Supplementen of iets anders proberen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bulbasaus

Supplementen of iets anders proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-24 10:49

Mijn paard heeft extreem veel last van stress. Met wandelen, rijden, grondwerk... echt zo goed als alles vind ik hem nooit echt ontspannen . Ik heb dit proberen op te lossen met grondwerk en met rijden terug naar de basics maar niks lijkt te werken.

Zijn zadel ligt goed, osteopaat komt elk jaar en zijn gebit is prima. Ik heb geprobeerd hem bitloos te rijden (trauma in de mond.. In de krul met western bit en operatie aan kiezen. Niet door mij) en dit ging een tijdje beter met rijden maar dat duurde ook niet lang. Hij gaat nu verhuizen naar een plek waar hij 24/7 buiten kan staan met 2 jongere paarden om hopelijk zijn energie wat te minderen. Hij heeft op magnesium en valeriaan gestaan met wisselende dosis. Magnesium doet hem niks en van valeriaan vind ik dat dat hem gewoon verdooft en zijn persoonlijkheid helemaal weg gaat.

Ik vind het gewoon zo naar voor hem dat hij niet goed met stress of kleine spanningen om kan gaan. Hij is super werkwillig en vind alles zo leuk maar blijft te erg in de stress hangen. Dit zorgt ook dat alles wat we samen doen mij minder plezier geeft omdat ik me continu moet focussen op dat hij zijn hoofd erbij houd en niet veel spanning opkropt. Ook heeft hij super veel energie en heb ik hem oprecht nooit moe gezien na een training of rit wat ook niet mee

We hebben met grondwerk gewerkt aan spanning laten afvloeien, maar al zou ik met hem wandelen ben ik hier dus de hele tijd mee bezig. ik weet het op dit moment gewoon niet meer...

Ik zou het zo fijn vinden als we meer van dingen konden genieten zonder dat hij zo aan staat.

Als iemand ervaringen heeft met wat dan ook wat een paard erg kan helpen met het omgaan met zijn stress hoor ik het graag...

Keebish

Re: Supplementen of iets anders proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:26

Wat vervelend!
Ik ken natuurlijk niet de plek waar je nu staat, maar ik denk dat je er goed aan doet om te verhuizen. Er is kans dat zijn stress daar minder wordt, en in ieder geval de juiste stap om dat te ontdekken.

Ik heb mijn paard op meerdere pensionplekken gehad en merkte echt verschil in zijn gedrag per plek. Een van de pensionplekken was op papier fantastisch; veel buiten, onbeperkt (en goed) ruwvoer, contact met vriendjes, rustig, noem het maar op. Maar mijn paard was daar totaal niet zichzelf, hij werd stront irritant, kon er niets mee en dacht eerst dat het aan het voer lag. Daar een beetje mee gerommeld, maar ik bleef maar een irritant paard houden. Uiteindelijk zijn we verhuisd naar een andere plek, op papier ook heel goed, maar totaal anders dan waar hij stond en daar kreeg ik mijn paard weer terug zoals ik hem kende.

Hopelijk helpt de verhuizing jullie ook. Succes!

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:11

Heel herkenbaar Mijn paard stond ook altijd aan zoals wij het noemen.Na veel zoeken krijgt hij nu NAF Magic en met trainen heeft hij het fenwick masker aan ,dat helpt hem heel goed,Ik doe het om en ga dan poetsen en opzadelen je ziet hem dan al ontspannen en kan nu rijden zonder opgekropte spanning

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:16

Ik weet niet hoe oud jouw paard is? De mijne werd steeds onrustiger en angstiger naarmate zijn PPID verergerde. Toen ik met de medicatie begon werd hij weer zijn rustige zelf en namen ook de andere klachten die bij de PPID hoorde af.

En inderdaad: de stal en kudde maken ook vreselijk veel uit. Soms aard een paard beter op de ene plek dan op de andere plek.

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-24 13:30

Mijn paard is een ierse sportpony van 15! Zwaar verleden gehad in nederland op een handelsstal met verschillende huisjes en bij zijn vorige eigenaar (5 tot 15) heeft hij veel op paddocks gestaan en in stallen. In ierland heeft hij het super gehad en heb ik zelfs fotos gekregen van de oude eigenaar. Ook heeft hij het grootste gedeelte van zijn leven met gehandicapte op zijn rug gelopen wat hij blijkbaar braaf deed. Hoe dat mogelijk was kan ik me oprecht niet voorstellen. Hij was wel helemaal “afgesloten” toen ik hem kreeg en over tijd kwam er meer persoonlijkheid naar voren wat denk ik ook wel verklaarde hoe hij toen zo braaf was…

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:40

Mss kun je eens bij deze mevr informeren. Heb een keer een gastles van haar gevolgd en klonk als een kundig en aardig persoon.

https://veryimportanthorse.com/

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:27

Hoe lang heb jij je paard, TS? Klinkt alsof je hem nog niet lang hebt als hij tot z'n 15e bij zijn vorige eigenaar stond en hij nu nog steeds 15 is. Zou goed kunnen dat hij nu wat meer zijn persoonlijkheid, en dus emoties, durft te tonen. Ik denk dat met de tijd - en dus de verhuizing - het ook al beter gaat.

Ik zou wachten met maskers o.i.d. tot hij helemaal geaard is bij jou en zijn nieuwe stal. Rust en regelmaat doet wonderen en als je alles tegelijkertijd probeert, kan dat averechts werken. Dus eerst lekker aarden op z'n nieuwe stal, aan jou wennen en dan over een tijdje pas proberen met een masker als de spanning blijft

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-24 14:29

ohh sorry voor de verwarring, het had even snel getypt. hij is al 1.5 jaar bij me!! nu is hij 16 en bijna 17. Ik ben er dus al best lang mee bezig om te kijken wat wel en niet werkt bij hem haha

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:31

Al eens gekeken of ESDR iets kan betekenen?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:13

Ik lees misschien over de huidige huisvesting heen.
Hoe stond je paard voorheen.
Ik kan mij heel goed voorstellen als een paard 18 uur per dag in een stal staat , zijn gedrag een uitwerking kan hebben. Staat hij alleen of met andere
Zeg niet dat dat zo is hoor
Ook voerbeleid op huidige stal kan heel erg meespelen.
Ik zou ook lekker kijken hoe het gaat op andere stal.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:34

Bulbasaus schreef:
ohh sorry voor de verwarring, het had even snel getypt. hij is al 1.5 jaar bij me!! nu is hij 16 en bijna 17. Ik ben er dus al best lang mee bezig om te kijken wat wel en niet werkt bij hem haha

Stomme vraag misschien maar wat voer je ( had zelf een kwpn die ging al spoken op 2x halfje basis brok dus anders gaan voeren en heel gedeelte op gelost) dus kijk zelf even wat heeft hij nodig ik kwam uit op bodybuilder en vit brok en klein beetje bietenpulp en daar liep ze mee en zal er top uit

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Indy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:37

Ik heb een jong paard die soms dingen ook spannend vind.

In overleg met de dierarst ben ik Stressless gaan proberen.
Waardoor hij nu dingen minder spannend vindt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie