Ervaring gezocht! Kijkoperatie knie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Joelle

Ervaring gezocht! Kijkoperatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 19:18

Mijn paard staat nu al 6 maanden kreupel. Hij heeft ontsteking aan de binnenkant van de knie en het weefsel is beschadigd. 7 weken geleden is hij ingespoten met prp en vandaag hadden we controle.
Hij is klinisch iets verbeterd en ook de ontsteking is verminderd (te zien op de echo)
Helaas is de verbetering echt veelste weinig en is de beschadiging aan de omliggende weefsels nog veel te erg.
We hebben nu eigenlijk alleen nog de optie om te opereren. Kijken wat er zo irriteert en wat er dieper in het gewricht speelt.
De uitkomst is onzeker. Het kan zijn dat er teveel kapot is wat niet meer te herstellen is. Maar het zou ook kunnen dat het schoongemaakt kan worden en dat de verdere schade meevalt. Dat is alleen te zien doormiddel van een operatie.

Is er iemand die al eens een soort gelijke operatie heeft meegemaakt?
Hoe is dit verlopen en werd je paard weer goed?

Hieperdi

Re: Ervaring gezocht! Kijkoperatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:12

Wat heftig! Geen ervaring mee. Sterkte!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:05

ik heb wel eens mee gekeken met een knieoperatie paard, daar ging het om losse stukjes bot die werden verwijderd. Die operatie is goed verlopen en paard was weer geschikt voor de sport.
Maar dat zegt niet veel over hoe dat voor jou paard is, en wat de prognose is. Ik denk dat je goed moet afwegen wat de kosten zijn en wat je wel of niet laat doen voor herstel.
Succes en sterkte met de keuze die je gaat maken.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 21:25

robbie88 schreef:
ik heb wel eens mee gekeken met een knieoperatie paard, daar ging het om losse stukjes bot die werden verwijderd. Die operatie is goed verlopen en paard was weer geschikt voor de sport.
Maar dat zegt niet veel over hoe dat voor jou paard is, en wat de prognose is. Ik denk dat je goed moet afwegen wat de kosten zijn en wat je wel of niet laat doen voor herstel.
Succes en sterkte met de keuze die je gaat maken.

Klopt het is echt een verhaal apart.
Qua afweging is het erg lastig, je hebt geen idee wat ze aantreffen in de knie. Daarom juist de operatie, hij word niet beter als we het zo laten. De enige optie is nog een operatie, kijken wat er zich nou precies afspeelt daarbinnen.
Hij word volgende week geopereerd.
Ik hoopte dat er iemand is die iets soort gelijks heeft meegemaakt in de knie

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 21:36

Ik heb het moeten overwegen van de kliniek voor de voorknie een aantal weken terug om te zien wat het stukje ingekapseld weefsel was en of het weg kon. Ook hier echt 0,0 garanties en ik heb het uiteindelijk dus ook niet gedaan. Ik kan je helaas dus niet helpen met die ervaring. Wel het stukje overwegen.. Dat was lastig. Hier hielp de leeftijd van 24 mee en de lichte mate van kreupelheid nu. Hij kon een redelijk saai pensioentje krijgen zonder al teveel problemen dus ik vond dat de risico's niet waard.

Uiteindelijk bleek er in de heup wat mee te spelen waardoor hij mogelijk niet goed bleef na meerdere IRAP inspuitingen in de voorknie dus achteraf zeker blij dat ik die kijkoperatie niet heb laten doen. Maar dat is natuurlijk wel heel specifiek mijn situatie geweest.

Erg oliebol zeg.. Veel sterkte en succes bij het maken van deze lastige beslissing.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 10:22

Celebi schreef:
Ik heb het moeten overwegen van de kliniek voor de voorknie een aantal weken terug om te zien wat het stukje ingekapseld weefsel was en of het weg kon. Ook hier echt 0,0 garanties en ik heb het uiteindelijk dus ook niet gedaan. Ik kan je helaas dus niet helpen met die ervaring. Wel het stukje overwegen.. Dat was lastig. Hier hielp de leeftijd van 24 mee en de lichte mate van kreupelheid nu. Hij kon een redelijk saai pensioentje krijgen zonder al teveel problemen dus ik vond dat de risico's niet waard.

Uiteindelijk bleek er in de heup wat mee te spelen waardoor hij mogelijk niet goed bleef na meerdere IRAP inspuitingen in de voorknie dus achteraf zeker blij dat ik die kijkoperatie niet heb laten doen. Maar dat is natuurlijk wel heel specifiek mijn situatie geweest.

Erg oliebol zeg.. Veel sterkte en succes bij het maken van deze lastige beslissing.

Ohja, wel weer wat een ander verhaal dus.
Het is bij die van mij ook maar net wat ze aantreffen, is bijna niet in te schatten.