Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kousen schreef:Heb je wat meer informatie over je paard, of bijvoorbeeld foto's? Als het dier sokken heeft of met paarden met veel behang staat, zou ik mijten ook niet direct uitsluiten. Al kunnen er veel oorzaken zijn van mok en zou mijn advies vooral zijn om een goede dierenarts mee te laten kijken, zodat je de oorzaak aan kunt pakken.
superpony schreef:Je zit wel goed qua gedachtegang. Het is ook zeker de weerstand en daarvoor heb je veel meer info nodig;
Hoeveel komt je paard buiten?
Met andere paarden of alleen?
Wat krijgt je paard te eten?
Wat heb je als stalbedekking?
Hoe is de training?
Het samen staan en de training zijn factoren voor stress die ook meespelen bij de weerstand.
Wij hebben onze paarden in principe 24/7 buiten op een pp met zand, bestrating, maar ook grond. Afgelopen jaren zeker wat meer water gehad en staan ze ook weleens op een natte plek te eten en lopen ook vrijwillig door plassen en de wadi.
We hebben hier nooit mok. Ook niet als ze 's nachts wel op stal staan. Daar hebben we een mengsel van houtkrullen en vlas.
We hebben wel op meerdere plekken onbeperkt hooi en ze moeten dus bewegen wat bevorderlijk is voor de darmfunctie, die weer van essentieel belang is voor de weerstand.
Als je paard eenmaal mok heeft, moet je daar wel iets aan doen, want dat is natuurlijk niet prettig. Maar als je gewend bent dat het steeds terugkomt, zijn al die andere zaken belangrijk om het te voorkomen en dat wil je wel echt, want je kan je voorstellen dat het heel vervelend is voor paarden om daar wondjes en of jeuk te hebben.
SandraWierda schreef:Staat ze altijd ‘s avonds en ‘s nachts op stal? Zo nee kan het door het stro komen? Soort van irritatie. Welke brok krijgt ze en wat is de voorgeschreven hoeveelheid en hoeveel krijgt ze?
bbpin schreef:SandraWierda schreef:Staat ze altijd ‘s avonds en ‘s nachts op stal? Zo nee kan het door het stro komen? Soort van irritatie. Welke brok krijgt ze en wat is de voorgeschreven hoeveelheid en hoeveel krijgt ze?
Ja ze staat altijd even veel buiten in alle seizoenen. Denk niet dat het door irritatie komt, want het is echt alleen met het natte weer en modder. In de zomer geen last.
Ze krijgt 3x per dag 1/4 schep pianissimo van cavalor en als ze heeft gewerkt nog wat extra van hetzelfde. Ik gooi er magnesium (rust) en silicium (hoeven) bij
zoef123 schreef:Mijn paard Fries (die ik nu 3 wkn geleden heb gekocht) had bij keuring ook plekjes op de voorkant van zijn koot. Had dit nog nooit gezien. 1 plekje was ook open.
Dierenarts heeft er naar gekeken en vermoede mok en advieseerde honing zalf.
Ik had zelf nog zeep van de da om te wassen en mok zalf. Heb hem nu 2x goed de onderbenen gewassen en aankomende week weer. Eerst week tussen nu 2 weken. En smeer de mok zalf. Het is nu bijna weg.
Het kan denk ik dus wel gewoon mok zijn. Ik merk dat het wassen met de speciale zeep van de da vooral goed helpt dat dood echt alles.
Suzanne F. schreef:Er is heel veel te vinden over vasculitis, zowel via Google als hier op Bokt.
https://www.kwpn.nl/Files/Files/Artikel ... el-mok.pdf
https://www.knmvd.nl/app/uploads/2018/0 ... ulitis.pdf