Vraag/advies wond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarolinePro2

Vraag/advies wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 21:29

Hallo!!

Ff vraag!! Wat zou jullie doen bij deze wond? Welke spullen? Laseren? Wie raad jullie aan in noord Holland. Zit nu op dag 20 met verbinden, er zit nu mepilex AG eronderWolvega is 2 weken geleden geweest. Gaf vorige week aan lekker open drogen maar ben bang voor vieze bacteriën aangezien behoorlijk veel pus / etter eruit kwam. Been was zo dik als olifantpoot 2 weken geleden ineens.

Afbeelding

Anomien

Re: Vraag/advies wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:40

Wanneer kwam die etter er uit?
Altijd maar afsluiten in verband is ook niet zo hygiënisch als men denkt.
Ik zou idd mee gaan in het advies en meer drogen aan lucht, welliswaar wel elke dag controleren en foto’s maken om te kijken welke kant het op gaat,

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 21:43

Anomien schreef:
Wanneer kwam die etter er uit?
Altijd maar afsluiten in verband is ook niet zo hygiënisch als men denkt.
Ik zou idd mee gaan in het advies en meer drogen aan lucht, welliswaar wel elke dag controleren en foto’s maken om te kijken welke kant het op gaat,

Etter kwam 8 oktober eruit doordat DA Wolvega is gekomen. Voor zekerheid foto’s gemaakt alles goed. Echo pezen gemaakt ook in orde. Toen kwam ie erachter dat er behoorlijk veel etter in oude wond van dec 2023 zat. Maar nu pas behoorlijk dik been amper erop kon lopen. Op die manier zijn wij erachter gekomen. Dus heeft hij die oude wond open gemaakt. En Jahoor allemaal etter kwam eruit. Toen had hij been verbonden en moest ze 5 dagen boxrust en in verband blijven. Maar zijn nu 2 weken verder en vraag ik mij af wat ik nu beste verder kan doen. Vandaar

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:04

Mesitran honingzalf ( geen ander merk) WONDERSPUL!

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 22:17

girlyggirl schreef:

Bedoel je deze? En dan daarna nog verbinden? Of alleen zalf erop verder niet?
Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:45

Hoe diep is de wond nog? Je zit best in een mooie fase van de wond denk ik, hoe komen de gaasjes uit het verband? Staat ie nog op boxrust of al weer in beweging?

Mijn ervaring is dat een mooi rustig maar vochtig wondklimaat goed helpt bij diepe wonden, zoals je zelf nu ook al ervaren hebt. Je wilt dat de wond van binnenuit gaat helen, en als je het te snel aan de lucht laat drogen is er risico op een korst waardoor de viezigheid er niet meer uit kan. En zo te lezen heb je ervaren waar je dan tegenaan loopt.

Zelf geen ervaring met laseren maar lees er goed dingen over. Eigenlijk zou ik doorgaan met hoe je gaat, je kan evt het gaas vervangen voor mesitran, of een andere wondzalf, met mesitran ook zelf hele goede ervaringen bij een heftige staartwond. Maar dat was geen bewegend deel, dat is hier lastiger.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:49

Laseren geeft drie keer snellere wondgenezing en stimuleert de doorbloeding. Cellen worden in staat gesteld om optimaal te presteren.
Als het kan zou ik dat zeker proberen. Minimaal twee keer in de week en liefst meer.
Verder zou ik hier (puur op basis van je platte foto) iets op smeren wat genezing stimuleert zoals honingzalf, calendulan, zoiets. Afdekken zou ik even laten. Wel na viezigheid van bv modder van de paddock/weide zou ik even schoonspoelen, drogen en smeren.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 22:58

RianneH schreef:
Hoe diep is de wond nog? Je zit best in een mooie fase van de wond denk ik, hoe komen de gaasjes uit het verband? Staat ie nog op boxrust of al weer in beweging?

Mijn ervaring is dat een mooi rustig maar vochtig wondklimaat goed helpt bij diepe wonden, zoals je zelf nu ook al ervaren hebt. Je wilt dat de wond van binnenuit gaat helen, en als je het te snel aan de lucht laat drogen is er risico op een korst waardoor de viezigheid er niet meer uit kan. En zo te lezen heb je ervaren waar je dan tegenaan loopt.

Zelf geen ervaring met laseren maar lees er goed dingen over. Eigenlijk zou ik doorgaan met hoe je gaat, je kan evt het gaas vervangen voor mesitran, of een andere wondzalf, met mesitran ook zelf hele goede ervaringen bij een heftige staartwond. Maar dat was geen bewegend deel, dat is hier lastiger.

Foto is van gisterenavond, is niet zo heel diep meer in vergelijking met 6 dagen geleden. Klopt ben anders bang voor herhaling. Heb nu mepilex AG eronder zitten en opnieuw verbonden. Mesitran net besteld! Ja is idd lastig want het is bewegende deel.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 23:01

Hutcherson schreef:
Laseren geeft drie keer snellere wondgenezing en stimuleert de doorbloeding. Cellen worden in staat gesteld om optimaal te presteren.
Als het kan zou ik dat zeker proberen. Minimaal twee keer in de week en liefst meer.
Verder zou ik hier (puur op basis van je platte foto) iets op smeren wat genezing stimuleert zoals honingzalf, calendulan, zoiets. Afdekken zou ik even laten. Wel na viezigheid van bv modder van de paddock/weide zou ik even schoonspoelen, drogen en smeren.

Ja hoor idd goede verhalen over laseren. Alleen hoe vind je iemand in noord Holland en die het goed kan en meerdere keren per week doet..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:05

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 23:07

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 00:31

Ik zou doorgaan met Mepilex AG en iemand met een klasse 4 laser zoeken als behandeling erbij.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 08:10

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:13

CarolinePro2 schreef:
girlyggirl schreef:

[ Afbeelding ]

beste wondzalf ooit. Heb er zelf al heel mooie resultaten mee verkregen van oppervlakkige wondes tot 3cm diepe wondes tot op het bot en op plaatsen waar verband zo goed als onmogelijk was.
Alles netjes genezen zonder ontstekingen, ook al is het paard gewoon in de weide/paddock gegaan (wel 's nachts omwille van rugwonde en UV).

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:33

CarolinePro2 schreef:
girlyggirl schreef:

[ Afbeelding ]

Ja, nee gewoon vochtig houden met een dun laagje zalf en niks erop

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:23

Ik zou deze wond in deze fase nog wel verbonden houden. Zit op een beweeglijk deel en wond is nu mooi vochtig. Ga je enkel honingzalf smeren dan droogt dat op en het gaat er af tijdens weidegang of in de paddock door zand en modder etc. Zonder verbinden droogt het teveel.

Maar dat is mijn mening. Ligt er ook aan hoe de rest van de vacht en huid zich houdt, ziet er soms wat roze uit op de foto?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:28

girlyggirl schreef:

Die inderdaad. Elke dag even schoonmaken en zalf erop. Je hebt ook nog een spoelvloeistof van Vetramil die ik ook graag gebruik om diepere wondjes mee schoon te spoelen. Veder gaan ze hier gewoon naar buiten en als ze eind van de dag dan weer op stal komen maak ik het schoon en behandel het.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 19:05