Ik kwam net bij mijn paard aan en zag op zich niks vreemd maar zodra ik met mijn hand over haar lichaam ging voelde ik over het hele lijf kleine bultjes lijkt het. Kan dit regen schurft zijn? Er zijn geen kale plekken en je voelt het enkel. Eronder lijken precies korstjes te zitten.
Ik heb wel ervaring met schimmel maar zou dit kunnen zo plots over het hele lichaam?
Neen ze staan hier nog 24u op de weide en voer niets bij. Buik, benen, hoofd niets te zien. Enkel de hele ruglijn en zijkant en hals.
gerlindie
Geplaatst: 19-10-24 10:36
Ik had vorige week met mijn bejaarde shetlander ook een aantal vreemde bultjes. Niet zo veel uitgespreid, maar het en der op haar lijf (omcirkeld op de foto's). Tijdens het schoonmaken leek het erop alsof de bultjes vooral werden veroorzaakt door uitvloeiing in aan elkaar geplakte haren. Daaronder was niet echt een wondje, maar wel zeker irritatie. De dierenarts vond dit wel op een bacteriële huidinfectie lijken, wat rainrot ook is. Omdat het niet zo wijd verspreid was, kreeg ik het advies om goed schoon te maken met Betadine, en lijkt verdere behandeling niet nodig. (En ze staat nu met een regendeken op)
Die plekjes op de foto zijn typisch regenschurft. Inderdaad behandelen met betadine en droog houden. Kijk met een deken uit met deze temperatuur dat het niet te warm wordt en gaat zweten. Broei kan ook rainrot veroorzaken.
Is een deken opdoen en mogelijkheid want als ik zo eventjes google wordt dit wel degelijk afgeraden?
gerlindie
Geplaatst: 19-10-24 14:15
Daihyo schreef:
Dat weet ik, die zijn van gerlindie. Maar zo ziet rainrot er wel uit.
Precies, ik dacht, dan kan je even zien of het hier op lijkt
Idifix
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-24 15:27
Ik ga toch even de dierenarts afwachten morgen. Heb ze vandaag in het oog gehad en valt me op dat ze er eigenlijk niet zo goed uitziet, erg duf en dof dus beter het zekere voor het onzekere.
Het zijn ook echt allemaal kleine korstjes lijkt geen etter of iets onder te zitten, lijkt erg op schimmel dat ik wel ken maar dan zou het wel plots in een heel erge mate zijn..
Lindsey_99
Geplaatst: 20-10-24 15:30
Het gras bevat niet zoveel voedingsstoffen meer en een goede vitamine/mineralenbrok bijvoeren kan al schelen in de weerstand. Regenrot slaat ook toe zodra de weerstand verminderd is. Dierenarts even laten kijken is inderdaad een goed idee.
Idifix
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-24 11:40
Het was helaas toch schimmel, maar omdat aan wassen geen beginnen was heb ik ze gelijk laten vaccineren. Het is wel iets jaarlijks wat teig komt maar had het in deze mate nog niet voor gehad.