Pavo weightlift weken of droog voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Pavo weightlift weken of droog voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 10:27

Ik heb een paard wat bij een beetje meer training invalt. Moet wel granenvrij gevoerd worden. Ik zag de Pavo Weightlift voorbij komen en die sprak me wel aan. Het gaat om een jong paard die wel gulzig kan eten.

Wie voert dit ook en geeft dit ongeweekt? En meng je het dan met ander voer? Of week je het en hoe lang laat je het dan weken?

hoogendroog

Re: Pavo weightlift weken of droog voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:30

Gewoon 1 kopje sojaschroot per dag voeren. Zit bomvol eiwit en je voert geen granen. Bovendien is het vele malen goedkoper dan het door jou genoemde voer. Ik bestel altijd 1 zak van 25 kg. Kost me €30 inclusief bezorgen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:36

Ik heb het een poosje gevoerd, maar gewoon droog. Heb er dan wel een vitamine brokje bijgegeven.

At ze prima hoor.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 10:46

Dank je wel voor de reacties! Het voordeel van sojaschroot is dat ik geen grote hoeveelheden hoef te geven want hij krijgt al best veel volume (nutrimash 1 kilo en granenvrije muesli 1 kilo)

Welke sojaschroot kan ik het beste geven en kan dat gewoon droog door de muesli? Of beter een schepje door de slobber?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:02

Ik voer het ook, wel geweekt, ik durf precies niet ongeweekt :+

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:03

dollyspikkel schreef:

Waarom niet? Zijn gewoon brokken?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:04

Sojaschroot is -in mijn geval- een soort kleine stukjes/brokjes. Je kunt het zo voeren, bij de jonge paarden doe ik het door de slobber heen. Maar ik ben nog geen paard tegengekomen die het niet lustte, droog of ergens doorheen. Ik bestel het altijd hier: https://123voer.nl/products/sojaschroot ... 8-gmo-20kg
Ze zijn hier razend snel, ik heb gister een zak besteld en hij wordt vandaag bezorgd!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:05

Skessa_ schreef:
dollyspikkel schreef:

Omdat mijn andere paard om de haverklap slokdarmverstopping heeft van vanalles en nog wat en ben een beetje panisch geworden van korrels geven :o

Edit: Ik week het 10 minuten, zoals op de zak aangegeven

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 11:07

Skessa_ schreef:
dollyspikkel schreef:

Ik heb dezelfde zorg, ook omdat Pavo zelf aangeeft om het voor paarden die niet goed kauwen, wel te weken. Maar als je het door wat ruwvoer mengt, kauwen ze wellicht beter

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:10

Ik voer het ook geweekt. Wel 2 scheppen per keer, maar het trekt ook echt veel vocht aan.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:51

Ah oke, dan snap ik het. Hier nooit geen problemen gehad met droog voeren :o

InekeMartens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 19:51

Omdat mijn andere paard om de haverklap slokdarmverstopping heeft van vanalles en nog wat en ben een beetje panisch geworden van korrels geven :o

Edit: Ik week het 10 minuten, zoals op de zak aangegeven[/quote]

Mag ik even vragen of jouw paard geweekt ook al een slokdarmverstopping heeft gehad? Mijn paard heeft namelijk reeds 3x een slokdarmverstopping gehad. 2x toen ik de weightlift droog gaf en 1x eens op gewone muesli.
Ze heeft ook een onderbeet aan de kiezen en had wat haken. Nu word ze om de 6 maand door de tandarts gedaan. Ik was gestopt met de weightlift omdat ik het niet vertrouwde.. maar nu valt ze weer in. Ben dus de weightlift geweekt aan het geven. Na het weken, haar muesli erdoor en dit nog even laten weken. Maar mijn schrik blijft dus dat ze het hier ook mee kan krijgen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:01

InekeMartens schreef:

Edit: Ik week het 10 minuten, zoals op de zak aangegeven

Mag ik even vragen of jouw paard geweekt ook al een slokdarmverstopping heeft gehad? Mijn paard heeft namelijk reeds 3x een slokdarmverstopping gehad. 2x toen ik de weightlift droog gaf en 1x eens op gewone muesli.
Ze heeft ook een onderbeet aan de kiezen en had wat haken. Nu word ze om de 6 maand door de tandarts gedaan. Ik was gestopt met de weightlift omdat ik het niet vertrouwde.. maar nu valt ze weer in. Ben dus de weightlift geweekt aan het geven. Na het weken, haar muesli erdoor en dit nog even laten weken. Maar mijn schrik blijft dus dat ze het hier ook mee kan krijgen.[/quote]

Helaas wel ja..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:20

Ik heb weightlift vorig jaar gevoerd aan mn merrie voor een periode.
Gewoon ongeweekt, het is niet super bijzonder lekker dus ze at het in een beschaafd tempo op.

Als het geweekt zou moeten voor normale paarden dan zal Pavo dat er zeker opzetten.
Mocht je paard idd gevoelig zijn voor slokdarm verstoppingen dan zou ik helemaal geen gewone brokken meer voeren als dit eerder voor problemen gezorgd heeft.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:40

Als ik zie hoe het nog uitzet in water, durf ik het zelf niet ongeweekt te geven.

Ik geef een halve weightlift gemengd met halve fibrebeet en daar gaat zeker 3,5 liter water bij en dan is het breiig :+ maar mijn paard wil soep.

Nu zet de fibrebeet wel meer uit dan de weightlift natuurlijk.

InekeMartens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:54

Helaas wel ja..[/quote

Wat geef jij dan nu?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:01

@InekeMartens
Paard krijgt enkel nog zijn korrels die hij al jaren krijgt (vitalbix) en momenteel (hout vasthouden) goed op is, niks anders meer.

Edit: de weightlift was eigenlijk bedoeld voor mijn andere paard, maar die liet altijd een beetje over in de emmer. Mijn slokdarmgevoelig paard heb ik eens de emmer laten uitlekken (want ik dacht, geweekt, hoe erg kan het zijn?), nooit meer. Mocht beetje later die dierenarts nog laten komen.