Hoe snel dierenarts bellen bij kreupelheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NBLOZ

Hoe snel dierenarts bellen bij kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 15:54

Het kan altijd gebeuren, je paard raakt kreupel... door een simpele verstapping of hij/zij doet gek op de wei enz.

Hoe lang kijken jullie het aan alvorens de dierenarts te laten beoordelen?
In het begin als paardeneigenaar maakte ik vrij snel een afspraak, maar met enkele bezoeken waarbij de conclusie was een paar dagen rust en/of voorzichtig stappen, ben ik nu wat meer afwachtende.

Paard heeft vorig jaar wel hoefkatrolontsteking gehad in beide voorbenen, hebben wij eerst behandeld als hoefzweer, omdat die er toevallig ook zat door een nat/modderig jaar. Al die maanden liep hij als een zonnetje, zelfs zonder medicatie en aanpassing in beslag/hoefstand enz. Nu een jaar later ga je toch twijfelen of het niet weer dezelfde blessure is. Enerzijds denk ik van niet, omdat hij echt spontaan tijdens de les (aan het eind van de les pas) enorm kreupel werd. Dit komt voor mij over als een verzwikking/verstuiking en als je dat dan weer opzoekt bij Google staat er dat dit 6 tot 12 weken herstel nodig kan hebben.
Kreupele been is niet verdikt en niet warmer dan de andere 3.

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil zeker de dierenarts weer bellen en de kosten dragen (echo's/foto's e.d. op de kliniek), maar wil dit niet onnodig doen uiteraard. Het is nou ook weer niet een huisdier dat je op de achterbank zet en even naar de kliniek brengt (ik heb zelf geen trailer en ben dus geheel afhankelijk van derden).

Alvast bedankt voor jullie mening/advies.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:55

Daar was laatst een heel topic over:
[PW] Hoe snel de veearts etc

Bij vage kreupelheid wacht ik een week om te kijken hoe het verloopt. Wordt het beter, dan kijk ik het nog langer aan. Zoniet, dierenarts erbij. Bij ernstig kreupel of als ik een hoefzweer vermoed, laat ik z.s.m. de dierenarts meekijken. Bij iets als een diepe wond, dan met spoed. Maakt ook een verschil hoe het paard er verder bij staat, is het been/de hoef warm, voel je het kloppen, eet en drinkt het paard nog, hoe kijkt het uit de ogen, wel/geen koorts, etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 16:06

Bij HKO kan het simpel een opvlamming zijn, ik zou het een paar weken aankijken.

HKO gaat nooit helemaal over, met management en gelijkmatige belasting is het "onder controle" te houden, maar bij teveel belasting of een verkeerde stap kan het dus getriggerd raken en opvlammen.

Over de rest ligt het bij mij geheel aan de symptomen en wat ik vermoedt dat het kan zijn.

ivy_power89

Re: Hoe snel dierenarts bellen bij kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:27

Ik ben vrij snel met bellen omdat ik zelf altijd denk, een paard loopt niet zomaar kreupel en bij kreupelheid er toch wel iets "kapot" of "beschadigd" moet zijn anders loopt een paard niet zomaar slecht.

En ik ben blij dat ik altijd dat gevoel heb gevolgd, want er kwam altijd wel iets uit onderzoek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:40

Wetende dat hij HKO heeft (dat gaat namelijk nooit over), is de kans groot dat hij daar weer kreupel aan is. Zeker omdat je aangeeft dat er aan het been niks te zien is. Ik denk dat het weinig zin heeft om de veearts te laten komen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:50

Ik kijk alleen enkele dagen aan als de oorzaak van de kreupelheid heel duidelijk en acuut is maar DA weinig kan betekenen qua behandeling - denk aan een wond die niet gehecht hoeft te worden, ernstige mok, klap van een ander paard met nog zichtbare zwelling (uiteraard alleen als de kreupelheid niet zo ernstig is om bijv. botbreuk te vermoeden), hoefzweer, zoolkneuzing met een aanwijsbare reden (ineens overstap van ijzers naar blote voeten oid).

In alle andere gevallen direct afsprak bij de kliniek :o Kreupelheid gaat namelijk vaker over terwijl de schade er nog is (vooral aan pezen en banden), het paard leert beter te compenseren of men ziet lichtere mate van kreupelheid gewoon niet zo goed.

Is misschien kort door de bocht maar nog nooit een paard gezien met "misschien een verstuiking" die na paar weken mank lopen zomaar kon herstellen en nooit meer kreupel werd, het zijn toch of ernstigere issues of sluimerende klachten die men op gegeven moment leert te negeren.

Suzanne F. schreef:
Wetende dat hij HKO heeft (dat gaat namelijk nooit over), is de kans groot dat hij daar weer kreupel aan is. Zeker omdat je aangeeft dat er aan het been niks te zien is. Ik denk dat het weinig zin heeft om de veearts te laten komen.

Dus wat is je idee dan, het paard moet maar met pijn blijven rondlopen :?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:11

Bij een geschiedenis van HKO is de kans groot dat dit de kreupelheid veroorzaakt.
HKO komt meestal ook wel in beide voorvoeten voor. HKO geeft v.w.b. kreupelheid vaak een wisselend beeld, dan weer kreupel, dan weer niet. Afhankelijk van waar het paard zich ontlast.

Problemen in het hoefkatrolgebied agv degeneratie van het straalbeentje zijn bij een niet te grote afwijking nog vaak redelijk te managen, met inspuiten en speciaal beslag. Maar de kwaal is progressief (wordt dus erger met de tijd, niet minder).
Bij een paard met dit probleem aan 2 voeten uit de kreupelheid zich meestal in stijf en kort lopen. Omdat natuurlijk allebei de voeten pijn doen. En dan valt de kreupelheid minder op.
Dit soort paarden moeten gewoon goed worden gemanaged om ze pijnvrij te houden. En om te zien hoe ver gevorderd de kwaal is. Daarom moet je periodiek de voeten op de foto zetten en je paard door de veearts laten bekijken.

Dus ja, in dit geval: Niet afwachten en er wat aan doen.

Als er bij ons een paard een keer onregelmatig is, dan gaat het een dag of 3 - 5 op rust. En kijken we daarna weer even. Bij erg kreupel en/of zwelling dan staat er toch erg snel de veearts bij.
Bij koliek uiteraard ook dezelfde dag nog. En bij ogen idem. Dat zijn dingen waar ik echt niet mee wacht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:53

Naar mijn mening is een HKO paard een gebed zonder eind. Daar loop je op leeg. Inspuiting hier, speciaal beslag daar. Ik stop er geen geld in ieder geval. Dus ja, je kan de veearts bellen en enkeltje kliniek. Paar foto’s, uitverdoving, onderzoek, spuit erin met corticosteroïden en speciaal beslag. En geen garantie.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 19:27

Suzanne F. schreef:
Naar mijn mening is een HKO paard een gebed zonder eind. Daar loop je op leeg. Inspuiting hier, speciaal beslag daar. Ik stop er geen geld in ieder geval. Dus ja, je kan de veearts bellen en enkeltje kliniek. Paar foto’s, uitverdoving, onderzoek, spuit erin met corticosteroïden en speciaal beslag. En geen garantie.

Maar dan ga je het paard hopelijk ook laten inslapen (wat bij ernstige hko klachten best logisch is) ipv aan te kijken en daar is wel een veearts voor nodig?

Alleen aankijken is net zo'n gebed zonder eind alleen loopt het paard ook nog met pijn rond.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 19:31

ivy_power89 schreef:
Ik ben vrij snel met bellen omdat ik zelf altijd denk, een paard loopt niet zomaar kreupel en bij kreupelheid er toch wel iets "kapot" of "beschadigd" moet zijn anders loopt een paard niet zomaar slecht.

En ik ben blij dat ik altijd dat gevoel heb gevolgd, want er kwam altijd wel iets uit onderzoek.

Hier hetzelfde. Paard liep iets minder soepel maar niet onregelmatig, geen warme benen. Toch blessure aan de diepe buigpees. Hadden we het aangekeken/doorgereden was het probleem veel groter geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:07

Fly_high schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar dan ga je het paard hopelijk ook laten inslapen (wat bij ernstige hko klachten best logisch is) ipv aan te kijken en daar is wel een veearts voor nodig?

Alleen aankijken is net zo'n gebed zonder eind alleen loopt het paard ook nog met pijn rond.

Niet als het een opvlamming is die tot rust komt met wat rust weer.

Het is alleen voor Ts wel belangrijk of ze dat kan beoordelen of niet. Anders kan een DA wellicht advies geven.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:37

Ik kijk het vaak even aan. Bel niet voor iedere scheet die gek klinkt of elke stap die ze verkeerd zetten. Maar ligt ook aan de kreupelheid. Als ze in stap nog normaal lopen maar in draf een beetje kreupel, wacht ik vaak af. Als ze echt stokkreupel lopen bel ik direct

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:44

Flubberboot schreef:
Ik kijk het vaak even aan. Bel niet voor iedere scheet die gek klinkt of elke stap die ze verkeerd zetten. Maar ligt ook aan de kreupelheid. Als ze in stap nog normaal lopen maar in draf een beetje kreupel, wacht ik vaak af. Als ze echt stokkreupel lopen bel ik direct

Ik bel ook bij een kleine onregelmatigheid als die met een dag of 4 rust niet weg is.
Ben je er op tijd bij, kun je grote blessures vaak nog voorkomen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:55

Ik maak meteen een afspraak. Mijn da vind altijd wel een oorzaak zodat je die dan gericht aan kunt pakken. Anders zou ik ook van da wisselen, en da die alleen maar kan gokken waar het ongeveer zit en dan "een tijdje" rust adviseert zou ik voor kreupelheden niet meer bellen. :o

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:40

Ik bel pas later en wacht het af. In die zin ben ik wel geschoold in de anatomie etc van het paard en denk dat ik redelijk goed kan inschatten wat oke is en wat niet. Kreupelheid na actie vind ik niet heel spannend als er nog belast wordt. Ik kan bv ook zelf de hoeven kappen om te checken of er een zweer zit etc.
Ik hou niet zo van direct medicatie erin tenzij het echt nodig is. En vind eigenlijk ook: ik zwik ook wel eens, heb ook wel eens last van mn knie of rug. Meestal lost het met rust en tijd een heel eind op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:51

Hutcherson schreef:
Ik hou niet zo van direct medicatie erin tenzij het echt nodig is. En vind eigenlijk ook: ik zwik ook wel eens, heb ook wel eens last van mn knie of rug. Meestal lost het met rust en tijd een heel eind op.

Ik snap de vergelijking maar dat is toch best een gevaarlijke. Paarden praten niet en ontzien zichzelf ook niet altijd. Vooral met peesblessures is het belangrijk dat het goed geneest en - belangrijk - niet te vroeg weer wordt belast. Want dan krijg je m vaak erger weer terug.
Peesblessures beginnen niet altijd groot.
Een paard kan zich een keer verstappen. Maar als een kreupelheid langer dan een week duurt wil ik toch wel weten wat er aan de hand is om gericht te kunnen behandelen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:37

Babootje schreef:
Flubberboot schreef:

Ik bel ook bij een kleine onregelmatigheid als die met een dag of 4 rust niet weg is.
Ben je er op tijd bij, kun je grote blessures vaak nog voorkomen.

Ja na 4 dagen wel ja! Maar als ze heel licht kreupel lopen voor een dagje, bel ik niet meteen. Houd het wel in de gaten natuurlijk en als ze twee keer hetzelfde hebben, hoe licht dan ook, bel ik direct. Want dan speelt er meer dan een simpele misstap

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:52

Een paard met HKO dat al meerdere keren opvlammingen heeft gehad zou ik op pensioen sturen. En dan een duidelijk plan met de dierenarts opstellen over hoe je een pijnvrij weidepaard kan krijgen.

Een paard met HKO een week laten kreupelen is niet zo vriendelijk. Pijnstilling is dan het minste.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:56

Voor een paard met HKO zou ik het even aanzien ....

In z'n algemeenheid kijk ik het ook rustig een paar dagen aan, ligt aan het paard en wat je er aan ziet of voelt. Als ik aan een hoefzweer denk, bel ik eerst de hoefsmid.

Ik vind een dierenarts die enigszins terughoudend is wel prima, foto's en scans zijn echt niet gratis maar ook niet altijd nodig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 15:21

Babootje schreef:
Hutcherson schreef:

Ik snap de vergelijking maar dat is toch best een gevaarlijke. Paarden praten niet en ontzien zichzelf ook niet altijd. Vooral met peesblessures is het belangrijk dat het goed geneest en - belangrijk - niet te vroeg weer wordt belast. Want dan krijg je m vaak erger weer terug.
Peesblessures beginnen niet altijd groot.
Een paard kan zich een keer verstappen. Maar als een kreupelheid langer dan een week duurt wil ik toch wel weten wat er aan de hand is om gericht te kunnen behandelen.

Ik ben het met je eens. Ik zou dat ook doen. Dus dan is de gedachtegang niet een hele gevaarlijke.