Het bekken kantelen van je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Het bekken kantelen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 20:55

Iedereen heeft het altijd over dat je paard zijn bekken wat achterover moet kantelen om meer onder te kunnen treden. Er zijn meer dan genoeg oefeningen voor om dit te stimuleren, ook vanaf de grond.

Maar hoe stimuleer je een paard om zijn bekken voorover te kantelen.. dus echt aanspanning te vragen in de rugspieren, zodat deze sterker worden? :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 21:32

Misschien kab je dit aan je osteopaat vragen?

Mijn osteopaat doet altijd het bekken kantelen dmv de broekspier "triggeren" en via de buiklift. Eigenlijk doet ze nooit kantelen in tegenovergestelde richting, zoals jij dus zou willen.

Maak je dan niet de rug net hol?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 22:24

Tapen (op verschillende manieren, zowel door osteopaat als masseur) doet namelijk niet genoeg.
Juist omdat deze kanteling niet gebruikelijk is, zijn wij benieuwd naar ervaringen.

Ze doet het overigens prima als we bepaalde spieren stimuleren.. maar als dat elke keer dezelfde stimulatie op dezelfde plek is, kan ze het ook als vervelend gaan ervaren, en dat willen we voorkomen.

Op het moment dat ze kantelt, spant ze haar rugspieren even aan, waardoor ze zelf haar rug en lendenen lift. Na de oefening ontspant ze weer en komt ze uiteraard weer in haar natuurlijke positie.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 02-11-24 22:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Muze

Re: Het bekken kantelen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 22:27

Hebben masseur en/ of osteopaat ook verteld waarom het bij jouw paard van belang is dat het bekken ook de andere kant op kantelt als oefening?
Heb je hen gevraagd om tips?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 22:28

Ik snap het denk ik niet zo goed.... maar als je paard zijn bekken naar voren kantelt, maakt hij zijn rug toch juist hol. Dus welke spieren zou dat moeten trainen?
Anders zou ik zeggen achterwaarts en van daaruit in draf of galop weg rijden.....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 22:44

Sky_As schreef:
Ik snap het denk ik niet zo goed.... maar als je paard zijn bekken naar voren kantelt, maakt hij zijn rug toch juist hol. Dus welke spieren zou dat moeten trainen?
Anders zou ik zeggen achterwaarts en van daaruit in draf of galop weg rijden.....

Dat had inderdaad een mooie oefening kunnen zijn, maar dat is echt nog te belastend. Vandaar dat ik oefeningen zoek vanaf de grond.

Ze is nog jong en gebruikt haar lichaam niet goed. Ze wordt wel steeds losser in haar lijf, door de behandelingen van osteopaat en masseur. Alles gaat in overleg met hun. Ze kan de bovenlijn steeds beter ontspannen, maar deze moet óók sterker worden, en dat gaat niet zonder aanspannen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 22:58

Hoe bedoel je bekken voorover kantelen? Rug spieren hol maken?

Rugspieren train je juist door ze de buikspieren aan te laten spannen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 23:08

Klopt. Door de buikspieren aan te spannen, ontspannen de rugspieren. Maar van alleen ontspannen worden ze niet sterker. Ze moeten ook zo nu en dan aanspannen.

Ik heb het niet over hol trekken en wegdrukken van de rug. Ik heb het over even aanspannen zodat ze haar rug lift, en ze daarna weer kan ontspannen.

Ik zal eens kijken of ik morgen een foto kan maken van wat ik bedoel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:23

Maar rug liften komt door aanspannen van de buikspieren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:37

De rug liften doen ze idd via aanspannen van de buikspieren.

Je kan dus gewoon met je vingers onder de buik krabben, veel paarden gaan dan hun rug opbollen, hetzelfde als je de broekspier afgaat met je vingers.

Genoeg filmpjes van te vinden op YouTube :)

Ook je paard achteruit laten stappen is een goede oefening. Zorgt er wel voor dat het hoofd laag blijft (borsthoogte) als die het hoofd omhoog doet drukt hij de rug juist weg.
Je kan dit op een vlakke ondergrond doen, maar ook op hellingen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 00:29

Balkjes/ cavaletti oefeningen en overgangen rijden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 01:39

Door sterke buikspieren (ventrale keten) en zorgen dat de rug van je paard kan openen dus die moet vrij zijn van blokkades en spanning (dorsale keten). Veel afwisseling van werk, want bv bij springen moet paard ook ondertreden en traint hij zijn bil, rug en broekspieren en krult om de sprong heen.

Pessoa's enzo lijken de onderhand eronder te zetten maar geven paard foutieve prikkels van achter en daarmee gaat een paard niet ineens ohz ook ondertreden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:14

Door met een vinger onder de buik te duwen trekken ze de buikspieren aan en liften ze de rug. Dat kan je vanaf de grond een paar keer per dag oefenen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:28

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:56

Casarell schreef:
Sky_As schreef:

Dat had inderdaad een mooie oefening kunnen zijn, maar dat is echt nog te belastend. Vandaar dat ik oefeningen zoek vanaf de grond.

Ze is nog jong en gebruikt haar lichaam niet goed. Ze wordt wel steeds losser in haar lijf, door de behandelingen van osteopaat en masseur. Alles gaat in overleg met hun. Ze kan de bovenlijn steeds beter ontspannen, maar deze moet óók sterker worden, en dat gaat niet zonder aanspannen.

Maar hoe oud is het paard dan .. Want dit zijn oefeningen die ze in vrijheid tijdens het spelen ook gewoon doen.... Dus die kun je spelenderwijs echt wel in je training af en toe mee nemen. Uiteraard geen 5 of 10 keer achter elkaar. Maar gewoon 2 keer per week deze oefening een keer aan halen lijden ze niks mee hoor.

Overigens snap ik nog altijd het bekken naar voren kantelen niet, en al helemaal niet dat dat de rugspieren zou trainen. Weet je zeker dat je niet bedoeld het bekken naar achteren kantelen? Want dan span je de rug op als het ware.

Anders dingen als balkjes draven, lage in uitjes springen. Heuvels stappen. Achterwaarts etc. Maar het heeft vooral altijd tijd nodig

Dus gewoon spelenderwijs allerlei oefeningen doen, en niet eindeloos hetzelfde herhalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:27

Ik denk inderdaad dat bedoeld wordt ‘het bekken naar achteren kantelen’. Naar voren zou namelijk betekenen dat de rug hol wordt gemaakt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:37

Casarell schreef:
Tapen (op verschillende manieren, zowel door osteopaat als masseur) doet namelijk niet genoeg.
Juist omdat deze kanteling niet gebruikelijk is, zijn wij benieuwd naar ervaringen.

Ze doet het overigens prima als we bepaalde spieren stimuleren.. maar als dat elke keer dezelfde stimulatie op dezelfde plek is, kan ze het ook als vervelend gaan ervaren, en dat willen we voorkomen.

Op het moment dat ze kantelt, spant ze haar rugspieren even aan, waardoor ze zelf haar rug en lendenen lift. Na de oefening ontspant ze weer en komt ze uiteraard weer in haar natuurlijke positie.

lijkt me voldoende voor een jong paard,

wat is de reden dat je -deze ongebruikelijke oefening - zo doet,

als je dit bedoeld kan ik me er iets bij voorstellen
https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... ard/12429/

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:55

Casarell schreef:
Klopt. Door de buikspieren aan te spannen, ontspannen de rugspieren. Maar van alleen ontspannen worden ze niet sterker. Ze moeten ook zo nu en dan aanspannen.

Ik heb het niet over hol trekken en wegdrukken van de rug. Ik heb het over even aanspannen zodat ze haar rug lift, en ze daarna weer kan ontspannen.

Ik zal eens kijken of ik morgen een foto kan maken van wat ik bedoel.

Dat de rugspieren ontspannen zijn als de buikspieren aanspannen is niet helemaal waar (of te simplistisch). In werkelijkheid spannen de rugspieren afwisselend aan en laten dan weer los. Dat afwisselend aanspannen en ontspannen traint de spieren en dat kan alleen als de buikspieren daarbij betrokken zijn. Dat is wat de reacties hierboven ook benoemen.

Ik zou het denk ik niet aanraden om de rugspieren in isolatie te trainen. Het is namelijk niet functioneel gezien buik en rugspieren altijd goed met elkaar moeten samenwerken.