Diarree paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

Diarree paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 00:45

Hoi Bokkers,

Ik vroeg me af hoe lang een paar diarree mag/kan hebben voordat een DA ingeschakeld moet worden?

Mijn paard kreeg een week geleden wat dunnere mest, had nog wel vorm maar iets dunner dan normaal en sinds 3 dagen is dit afwisselend ook diarree. Sinds 2 weken komt hij niet meer op de wei vanwege alle regen en krijgt hij dus meer hooi en stro, meer luzerne dan voorheen, en staat hij op een zandpaddock, dus flink wat management aanpassingen. Hij krijgt altijd wat slappe mest van voer wisselingen, maar dit houdt altijd maar 1/2 dagen aan. Sommige mest is nog redelijk van vorm, en sommige mest is echt nat, het wisselt elkaar redelijk af, het is niet zo dat hij echt helemaal leegloopt als het waren. Ook mest hij meer frequent dan normaalgesproken .

Vandaag heb ik temp gemeten en die was prima, verder eet die gewoon goed en is die voor het oog fit. Zijn buik klinkt wel onrustig en knijpt wat met zijn liezen. Maandag heb ik hem rustig gereden en toen liep hij prima, dinsdag wilde hij eigenlijk niet draven en liep hij heel kort (toch wel buikpijn denk ik), dus heb ik verder alleen gestapt en vandaag heb ik hem ook een half uurtje gestapt. Verder slaat die niet echt naar zijn buik maar is wel wat onrustiger met zijn staart. Ook heeft hij niet de neiging om te gaan liggen, is die niet paniekerig of bijterig en heeft (veel) honger dus vind ik hem niet koliekerig.

Nu is mijn vraag eigenlijk of ik de dierenarts nu al zou moeten inschakelen of nog even kan afwachten zolang hij goed fit blijft.

snorkel1986

Re: Diarree paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 00:48

Zand? In de darmen zou ik zeggen en idd wel grote voer wisseling als ik het zo lees

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 00:52

snorkel1986 schreef:
Zand? In de darmen zou ik zeggen en idd wel grote voer wisseling als ik het zo lees

Dat zou opzich kunnen! Ik ga morgen even wat mest in een handschoen doen om te kijken of ik veel zand in zijn mest zie zitten. Nu stond hij elke dag naast wei ook op de paddock en toen was mest onderzoek goed, helemaal geen zand. Ook staat hij elk jaar op de paddock in de winter en heeft hij nog nooit zand in zijn mest gehad, hij is gelukkig geen zand eter.
Maar misschien dat die veel uit de plassen in de paddock drinkt die er nu in overvloed zijn, dat die van die route toch teveel zand binnenkrijgt! Want hij gaat regelmatig drinken van de plassen als ik hem buiten zet…

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 01:59

Zand komt in golven na buiten dus een eenmalige test zegt niks. test een aantal dagen dat geeft duidelijkheid maar eigenlijk alleen een foto geeft 100%.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 07:39

Zand , wormen, check
En ook even overleggen telefonisch net je da kost niks.
Vervelend is het wel he, sterkte

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:20

knijpen met de liezen is buikpijn, dus niet rijden. Als je hem dan wil laten bewegen ga dan wandelen.
Zand en wormen is het eerste wat je moet checken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:13

Ik zou stoppen met de luzerne en stro en alleen grof hooi geven en als dat binnen een week geen verandering geeft een DA erbij halen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:31

Zand vind ik geen gek idee.

Maar ook terug naar de basis. Neem juist fijn hooi, onverpakt en onbeperkt. Grof hooi kan de darmen prikkelen, maar dat is met diarree en buikpijn niet wenselijk. Zeker de overgang van gras naar grof hooi is groot. Fijn hooi als tussenstap is prettiger voor de darmen. Hoeveel hooi krijgt je paard? En hoeveel?

Geef je de luzerne los? Dan ook daarmee stoppen. Kan maag en darmen irriteren, wat ook weer buikpijn en dunne meste kan geven. Wil je toch luzerne geven, is in brokvorm beter. Maar even helemaal stoppen en alleen op hooi zetten is een beter idee. Pas als dat goed gaat, iets toevoegen.

Wat krijgt je paard nog meer aan voer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:39

Fijn hooi is idd fijner voor de maag, maar is ook veel rijker en kan aanleiding geven voor dunne mest. Maar idd onverpakt is wel een must.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:58

Dat hoeft niet. Dat weet je alleen als je het laat analyseren. Ik heb hier heel fijn hooi, 1e snede, heel arm. Vorig jaar late 2e snede fijn hooi. Ook heel arm. Afgelopen voorjaar noodgedwongen grover hooi 1e snede, 12% suiker, 2 pony’s tegen bevangenheid aan.

Dus onverpakt getest hooi is echt wel nodig als je paard problemen heeft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:41

Bij mijn merrie was toen het probleem juist het abrupte einde van het weide seizoen. Want veelal is het op stallen zo, ze lopen op de weide zolang het kan. En dan word het vaak volledig paddock met hooi.
Sinds ik de wei ben gaan afbouwen gaat het goed. Daarnaast deed ik haar ondersteunen met Algae Vitalis, maat dat hoeft de laatste jaren niet meer.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 14:07

Om even kort te reageren op alle berichtjes, ik sta zelf op een stal, heb dus beperkt zeggenschap over afbouwen van wei etc. Hij kreeg in weide seizoen 4 keer per dag hooi alleen de ochtend en middag portie was veel minder. Nu krijgt die nogsteeds 4 keer per dag hetzelfde hooi, maar dan een stuk meer: Ook krijgt die het hele jaar een stal met stro, maar staat nu wat meer binnen. Luzerne geef ik hem is kort gesneden vorm gemeng met brokken, welke hij ook het hele jaar krijgt alleen in het weide seizoen zonder luzerne. Daar kan ik hem nu wel vanaf halen om de overgang minder groot te maken. Vorig jaar heb ik het ook zo gedaan, toen had hij 2/3 dagen wat buikpijn en dunne mest. Hij heeft gewoon gevoelige darmen, dat weet ik, alleen nu is het erger dan normaal en houdt het ook langer aan

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 14:09

Daihyo schreef:
Zand vind ik geen gek idee.

Maar ook terug naar de basis. Neem juist fijn hooi, onverpakt en onbeperkt. Grof hooi kan de darmen prikkelen, maar dat is met diarree en buikpijn niet wenselijk. Zeker de overgang van gras naar grof hooi is groot. Fijn hooi als tussenstap is prettiger voor de darmen. Hoeveel hooi krijgt je paard? En hoeveel?

Geef je de luzerne los? Dan ook daarmee stoppen. Kan maag en darmen irriteren, wat ook weer buikpijn en dunne meste kan geven. Wil je toch luzerne geven, is in brokvorm beter. Maar even helemaal stoppen en alleen op hooi zetten is een beter idee. Pas als dat goed gaat, iets toevoegen.

Wat krijgt je paard nog meer aan voer?

Hij krijgt 2x per dag 1/6 schep sportbrok en vitalbix daily voor vitamine, nu dan gemengd met luzerne, hij krijgt 4 keer per dag hooi en staat elke dag op vers stro, verder geef ik hem na het rijden vitalbix mash met supplementen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:10

Mijne had ook slappe mest en wat mestwater. Na een zandkuur is dat al een stuk beter.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 14:11

Waar kan ik ergens z’n hele grote doorzichtige handschoen halen om de mest in optelossen om op zand te checken?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:25

floortjeRein schreef:
Waar kan ik ergens z’n hele grote doorzichtige handschoen halen om de mest in optelossen om op zand te checken?

Je kan ook een soort goudzoeker in een emmer zeg maar zand is zwaar dus mest er in water even roeren.. bovenste af kiepen nieuw water er bij en weer bovenste af kiepen en dan zie je zo.

Of doorzichtig bakje met mest en water even schudden en dan scheef houden ( dat geeft je een indicatie van hoeveel er in zit

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:17

Een doorzichtige glazen vaas met een niet al te dikke bodem geeft ook een goed zicht.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 15:59

Is het een idee hem preventief een zand kuur te geven? Of kan dat de diarree erger maken omdat vezel natuurlijk vocht aantrekt naar de darmen?

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:01

Ik zou beginnen met een zandkuur en gelijk even op wormen laten checken

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:23

floortjeRein schreef:
Is het een idee hem preventief een zand kuur te geven? Of kan dat de diarree erger maken omdat vezel natuurlijk vocht aantrekt naar de darmen?

Zandkuur is prima om te geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:42

Als ik psyllium husks geef dan wordt de mest de eerste dagen altijd wat steviger en aan het eind van de 7 daagse kuur heeft de mest weer de neiging wat dunner te worden.
Geef wel voldoende* anders heeft het geen nut.
Aangeraden wordt 0,5-1 gram per kilo lichaamsgewicht, waarbij 0.5 een onderhoudsdosis is en 1 gram bij een vastgestelde zandophoping.
*Ik bouw het op qua hoeveelheid in 2 a 3 dagen, maar dat wordt vaak ook afgeraden.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 18:05

ik heb net zijn mest gecontroleerd, hier zat echt heel weinig zand in, echt een klein puntje maar

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:36

Zand komt er vaak uit in golven en is niet altijd terug te vinden in de mest helaas.
Enige wat echt uitsluitsel geeft is een röntgen van de buik. Maar is drastisch.
Zou sws een zandkuur geven zoals eerder genoemd.

Bij jullie op stal ondanks het een pensionstal is geen mogelijkheid om weide gang af te bouwen?
Toen mijn paardje nog op een pensionstal stond zette ik haar gewoon met een maatje op de paddock. Gelukkig was de eigenaar van haar maatje niet moeilijk en vond het prima, zo ook de stal eigenaar.

Bij haar was het echt van plots geen gras meer, meer hooi. En ondanks ze een grote paddock hadden bewegen ze minder.

Misschien is het wel bespreekbaar op stal?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 18:39

kiki1976 schreef:
Zand komt er vaak uit in golven en is niet altijd terug te vinden in de mest helaas.
Enige wat echt uitsluitsel geeft is een röntgen van de buik. Maar is drastisch.
Zou sws een zandkuur geven zoals eerder genoemd.

Bij jullie op stal ondanks het een pensionstal is geen mogelijkheid om weide gang af te bouwen?
Toen mijn paardje nog op een pensionstal stond zette ik haar gewoon met een maatje op de paddock. Gelukkig was de eigenaar van haar maatje niet moeilijk en vond het prima, zo ook de stal eigenaar.

Bij haar was het echt van plots geen gras meer, meer hooi. En ondanks ze een grote paddock hadden bewegen ze minder.

Misschien is het wel bespreekbaar op stal?

Normaliter doen ze redelijk afbouwen omdat ze wei vanzelf schraal wordt. Echter zijn de wiedes volledig van klei grond en vanwege de enorme regenval was het simpelweg te gevaarlijk om ze erop te houden, want als ze gaan glijden vallen ze lelijk. Hij kwam naast de wei sowieso nog elke dag op de paddock varieerend van 1-2 uur. Dus dat hij op de paddock staat was die doorgaande nog gewend

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:52

Ik herken het van klei grond hoor, hebben we hier ook.
Maar ik begon eigenlijk al
vanaf augustus met afbouwen van de weide. Is nl niet enkel het gras want dat word idd vanzelf minder haha. Maar mede het minder bewegen en meer hooi was bij haar de boosdoener.
Ondanks dat ze vaak dan nog gewoon 24/7 buiten stond