Wanhopig door de jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Wanhopig door de jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 09:20

Ik weet het echt niet meer.
Mijn ruin (3) heeft sinds eind augustus enorme jeuk.
Hij heeft kortjes in manen en staartwortel.
Ik dacht eerst mugjes dus flink aan de anti-mug en deken op.
Hielp niet.
Toen verschillende middeltjes geprobeerd.
Skin calmin, sweet itch, derfen.
Deed ook niks voor hem.
DA erbij.
Hydrocortiderm kort mogen gebruiken.. niks.
Gewassen met Sebacil een aantal keer.
Toen een cortico injectie. Wederom niks.
Hij heeft nu zijn complete manen afgeschuurd en zijn staart is ook niet veel meer.
Hij heeft jeuk over zijn hele lijf. Met poetsen staat hij te genieten van de harde borstels.
Ik ben ten einde raad.
Hij jeukt zo erg dat hij gisteren zijn boxdeur eruit gedrukt heeft.

Wat ik wel weet:
In juli begonnen met ander voer na een voedingsadvies. Equilin grow, handje Agrobs muesli en handje slueslimix met vit.E, magnesium en silicium.
Verder krijgt hij hooi wat hij al 3 jaar krijgt.
Nooit eerder zo geschuurd.
Ik heb contact met degene van voedingsadvies en die geeft aan dat het aan het voer eigenlijk niet kan liggen.
Staat op pensionstal en is de enige die er zo'n last van heeft.
Staat overdag buiten,zonder deken nu (koudbloed) en 's nachts binnen.
Is afgelopen jaar 2x flink ziek geweest. In maart verstoppingskokiek en in mei een virus met zeer hoge koorts gehad.

Ik laat DA een huid-schraapsel onderzoeken en bloedanalyse doen. Overleggen of er tests mogelijk zijn.

Iemand nog een tip/advies of herkenning?

Melzazu

Re: Wanhopig door de jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:23

Een maand na veranderen van voer is de jeuk gestart. Zou voor mij wel reden zijn om dat allemaal te laten staan en alleen zijn hooi te geven en dan eens te zien wat er gebeurt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:24

Jij schrijft dat hij sinds juli ander voer krijgt en sinds augustus erge jeuk heeft. Ik zou toch eens proberen om hem weer helemaal op zijn oude voer te zetten, maar dan ook echt precies zo, geen toevoegingen of extra's. Als het daaraan toch ligt zou je met een maand toch echt een verbetering moeten zien. Helpt het niet dan moet je verder zoeken.

Veel sterkte!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:26

Heb je je hooi wel eens laten testen? Aan je voer zou het in theorie niet kunnen liggen, maar als je hooi veel suikers bevat kan dat wel een reactie geven. Plus de tijdlijn van je voer is wel interessant. Ik zou er eens mee stoppen en alleen hooi geven om te kijken wat dat doet.
En gecontroleerd op luizen?
Schraapsel en bloedonderzoek (ook allergietest?) lijkt me een goed plan. Heftig.

Je zou als eerste symptoombestrijding nog om prednisolon kunnen vragen, zodat hij minder jeuk heeft en het jou de tijd geeft om de oorzaak op te zoeken.
Hoe zit het met de ontworming? Heeft hij antibiotica gehad? Kan allemaal invloed hebben op de darmflora, waardoor hij zou kunnen gaan jeuken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:33

Melzazu schreef:
Een maand na veranderen van voer is de jeuk gestart. Zou voor mij wel reden zijn om dat allemaal te laten staan en alleen zijn hooi te geven en dan eens te zien wat er gebeurt.

Dit :j

In juli begonnen met ander voer en in augustus zulke jeuk. Het zal niet de eerste zijn die toch op het krachtvoer reageert.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:35

Wat kreeg hij voordat je overstapte op het voedingsadvies?

Ik zou persoonlijk per direct stoppen met al het bijvoer inclusief supplementen en kijken wat er gebeurt. Ik gaf in het verleden ook voedingsadviezen voor paarden (geen tijd meer) en dit soort klachten kunnen al door het niet verdragen van 1 enkel ingrdiënt ontstaan.

Om een voorbeeld te geven: 1 van onze paarden deed het net niet lekker van de zomer en eigenlijk was dat de zomer daarvoor ook al een beetje zo, maar minder heftig. Het voer is op papier 100% in balans, we hebben wel klaver in de wei wat een risico kan zijn voor net niet lekker in je vel zitten, maar de rest van de paarden hebben er geen last van. Dit paard heeft darmschade door een periode vrijwel geen eten binnen te hebben gekregen bij de vorige eigenaar, toen hij 4 jaar was (tandprobleem waar niet correct naar gehandeld is, onkunde, geen onwil), wat het allemaal wat kritischer maakt. Wassen met sebacil deed best wel wat, maar het was toch niet logisch en het ging ook niet helemaal weg (5x gewassen).

Gestart met brandnetel toe te voegen: binnen 3 weken was het vrijwel weg en het proces ging gestadig aan verder/beter. De brandnetel was op na een tijdje, dus eerst 2 weken niets gevoerd waarbij het netjes weg bleef en daarna begonnen met veendrenkstof. Binnen 10 dagen is het geëxplodeerd, ook hier heeft de stalwand het zwaar te verduren gehad. Gestopt, binnen 5 dagen veel rustiger, maar in totaal 2 weken niets gedaan en het is niet helemaal weg, maar wel weer een stuk beter. Nu sinds gisteren weer brandnetel aan het voeren.

1 van de dingen die we nog willen uitproberen is een andere vitaminekorrel, maar pas als hij weer helemaal rustig is. 2 van de 4 paarden hier kunnen niet lekker tegen luzerne, dus daar moeten we de vitaminekorrel op aanpassen, omdat we bij voorkeur aan iedereen dezelfde geven, en in ieder geval niet bij per ongeluk verkeerd geven (jeuk)klachten willen veroorzaken. Het paard met de klachten doet het overigens prima op luzerne, terwijl het paard dat niet goed tegen luzerne kan weer geen enkele last van de klaver heeft.

Het is nu eenmaal vaak een puzzel, en soms zijn er onverwachte oorzaken.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:32

Het paard van een vriendin kreeg ook vreselijk jeuk. Ze was gestart van Equilib grow. Ze is gestopt en naarmate verdween de jeuk.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:54

Voer je iets bij van pavo? Veel paarden reageren daar ook gevoelig op

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:57

En of het aan je voer kan liggen:
T kan op papier allemaal zo fijn en goed zijn maar als je paard zo heftig reageert was dit het eerste waar ik aan zou denken.
Daarnaast is je paard ook flink ziek geweest wat dus een flinke impact gehad heeft ook op z’n lijf.
Hoe beweegt je paard? Heeft hij ook nog last bijvoorbeeld van strammer lopen, stijver, misschien wat strak in z’n vel?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:58

Elisa2 schreef:
Melzazu schreef:

Dit :j

In juli begonnen met ander voer en in augustus zulke jeuk. Het zal niet de eerste zijn die toch op het krachtvoer reageert.

Dit inderdaad. Leuk dat degene die jou dit (betaald) adviseerde zegt dat het niet aan haar advies ligt, maar ik zou ook per direct stoppen met dit voer en alle supplementen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:32

Zam_Cas schreef:
Het paard van een vriendin kreeg ook vreselijk jeuk. Ze was gestart van Equilib grow. Ze is gestopt en naarmate verdween de jeuk.

Ik zou inderdaad teruggaan naar je oude voer en dat een paar maanden aankijken.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 15:42

Daihyo schreef:
Heb je je hooi wel eens laten testen? Aan je voer zou het in theorie niet kunnen liggen, maar als je hooi veel suikers bevat kan dat wel een reactie geven. Plus de tijdlijn van je voer is wel interessant. Ik zou er eens mee stoppen en alleen hooi geven om te kijken wat dat doet.
En gecontroleerd op luizen?
Schraapsel en bloedonderzoek (ook allergietest?) lijkt me een goed plan. Heftig.

Je zou als eerste symptoombestrijding nog om prednisolon kunnen vragen, zodat hij minder jeuk heeft en het jou de tijd geeft om de oorzaak op te zoeken.
Hoe zit het met de ontworming? Heeft hij antibiotica gehad? Kan allemaal invloed hebben op de darmflora, waardoor hij zou kunnen gaan jeuken.

Ja, antibiotica toen hij erg koorts had (40 graden) in mei.
Ontwormd voor het laatst in oktober. Doe 5x per jaar mestonderzoek.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:57

Even alleen hooi voeren en kijken of de jeuk dan verminderd. Zou ik doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:58

Idd meteen stoppen met dat voer en alleen op hooi. 1+1 is nog altijd 2

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:14

houdt er wel rekening mee dat het even kan duren voordat hij stopt met schuren mocht het aan het voer liggen. hij heeft nu allemaal plekken en als die herstellen gaat dat ook weer jeuken.

ik sluit me dus aan bij de rest. zijn weerstand kan veranderd zijn doordat hij ziek is geweest, maar verder is het voer eigenlijk de enige verandering.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:38

Ik zou hem een periode echt arm voeren: enkel hooi, geen extra’s, geen krachtvoer, geen vitaminen/mineralen. Ev wel een probiotica of iets om de weerstand te verhogen.

Succes alvast!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:18

Je zegt ontwormd het laatst in oktober.,dus neem ik aan dat er een hoge eitelling was?
Gezien de leeftijd, kan het zijn dat er een bloedworm besmetting zat?
Ik weet dat die ook vaak voor huidproblemen en jeuk,en darmproblemen kunnen zorgen.
Wacht even het bloedonderzoek af, laat zeker ook prikken op seleniumtekort en kijk van daaruit verder.
Zou nu niet met nog meer en andere supplementen beginnen( probiotica is dat ook)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:33

Melzazu schreef:

Dit dus..

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:34

Inderdaad stoppen met het huidge voer. Ik zou zelf even helemaal teruggaan naar alleen hooi. Kijken of dat wat doet

Mijn haflinger ruin kan ook gevoelig en jeukerig reageren op bepaald
voer. Nu totaal niet meer als je iets hebt gevonden wat bij je paard past.