Help, door de bomen het bos niet meer zien....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cent

Help, door de bomen het bos niet meer zien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 21:05

Hallo,

Ik ben op zoek naar andere voer, aangezien ik tot afgelopen zomer nog Z1 startte met mijn kwpn dressuur paard. Door privé omstandigheden wordt hij op dit moment 4 a 5 keer per weer getraind op lang en laag dus vooral basis, af en toe nemen we nog wat oefeningen mee van het Z1 maar vooral doen we nu basis.

Mijn paard is 1.74 en 17. Valt in de winter vaker wat in. Ik ben dus op zoek naar voer waar hij spieren en body behoudt en toch alles binnen krijgt voor de matige arbeid. Overigens krijgt hij onbeperkt hooi.

Wie heeft er tips?

Keebish

Re: Help, door de bomen het bos niet meer zien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:43

Je zou Voermeesters Rust en Herstel kunnen geven. Zit vol eiwitten en mineralen en weinig energie

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:06

Wat voer je nu? Is het hooi geanalyseerd en kwam daar uit dat het laag in eiwit is?

Meestal is het voldoende om een vitaminebrok/balancer te voeren om alles binnen te krijgen qua vitamines en mineralen.

Wil je extra eiwitten voeren kun je iets als luzerne of esparcette (als ruwvoermix of als brok) geven.
Als hij geen spieren maar vetjes verliest in de winter, kun je ook denken aan olie bijvoeren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:29

cent schreef:
Hallo,

Ik ben op zoek naar andere voer, aangezien ik tot afgelopen zomer nog Z1 startte met mijn kwpn dressuur paard. Door privé omstandigheden wordt hij op dit moment 4 a 5 keer per weer getraind op lang en laag dus vooral basis, af en toe nemen we nog wat oefeningen mee van het Z1 maar vooral doen we nu basis.

Mijn paard is 1.74 en 17. Valt in de winter vaker wat in. Ik ben dus op zoek naar voer waar hij spieren en body behoudt en toch alles binnen krijgt voor de matige arbeid. Overigens krijgt hij onbeperkt hooi.

Wie heeft er tips?

Eerst weten wat voor hooi er in gaat, zodat je tekorten daarin gericht kunt aanvullen. Een quickscan is voldoende (eiwitten en energiewaarde). In geval van jouw paard zou wat rijker hooi wel fijn zijn, zodat je zo min mogelijk bij moet voeren. Hoger in eiwit en hoger in energiewaarde. Het is een trend om arm te voeren, maar jouw paard is groot en wordt getraind, dus die gaat het op arm hooi niet redden.
Voer je nu ook iets bij naast het hooi?

Spieren krijg je door trainen, ondersteund met eiwitten. Mijn voorkeur is altijd vanuit ruwvoer aanvullen, bijvoorbeeld luzerne. Vetten haal ik het liefst uit lijnzaad. En dan geen olie, maar pure lijnzaad, al dan niet in brokvorm. En een product als Coolstance Copra is fijn voor zowel vet als eiwit.
Andere fijne producten met meer eiwit zijn Marstall Bergwiesen mash, Agrobs Myo Proteïn flakes, Marstall getreidenfrei, Vitalstyle Active en Proteïn.

Daarnaast altijd een balancer voor benodigde vitamines, mineralen en sporenelementen.