Paard met jeuk en over actief immuunsysteem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Paard met jeuk en over actief immuunsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 09:47

Hi allemaal,

Wij zijn een beetje radeloos met het paardje van mijn moeder dus dacht wie weet heeft iemand op bokt nog een idee.

Betreft een 10 jarige PRE merrie. Sinds Maart in ons bezit en daarvoor was ze 3 jaar in Nederland.
Ze begon met schuren en wij vermoedde zomer eczeem dus een deken gekocht. Dit hielp wel iets maar ze bleef toch nog wel schuren. Ze heeft extreme jeuk aan de manenkam en haar benen.

Onderzoek op de kliniek is gedaan. Bloed afgenomen, allergie test en 2 huid biopten genomen van de gevoelige plekken. Helaas kwam hier vrij weinig uit, behalve géén zomer eczeem en dat haar immuunsysteem te hard werkt. De dierenarts gaf aan dat we even de koudere periode konden aankijken i.v.m. beestjes maar inmiddels is het iets kouder en de merrie schuurt nog steeds. Ons hart breekt ervan.
Allerlei middeltjes en supplementen hebben we ook uit wanhoop geprobeerd maar het bied allemaal weinig verlichting.

Ze bijt haar benen zelf open tot bloedens aan toe en de manenkam is soms ook echt open. Mocht iemand ervaringen hebben of nog een tip in welke hoek we het kunnen zoeken heel graag.
Voor nu staat er een afspraak met de osteopaat gepland om te kijken of we haar vanuit de binnenkant kunnen ondersteunen. Het is echt een super lieve merrie en we zijn heel blij met haar maar dit is echt heel erg sneu ;(

Aanvulling qua voeding:

Advies van de dierenarts was ook sober voeren, even zo min mogelijk suiker enz. Zij dacht dat dit al heel veel verschil kon maken dus we hebben haar eerder van de wei afgehaald deze zomer, arm hooi en een vitamine brokje gevoerd maar helaas was er 0 verbetering over een periode van 3 maanden.

Alvast bedankt voor het lezen!
Laatst bijgewerkt door Capriootje op 07-11-24 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Re: Paard met jeuk en over actief immuunsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:54

Het soort voer/hooi kan ook een grote rol spelen zeker als ze uit Spanje komen, het voer wat ze daar over het algemeen eten is veel minder rijk dan wat ze hier krijgen, daar zou ik het eerste gaan zoeken.
Misschien even terug naar de basis, arm hooi en simpel balancer brokje en dan gaan kijken wat er gebeurt maar wel even vol houden want jeuk is niet zo maar weg.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 09:57

Steppe schreef:
Het soort voer/hooi kan ook een grote rol spelen zeker als ze uit Spanje komen, het voer wat ze daar over het algemeen eten is veel minder rijk dan wat ze hier krijgen, daar zou ik het eerste gaan zoeken.
Misschien even terug naar de basis, arm hooi en simpel balancer brokje en dan gaan kijken wat er gebeurt maar wel even vol houden want jeuk is niet zo maar weg.

Bedankt voor je reactie! Had ik er misschien even bij moeten zetten inderdaad.

Advies van de dierenarts was ook sober voeren, even zo min mogelijk suiker enz. Zij dacht dat dit al heel veel verschil kon maken dus we hebben haar eerder van de wei afgehaald, arm hooi en een vitamine brokje gevoerd maar helaas was er 0 verbetering over een periode van 3 maanden. -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:43

Zou dat even langer volhouden dat voer regime, veel Spanjaarden zijn inderdaad gevoelig voor suikers.

Dat de merrie nu nog steeds schuurt klinkt als zomer ecxeem, het is wel kouder maar het vriest nog niet dus de mugjes zijn nog actief. Iedere keer als ze gestoken wordt duurt het 6 weken voordat de reactie daar op uit het lijf is.

Is ze toevallig ook getest op luizen en mijten? Voor de zekerheid? Kochten jullie haar met lange of korte manen?

Ik zou in ieder geval als je meer wilt weten wat er van binnen gebeurd laten doormeten bij Laarakker.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 10:51

Elisa2 schreef:
Zou dat even langer volhouden dat voer regime, veel Spanjaarden zijn inderdaad gevoelig voor suikers.

Dat de merrie nu nog steeds schuurt klinkt als zomer ecxeem, het is wel kouder maar het vriest nog niet dus de mugjes zijn nog actief. Iedere keer als ze gestoken wordt duurt het 6 weken voordat de reactie daar op uit het lijf is.

Is ze toevallig ook getest op luizen en mijten? Voor de zekerheid? Kochten jullie haar met lange of korte manen?

Ik zou in ieder geval als je meer wilt weten wat er van binnen gebeurd laten doormeten bij Laarakker.

Dankje! Ze staan nu al langer niet op de wei en het hooi en de vitaminebrok krijgt ze nog steeds dus daar houden we inderdaad nog wel even aan vast. Zomer eczeem was het dus niet zei de kliniek maar het kan altijd meespelen natuurlijk. Mijten en luizen hebben ze ook goed naar gekeken bij het 1e bezoek (ze is nu 2 keer op de kliniek onderzocht) maar er is niks geks te vinden in haar vacht. Ook geen schilfers of iets. Laarakker ken ik alleen van naam maar is misschien wel een goede om haar te laten doormeten, ik ga het doorgeven aan mams!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:18

Sommige paarden zijn overgevoelig voor sommige soorten granen of luzerne, is het mogelijk dat dit in jullie vitamine brok zit? En zijn ook vitamine poeders/of vloeibare vitamines die je ook door het water kunt doen. Sommige vitamines zorgen ook dat het immuunsysteem extra goed kan werken, denk bijvoorbeeld aan vitamine C. Dat is in jullie situatie dus niet wenselijk. Misschien even stoppen met de vitamine brok om uit te sluiten dat die iets met de jeuk te maken heeft waardoor deze verergert?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 11:33

journee schreef:
Sommige paarden zijn overgevoelig voor sommige soorten granen of luzerne, is het mogelijk dat dit in jullie vitamine brok zit? En zijn ook vitamine poeders/of vloeibare vitamines die je ook door het water kunt doen. Sommige vitamines zorgen ook dat het immuunsysteem extra goed kan werken, denk bijvoorbeeld aan vitamine C. Dat is in jullie situatie dus niet wenselijk. Misschien even stoppen met de vitamine brok om uit te sluiten dat die iets met de jeuk te maken heeft waardoor deze verergert?

Bedankt voor je reactie! Uit de allergie test kwam geen resultaat voor luzerne of iets maar wie weet het proberen waard. Hiervoor stond ze op een basis merriebrok. Ik zal de samenstelling van de vitaminebrok even checken in ieder geval, goede tip!

Ik heb via pb ook een fijne tip van een voedingsconsulent gekregen dus hier gaan we sowieso even contact mee opnemen om een advies op maat te laten maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:39

Het kan ook zijn dat het lichaam afvalstoffen aan het afvoeren is. Dat kan o.a. jeuk veroorzaken (en mok, enz.).
Je zegt dat er een allergietest is gedaan. Kwam daar helemaal niets uit?
Ik zou ook toch zelf blijven controleren op luizen, op meerdere plekken op het lichaam.

Mocht het het voer zijn, dan heeft het tijd nodig. Jeuk is vaak het gevolg van een verstoorde darmflora door verkeerde voeding (te suikerrijk, voordroog, granen, enz.). Als je nu terug zit op de basis (graanvrije balancer en arm onverpakt hooi), dan moet je het de tijd geven. Eventueel kun je de darmen ondersteunen met een kruidenkuur (bitterkruiden) en het immuunsysteem met bijvoorbeeld kleefkruid en brandnetel. Maximaal 6-8 weken.
En je zou kunnen overleggen met je dierenarts om tijdelijk antihistamine bij te geven, om de jeukklachten iets te onderdrukken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:55

Hier ook een jeuker... Maar die basis ligt in voer. Verkeerd hooi (met dus teveel suikers) geeft direct jeuk voor een periode. Keertje wortels voeren? Jeuk! Teveel appels? Jeuk.
Dus nu heb ik hooi waar hij geen jeuk van krijgt (testen doe ik niet meer want dan staat de baal vaak al bij mij thuis en de waardes zijn per baal anders hoewel dezelfde leverancier. Ik haal hooi voor ongeveer 5 weken. Twee van die grote balen. Laatst had ik wat kleintjes gehaald omdat de vorige hooiboer nog geen hooi had ontvangen maar dat was gelijk raak met voeren. Ze krijgen hier ook niks bijgevoerd want daar reageert hij op. Enkel voor zandwegkuurtje dan maak ik nutrimash.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:07

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:14

De mugjes zijn er zeker nog dus ik zou nog niet opgeven. Hier ook nog steeds last van de mugjes, ik zelf en de paarden.

Verder zou je ook behandeling bloedzuigers kunnen proberen dit heb ik wel is gedaan en werkt erg goed.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:38

De tip hier boven van antihistamine is inderdaad ook een goede, als tijdelijke verlichting van de jeuk, zolang de oorzaak niet is gevonden. De resultaten bij paarden zijn wisselend, maar zeker het proberen waard, omdat de kans op bijwerkingen ook zeer klein is. Sommige humane antihistamine zoals Cetirizine kan bij mijn weten ook veilig aan een paard gegeven worden, ongeveer 1 tablet per 50 kg. Ik zou dit natuurlijk wel eerst even met jullie veearts overleggen.

Verder kan het misschien ook helpen om de darmen te ondersteunen met pre en/of probiotica. Bietenpulp is bijvoorbeeld een optie om bij te voeren, dat heeft veel goede vezels en is geschikt voor een suikerarm dieet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:05

DDDara schreef:
De mugjes zijn er zeker nog dus ik zou nog niet opgeven. Hier ook nog steeds last van de mugjes, ik zelf en de paarden.

Verder zou je ook behandeling bloedzuigers kunnen proberen dit heb ik wel is gedaan en werkt erg goed.

Dit inderdaad. Boven de 10 graden, dan vieren hier de muggen feest! ;)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 14:59

Daihyo schreef:
Het kan ook zijn dat het lichaam afvalstoffen aan het afvoeren is. Dat kan o.a. jeuk veroorzaken (en mok, enz.).
Je zegt dat er een allergietest is gedaan. Kwam daar helemaal niets uit?
Ik zou ook toch zelf blijven controleren op luizen, op meerdere plekken op het lichaam.

Mocht het het voer zijn, dan heeft het tijd nodig. Jeuk is vaak het gevolg van een verstoorde darmflora door verkeerde voeding (te suikerrijk, voordroog, granen, enz.). Als je nu terug zit op de basis (graanvrije balancer en arm onverpakt hooi), dan moet je het de tijd geven. Eventueel kun je de darmen ondersteunen met een kruidenkuur (bitterkruiden) en het immuunsysteem met bijvoorbeeld kleefkruid en brandnetel. Maximaal 6-8 weken.
En je zou kunnen overleggen met je dierenarts om tijdelijk antihistamine bij te geven, om de jeukklachten iets te onderdrukken.

Er kwam inderdaad niets uit de allergie test. Daar hadden we eigenlijk wel op 'gehoopt' zodat we gericht konden handelen. Een kruidenkuur zag ik op de voedingsconsulent haar insta pagina dus dat is wel een goede om te bestellen. Supplementen om het immuunsysteem te boesten werd dus afgeraden maar weet niet of de kruiden die je noemt daar ook onder vallen.
De antihistamine zal ik even op het lijstje zetten om te bespreken met de da. Er is al wel iets ingespoten toen op de kliniek maar ik durf niet meer te zeggen welk middel dit was.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:00

Hutcherson schreef:
Hier ook een jeuker... Maar die basis ligt in voer. Verkeerd hooi (met dus teveel suikers) geeft direct jeuk voor een periode. Keertje wortels voeren? Jeuk! Teveel appels? Jeuk.
Dus nu heb ik hooi waar hij geen jeuk van krijgt (testen doe ik niet meer want dan staat de baal vaak al bij mij thuis en de waardes zijn per baal anders hoewel dezelfde leverancier. Ik haal hooi voor ongeveer 5 weken. Twee van die grote balen. Laatst had ik wat kleintjes gehaald omdat de vorige hooiboer nog geen hooi had ontvangen maar dat was gelijk raak met voeren. Ze krijgen hier ook niks bijgevoerd want daar reageert hij op. Enkel voor zandwegkuurtje dan maak ik nutrimash.

We hebben haar inderdaad ook van de appels, snoepjes etc. afgehaald. Qua hooi heb ik een analyse van deze partij maar er kan wel iets verschil zitten per baal natuurlijk maar we hebben nog lastig kunnen peilen wanneer het schuren het ergste is of wat minder word.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:01

office schreef:
https://www.wormenco.nl/posts/2024/1147 ... 80nkL_Rtzo

Zo maar een lees tip misschien ook interessant.Gaat over nek wormen .

Zeker interessant! Er is een biopt genomen van de manenkam en hier kwam niets uit helaas. Dus denk dat het dan wel ontdekt had geweest maar toch bedankt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:01

DDDara schreef:

Bloedzuigers heb ik ook wel goede dingen over gelezen ja, zetten we zeker op het lijstje!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:03

journee schreef:
De tip hier boven van antihistamine is inderdaad ook een goede, als tijdelijke verlichting van de jeuk, zolang de oorzaak niet is gevonden. De resultaten bij paarden zijn wisselend, maar zeker het proberen waard, omdat de kans op bijwerkingen ook zeer klein is. Sommige humane antihistamine zoals Cetirizine kan bij mijn weten ook veilig aan een paard gegeven worden, ongeveer 1 tablet per 50 kg. Ik zou dit natuurlijk wel eerst even met jullie veearts overleggen.

Verder kan het misschien ook helpen om de darmen te ondersteunen met pre en/of probiotica. Bietenpulp is bijvoorbeeld een optie om bij te voeren, dat heeft veel goede vezels en is geschikt voor een suikerarm dieet.

Zeker het proberen waard inderdaad :j Cetirizine heeft mijn eigen paard toevallig gehad in het hooikoorts/pollen seizoen dus ben ik bekend mee.

Probiotica kuur hebben we inderdaad gegeven voor een maand op aanraden van de osteo. Maar we merken nergens echt verschil/verlichting mee tot nu toe. Na 6 maanden zoeken hadden we toch wel gehoopt wat verder te zijn qua oorzaak en het is onder controle te houden met de deken, middeltjes enz maar dat is niet zoals je zou willen natuurlijk.

Iedereen alvast heel erg bedankt voor het meedenken <3

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:11

Als je cetirizine gaat geven hou je dan wel de wetenschappelijk aangetoonde werkende dosering. Dat is niet 1 pil per 50 kg maar 0,2 tot 0,4mg per kilo wat neerkomt voor een paard van 500 kilo op 20-40 pillen per dag.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:15

SansaS schreef:
Als je cetirizine gaat geven hou je dan wel de wetenschappelijk aangetoonde werkende dosering. Dat is niet 1 pil per 50 kg maar 0,2 tot 0,4mg per kilo wat neerkomt voor een paard van 500 kilo op 20-40 pillen per dag.

Dankje! Mijn eigen paard kreeg 2x 20 pillen inderdaad en dit heb ik rustig aan afgebouwd. Maar hij was duidelijk gevoelig voor pollen en kon ik dus redelijk makkelijk zien wanneer hij er nog last van had en wanneer het onder controle was. Bij dit paard is dat iets ingewikkelder omdat je niet weet waar je het voor geeft behalve het gevolg; de jeuk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:17

Uit welke resultaten haalden ze uit dat haar immuunsysteem te hard werkt?

Ik zou haar meteen op zeer arm voer zetten mogelijk ook even van alles af voor een week of 4. Daarna starten met een zeer kale balancer zoals bijv victorious secret. En dan daarna eens focussen op de darmen met o.a. happy belly (butyraat) en l-glutamine.

Ik zou ook zeker eens een dag of 3 de cetrizine proberen, moet je dan effect van zien als histamine een rol speelt.

Hoe staat ze verder kwa strooisel en omgeving. Pollen, vliegen, muggen, verf van omheining, stoffen en oppervlakten binnen, wasmiddel spullen etc.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:37

Je zegt dat ze al 3 jaar in NL is, deed ze het dan ook bij de vorige eigenaren?
Heb je al eens andere borstels geprobeerd? Of juist gewassen?
Als je denkt dat het bij het hooi vandaan komt, kan je zo'n sleeve omdoen zodat evt. hooi niet in haar manenkam kan komen? Neem aan dat je (evt) bodembedekking ook al hebt veranderd?

Super frustrerend -O-

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:37

Ik meen uit de bloedtest of de biopt uit de benen maar dit zou ik even moeten checken bij mijn moeder.
Histamine was bij mijn eigen paard, dus niet dit besproken paard. Ze heeft nooit gevoeligheid getoond in ieder geval.

Bedankt voor de product tips, ga ze even opzoeken. :j

Ze staat van 08:00 tot donker in een grote zandpaddock met hardhouten omheining. Wel wat bomen en struiken in de omgeving. Vliegen en muggen waren er dit seizoen wel meer als anders maar ze heeft dus continue onder een eczeem deken gestaan. Nu een regendeken op het moment.
's avonds op stal (beton met kunststof schotten en ijzeren tralies) staat ze op vlas. Voorheen op stro. Ook dit maakt geen verschil.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:40

Autumnn schreef:
Je zegt dat ze al 3 jaar in NL is, deed ze het dan ook bij de vorige eigenaren?
Heb je al eens andere borstels geprobeerd? Of juist gewassen?
Als je denkt dat het bij het hooi vandaan komt, kan je zo'n sleeve omdoen zodat evt. hooi niet in haar manenkam kan komen? Neem aan dat je (evt) bodembedekking ook al hebt veranderd?

Super frustrerend -O-

Dat is niet bekend helaas. We hebben haar via een tussenpersoon en die wist er niets vanaf maar heeft haar maar 3 maanden in de winter op stal gehad. Letterlijk 23 uur per dag op stal.. Ze moest dus enorm wennen aan ons management en de omschakeling dachten we dat ook wel mee kon spelen in haar gezondheid van binnenuit.

Borstels hebben we nog niks aan geprobeerd, kan ze altijd even wassen inderdaad.
Ze heeft eigenlijk altijd een hals deken op nu, soms doe ik het overdag even af zodat het kan luchten maar zo'n sleeve zou ook nog kunnen voor haar hals.

Het is echt super frustrerend en we willen haar graag helpen maar als de dierenarts ook zegt; wacht het koudere weer even af kan je zo weinig voor je gevoel -O-

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:42

Ik heb hier een PRE fokmerrie met deze reactie op eiwitten.
Dus merriebrok, lucerne, te rijk hooi, gras zijn hier echt een boosdoener voor haar.

Zij krijgt heel arm hooi qua suikers en eiwitten en een handje Metazoa Esparcette.
Tegen het eind van de dracht gaan we pas opbouwen met merriebrok, maar dan neemt het schuren dus ook weer toe. Ze schuurt nog wel ooit, maar echt heel veel minder dan vroeger. Gelukkig is het een sober ras en blijft ze wel altijd mooi rond op dit voerbeleid.