Ongeval van paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JaboHorses

Ongeval van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 10:29

Hallo, ik ben Jana en ik ben nieuw hier.

Gisteren heb ik mijn paarden naar mijn thuis gebracht. Het ging allemaal goed tot op een moment dat mijn 2 paarden en veulen door de stroomdraad liepen. Mijn 8 jarig paar Denver probeerde over de poort te springen waardoor er 2 pinnen in hem kwamen..
Hij heeft geluk gehad of het had anders kunnen aflopen. De wond is tot voorbij z'n borsteen geraakt, spieren zijn kapot, iets gekneusd en ze zeiden ook dat er dicht bij de longen een bloeding was volgensmij.

Is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en mij wat gerust kan stellen? Ik ben er echt kapot van en het breekt mijn hart. Ik hoop dat hij goed geneest..

anjali

Re: Ongeval van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:51

Ik wens je veel sterkte en beterschap voor je paard! :(:)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:08

Heel veel sterkte
Dit wens je geen een eigenaar toe :knuffel: :knuffel: :knuffel:

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:10

Och jeetje, dat is heftig inderdaad.Hier op stal een soortgelijks iets: paard wat zichzelf gespietst had op een prikpaaltje. Dat zat meer naar achteren geloof ik, buikgedeelte. is helemaal goed gekomen met rust en dierenarts verzorging uiteraard. Heel veel beterschap en sterkte :knuffel:

JaboHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 11:14

Weet je of die er nu nog last van heeft? Of kan dat paardje terug alles doen? Ik maak mij zo'n zorgen want hij is nog maar 8 en heeft al veel meegemaakt in z'n verleden..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:50

Heh bah wat een naar ongeluk.

Het lijkt me dat de DA het beste kan vertellen hoe het vermoedelijk zal herstellen.

Heel veel sterkte ermee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:56

JaboHorses schreef:
Weet je of die er nu nog last van heeft? Of kan dat paardje terug alles doen? Ik maak mij zo'n zorgen want hij is nog maar 8 en heeft al veel meegemaakt in z'n verleden..

dat paard kan weer gewoon gereden worden voor zover ik weet (is inmiddels van stal af). maar elke verwonding is anders natuurlijk, dus vraag vooral je eigen DA. Die heeft t gezien en die kan betere prognoses stellen dan wij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:07

Zilfstar schreef:
Och jeetje, dat is heftig inderdaad.Hier op stal een soortgelijks iets: paard wat zichzelf gespietst had op een prikpaaltje. Dat zat meer naar achteren geloof ik, buikgedeelte. is helemaal goed gekomen met rust en dierenarts verzorging uiteraard. Heel veel beterschap en sterkte :knuffel:

Hier was het einde paard, had de maag doorboord en is ingeslapen. Zo jammer, een prachtige jonge hengst, bonte Fries (dus feitelijk waardeloos papier, maar deze was zo mooi, Samber bloed, 25% fries, goede bewegingen en braaf karakter voor een hengst).

MARenAMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:02

Sterkte! En beterschap voor je paard :knuffel:

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:15

Ach wat een naar ongeluk zeg. Heel veel beterschap voor je paardje. :knuffel:

@germie, ik snap je post in principe wel maar misschien is het in dit geval niet zo helpend voor TS ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:21

Wat een naar ongeluk. Kan me voorstellen dat je je erg bezorgd maakt. Heel veel sterkte in ieder geval.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:25

Ah wat schrikken zeg.
Hier op stal ook meegemaakt bij de benen is goed gekomen.
Heel veel sterkte hoor. Staat je paardje op de kliniek ? Daar kunnen ze je vast goed helpen met je vragen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:26

Elke verwonding is natuurlijk anders ook al is de oorzaak hetzelfde.

Mijn vroegere paard was door een weidepaal gespiest. De dierenarts kon er tot zijn elleboog in, alle lagen waren stuk. Klinkt eng en was het ook maar het is gelukkig helemaal goed gekomen zonder restverschijnselen.

Sterkte met je paard :(:)

JaboHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 18:17

boedjang schreef:
Ah wat schrikken zeg.
Hier op stal ook meegemaakt bij de benen is goed gekomen.
Heel veel sterkte hoor. Staat je paardje op de kliniek ? Daar kunnen ze je vast goed helpen met je vragen

Ja, hij staat in de kliniek. Het gaat al wat beter met hem hebben ze me laten weten:)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:32

Dat is fijn, maar ik zou toch echt qua verwachting afgaan op wat de betreffende da zegt. Het ligt eraan hoe de wond is en wat er eventueel beschadigd is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:56

Dag Jana, sterkte met je paard! Over de spieren zou ik me geen zorgen maken. Wel goed dat ie op de kliniek staat, zodat ze die bloeding goed in de gaten kunnen houden. Plaats je over enkele dagen nog een update hoe het er intussen mee gaat?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:21

Helaas 2 x meegemaakt met 2 verschillende paarden.

Paard 1 was een harddraver en kreeg een tuinhekpaal in zijn borst, sprong gewoon erbovenop. Het was vreselijk! Maar genas wel goed, je kon zo naar binnen kijken.

Een ander paard werd gespietst op een dun ijzeren stang dat tegen de weidepaal vastzat.
Ook vreselijke wond, maar ook goedgekomen.

Veel sterkte met je paard toegewenst!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:30

Percy schreef:
Elke verwonding is natuurlijk anders ook al is de oorzaak hetzelfde.

Mijn vroegere paard was door een weidepaal gespiest. De dierenarts kon er tot zijn elleboog in, alle lagen waren stuk. Klinkt eng en was het ook maar het is gelukkig helemaal goed gekomen zonder restverschijnselen.

Sterkte met je paard :(:)

Wat zul je geschrokken zijn!
Het goede nieuws is: paarden hebben een enorm groot herstelvermogen wat verwondingen betreft, dus is er vast een goede kans dat het helemaal goed komt, temeer omdat het waarschijnlijk niet om een been/gewrichtsverwonding gaat, waarvan het herstel lastiger voorspellen zou zijn.

We hebben op Bokt af en toe vreselijke verwondingen gezien, tot en met een gat dwars door de halsspieren heen, en dat is destijds toch helemaal goed gekomen.

Heel veel sterkte en een voorspoedig herstel voor je paard gewenst!

JaboHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 20:02

Update: Ik kom zonet van Equitom en hij ziet er al wat beter uit. Oortjes zijn naar voor, hij ademt goed, drinkt en eet goed, en zijn oogjes zijn al wat groter. Ze hebben mij 2 keer gebeld vandaag en zeiden dat de bloeding niet erger is geworden. Wat een opluchting. Hij was heel blij om mij te zien. Zodra ik z'n stal open deed begon hij te roepen

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:28

Jeetje wat een naar ongeluk zeg. Wat fijn dat je even bij hem bent geweest en dat ze je zo goed op de hoogte houden.

Sterkte!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:49

Welkom op Bokt! Wat een ontzettend naar ongeluk. Ik snap dat je erg ongerust bent. Wel een fijne update van Equitom! Ik denk dat hij daar ook op de juiste plek staat. Ik zal voor je duimen dat hij er snel bovenop komt.

@Germie, dit is toch niet handig hier. Ze vraagt erom gerust gesteld te worden. Je mag natuurlijk alles zeggen maar soms is het handiger om je mond te houden.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:04

Fijn om te horen dat jouw paard stabiel is. Over de uitkomst kunnen wij van achter een toetsenbord weinig zeggen. Maar als hij bij equitom staat is hij in goede handen. Sterkte!

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 23:36

Op mijn vorige stal is er een paard in een hek gesprongen met als gevolg een enorme wond van borst tot singelplek, ze zijn uren bezig geweest met hechten maar het is uiteindelijk goed genezen. Er bleef een groot litteken zichtbaar met een flinke gleuf waar je je arm doorheen kon steken maar het paard is later zelfs weer gewoon bereden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 23:59

JaboHorses schreef:

Ik ken er 1 die een stalen buis door de borst had met veel spierschade.

Zo'n 10.000 kosten om te herstellen maar wordt weer gereden

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 00:27

War fijn dat je zo goed op de hoogte wordt gehouden.
Zou graag helpen maar had zelf al 2xen da rekening vanwege beenwond afgelopen maand.