Ik vroeg mij af of er meer zijn die hier ervaring mee hebben en misschien ook wel wat hebben kunnen vinden om te ondersteunen.
Gaat hier om een merrie van 7 die al ruim 3 jaar van mij is en ook op de zelfde stalling staat.
Ik heb geprobeerd het zo kort mogelijk te houden

Toen ze net bij ons kwam liep ze helaas al vrij snel een schieffel op ( links voor ) . Kan gebeuren uiteraard. Echter begon na een paar dagen het been nogal vreemd te reageren. De huis leek wel perkament te worden in het gebied en er kwam onstkingsvocht? Uit de huis. De schiefel ging inmiddels van buiten kapot en liet pus uit en was zo groot als een kippenei. DA laten komen uiteraard want kans op een griffelbeen breuk was groot gezien de reactie van het been. Lang verhaal kort: DA 1 half uur ruim aan t scannen geweest, niks kunnen vinden kwa losse fragmenten of breukjes. Zelfs botvlies intact. Tog maar naar de kliniek voor ook foto’s want ja je weet t niet. Foto’s gemaakt. Weer ruim half uur echo. Niks gevonden. Door de tijd heen met bijna 2 maanden , lymfe tape en nacht stal bandage zo dag ze hem niet steeds stuk kon maken met opstaan helemaal goed gekomen en niks meer van te zien. DA zei nog, hier houd je wel een plekje aan over als t zo dik is.
Vorig jaar begin paddock seizoen heeft zij helaas een trap op r achterbeen gehad ( rechts ) wel wat dik uiteraard maar geen wondjes en ook niet kreupel. Na ruim n week begon ze ineens kreupel te lopen. Tog maar even naar de kliniek om alles na te kijken. Helaas konden wij pas een paar dagen later heen ivm eigen prive. In die paar dagen uiteraard apart gezet gestapt en gekoeld maar het been werd alleen maar weer dikker en dikker. Weer onstekingsvocht wat door de huid naar buiten kwam. Foto’s gemaakt want ja gezien de reacties en kreupel enz zou er haast wel weer een griffelbeentje gebroken kunnen zijn. Ook echo voor de bloedvaten enz. Je raad t al. Niks maar dan ook niks van schade te zien. Alleen weer een enorme ontstekingsreactie van de huid. Na n paar dagen hingen de vellen er bij. 2 verschillende DA gevraagd: ja het lichaam moet dit zelf oplossen. Het is geen abces wat je kan openmaken of zo. Bijna 3 maanden verder was alles weer goed ( aan huid en dikte been, met 2 maanden niet meer kreupel)
Nu afgelopen week, maandag na n paar dagen “vakantie” even aan t halstertje aan de longe. In stap niks te zien ( ook niet op t harde ) in draf stok kreupel rechts voor. Was wel net n week van de ijzers af omdat ze ijzer met een deel hoefwand en al er af getrapt had dus dachten we zoeken alles na ( niks te zien aan been, twijfel over hoefzweer dan maar? ) denken t daar aan te kunnen linken. Dinsdag nog niet zuiver maar niet slecht. Vanaf woensdagavond is per dag het been weer verder vol gaan lopen. Tegen t weekend dacht ik dat zal dan wel een pees zijn… die is stuk. Dat moet haast wel. Dus alle dagen evengoed wel buiten geweest uiteraard en koelen. Zondag kreeg ze weer van dat ontstekingvocht uit r huid ( echt als hars uit je tuinplanken) toen dacht ik al nee, dit kan bijna geen pees zijn. Dit hebben we al 2x gehad!
Ja hoor wij gisteren gelijk naar de kliniek. Andere arts dus even verteld dat we echt een echo willen en willen kijken naar opties hoe en wat. Weer alles na gekeken weer niks stuk. Alleen een enorme ontstekingsreactie in de huidlagen en er onder van ruim n 1 cm dik. Hoe wat waar waarom is ons een raadsel…
Gezien ze dus voor de 3e keer zo enorm reageert van invloeden van buiten af. En ook met vliegen eigenlijk t zelfde verhaal is, niemand op stal heeft last, zij word n keer geprikt en alles is onstoken. Tog maar stappen ondernomen om dit been nú hopelijk zo snel mogelijk te helpen met herstellen. Want weer de vellen die er aan hangen vonden wij niet echt een optie.
Been is ingepakt tot vrijdag om tegendruk te geven, vocht afdrijvers en metacam gekregen. Vrijdag haal ik het er af en ben ik benieuwd hoe het er uit ziet. Als het weer iets oploopt advies voor de nacht stalbandage om te doen. Nu loopt ze uiteraard in stap ook niet 100% zuiver want de tegendruk is natuurlijk niet erg fijn. Dit is dus nog even afwachten maar hopelijk maakt t t herstel minder lang voor haar.
Hij vertelde dat zij zws enorm over reageert met haar immuunsysteem. Hij heeft het in ieder geval niet vaak gezien. Zeker als er eigenlijk bijna niks aan de hand is en t lichaam reageert alsof er botsplinters uit gewerkt moeten worden zeg maar.
Ik vraag me dus af of er eigenaren zijn met paarden die het zelfde hebben. Iemand kwam al met advies over het voeren van kurkuma. Maar als jouw paard ook zo overreageerd ondersteunen jullie met iets?
Gezien al het bovenstaande vrij simpele dingen waren zal het vast nog wel eens gebeuren. Maar dit is voor haar super sneu. Ze is er letterlijk ziekkig van. Wij ook inmiddels