Mijn 21 jarige grote kwpn’er is afgelopen week heel erg ziek geweest (>41 graden koorts). Ze is er inmiddels aardig bovenop maar omdat ik haar nu elke dag temperatuur valt het mij op dat haar temperatuur aan de lage kant lijkt te zijn, deze is nu namelijk 37,3. Ik weet dat vroeger haar temperatuur 37,7 ongeveer was maar de afgelopen jaren heb ik geen reden gehad om dit te controleren.
De dierenarts zei dat ze het te koud kan hebben en dat er hypothermie kan optreden, maar ze oogt niet te koud. Ze voelt aangenaam aan, is haar drukke zelf weer en eet/drinkt ook weer helemaal normaal. Mest en plas zijn normaal. 18-10 is ze naar de tandarts geweest en er is in die week ook een mestonderzoek gedaan. Ze gaat elke 6 weken naar de smid. En verder heeft ze onbeperkt eiwitrijk ruwvoer en krijgt senioren muesli.
Ze heeft altijd al haar eigen stal met ruime uitloop voor de nacht, overdag ze staat ze een kudde. Nu staat ze tot de beter is even helemaal apart. Haar stal is voorzien van dikke matten op de bodem en daar boven op ligt een dikke laag bodem bedekking. Haar paddock is deels verhard.
Kan haar temperatuur lager zijn door medicatie of haar leeftijd? Of heeft ze het toch te koud?
Edit: ik ga haar lichaamstemperatuur nu consequenter controleren. Ze heeft een waterdichte 200 grams deken op.
37.3 lijkt me niet abnormaal laag en met een 200 gr op hoef je je geen zorgen te maken Er kunnen al enkele tienden van graden zitten in de tijd dat je temperatuurt; in de ochtend lager als in de avond.
Daarnaast kan het verschil ook aan jouw thermometer liggen, die nauwkeurigheid kan wat tienden van graden wisselen. Met deze temp zou ik me geen zorgen maken, zeker niet als alle andere zaken op orde lijken
Ik ben zo moe en heb zo weinig slaap gehad (ook nog een zieke kat) dat ik niet meer rationeel kan denken. Totaal niet bij stilgestaan dat de thermometer ook kan afwijken
Kan mij je zorgen wel voorstellen hoor. Maar 37.3 vind ik niet heel koud. Lichaamstemperatuur kan ook best wat wisselen (of de thermometer) heb ik bij mijn paarden gemerkt. Mijn pony kam 37.0 tot 37.7 zijn en gewoon oké zijn. Ligt bv aan als ze net een tijd niet heeft gegeten maar het wel kouder is buiten. Als je paard verder oké oogt en genoeg eet, zou ik mij geen zorgen maken
Schiet mij nu ook te binnen. Toen mijne koorts had kreeg ze quadrisol en daar werd d'r temperatuur ook lager van dan haar normale temperatuur. Of het aan t medicijn of aan wat minder eten lag, durf ik niet precies te zeggen maar het was toen wel opvallen.
Dat is niet zo verwonderlijk, quadrisol is nl een ontstekingsremmer en ontsteking = (veelal) koorts, dus werkt het ook koortsverlagend.
Tancreda4
Geplaatst: 11-11-24 13:39
Ja klopt inderdaad. Maar ik vond het wel verbazend dat de temperatuur best een eind onder de gewone temperatuur kon komen na quadrisol (van koorts naar 36.8 ipv de 37.7 die ze normaliter had).
Daarom moet je ook alleen een koortsverlager geven als de temp érg hoog is anders kan die idd te snel dalen en weer andere problemen geven. Vaak zal een koortsverlager ook maar 1 a 2 keer gespoten mogen worden.
mijn paard zijn temperatuur was altijd laag. 36.8 of 37.1.... Die was ook ouder.
Het is ook goed om je paard ( of ieder nieuwe aanwinst) bij goede gezondheid een weekje te tempen smorgens en smiddags, dan weet je de basistemperatuur van je dier.
moonfish13
Geplaatst: 11-11-24 16:59
Mijn pony heeft altijd rond 37.3, en is met 38 echt al hangerig en niet fit. Ik zie het altijd aan de blik in zijn ogen en oren. Aan zijn oor voelen en ik weet gelijk of hij koorts heeft of het koud heeft. Hij krijgt een deken op of af aan de hand van zijn oren en hoe hij beweegt en eet. Maar vooral oren, aangenaam warm maar niet heel erg warm en het is ok. Hij heeft het ook snel warm maar hij is nu 23 en nog geen verschil gemerkt in basistemperatuur.
Ik zou gewoon op goede dagen eens een paar keer tempen in verschillend weer. En dan weet je wat normaal is weer.