Weidehooi vs graszaadhooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Weidehooi vs graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 14:54

Ik ben een voorstander van weidehooi. Ik heb altijd begrepen dat graszaadhooi 1 soort gras is waar nauwelijks wat in zit en alleen voor buikvulling zorgt.

En dat het daarom beter is om graszaadhooi te mengen met weidehooi.

Wie kan mij het verschil uitleggen? En wat je wanneer voert?

Petunia27

Re: Weidehooi vs graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:07

Graszaadhooi is vaak inderdaad als buikvulling. Ik zou persoonlijk altijd met normaal hooi geven, maar het is voor paarden op dieet wel fijn voeren. Dan hoeven ze niet lang zonder hooi te staan en hebben ze altijd wat te knabbelen. Wel vind ik dat je met graszaadhooi een groter risico hebt op verstoppingen, daarom geef ik er altijd normaal hooi bij. En in normaal hooi zitten ook vaak meer kruiden en meer variatie

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:48

Wij mengen graszaad hooi met kruidenhooi voor onze shetten, waarvan er 1 hoefbevangen is geweest. Dat gaat goed. Maar ik zou het niet als enige hooi geven omdat het inderdaad heel eenzijdig hooi is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:56

Weidehooi is vaak hooi voor koeien en die moeten er vooral veel melk van gaan geven. Dus het is meestal erg éénzijdig gras (Engels of Italiaan raaigras) wat heel sterk is (niet vorstgevoelig), maar daardoor wel erg eiwit- en fructaanrijk.
Minder geschikt voor paarden dus.

Een gemengde wei waar idd meerdere grassoorten in zitten is beter/gezonder (ook voor koeien trouwens ;) ). Deze wei heeft wel meer onderhoud nodig en is dus zijn de kosten hoger om die goed te onderhouden.

Het beste zijn dus de natuurweilanden (biogras) zoals die nog in Duitsland en Frankrijk voorkomen.
Ook de 'vogeltjes'weiden zijn goed gemengd met diverse grassoorten en kruiden, maar die mogen pas laat gehooid worden en geven dus vaak erg grof hooi.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:01

Graszaadhooi is, zoals het woord al zegt, geteeld voor het oogsten van graszaad; het is daarom dus gedorst hooi; bij het dorsen wordt het graszaad verwijderd. De voedingswaarde is daardoor minimaal en, omdat het gras is uitgebloeid om zaad te vormen, is het meestal lang van stengel en vrij grof. Het is dus inderdaad puur buikvulling; het is wel belangrijk om bij graszaadhooi op te letten wat je koopt. Niet alle graszaadhooi is geschikt voor dieren i.v.m. lolitrem, een mycotoxine: https://www.prikkebord.nl/topic/52475/# ... s%20besmet.
Fourage handelaren die het juiste graszaadhooi hebben zullen dat ook kunnen aantonen maar zomaar graszaadhooi te kopen is dus riskant.
Kennis van mij heeft een paard gehad met een lolitrem vergiftiging en die is daar nooit meer bovenop gekomen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:46

Graszaad hooi kan ook torenhoge fructaan gehaltes hebben dus altijd testen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 07:17

Graszaadhooi is wel ideaal voor ponies die snel dik worden maar die je wel onbeperkt (= altijd voer beschikbaar) voer wilt aanbieden om het buikje draaiend te houden. Je kan dat dan gewoon geven met daarnaast weidegang of "goed" hooi.