Verbeend hoefkraakbeen, complicaties, perspectief?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mel80life

Verbeend hoefkraakbeen, complicaties, perspectief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 22:26

Hoi!
Mijn pony loopt al een tijd niet goed. Na onderzoek en foto’s bij de kliniek is er geconstateerd dat ze last heeft van ernstig verbeend hoefkraakbeen wat heeft geleid tot een scheur in het been-bot erboven (linksvoor).

Ze staat nu 6 weken op speciaal beslag voor (met siliconen), maar ik zie geen verbetering. Ze loopt in stap niet heel slecht, maar je ziet/merkt dat ze constant ongemak (pijn?) ervaart. Draven wil ze niet en zeker na een klein stukje zie je dat ze steeds moeilijker loopt.

Mijn vraag is of iemand “ervaring” heeft met deze blessure en tips heeft voor hoe nu verder..

De dierenarts gaf aan dat als het steunbeslag niet zou werken, we een moeilijk gesprek gaan voeren…

maj0

Re: Verbeend hoefkraakbeen, complicaties, perspectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:35

Hier een paard met beide voorbenen een verbeend hoefkraakbeen. Hier hielp speciaal beslag gelukkig wel. Tot op een gegeven moment niet meer. Ik heb haar toen van de ijzers gehaald en op de wei gegooid om te kijken hoe het zou gaan. Ze loopt nu gelukkig weer heel goed.

Ik zou eens een gesprek aan gaan met je hoefsmid. Wat zegt hij hier over en kan hij misschien nog wat doen. Ik zelf zou als het financieel mogelijk is toch het steunbeslag proberen. Je kunt dan altijd zeggen dat je alles geprobeerd hebt.

Ik zelf heb ook op een gegeven moment naar ijzers met zooltjes niet meer lekker werkte met de hoefsmid over gehad. Hij zei dat hij tussen de zooltjes nog wel iets kon spuiten (geen idee of idee meer of dit dat siliconen was) hij dacht niet dat het zou helpen maar ik wou het toch wel graag proberen. Natuurlijk had hij gelijk maar ik weet nu wel dat het niet werkt.

Die van mij wou op een gegeven moment ook niet meer echt draven, je zou eventueel nog kunnen kijken of ze pijnvrij de wei op kan. Want dan hoeft ze natuurlijk niets meer. Maar dat kan alleen als je denkt dat dat wil.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen.

Mel80life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 22:47

Hoi maj0
Dank voor je reactie. Ze staat nu dus al op dat speciale/steunbeslag met siliconen. Volgens mijn (fijne!) hoefsmid hielp dit in veel gevallen. Maar bij ons dus niet. De verbening is ook wel vrij ernstig en de scheur in het bot zit op een lastig te genezen plek (precies in de aanhechting van het bot in het hoefkraakbeen).

Fijn dat jouw paard uiteindelijk pijnvrij werd! Kon ze nog terug “aan het werk” of staat ze op pensioen?

Mel80life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 22:48

Oh ja en grasmaaier worden is vanwege heftige zomereczeem en aanleg voor hoefbevangenheid helaas geen optie..

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:07

Balen zeg…een scheur in Bot zal wel even nodig hebben om te genezen zeker langer dan 6 weken,Is er niet gesproken over tildren ofzo om de botgroei te verbeteren ?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:11

Oef dit lijkt me wel een heftige prognose, wat heeft de dierenarts gezegd? Als ze al niet wil draven...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:14

Het paard van een stalgenoot stond altijd al op "gewoon" beslag, voorijzers met dubbele lippen, omdat ze als Groninger erg brede hoeven heeft.
Op een gegeven moment toen ze kreupel was is verbening van het hoefkraakbeen geconstateerd. Ingespoten met Corticosteroïden, dat hielp niet, MRI wees uit dat er haarscheurtjes in de verbening zaten. Op ijzers met zooltjes en siliconen, maar dat hielp niet. Daarna is ze weer terug op haar oude beslag gezet en dat werkte beter. Het voorjaar daarna is ze gedekt, het voorjaar daarna kreeg ze haar veulen. Toen het veulen afgespeend was liep ze helemaal goed en konden af en toe rustige stapritjes weer. Inmiddels is ze weer drachtig en ritten langs de weg van een uur kunnen weer goed.
Bij haar gaf dus de zool met siliconen teveel druk op de verbening met de scheurtjes.

Al met al, met haar dracht erbij, heeft ze zeker anderhalf jaar alleen weidegang, paddocktijd en box in de winter gehad.
Laatst bijgewerkt door Jet op 10-11-24 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mel80life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 23:15

Ik wil morgen de dierenarts weer gaan bellen. Want ik moet bij de hoefsmid een afspraak maken om het beslag te vervangen. Maar nu het totaal niets lijkt te doen, vraag ik me af of nogmaals ditzelfde beslag zinvol is

Het bot is niet gebroken, en door de steun van het beslag zou je op korte termijn al verbetering moeten zien. Tilden is niet genoemd door de dierenarts. Zou ik morgen zelf kunnen opperen, thanks!

Mel80life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 23:18

Hoi Jet
Dank voor je ervaring. Pony heeft hiervoor nooit op ijzers gestaan. Maar misschien bieden gewone ijzers wel meer steun..? Ik ga het navragen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:19

Bij de merrie van de stalgenoot was het ook niet gebroken, het waren echt haarscheurtjes in het verbeende gedeelte, die er alleen met MRI uitkwamen ( najaar 2020).

Bij die merrie gaven in elk geval de zolen met siliconen teveel druk op de haarscheurtjes.

O ja, als de jouwe hoefbevangen is geweest, zijn Cortico's geen optie, dan zou IRAP een beter oplossing kunnen zijn.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:17

Ze is met semi pensioen. Echt aan het werk lukt niet meer maar af en toe lekker buitenritje dat vind ze heerlijk.

Oef dat is wel iets erger dan die van mij.
Ik snap dat op de wei geen optie is maar iets van een mooie grote paddock of iets van padock paradise en dan lekker laten lopen om te kijken wat dat doet?

Hoe houd je haar nu dan?

Mel80life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 14:16

Ze staat nu 24/7 buiten op een paddock paradise. Op zich optimaal voor haar conditie, maar dan moet ze wel pijnvrij kunnen zijn (en dat is nu niet het geval..)

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:19

Ik heb een merrie met verbeend hoefkraakbeen gehad. Eerst af en toe onregelmatig. Na foto's bleek ze ook sterk verbeend hoefkraakbeen te hebben. Ik heb haar ook op aangepaste ijzers gehad. Dat hielp dan even. Daarna op ijzers met siliconen. Helaas trapte ze die er in het land regelmatig af, gewone ijzers bleven wel zitten.

Het ging goed zolang ze zich rustig hield. Maar als ze weer een keer een ijzer eraf getrapt had liep ze zo weer een week of wat niet goed. Rennen in de wei en een flinke bok kon ook niet meer, dan liep ze ook weer even kreupel. Het kwam de laatste tijd regelmatig voor dat ze op 3 benen uit de wei kwam. Soms was er dan de volgende week weer niets aan te zien.

Uiteindelijk ging ze op stal steeds vaker liggen, ze werd chagrijnig en nors. Ze liep niet kreupel maar wel korter. Ik denk achteraf dat ze niet kreupel liep omdat beide voorbenen pijn deden. Toen ze na een bok aan de lijn weer op drie benen liep heb ik de knoop doorgehakt en haar laten gaan. Uiteindelijk ben ik anderhalf jaar bezig geweest maar ging ze gewoon langzaam achteruit.

Mel80life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 15:52

Hoi Dartel, dank voor het delen van je ervaring. Dat langzaam achteruit gaan en steeds norser worden is ook precies wat ik zie bij mijn pony

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:12

Hoe zag de röntgen eruit?

Mijn merrie was begin dit jaar hoefbevangen en bleek ook verbening te hebben. Pfff, was een spannende tijd. Daarnaast ook nog artrose, ik dacht dat we nooit meer zouden rijden, of dat ze het überhaupt zou overleven. Heb haar 2 keer op plakbeslag gehad en nu op gewone ijzers waar ze heel goed mee loopt. Ik wil heel graag proberen zonder, maar betwijfel of dat nog kan... Dit is een aandoening waarvan het verloop zo wisselt per paard. De ene loopt er probleemloos mee rond en bij de ander komt het niet meer goed lijkt het wel.. Ik wens je veel wijsheid toe :(:) mocht je in het Noorden wonen weet ik een fantastische hoefsmid.

Afbeelding

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:41

Mijn merrie heeft ernstige hoefkraakbeenverbening, geconstateerd vlak na de koop in 2016. Ze is nu 20 en als ze alle andere issues niet gehad had, had ze nog gewoon mee gekund op bosrijkers inclusief galop. Ze loopt op blote ‘voeten’ en wat haar helpt is regelmatig bekappen.
Wel loopt ze altijd op Hoefschoenen op straat. En kort draaien blijft het enige wat iets moeilijker is voor haar. Ze is een vrolijk, vriendelijk en werkwillig paard :-)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:43

Ik meld mij ook. Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje.

Echter de dingen die ik heb gelezen hierover zeggen ze allemaal dat ze daar niet kreupel aan zijn. Dat als er een kreupelheid is dit meestal ergens anders vandaan komt. Ze noemen dan dat er een band-pees is die de oorzaak is van de kreupelheid.

Mijn paard staat nu ook een kleine maand op speciaal beslag. En hij is niet slechter geworden, maar is zeker nog niet goed. In het begin heeft hij op buut gestaan nu geef ik nog een aspirine. En ook hiermee loopt hij niet pijnvrij.

Van de week weer contact gehad met de kliniek. Zat te wachten op hun telefoontje nadat ik filmpjes had gestuurd. Zij hadden intern overleg gehad en benoemden nu ook dat er misschien toch wat anders gebeurt in de hoef. We hebben voor nu afgesproken om hem de tijd te geven. Ik maak de aspirine op en dan zien we wel weer. Hij voelt zich wel beter want hij rent de wei in. Dat deed hij voor het beslag en pijnstilling niet. Echter hij loopt nog steeds bijzonder. De mijne trekt als het ware zijn teen op van de aangedane hoef.

Ik weet niet hoelang we met de pot zullen doen, maar daarna moet hij goed zijn. Zo niet dan gaan we terug naar de kliniek. Heb wel duidelijk gezegd dat ik vind dat hij pijnvrij moet zijn en als dat niet is of kan dan houdt het op.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:01

Zijn er ook mensen die hoefschoenen geprobeerd hebben bij dit probleem? Er zijn tegenwoordig ook hoefschoenen die 24/7 om kunnen blijven. Mij lijken die fijner (vooral zachter) dan ijzers, misschien dat het helpt?

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:16

Hier ook een paard met verbeend hoefkraakbeen, ook zijn straalbeentjes zijn niet de mooiste, maar daar loopt hij al jaren goed om. Hier is de complicatie irritatie van de colateraal bandjes. Helaas aan beide voor benen.
Hij heeft ijzers met demping zooltjes gekregen en imflacam.
We zijn intussen toe aan de 2e keer zooltjes.
Maar als ik hem af en toe zie lopen denk ik het helpt allemaal niks.
Maar soms loopt hij te rennen en te springen en denk ik ja hij voelt zich beter.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:11

Wij hebben helaas onze pony van 6 hiermee in moeten laten slapen. Hij is 2 keer in de MRI geweest. In eerste instantie zagen we alleen een flinke ontsteking op de plek rond het verbeend hoefkraakbeen.
SMDC opperde dat dit vaak komt door een breuk(je) in het hoefkraakbeen. Na het behandelen van de ontsteking en de vele maanden rust bleek dat inderdaad ook zo tijdens de 2e MRI.
SMDC (en Den Ham ook in overleg met ons) adviseerde het de tijd te geven om te kijken of het zou helen. Helaas verslechterde hij in de weken daarna enorm. Wij hebben hem tot ons enorme verdriet moeten laten inslapen, toevallig net 2 jaar geleden. Hij was mijn dochter's once-in-a-lifetime pony |(

Details rondom de diagnosestelling de MRI's en het verloop kun je wel lezen in mijn topic destijds.
[PW] kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:39

Och Koekie, toen mijn merrie de diagnose kreeg ben ik gaan googlen en heb ik jouw topic gelezen. Wat een onzekere periode met een verdrietig einde. Ik was er echt van ondersteboven, jullie hebben er alles aan gedaan.

Hoe is het nu met jouw paardje TS?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:49

Verbeend hoefkraakbeen zou inderdaad geen kreupelheid moeten geven, het is anders wanneer er haarscheurtjes of zelfs een breuk zou zitten.

Onze merrie heeft zeer ernstig verbeend hoefkraakbeen aan beide voeten.
Dit is zelfs aan de buitenkant zichtbaar.
Echter is zij hier niet, en nooit, kreupel op, sterker nog: ze loopt Z1 dressuur op haar 20e.
Wel is het bij haar belangrijk dat de hielen niet te laag zijn, ze staat nu op "speciaal" beslag, een ijzer met 2 lippen wat meer afgerond is aan de voorkant en er zijn kleine wiggen geplaatst onder haar hielen.

Er zal heus een tijd komen dat het niet meer voldoende is, dan gaan we ook niet verder sleutelen maar dan gaat ze met welverdiend pensioen.
Dit is natuurlijk anders dan wanneer ze een stuk jonger zijn.

Maar in het geval van TS zou er misschien nogmaals goed naar de foto's gekeken moeten worden, of de gewrichten wel allemaal in de juiste positie staan (ook na het beslaan), en een scheur in het bot heeft ook tijd nodig als het al wil genezen want er is weinig ruimte in de hoef.
Heb je foto's en wil je die delen?
Ik vind het erg interessant en leer steeds meer bij, en wellicht is er iemand die een gelijkaardige casus heeft gehad met, hopelijk, een positief verloop.