Welk voer? Waar doe ik goed aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xYaartje

Welk voer? Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-24 11:57

Voer... het blijft helaas een issue bij mijn Shetland pony en mini pony.
De afgelopen weken kregen mijn jongens de Metazoa Esparcette balancer
Van de week had mijn 1.5 jarige Gimli ineens dunne mest. Terwijl het altijd stabiel en goed was. Zelfs met zijn bloedwormen besmetting had die mooie mest (dit is onder controle en inmiddels is die weer schoon).
Heb ze van de brokken gehaald en warempel. Ja hoor. Gimli heeft weer mooie mest.
Gimli heeft van de zomer ook op de metazoa muesli gestaan en daar werd die onwijs gespannen en druk van. Eenmaal er af weer de rust zelve.
Asfaloth mijn 10 jarige had jeuk gekregen van de metazoa Esparcette en dat lijkt nu ook weer beter te gaan. Kijkt vrolijker uit zijn ogen. Voelt rustiger.

Dus waar doe ik goed aan. Nog een balancer proberen? Over gaan op iets anders dan een balancer of gewoon even een hele poos geen balancer voeren?

Pavo vital, vitalbix en agrobs zijn geen opties. Geprobeerd. Was geen succes. Helaas.
Metazoa lijkt ook niet te werken.

Huidige rantsoen van mijn jongens:
Overdag de hele dag op het gras. Dit gaat goed met Asfaloth. Hier komt de jeuk ook niet vandaan. Die is pas echt begonnen toen ik met de metazoa begon. Daarvoor was er niks aan de hand.
Nu Asfaloth van de metazoa af is word de jeuk ook weer met de dag minder.
'S nachts op stal of in de paddock onbeperkt Duits Kruidenhooi.
Dit gaat goed en ze blijven mooi op gewicht.

Asfaloth heeft chronisch HB (gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven), chronisch stress en beginnend astma. Alles stabiel en onder controle door het huidige management.
Overigens is Asfaloth vorig jaar bevangen geworden doordat zijn lichaam compleet uit balans was geraakt. Gras gaat ook weer goed nu en dit word scherp in de gaten gehouden. Hoefsmid is er ook elke 5/6 weken.
Asfaloth zijn hoeven zijn eergisteren nog op de foto geweest voor check up en alles is stabiel en goed. Met de complimenten van de DA.
Asfaloth zijn hele leven op de paddock houden is geen optie. Word die ongelukkig van. Vandaar dat die weer op het gras staat.
Dat gezegd hebbende. Terug naar het voer.

Thuis heb ik nog proefzakjes van Equilin en bij de welkoop kan ik Oerbalans van vitalstyle aanschaffen mocht ik dat willen.
Op stal voeren ze subli, maar dat lijkt mij nou net een merk wat niet geschikt is voor Asfaloth.
Equifyt ben ik mee bekend, maar zoveel keus dat ik daar ook niet goed mee weet wat te kiezen.
Gimli is vol op in de groei, afgelopen donderdag gecastreerd en zonder balancer gaat die zand eten. Hierdoor had die zand problemen eerder dit jaar in april. Met brokken en de hele dag gras is dat onder controle nu dus ze hebben sowieso wel iets nodig.
Ik heb alleen heel erg het gevoel dat ik in de verkeerde hoek kijk, maar waar moet ik dan wel naar kijken qua voer/brokken?
Of wat ik al eerder aangaf. Een tijdje niks en toch eens zien hoe het nu gaat?

Sorry voor het lange verhaal, maar heb het er liever zo goed mogelijk opgeschreven.

Instagram: yaraccnaturephotography
Wil je de avonturen van mijn pony's Asfaloth en Gimli blijven volgen? Dat kan op mijn insta account: yara_asfaloth_gimli

8nnemiek

Re: Welk voer? Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:02

En gewoon een vitaminebrok voor naast het hooi? Ik vind Marstall Force erg fijn, en je hoeft er maar heel weinig van te voeren.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:51

Of minder bekend maar bevalt mij prima garvo fyto nova ook weinig van voeren

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-24 22:27

8nnemiek: Marstall Force heb ik wel vaker voorbij zien komen inderdaad. Die ga ik zeker even onthouden! Dank je wel! Fijne is ook dat ze zo te zien verschillende kg opties hebben wat voor mij erg fijn is. Staat tot nu toe bovenaan.

snorkel: Dank je voor de tip! Die ga ik ook zeker even bekijken.

Word er onderhand wel moedeloos van dat tot nu toe geen enkele brok echt lijkt te werken. Het is net die ene speld in een hooiberg vinden die wel bij mijn jongens past.

Wil je de avonturen van mijn pony's Asfaloth en Gimli blijven volgen? Dat kan op mijn insta account: yara_asfaloth_gimli

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 22:42

Wat jammer dat Agrobs niet passend bleek voor jouw mannen.. Welk(e) soort(en) heb je geprobeerd en waarom was het geen succes?

Ik zou ook blijven zoeken naar een geschikte balancer. Je kunt eens kijken in het vitamine- en mineralenbrok topic, daar worden ook veel merken genoemd.

,

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-24 22:59

Steentje schreef:
Wat jammer dat Agrobs niet passend bleek voor jouw mannen.. Welk(e) soort(en) heb je geprobeerd en waarom was het geen succes?

Ik zou ook blijven zoeken naar een geschikte balancer. Je kunt eens kijken in het vitamine- en mineralenbrok topic, daar worden ook veel merken genoemd.

Pavo Vital kreeg Asfaloth jeuk van
Vitalbix zat Asfaloth niet helemaal lekker in zijn vel mee en eenmaal mee gestopt nadat de winter voorbij was had ik er een vrolijkere pony mee terug.
Van de Metazoa Timothee ging die echt achteruit in zijn hele gestel. Eenmaal er af ging dat ook weer goed en knapte die weer op.
Metazoa Esparcette kreeg Asfaloth nu ook jeuk van en Gimli had dunne mest, maar de mest is nu gelukkig weer goed.
Metazoa Muesli had ik een hele gespannen Gimli door die niet meer wist hoe die moest ontspannen. Eenmaal er af de rust zelve.
Van Agrobs had ik 2 pony's bevangen vorig jaar. Toen stonden Asfaloth en Gimli nog in een kudde die ik verzorg en waar ik ook mag beslissen over welk voer ze krijgen. Gimli stond toen niet op de agrobs. Die dronk nog melk bij zijn moeder.
Inmiddels weet ik nu dat het lijf van Asfaloth volledig uit balans was vorig jaar en de agrobs net de druppel was die de emmer deed overlopen.
Zowel Asfaloth als een merrie uit de kudde raakten bevangen en een andere merrie had haar manen er af geschuurd. Geen success dus.
Asfaloth en Gimli staan nu overigens privé aan huis bij Gimli's fokker waar ik Asfaloth ook beter kan managen waardoor het nu ook goed gaat met hem (ben die mensen nog altijd dankbaar dat ik daar mag staan). De wei van de kudde is een 24/7 buiten wei met geen mogelijkheid om ze op stal of paddock te zetten. Ze moeten dan echt met de trailer opgehaald worden en naar de stal van Gimli's fokker gebracht worden.

Dank je wel voor de tip van het topic! Dat topic kwam ik inderdaad tegen toen ik googelde op ervaringen voor marstall force. Mijn vraag inmiddels daar ook ingesteld en daardoor ben ik nu lichtjes enthousiast over de Hartog Essential balancer.
https://www.welkoop.nl/hartog-essential ... kg_1414299

Ik wil die eerst eens uit gaan testen bij mijn jaarling Gimli.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 23:11

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-24 17:07

Sanniej_ schreef:
Misschien puur P?
https://purehorse.nl/product/mineralenc ... wUEALw_wcB

Of je paard gezond en fit balancer?
https://www.jepaardgezondenfit.nl/

Of deze

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... -3kg-18kg/
Mijn paarden vonden de laatste niet echt lekker, maar wie weet is het wat voor jou.

Dank je wel voor de tips! Die ga ik zeker even onthouden.

Voor nu heb ik dankzij een andere bokker in een topic ook de Hartog essential balance als tip gekregen. Die heb ik nu gereserveerd staan bij de welkoop en kan ik ophalen zodra het binnen is. Ben echt heel benieuwd hoe mijn pony's het daar op gaan doen!
En of ze het überhaupt lekker gaan vinden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:13

ik kan je wel vertellen dat ik altijd veel te gefocused was op vit en min en in welke hoeveelheden alles. Pas toen ik het losliet en een puur natuur supplement ging voeren ging het opeens veel beter.
( suppl was van healthy horse, geen idee of het nog bestaat of misschien inmiddels anders heet, op basis van grassen, struiken, kruiden etc ).

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie