Help; waar heeft mijn paard last van?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elli99

Help; waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 18:14

Momenteel heb ik 2 verschillende paarden en ik weet het echt even niet meer

Mijn ‘zomer’ paard is super lief, nuchtig en best wel stoer. We gaan op les, (alleen) op buitenrit en stappen vrolijk zonder zadel en hoofdstel naar de wei.

Mijn ‘winter’ paard vind alles eng, schrikt uit het niets van iets wat ik niet eens kan zien. Buiten rijden is geen optie, zelfs de poetsplek is eng geworden.

Nu staat hij in de zomer 24/7 buiten en momenteel overdag in de wei en ‘s nachts op stal (sinds een week of 2). Het is dan ook allemaal begonnen sinds hij weer op stal staat.. Maar ik hoop met heel m’n hart dat het niet daar aan ligt, want dat is het enige wat ik niet kan veranderen

Dus ik hoop dat jullie misschien advies hebben, ervaringen of even mee kunnen kijken met de situatie.

Wat hij krijgt:

2x daags voer
3x hooi (‘s ochtends, savonds en vlak voor de nacht)

Hij kreeg eerst kuil, maar heb hem over gezet op hooi om te kijken of het daar misschien van komt. Helaas eet hij het hooi slecht en viel hij best al wat af. Dus nu heb ik hem op 1x kuil (ochtend) en 2x hooi.

Hij krijgt vitalstyle sleusli mix met oerbalans en spierkracht. Verder voer ik hem wortels.

Ik rij ongeveer 4/5 keer in de week en 1x doen we iets anders (vrijspringen, wandelen oid).

Is dit nou typisch gevalletje dragon season of is er iets wat ik nog kan proberen? Want vandaag met wandelen ontplofte hij ook ineens terwijl er letterlijk niks te zien was waarvan die kon schrikken. Ik raak zelf een beetje mijn vertrouwen kwijt om te rijden omdat zijn ‘ontploffingen’ best heftig zijn en het niet even opzij springen is. Ik vermoed dat hij spanning zodanig opbouwt dat de ontploffing een gevolg is. Maar ik weet even niet meer wat ik nog kan proberen

troi

Re: Help; waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:18

Ik denk dat je de oplossing zelf weet, dat op stal staan.

En je voer lijkt ook prima, geen grote hoeveelheden brok die je zou kunnen minderen

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:22

De kou kan ook .het lichaam maakt zich klaar voor de winter .Ppid test waardes zijn ook veel hoger dus er is duidelijk iets anders in het lichaam.En even wennen aan het nieuwe ritme …eerder donker dan is alles ook anders.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:28

skip de wortels hier zit veel te veel suiker in.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:30

Enige wat echt zal helpen is gewoon ook buiten laten…
Al de rest zal hoogstens de scherpe kantjes er af halen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:34

Staat hij overdag in dezelfde wei en groep als in de zomer?
Hoeveel uur?

Geef je in het weideseizoen ook Spierkracht?
Dat zou ik even niet geven om te kijken of het verschil geeft.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:51

Mijn paard is ook zo, toen ze jonger was was het erger. Ze staat ongeveer hetzelfde als jouw paard, in de zomer 24/7 buiten en in de winter 12 tot 16 uur per dag buiten en 's nachts op stal. Ik longeerde haar gewoon voor ik erop kroop, dan kon ze haar ei even kwijt en konden we daarna fijn werken. Wel/geen deken, meer/minder (kracht)voer maakte geen verschil. Dat was de beste methode voor ons, met het minste frustratie langs beide kanten. Het lag niet helemaal aan wel/geen 24/7 buiten hier; als ze in november nog 24/7 stonden maar het was nat weer, bewoog ze ook gewoon minder buiten, dan ging ze onder het afdakje staan schuilen, en dan had ik hetzelfde probleem.
Ik heb m'n paard nog maar nu is ze op pensioen. Ik merk nog altijd verschil winter/zomer maar minder extreem dan vroeger.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:56

Als je paard nu 15/18 uur op stal staat( weet niet hoe lang) en dus minimaal bewegingsruimte heeft en alleen staat, versus 24 uur bij en in de kudde en altijd kunnen bewegen kan ik me voorstellen dat sommige type paarden in bepaalde levenfases daar wat van vinden. Nu staat mijne altijd buiten maar ook daar hebben ze soms last van zulke reacties, wind, koude, soms weet je het gewoon niet

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 18:57

fransje23 schreef:
Staat hij overdag in dezelfde wei en groep als in de zomer?
Hoeveel uur?

Geef je in het weideseizoen ook Spierkracht?
Dat zou ik even niet geven om te kijken of het verschil geeft.

Ja zelfde kudde en wei! Ze staan van 9-5 uur buiten ongeveer.

Ja! Dan geef ik dat ook, maar geef het pas sinds augustus

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:37

Krijgt hij bij 24/7 wei ook hooi bijgevoerd of is dat alleen deze periode?
Is het hooi en kuil (ik hoop voordroog en geen kuil) geanalyseerd? Wanneer hier veel suikers in zitten kan je paard ook spooky worden.
En ik zou ook de wortels eens weglaten om te kijken wat dat doet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:12

Hij heeft nergens last van. Dat is op zich heel normaal. Bijna alle paarden zijn ‘s zomers veel rustiger dan ‘s winters. Dat komt door meerdere redenen. Inderdaad de beweging. In de zomer lopen ze vaak de hele dag buiten. Ook is het dan warmer. Als paarden het koud krijgen dan worden ze ook energieker. En het weer is ook een belangrijke reden. Veel wind is een recept voor schrikken meestal. En neem dan veel op stal, het wordt kouder en het gaat lekker waaien en je hebt een fris paard.
Zelfs mijn superbrave paard was in de winter veel frisser. Even longeren voor je erop gaat kan al wonderen doen. Beetje moe maken zodat de ergste frisheid eraf is. En inderdaad zou meer naar buiten beter zijn maar dat is op veel stallen lastig in de winter.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:35

Oh joh, mijn brave 4 jarige is ook zo. We zijn aan het revalideren na een OCD operatie. Tot voor kort keek ze nergens van op. Nu met dit frisse weer, is ze zelf ook enorm fris. Gister met stappen aan de hand kon ik nog net een bok ontwijken :+
Ineens is de ton die in de hoek staat eng; die was de afgelopen maanden geen probleem.
Wat mij betreft vrij normaal gedrag met de overgang naar koudere temperaturen en vooral ook meer wind.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:46

Misschien kan magnesium wat ondersteuning bieden? Dat halen ze normaal uit het gras geloof ik. Kan ze net wat meer laten ontspannen in de spieren en wat minder ril maken.