Biologisch voer of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Biologisch voer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 12:25

Hoi! Ik wilde eens vragen of iemand mij kan uitleggen in hoeverre biologische grasbrok, luzerne, granen,... Hun meerprijs waard zijn. Ik heb er geen enkel probleem mee om meer geld uit te geven maar dit gaat om bijna 2,5€ per dag meer wat natuurlijk flink optelt.
Zelf eten wij thuis ook niet organisch,... Dus ik heb er geen kennis over

Beemsterkaas

Re: Biologisch voer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:41

Organische voeding bevat o.a. minder pesticiden en soms meer smaak.

Als je het geld prima kan missen, waarom niet.

Als je er iets anders voor moet laten, zou ik het niet kopen.
Een paard zonder organische voeding kan net zo goed gezond oud worden als een paard met.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:11

Als je het echt wilt weten dan is het belangrijk om te weten wat dat biologische keurmerk (tenminste als het echt biologisch dan zou het een keurmerk moeten hebben) in houdt.

En wat dan het verschil is met het andere voer wat dat niet heeft.

Het kan inderdaad zijn dat het biologische voer minder pesticiden bevat en dat is weer beter voor de langer termijn gezondheid voor je paard.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:17

Biologisch voer zal minder pesticides hebben, echter daarin is het ook wel "handig" om te kijken naar hoeveel er uberhaupt wordt gebruikt aan pesticides, al zal het misschien ook gaan om de bemesting(kunstmest vs vaste mest of drijfmest)
Maar bijvoorbeeld gras of mais, wordt zeer weinig bespoten(bij ons vroeger 1x per zoveel jaar om het onkruid, maar zeker niet jaarlijks). Dus de "meerwaarde" van biologisch wordt dan al anders.Mais is al niet echt paardenvoer.
Granen wordt relatief vaak bespoten, volgende vraag: wil je uberhaupt al granen aan je paard voeren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:29

Ik heb hier ook wel eens naar gekeken. Vooral granen en soja worden inderdaad érg veel gespoten. Maar het is erg lastig om een goede bio vervanger te vinden bij veel soorten voer.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:42

8nnemiek schreef:
Ik heb hier ook wel eens naar gekeken. Vooral granen en soja worden inderdaad érg veel gespoten. Maar het is erg lastig om een goede bio vervanger te vinden bij veel soorten voer.

Soja wordt volgens mij ook niet tot nauwelijks verbouwd in Nederland.
Maar, inderdaad staan soja en granen wbt "gezond" wat lager op de lijst.
Nu kan je in veel voeding dit wel vermijden.

Alleen als je bijvoorbeeld grasbrok oid voert zou ik hierbij zeker begrijpen dat je niet naar biologisch gaat om kosten, maar als het gaat om een balancer, als je die of graan/soja vrij hebt, of bio dat is wel een plus zou ik zeggen.

Van Luzerne durf ik ook weinig te zeggen, waarschijnlijk is dat vergelijkbaar met gras wbt spuiten. (immers ook gras-familie)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:46

Ik voer mijn paarden standaard biologisch hooi en biologische lucerne van hartog in baaltjes. Ben ik erg tevreden over. Qua brok voer ik weinig bij, meestal doe ik een vitaminebrok met lucerne als ik ze bijvoer.

Het feit dat iets biologisch is betekent hier ( wij zijn als biologisch opfokbedrijf voor leghennen Skal, IKB KIP, IKB EI en KAT Bio gecertificeerd) geen pesticiden, bemesting vrij van antibiotica of andere potentiele hormonen of andere middelen die een dier gehad zou kunnen hebben en een bepaald percentage van voer moet ook uit de regio komen. Sowieso moet 100% van ons biologisch voer uit Bio gecertificeerde landen komen binnen de EU. Dit zodat het biologische voer volgens de biologische normen van de EU geproduceerd is. Ons voer mag dacht ik voor 85% uit biologisch voer bestaan en voor 15% van gangbare boeren die in een overgangsjaar zitten naar biologisch. Verder schieten me zo snel geen specifieke dingen binnen, maar het is een hele waslijst waar biologisch voer aan moet voldoen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:42

dat biologisch is zo een vaag gedoe dat het enkel maar nadelig is voor je portomoneetje.
je paard word er echt niet gezonder van

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 17:51

Dankjewel voor de fijne antwoorden al!
Het is voor een protocol vanuit de therapeuten rond het paard, ikzelf voer eigenlijk nooit graan,... Maar hier werd gekozen voor haver omwille van verschillende redenen om hem extra te ondersteunen, dit in combinatie met luzerne en grasbrok. Voor dit paard is al vanalles geprobeerd, waaronder volledig vrij van soja, gmo, extreem laag suiker en zetmeel,... Maar dat baatte ook niet dus vandaar dat ik wel opensta voor dit protocol. Alleen de verschil in prijs is zo ontzettend groot dat ik even achter mijn oren krabte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:04

Popstra schreef:
dat biologisch is zo een vaag gedoe dat het enkel maar nadelig is voor je portomoneetje.
je paard word er echt niet gezonder van

Kijk eens naar de docu ‘het kippenexperiment’ van Zembla. Dan zie je hoe veel invloed biologische voeding heeft (en waarom dit niet veel massaler bekend is)
https://m.youtube.com/watch?v=e6z2c6CuYzQ

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:16

Tegen wat voor probleem loop je qua voeren dan aan dat je biologisch wilt proberen?
Ik vind biologisch maar naja...
Weet dat er voldoende geprobeerd word mee te sjoemelen qua grondstoffen voor mengvoer(de grondstoffen worden getest maar alsnog)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:20

als je voor jezelf niet biologisch eet, waarom zou je dat voor je paard dan wel willen kopen?

In mijn ogen is de term 'biologisch' voornamelijk een marketing iets. En is het niet persé gezonder of voedzamer dan niet-biologisch geproduceerd voer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:29

Klopt Juval , echter is er in het maken van biologisch wel een groot verschil en dat kan wel invloed op gezondheid hebben.
Biologische boeren maken geen gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen (alleen natuurlijke middelen) en ze gebruiken nooit onkruidbestrijdingsmiddelen (herbiciden)
En wat betreft soja : De soja die we in Nederland gebruiken, komt vooral uit Zuid-Amerika. Daar zorgt de teelt voor allerlei problemen: er wordt bos voor gekapt, de bodem raakt uitgeput en het water wordt vervuild door bestrijdingsmiddelen en kunstmest. De meeste soja wordt verwerkt in veevoer. Er worden steeds meer bestrijdingsmiddelen gebruikt omdat er resistentie optreedt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:46

juval schreef:
als je voor jezelf niet biologisch eet, waarom zou je dat voor je paard dan wel willen kopen?

Omdat de regelgeving voor diervoeding veel minder streng is dan voor humane voeding. Soja mag voor mensen bijvoorbeeld niet genetisch gemanipuleerd zijn, maar voor diervoeding wel. Daardoor zitten in diervoeding oa veel hogere concentraties round-up.

En biologisch is ook bewezen voedzamer doordat het langzamer groeit (al hangt dat natuurlijk ook van de plant af).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:48

8nnemiek schreef:
juval schreef:

Omdat de regelgeving voor diervoeding veel minder streng is dan voor humane voeding. Soja mag voor mensen bijvoorbeeld niet genetisch gemanipuleerd zijn, maar voor diervoeding wel. Daardoor zitten in diervoeding oa veel hogere concentraties round-up.

En biologisch is ook bewezen voedzamer doordat het langzamer groeit (al hangt dat natuurlijk ook van de plant af).

Alsnog word er ook veel voer genetisch gemanipuleerd vrij verkocht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:52

juval schreef:
In mijn ogen is de term 'biologisch' voornamelijk een marketing iets. En is het niet persé gezonder of voedzamer dan niet-biologisch geproduceerd voer.

Dit bedoel ik

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 19:18

hagelslag schreef:
Tegen wat voor probleem loop je qua voeren dan aan dat je biologisch wilt proberen?
Ik vind biologisch maar naja...
Weet dat er voldoende geprobeerd word mee te sjoemelen qua grondstoffen voor mengvoer(de grondstoffen worden getest maar alsnog)

Dat waren de producten die origineel aangeraden werden maar dat is "gewoon" luzerne en grasbrok met een chique naam.

juval schreef:

Hahaha ik doe wel meer niet voor mezelf wat ik vanzelfsprekend vind voor mijn paarden. Mijn voedingspatroon kies ik zelf, maar mijn paarden kunnen dat niet voor dus dan vind ik dat het mijn plicht is om verder te kijken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:33

Biologisch heeft wel degelijk een gezondheidsvoordeel, het zou zonde zijn dat hier volledig af te schilderen als louter marketing.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:57

juval schreef:

...heb je wel eens naar de certificering gekeken?

Het is niet zomaar iets, hoor.

En er zijn bakken studies dat biologische producten meer micronutriënten bevatten (mineralen en sporenelementen).
(De lijst voordelen is langer, zoals geen resten pesticiden - al is dat lastig omdat het gif zich erg goed kan verspreiden.)

Dat wil niet zeggen dat gangbaar ongezond is, maar meer mineralen en sporenelementen maken het biologische product wel degelijk voedzamer en gezonder.

(We leven in 2024, dit is al tientallen jaren bekend...)

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 21:47

Het microbioom op biologische producten is diverser, dit maakt ze gezonder: je darmmicrobioom wordt diverser en gaat beter functioneren wat een positief effect heeft op o.a. je immuunsysteem en hersenen.

Hier wordt steeds meer over bekend uit onderzoek.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 22:35

Waarom zou je er voor kiezen om produkten met bestrijdingsmiddelen, gmo en kunstmest te eten / te voeren?
Welke voordelen heeft dat voor je gezondheid?

Keuze om bestrijdingsmiddelen/gmo/kunstmeststoffen te gebruiken geeft een kwantitatieve hogere opbrengst en levert de agroindustrie veel geld op.

Gebruik je wisselteelten, zaadvaste rassen, natuurlijke meststoffen etc krijg je een kwalitatief hogere opbrengst, waarbij de voedingsmiddelen geen toegevoegde bestrijdingsmiddelen bevatten. Zo simpel is het. En SKAL controleert strikt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:35

@TS: als ik het goed begrijp gaat het in dit geval om een specifiek probleem waarom er wordt gekozen voor een protocol.
Dat vind ik al weer een ander geval dan waarom je een "gezond"(nou ja wat is gezond) paard perse heel strikt zou zijn op specifiek voer.
In dit geval zou ik ook kunnen begrijpen dat je zegt: we proberen dit voor een periode van 3 maand en bekijken dan de uitkomst.
Misschien als het allemaal wel de gewenste uitkomst heeft dat je dan of kan overwegen om het bij het protocol te houden, of bijvoorbeeld iets als grasbrok te vervangen door "niet biologische" grasbrok bijvoorbeeld.

Afhankelijk van je problemen, ik verwacht aan verhaal dat het darmgerelateerd is, ben je alleen met voeding bezig geweest of ook met reguliere dierenarts of bijvoorbeeld Eric Laarakkers of 1 van zijn therapeuten/artsen?