Nu al MOK

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bbpin

Nu al MOK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 15:30

Hallo!

Het is nu bij ons net 2 weken paddock seizoen en met dit bagger weer heeft m’n paardje alweer mok opgelopen… Vorig jaar gebruikte ik sudo créme en waste ik de benen met tea trea shampoo. Dat hielp best goed, maar toen was het al einde winter en nu loopt ze er alweer mee rond na zo’n korte periode.
Het gekke is dat het niet in de kootholtes zit, maar rond de kogels en voorkant van de koten. Misschien valt dit dan onder schurft, is het dan een andere manier van behandelen?
Blijkbaar is mok ook iets wat van binnenuit komt, de weerstand enzo. Hoe zou ik dat kunnen verbeteren?

Alvast bedankt!!

Kousen

Re: Nu al MOK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:33

Heb je wat meer informatie over je paard, of bijvoorbeeld foto's? Als het dier sokken heeft of met paarden met veel behang staat, zou ik mijten ook niet direct uitsluiten. Al kunnen er veel oorzaken zijn van mok en zou mijn advies vooral zijn om een goede dierenarts mee te laten kijken, zodat je de oorzaak aan kunt pakken.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 15:38

Kousen schreef:
Heb je wat meer informatie over je paard, of bijvoorbeeld foto's? Als het dier sokken heeft of met paarden met veel behang staat, zou ik mijten ook niet direct uitsluiten. Al kunnen er veel oorzaken zijn van mok en zou mijn advies vooral zijn om een goede dierenarts mee te laten kijken, zodat je de oorzaak aan kunt pakken.

Afbeelding

Ze is bont, benen volledig wit ook dus gevoelig voor mok. M’n dierenarts biedt me altijd mokzalf aan, wat ook goed werkt maar merk geen verschil met de sudo créme en dat is toch wat minder prijzig haha

Ze staat trouwens niet met paarden die veel behang hebben, echt op z’n meest een fries

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:31

Je zit wel goed qua gedachtegang. Het is ook zeker de weerstand en daarvoor heb je veel meer info nodig;

Hoeveel komt je paard buiten?
Met andere paarden of alleen?
Wat krijgt je paard te eten?
Wat heb je als stalbedekking?
Hoe is de training?

Het samen staan en de training zijn factoren voor stress die ook meespelen bij de weerstand.

Wij hebben onze paarden in principe 24/7 buiten op een pp met zand, bestrating, maar ook grond. Afgelopen jaren zeker wat meer water gehad en staan ze ook weleens op een natte plek te eten en lopen ook vrijwillig door plassen en de wadi.
We hebben hier nooit mok. Ook niet als ze 's nachts wel op stal staan. Daar hebben we een mengsel van houtkrullen en vlas.
We hebben wel op meerdere plekken onbeperkt hooi en ze moeten dus bewegen wat bevorderlijk is voor de darmfunctie, die weer van essentieel belang is voor de weerstand.

Als je paard eenmaal mok heeft, moet je daar wel iets aan doen, want dat is natuurlijk niet prettig. Maar als je gewend bent dat het steeds terugkomt, zijn al die andere zaken belangrijk om het te voorkomen en dat wil je wel echt, want je kan je voorstellen dat het heel vervelend is voor paarden om daar wondjes en of jeuk te hebben.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 16:54

superpony schreef:
Je zit wel goed qua gedachtegang. Het is ook zeker de weerstand en daarvoor heb je veel meer info nodig;

Hoeveel komt je paard buiten?
Met andere paarden of alleen?
Wat krijgt je paard te eten?
Wat heb je als stalbedekking?
Hoe is de training?

Het samen staan en de training zijn factoren voor stress die ook meespelen bij de weerstand.

Wij hebben onze paarden in principe 24/7 buiten op een pp met zand, bestrating, maar ook grond. Afgelopen jaren zeker wat meer water gehad en staan ze ook weleens op een natte plek te eten en lopen ook vrijwillig door plassen en de wadi.
We hebben hier nooit mok. Ook niet als ze 's nachts wel op stal staan. Daar hebben we een mengsel van houtkrullen en vlas.
We hebben wel op meerdere plekken onbeperkt hooi en ze moeten dus bewegen wat bevorderlijk is voor de darmfunctie, die weer van essentieel belang is voor de weerstand.

Als je paard eenmaal mok heeft, moet je daar wel iets aan doen, want dat is natuurlijk niet prettig. Maar als je gewend bent dat het steeds terugkomt, zijn al die andere zaken belangrijk om het te voorkomen en dat wil je wel echt, want je kan je voorstellen dat het heel vervelend is voor paarden om daar wondjes en of jeuk te hebben.

Ze staan ‘s ochtends tot ‘s middags buiten, ‘s avonds en ‘s nachts staan ze binnen. Ze staat buiten in een kleine kudde. Ze krijgt in principe sportbrok met een laag suikergehalte, soms wat erbij als ze hard heeft gewerkt. Gewoon onbeperkt hooi en staat op stro. Ik denk dat ze wellicht wat mineralen kan missen, maar die heb ik al besteld

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:17

Ik geef mijn paard Echinaforce druppels voor mensen voor zijn weerstand.Hij had altijd Mok tot bloedens toe.Nu nog af en toe bij heel nat weer een klein plekje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:07

Weet je zeker dat het mok is en geen vasculitis?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:16

Als het mok/rasp is dan er zeker op letten dat je paard genoeg zink binnen krijgt. Dit ondersteunt de weerstand van de huid. Sudocreme is goed, daar zit ook zink in. Zelf gebruik ik graag de kootholtezalf van de paardendrogist. Bij vasculitis is een andere behandeling nodig.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 18:42

Britta31 schreef:
Ik geef mijn paard Echinaforce druppels voor mensen voor zijn weerstand.Hij had altijd Mok tot bloedens toe.Nu nog af en toe bij heel nat weer een klein plekje.

Is er een speciale “paarden” versie of kan ik gewoon die van de apotheek halen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:56

Gewoon de druppels van A Vogel voor mensen.Het is even uitrekenen wat jou paard nodig heeft aan hoeveelheid druppels.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:02

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:03

Staat ze altijd ‘s avonds en ‘s nachts op stal? Zo nee kan het door het stro komen? Soort van irritatie. Welke brok krijgt ze en wat is de voorgeschreven hoeveelheid en hoeveel krijgt ze?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:20

SandraWierda schreef:
Staat ze altijd ‘s avonds en ‘s nachts op stal? Zo nee kan het door het stro komen? Soort van irritatie. Welke brok krijgt ze en wat is de voorgeschreven hoeveelheid en hoeveel krijgt ze?

Ja ze staat altijd even veel buiten in alle seizoenen. Denk niet dat het door irritatie komt, want het is echt alleen met het natte weer en modder. In de zomer geen last.

Ze krijgt 3x per dag 1/4 schep pianissimo van cavalor en als ze heeft gewerkt nog wat extra van hetzelfde. Ik gooi er magnesium (rust) en silicium (hoeven) bij

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:22

Suzanne F. schreef:
Weet je zeker dat het mok is en geen vasculitis?

Ik heb nog nooit van vasculitis gehoord, heb het even opgezocht en sommige foto’s zijn wel erg heftig. Bij de wat minder ernstige gevallen lijkt het er wel echt op… Misschien moet ik hier maar eens wat dieper in gaan graven

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:23

bbpin schreef:
SandraWierda schreef:

Ja ze staat altijd even veel buiten in alle seizoenen. Denk niet dat het door irritatie komt, want het is echt alleen met het natte weer en modder. In de zomer geen last.

Ze krijgt 3x per dag 1/4 schep pianissimo van cavalor en als ze heeft gewerkt nog wat extra van hetzelfde. Ik gooi er magnesium (rust) en silicium (hoeven) bij

Nee dan is ze idd gewent om ook echt in het stro te staan, kun je dat uitsluiten. Enig idee hoeveel 1/4 schep is in grammen? En hoeveel weegt je paard ongeveer. En hoeveel doe je gemiddeld per week met haar?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:26

Ik zal morgen een foto maken met hoe het eruit ziet. Kan niet zo heel veel vinden over vasculitis helaas…
Is het paard ermee geboren of kan het later ontstaan?
Is het helemaal te genezen of komt het terug?
HOE behandel je het?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:28

Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 09-10-24 20:34, in het totaal 3 keer bewerkt

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:28

Mijn paard Fries (die ik nu 3 wkn geleden heb gekocht) had bij keuring ook plekjes op de voorkant van zijn koot. Had dit nog nooit gezien. 1 plekje was ook open.

Dierenarts heeft er naar gekeken en vermoede mok en advieseerde honing zalf.

Ik had zelf nog zeep van de da om te wassen en mok zalf. Heb hem nu 2x goed de onderbenen gewassen en aankomende week weer. Eerst week tussen nu 2 weken. En smeer de mok zalf. Het is nu bijna weg.

Het kan denk ik dus wel gewoon mok zijn. Ik merk dat het wassen met de speciale zeep van de da vooral goed helpt dat dood echt alles.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:30

SandraWierda, Ik denk dat ze gemiddeld per dag rond de 1,25kg binnen krijgt. Ze is lang niet gewogen maar schat haar rond de 600-650kg (paard van 170) Ze word 4x per week bereden, 1x gelongeerd/grondwerk/wandelen en 2x rust

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:31

zoef123 schreef:
Mijn paard Fries (die ik nu 3 wkn geleden heb gekocht) had bij keuring ook plekjes op de voorkant van zijn koot. Had dit nog nooit gezien. 1 plekje was ook open.

Dierenarts heeft er naar gekeken en vermoede mok en advieseerde honing zalf.

Ik had zelf nog zeep van de da om te wassen en mok zalf. Heb hem nu 2x goed de onderbenen gewassen en aankomende week weer. Eerst week tussen nu 2 weken. En smeer de mok zalf. Het is nu bijna weg.

Het kan denk ik dus wel gewoon mok zijn. Ik merk dat het wassen met de speciale zeep van de da vooral goed helpt dat dood echt alles.

Bedoel je betadine shampoo?

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:33

Nee geen betadine ik ga het even opzoeken.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:34

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:35

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:36

Ik zou de DA er bij halen dan, vasculitis moet heel anders behandeld worden dan mok. Het is belangrijk om te weten wat het precies is.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:40

Elisa2 schreef:
Ik zou de DA er bij halen dan, vasculitis moet heel anders behandeld worden dan mok. Het is belangrijk om te weten wat het precies is.

Ja denk inderdaad dat je dat het beste kan doen. Zeker als je het er zo op vindt lijken op die foto. Straks smeer je idd precies het verkeerde oid.