Bult op de linkerkant van de rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterrenanou

Bult op de linkerkant van de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 13:19

Afbeelding
Mijn paard heeft sinds vorige maandag een gekke bult op zijn linkerkant van de rug. Toen ik dit vorige week zag heb ik het nog even gelaten. Ik ben namelijk weggeweest met school en had dus gehoopt dat het weggetrokken zou zijn. Dit was niet helemaal het geval maar hij was wel een stuk kleiner. Ik heb gisteren dus weer op het gereden. Nu ik vanochtend kwam was de bult weer een heel stuk groter. Het enige wat veranderd voor hem is is dat hij een nieuw zadel heeft. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Bowo

Re: Bult op de linkerkant van de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:22

Een zadel kan zeker drukplekken veroorzaken. Ik kan van een foto niet zien of dit een drukplek en is of dit vanuit het zadel komt, maar als dit is ontstaan na een een zadel én de bult ook nog eens groter wordt na het rijden, zou ik daar zeker een zadelpasser bij halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:42

Voel eens voorzichtig langs de hele ruggengraat of je alle 'stekels' in een gelijke afstand soort van links-recht-links-rechts langs voelt komen. Als dat niet het geval is dan heeft ie daar een probleem en kun je er best iets van een chiropractor/osteopaat oid bij halen.
En er voorlopig niet op gaan zitten!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:04

Als je net een ander zadel hebt, dan zou ik daar eerst de link leggen. En voordat je met een peut aan de gang gaat, kun je die kosten beter gebruiken in een DA bezoek voor een foto/echo van de rug. Dan weet je in ieder geval wat er aan de hand is, zodat je een mogelijke behandeling ook gericht kunt (laten) toepassen. Wel vervelend voor jou en je paard. Hopelijk is het snel weg en kun je weer lekker aan de slag.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:22

Ik zou hiervoor inderdaad een dierenarts laten komen, of naar de kliniek om een foto te maken. Want hiervan wil je wel weten of het onderhuids wel goed zit.
Was je paard ook nog anders in karakter tijdens het rijden?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:47

Is het een merrie ? Loopt er een ruin (met voorijzers) in de kudde die op de merries springt? Daar heb ik ook al eens van dergelijke bulten van gezien.Nog nooit van een zadel.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:52

Als ik net een nieuw zadel zou hebben dan zou dat el het eerste zijn waar ik aan zou denken.

Sterrenanou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 21:08

Earth schreef:
Ik zou hiervoor inderdaad een dierenarts laten komen, of naar de kliniek om een foto te maken. Want hiervan wil je wel weten of het onderhuids wel goed zit.

Nee hij was niet anders met rijden en 1,5 maand geleden is hij rontgisch helemaal gecheckt. Maar de dierenarts is ingeschakeld om te kijken wat het kan zijn. Hij staat nu namelijk sinds maandag stil er zit nog geen verbetering in.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:47

Ik zou ook de zadelmaker laten komen, want als het de dag nadat je hebt gereden weer dikker is dan zou het zomaar te maken kunnen hebben met het nieuwe zadel. (ervan uitgaande dat hij met het vorige zadel geen bult op die plek had)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:14

Ik vraag me af waarom je hem gereden hebt ondanks de bult niet 100% weg was?
Het is niet verbazingwekkend dat de bult dan terug is als het opnieuw geïrriteerd wordt.

Zadel kan, maar kan net zo goed zijn dat er onderhuids al iets aanwezig was en het rijden het gewoon getriggerd heeft.
Zoals iemand al aanhaalde kan er een letsel zijn door een ander paard.
Mijn paard had ineens een bult op de borst, waarschijnlijk door een stamp of beet van een ander paard.

Ben benieuwd wat de dierenarts zegt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:41

Sterrenanou schreef:
Earth schreef:

Nee hij was niet anders met rijden en 1,5 maand geleden is hij rontgisch helemaal gecheckt. Maar de dierenarts is ingeschakeld om te kijken wat het kan zijn. Hij staat nu namelijk sinds maandag stil er zit nog geen verbetering in.

Het is een hij ,dan zal de kans van bespringen kleiner worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:05

Zadel kan absoluut de oorzaak zijn! Helaas heb ik dit soort dikke bulten weleens vaker gezien en waren het drukplekken. Dit kan wel een paar maanden duren voordat het weggetrokken is, tot die tijd..sowieso geen zadel opleggen en op zoek gaan naar een beter passend zadel.