik geen fijn spul, werd snel zuur, pony vond het niet echt lekker en zeker toen mijn pony nog volop werkte was de verhouding die ik voerde anders (meer 18+, minder grasbrok en minder zemelen) dan toen hij nog ouder werd en niet meer zo actief gereden werd.

Ik heb niet echt wat aan zijn dieet veranderd toen hij positief testte voor ppid.
Wel Pracsend gaan geven.

En dus eerder aan de hand van de hoeveelheid arbeid het mengsel gaan veranderen (en hoeveel ruwvoer hij nog weg kreeg) dan omdat hij gediagnosticeerd met ppid was.

1x winterbevangen geweest, tijdens de vorst, verder nooit.

Dank voor je uitgebreide antwoord! Dit meisje is ook gek op buiten staan, en ze heeft tot nu toe altijd (ook bij vorige eigenaar) op het land gestaan en volgens mijn smid geen tekenen van (oude) HB, dus hopelijk is ze daar niet extreem gevoelig voor en kunnen we het een beetje op gras blijven houden. In de zomer wordt de seniores inderdaad snel zuur, maar het moet vier uur weken en met vijf paarden ben ik altijd wel vier uur op stal dus kan het prima bij aankomst maken en bij weggaan geven, dan heeft het geen tijd om zuur te worden :-).

Celebi

Re: Voeding voor Pony met Cushing? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 00:27

Hoeveel was de ACTH waarde bij meten? En zie je veel lichamelijke klachten die passen bij de PPID? Vetophopingen bij de ogen, lange vacht, slechte verharing (vanaf eind december natuurlijk pas weer), een hangbuik, weinig rugspieren of wellicht erg weinig looplust? Het zijn lastige dingen met zo'n oudje, maar als de waardes hoog genoeg zijn en je duidelijke ongemakken ziet lijkt mij dat medicatie wel handig kan zijn. Daarmee kun je juist die ellende van hoefbevangenheid proberen te voorkomen. Snap dat dat met zo'n oudje die je net geadopteerd hebt een beetje zuur is, maar veel paarden doen het wel goed op Pergolide.

Misschien handig om onderstaande link te lezen. Dat gaat over de werking van zowel Pergolide als de kruiden die veel gebruikt worden om te ondersteunen en van beide staan de voor en nadelen erbij.

https://hoefbevangen.info/pergolide-of-monnikspeper/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 00:40

De pillen voor cushing zijn prijzig, 1 pil als dosering kun je toch snel rekenen op 60 euro per maand. Maar sommigen doen het ook goed op een halve of kwart pil.

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 00:42

BigOne schreef:
De pillen voor cushing zijn prijzig, 1 pil als dosering kun je toch snel rekenen op 60 euro per maand. Maar sommigen doen het ook goed op een halve of kwart pil.

Dank voor je antwoord!

Celebi schreef:
Hoeveel was de ACTH waarde bij meten? En zie je veel lichamelijke klachten die passen bij de PPID? Vetophopingen bij de ogen, lange vacht, slechte verharing (vanaf eind december natuurlijk pas weer), een hangbuik, weinig rugspieren of wellicht erg weinig looplust? Het zijn lastige dingen met zo'n oudje, maar als de waardes hoog genoeg zijn en je duidelijke ongemakken ziet lijkt mij dat medicatie wel handig kan zijn. Daarmee kun je juist die ellende van hoefbevangenheid proberen te voorkomen. Snap dat dat met zo'n oudje die je net geadopteerd hebt een beetje zuur is, maar veel paarden doen het wel goed op Pergolide.

Misschien handig om onderstaande link te lezen. Dat gaat over de werking van zowel Pergolide als de kruiden die veel gebruikt worden om te ondersteunen en van beide staan de voor en nadelen erbij.

https://hoefbevangen.info/pergolide-of-monnikspeper/

Ik ga dat zeker lezen wanneer ik iets minder moe ben, want het ziet er interessant uit! Ze heeft wat vetophoping boven de ogen, maar ook boven de staart (de vetplaat op het kruis). Wat krullende vacht, maar zeker niet extreem, eigenlijk alleen op de plek waar je een zadeltje zou leggen. Weinig bespiering op de rug en een wat hangend buikje misschien, maar niet meer dan mijn andere oude paarden (voor de duidelijkheid; negatief op PPID). Niet veel drinken en/of plassen, ook genezen wondjes niet perse langzaam. Ze is prima attent en actief.

Bedankt voor je goede tip!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:03

Waarom vond je arts medicatie niet nodig dan?
Ik zou nog maar eens goed overleggen, of ergens anders nog advies inwinnen. Want medicatie is zeker wel heel zin vol.
Met een pony kan je best beginnen met een kwart pilletje en later ophogen naar een halfje.

Als die het zo goed doet zou ik niks veranderen aan het voer. Evt de wortels etc weglaten. Je kan de manenkam elke dag even voelen of die niet hard is.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:07

Wat je ook zou kunnen doen is paarden rusthuis Soest mailen.
Zij hebben hele goede ervaring en zij gebruiken geen pracent voor de cushing pony's en paarden maar passen hun dieet aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:30

Ik zou of voor de medicatie gaan of voor supplementen voor de PPID, op de site van Laarakker staat een alternatieve behandeling voor PPID. Niks doen is geen optie omdat de PPID ookal zie je het niet, het lichaam van binnen wel sloopt. Hoe het tot uiting komt is per paard verschillend.

Veel paarden met PPID worden insuline resistent maar niet allemaal, ik zou me wel verdiepen in IR als ik jou was en die richtlijnen aanhouden. Gras hoeft niet perse een probleem te zijn, maar wel oppassen met gestrest gras wat hoge suikerpieken bevat.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:49

Omdat je een welsh hebt mag je sowieso sober voeren.

Ik persoonlijk laat ze wel gewoon op de wei, dat neem ik zo'n oudje liever niet af. Maar dat beslist iedereen voor zichzelf.

Heb nu een 24-jarige merrie die enkele jaren geleden positief testte op PPID, maar de waardes waren net niet hoog genoeg om prascend te geven. De DA zei dat we moesten afwachten hoe het verder zou ontwikkelen.

We zijn nu jaren verder en het blijft stabiel, ondanks een rijk voerbeleid (is een grote KWPN).

In het begin gaf ik monnikspeper bij, maar daar ben ik al lang mee gestopt.

We hebben eerder nog een paard met cushing gehad, die had het op het einde wel in heftige mate. Maar ook die bleef gewoon op hetzelfde voerbeleid (waren andere tijden ook). Helaas is hij de dag na zijn eerste dosis prascend overleden.

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 12:01

Ufurio4e schreef:
Wat je ook zou kunnen doen is paarden rusthuis Soest mailen.
Zij hebben hele goede ervaring en zij gebruiken geen pracent voor de cushing pony's en paarden maar passen hun dieet aan.

Wat een geweldig goede tip, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!

Elisa2 schreef:
Ik zou of voor de medicatie gaan of voor supplementen voor de PPID, op de site van Laarakker staat een alternatieve behandeling voor PPID. Niks doen is geen optie omdat de PPID ookal zie je het niet, het lichaam van binnen wel sloopt. Hoe het tot uiting komt is per paard verschillend.

Veel paarden met PPID worden insuline resistent maar niet allemaal, ik zou me wel verdiepen in IR als ik jou was en die richtlijnen aanhouden. Gras hoeft niet perse een probleem te zijn, maar wel oppassen met gestrest gras wat hoge suikerpieken bevat.

Wat een geweldige tip! Ik zit zelf ook op supplementen van Den Hoek en sta daar dus zeker voor open, ik ga me daar in verdiepen, dank je wel!

Beemsterkaas schreef:
Omdat je een welsh hebt mag je sowieso sober voeren.

Ik persoonlijk laat ze wel gewoon op de wei, dat neem ik zo'n oudje liever niet af. Maar dat beslist iedereen voor zichzelf.

Heb nu een 24-jarige merrie die enkele jaren geleden positief testte op PPID, maar de waardes waren net niet hoog genoeg om prascend te geven. De DA zei dat we moesten afwachten hoe het verder zou ontwikkelen.

We zijn nu jaren verder en het blijft stabiel, ondanks een rijk voerbeleid (is een grote KWPN).

In het begin gaf ik monnikspeper bij, maar daar ben ik al lang mee gestopt.

We hebben eerder nog een paard met cushing gehad, die had het op het einde wel in heftige mate. Maar ook die bleef gewoon op hetzelfde voerbeleid (waren andere tijden ook). Helaas is hij de dag na zijn eerste dosis prascend overleden.

Sober voeren bij een Welsh, daar ben ik het helemaal mee eens, maar op dit moment voelen we wel erg goed haar ribbetjes door de dikke vacht heen, dus er mag wel iets bij. Ik probeer dat dus verstandig op te lossen met een seniores priores en compleet ruwvoer, ik zal zeker niet vet mesten. :-)

Dat graag op de wei laten, dat heb ik dus ook; ze wordt 28, ze hoeft niet nog tien jaar mee. Ik gun haar liever een korte maar gelukkige en rijke laatste tijd, dan een iets langere, maar zeer strikte. Desalniettemin; alles wat ik kan doen om het voor haar zonder te veel afzien toch een stuk fijner te maken, ga ik doen.

Monnikspeper heb ik ook over gelezen. Maar aangezien je daar mee bent gestopt; gaf het je paard te weinig?

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 12:04

Skessa_ schreef:
Waarom vond je arts medicatie niet nodig dan?
Ik zou nog maar eens goed overleggen, of ergens anders nog advies inwinnen. Want medicatie is zeker wel heel zin vol.
Met een pony kan je best beginnen met een kwart pilletje en later ophogen naar een halfje.

Als die het zo goed doet zou ik niks veranderen aan het voer. Evt de wortels etc weglaten. Je kan de manenkam elke dag even voelen of die niet hard is.

Niet nodig is misschien niet de juiste bewoording... Omdat Prascend de eerste periode kan leiden tot bijverschijnselen, en mevrouw al zo oud is, en er geen enkel teken is van eerdere hoefbevangenheid, er nu een vrolijke pony op stal staat met weliswaar wat fysieke kenmerken, maar mentaal goed. Het is misschien alsnog een overweging, maar niet een directe bloed-spoed. Vrijdag komt er weer een veearts die haar gaat bekijken.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:16

Oke, daar kan ik inkomen :) Ik ben vorig jaar begonnen met medicatie, maar geen last gehad van bijwerkingen eigenlijk.

Je zou ook nog naar Fibrebeet kunnen kijken. Vinden ze over het algemeen ook erg lekker, zet goed aan en hoeft minder lang te weken dan Senior Priores.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:46

Ik heb mijn senior destijds een aantal jaren gemonitord en hij zat steeds aan de lage kant van positief en was klinisch nog hartstikke goed.
Toen ben ik ook niet gestart met medicatie.
Dat ben ik pas na een jaar of 3-4 monitoren gaan doen, toen de waarde ineens explosief gestegen was. Eenmaal met medicatie kon ik merken dat hij achteraf ook wel wat meer verschijnselen al had, maar omdat dat zo geleidelijk is ontstaan, merk je dat niet direct op, totdat de verschijnselen ineens afnemen.

Daarna heeft hij nog een jaar of 3-4 met medicatie geleefd, is uiteindelijk bijna 33 jaar oud geworden.
Hij heeft het grootste deel van de tijd op 0,5 tabletje Pracsend gestaan (de alternatieve generieke medicatie met pergolide was toen nog niet beschikbaar).

Met medicatie is hij toen wel echt weer opgeknapt ook, dus ik ben blij dat ik het bloed ben blijven monitoren en toen de waardes dus hard gestegen waren, ben gaan behandelen met Pracsend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:46

Mijn ppid-er is jaar rond op de weide blijven staan.
Bij hem kwam ik er achter dat hij PPID had omdat hij dus wel heel licht bevangen stond.
Hij had verder geen enkel symptoom.
Ik ben hem wel pracend gaan geven en ondanks dat het een paard van 165 was begonnen met een kwart per dag en heeeel lang op een half kunnen blijven.

Hem van de wei afhalen zag ik niet als lekker met pensioen kunnen zijn, en met pracend ook niet nodig.

Op het laatst verloor hij wel veel rugspieren en ondanks extra voer en eiwit kreeg ik dat er niet meer bij.
Maar dat is echt pas het laatste half jaar geweest.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:12

Oeps had er overheen gelezen dat je haar ribbetjes kunt voelen. Dan mag ze natuurlijk wel gewoon op gewicht gebracht worden :)

Zoals ik al zei heb ik mijn voer er zelf niet op aangepast, ik heb wel naar voer gezocht met extra hoog vitamine E gehalte, dat is sowieso goed voor oude paarden. Mijn paard ziet er best goed uit en het ontwikkelt ook niet verder, wat natuurlijk ook een stukje geluk is wellicht.

We staan er helemaal hetzelfde in wat de wei betreft dan! Liever een korter leven op de wei in de kudde, dan apart op een paddock.

Monnikspeper ben ik mee gestopt omdat ik op een bepaald moment merkte dat ze in het algemeen terug rustiger werd.

Ik was het beginnen geven omdat ze plots héél agressief werd naar andere paarden, en het had altijd met haar cyclus te maken. Dat was ook de periode dat de beginnende PPID werd vastgesteld.

Maar na een tijd ging die agressie over en is ook niet meer teruggekomen... ze is goed zoals ze is nu, vandaar de keuze het niet meer bij te geven.

Als je een merrie hebt is het altijd het proberen wel waard natuurlijk, maar of het echt voldoende is bij hele zware cushing, dat durf ik niet te zeggen.