Vreemde bult onder buik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Vreemde bult onder buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 22:59

Hallo

Mijn 16 jarige ruin heeft opeens een rare bult onder zijn buik ( ongeveer in het midden)

Zijn eetlust is minder
Hij mest wel nog
Zijn koker lijkt gezwollen.
En vreemd genoeg laat hij opeens niet aan zijn oren komen.
Hij bleef de hele dag aan de stal staan ( normaal gaat hij grazen)
Hij staat samen met 1 merrie al 4 jaar op dezelfde weide dus ruzie maken heb ik ze nog niet zien doen.

Ik ga morgen onmiddellijk de dierenarts bellen maar vandaag is het al laat + een feestdag dus die gaan niet naar hier komen nu.

Wat zou dit kunnen zijn ? Heeft er nog iemand een gelijkaardige situatie gehad ?

woemp

Re: Vreemde bult onder buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 22:59

Afbeelding

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:03

De bult onder de buik is waarschijnlijk vocht. Dat zal ergens anders in het lichaam worden gemaakt (door ontsteking, een trap gehad of iets anders..) en zakt naar de laagste plek toe.
Verder kan ik je niet echt helpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:25

Is zijn vacht zo ongelukkig of heeft hij heel veel kleine bultjes? Het ziet er een beetje uit alsof hij een allergische reactie heeft, dat zou ook het extra vocht kunnen verklaren wat dan inmiddels uitgezakt is naar zijn buik.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 23:32

0000 schreef:
Is zijn vacht zo ongelukkig of heeft hij heel veel kleine bultjes? Het ziet er een beetje uit alsof hij een allergische reactie heeft, dat zou ook het extra vocht kunnen verklaren wat dan inmiddels uitgezakt is naar zijn buik.

Er zijn ook meerdere kleine bultjes
Kunnen ze op bepaalde onkruiden zo reageren? Ze staan nog op de weide maar er is niet veel gras meer en wel onkruid. Ze krijgen wel hooi bij om genoeg eten te hebben.
Laatst bijgewerkt door woemp op 01-11-24 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:34

Is er van voer veranderd?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 23:35

Wonkeydonkey schreef:
Is er van voer veranderd?

Nee

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:40

woemp schreef:
0000 schreef:

Er zijn ook meerdere kleine bultjes
Kunnen ze op bepaalde onkruiden zo reageren? Ze staan nog op de weide maar er is niet veel gras meer en wel onkruid. Ze krijgen wel hooi bij om genoeg eten te hebben.

Een allergische reactie is in de basis op iets wat ze ofwel binnen hebben gekregen, of waar ze mee in contact zijn geweest.

Dus onkruid zou in theorie kunnen, maar ook als er iets in je hooi of stro heeft gezeten, de fabrikant iets heeft veranderd aan je voer, hij gestoken is door een insect, vliegenspray, glansspray, het wasmiddel van je dekje of deken, een supplement, het spul waarmee je je hoofdstel schoonmaakt...kan letterlijk alles zijn.

Dus wat is nieuw, waarvan heb je een ander merk, wat heb je gedaan de laatste dagen, probeer te achterhalen wat het kan zijn want een allergische reactie is vervelend maar kan bij een volgende blootstelling ook mogelijk steeds heftiger worden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:42

Gewoon de dierenarts bellen, beschrijven of je een foto mag appen en vragen of hier acuut een da voor moet komen of niet
Zo niet dan kost je dit consult echt de wereld niet, zo wel dan ben je blij dat je gebeld hebt.

En hebt je getemperatuurd? Diernarts zal willen weten of het dier koorts is. En als je nu al belt dan heb je iig kans dat je je dierenarts iig niet wakker belt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:42

Niet fijn. Ik hoop dat de dierenarts je morgen verder kan helpen.
Heb je zijn temperatuur opgenomen? Ik zou ook even de weide en het hooi napluizen op verdachte planten.
Hoop dat het morgen al is afgezakt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:56

Even inderdaad de dierenarts bellen morgen.
Het kan idd een allergische reactie zijn maar ook iets anders. Is de bult hard of zacht?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 00:04

Muze schreef:
Even inderdaad de dierenarts bellen morgen.
Het kan idd een allergische reactie zijn maar ook iets anders. Is de bult hard of zacht?

Ik kan er niet aankomen want dan heeft hij pijn.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 00:07

senna21 schreef:
Niet fijn. Ik hoop dat de dierenarts je morgen verder kan helpen.
Heb je zijn temperatuur opgenomen? Ik zou ook even de weide en het hooi napluizen op verdachte planten.
Hoop dat het morgen al is afgezakt.

Ik geef Horse dinner van jopack maar zie er niet meteen iets in. Ik geef ze elke dag 1 baaltje van 18kg( onder hen 2 verdeeld)
Mijn lesgeefster zei dat ik best morgenochtend pas bel want als ik ze nu stoor voor iets niet acuut dan gaan ze volgende keer waarschijnlijk niet opnemen als je dan belt voor spoed interventie

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 00:17

woemp schreef:
Mijn lesgeefster zei dat ik best morgenochtend pas bel want als ik ze nu stoor voor iets niet acuut dan gaan ze volgende keer waarschijnlijk niet opnemen als je dan belt voor spoed interventie

Wat een onzin, als je nou midden in de nacht belt om te overleggen... Ik mag onze dierenarts altijd bellen voor overleg, ook s avonds.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 00:58

Dat ziet er uit als oedeem, dus vrij vocht. Dat zakt dan naar het laagste punt dus buik en koker. De oorzaak is zo niet aan te geven. Overleg met de dierenarts is denk ik altijd goed

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 01:12

Hij hoest ook opeens en krijgt zijn hooi niet gekauwd

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 01:15

Heb je hem al getemperatuurd?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 01:22

Nicje87 schreef:

Dat ben ik aan het proberen maar hij loopt elke keer weg.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 01:32

woemp schreef:
Nicje87 schreef:

Kan je hem niet vastzetten?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 02:12

Nicje87 schreef:
woemp schreef:

Kan je hem niet vastzetten?
hij laat geen halster aandoen want hij heeft precies ook pijn aan zijn oren.

Ik heb net kunnen meten: 39 graden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 02:21

39 valt onder koorts, zou persoonlijk toch echt bellen, zeker als je hem ziet verslechteren met de uren…

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 02:24

Ik vind dit absoluut spoed en had gisteravond de dierenarts al gebeld. Paarden kunnen van erge pijn koliek krijgen en dan ben je verder van huis.

Als het paard stopt met eten en verslechterd zou ik zelfs op dit tijdstip hiervoor nog bellen, eventueel alleen voor overleg als de veearts minder spoed ziet. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen dat je op zo'n tijdstip belt, want daar betaal je gewoon voor.

Mocht hij wel nog eten en drinken en niet verder verslechteren zou ik morgenochtend vroeg bellen.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 06:48

Oedeem/vocht op deze plek kan ook een teken zijn van hartproblematiek. De andere 'vage' symptomen zouden hier ook op kunnen wijzen. Ik ben het eens met mijn voorgangers dat dit zeker wel spoed is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:12

Hoe gaat het nu....?

Mareentje heeft vanaf dat ik haar had (7) tot haar eind (30+) een paar keer zo'n vochtplek gehad (ook wel erger dan dit). De eerste keer schrok ik me rot en dacht ik ook meteen aan hartklachten. Veearts heeft nooit iets kunnen vinden en we zijn er nooit achter gekomen waardoor het nu precies kwam.

Maar zij had er verder niet echt klachten bij. Bleef gewoon eten en rondwandelen enzo. Leek er ook geen pijn aan te hebben.

Met wat jij vertelt zou ik toch wel meer bezorgd zijn en even contact met veearts willen om te vragen of ze willen komen kijken :(:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:24

Voor alleen vocht en verder een fit paard zou ik niet bellen, maar als ik lees van pijn aan oren, koorts, dan zou ik toch bellen en dan zelfs in het weekend. Zeker omdat hij ook niet eet.