ACTH waarde:PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

ACTH waarde:PPID

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 15:52

Welke waarde hanteert jullie dierenarts betreft het positief testen op PPID in deze tijd van het jaar?
Ik heb hier een ruin die 20.8 prikt en aanbevolen om aan de prascend te gaan.
Ik heb vorig jaar een ander laten prikken maar hierbij werden andere referentie waarden gehanteerd ( vanaf 50 pg/ml positief ) dit zelf via een lab laten doen.
Of zal dit per test/manier van onderzoek anders zijn?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:09

20 vind ik wel erg laag voor medicatie hoor...

Referentie intervallen:
Midden November - Midden Juli
< 30,0 pg/mL / <6,6 pmol/L : Negatief
30, - 50,0 pg/mL / 6,6 - 11,0 pmol/L : Verdacht
>50,0 pg/mL / >11,0 pmol/L : Aangetast

Midden Juli - Midden November
<50,0 pg/mL / <11,0 pmol/L : Negatief
50,0 -100,0 pg/mL / 11,0 - 22,0 pmol/L : Verdacht
>100,0 pg/mL / >22,0 pmol/L : Aangetast

Dit staat bij mij op de uitslag.

Ibbel

Re: ACTH waarde:PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:21

Als die 20,8 in pmol/L was dan klopt dat prima. Die kun je niet vergelijken met waardes die in pg/ml gegeven worden, dat zijn andere eenheden.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:28

Hier dit overzicht:

Afbeelding

De waarde waarin het uitgedrukt wordt is inderdaad wel van belang!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 16:36

Ibbel schreef:
Als die 20,8 in pmol/L was dan klopt dat prima. Die kun je niet vergelijken met waardes die in pg/ml gegeven worden, dat zijn andere eenheden.

Ik zie inderdaad net ook de pmol/L waarde, dit zou het ooo kunnen zijn.
Hij zit dan in de “ verdachte “ fase. Vanaf 22 positief.
Ik vond het wel wat laag om meteen medicatie in te zetten. Hij plast/drinkt wel wat meer. Ik wil eens overleggen of ik nog winst kan behalen met supplementen / voeding

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 16:38

Skessa_ schreef:
20 vind ik wel erg laag voor medicatie hoor...

Referentie intervallen:
Midden November - Midden Juli
< 30,0 pg/mL / <6,6 pmol/L : Negatief
30, - 50,0 pg/mL / 6,6 - 11,0 pmol/L : Verdacht
>50,0 pg/mL / >11,0 pmol/L : Aangetast

Midden Juli - Midden November
<50,0 pg/mL / <11,0 pmol/L : Negatief
50,0 -100,0 pg/mL / 11,0 - 22,0 pmol/L : Verdacht
>100,0 pg/mL / >22,0 pmol/L : Aangetast

Dit staat bij mij op de uitslag.

Het gaat denk ik om die pmol/L dan en niet de pg/ml.
Ik vind 20.8 ook nog vrij laag om medicatie in te zetten, prascend is natuurlijk ook niet zonder bijwerkingen. Ik wil overleggen of ik met voeding / supplementen winst kan behalen.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:42

Toevallig heb ik 2 weken geleden ook een ACTH test laten doen, die van mij heeft een waarde van 35.6 ng/l. Dierenarts gaf aan dat dit prima was, cushingswaarde moet tot eind oktober onder de 47 ng/l zijn om negatief te zijn (terwijl die van mij echt alle symptomen heeft van PPID...)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:45

De mijne zat ook in het verachte gebied. Maar ze begon in te leveren op spieren, kwam slecht uit haar vacht dat ik toch gekozen heb om prascent te geven. Met 1/4 pilletje is ze weer helemaal opgeknapt!

Ik zou het beeld vooral in de gaten houden en als je paard echt achteruit gaat in gewicht o.i.d met een lage dosis beginnen te behandelen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 16:52

ZwarteHeks schreef:
Toevallig heb ik 2 weken geleden ook een ACTH test laten doen, die van mij heeft een waarde van 35.6 ng/l. Dierenarts gaf aan dat dit prima was, cushingswaarde moet tot eind oktober onder de 47 ng/l zijn om negatief te zijn (terwijl die van mij echt alle symptomen heeft van PPID...)

Ik heb de ng/l waarde geloof ik niet door gekregen maar de Pmol/L die 20.8 is.
Ik heb de medicatie nog niet opgehaald , de assistente belde mij. Wil nog even met de dierenarts zelf spreken welke waarde het nou is . Hier is het meer plassen en drinken lijkt het. Maar pony is altijd al een smeerderd geweest. Wou het zeker weten.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 16:54

Pumpkins schreef:
De mijne zat ook in het verachte gebied. Maar ze begon in te leveren op spieren, kwam slecht uit haar vacht dat ik toch gekozen heb om prascent te geven. Met 1/4 pilletje is ze weer helemaal opgeknapt!

Ik zou het beeld vooral in de gaten houden en als je paard echt achteruit gaat in gewicht o.i.d met een lage dosis beginnen te behandelen.

Ik denk dat het hier ook de Pmol/L waarde is en verdacht.
Ik wacht even tot ik de dierenarts zelf spreek , dit ging via de assistente en dan weet ik het zeker.
Hij plast naar mijn idee meer en drinken. Ik heb nog peroquin liggen en wil overleggen of dat eerst ook getest kan worden ipv de prascend

Ibbel

Re: ACTH waarde:PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:09

Pergoquin bevat dezelfde werkzame stof als Prascend, het is alleen marginaal goedkoper.

Mijn paard staat al anderhalf jaar op een lage dosis Pergoquin, geen bijwerkingen, had waardes 'in het schemergebied' en klinisch eigenlijk alleen wat slechter verharen. Die doet het prima, verhaart weer normaal, blijft netjes op gewicht en geen andere PPID klachten

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 18:14

Ibbel schreef:
Pergoquin bevat dezelfde werkzame stof als Prascend, het is alleen marginaal goedkoper.

Mijn paard staat al anderhalf jaar op een lage dosis Pergoquin, geen bijwerkingen, had waardes 'in het schemergebied' en klinisch eigenlijk alleen wat slechter verharen. Die doet het prima, verhaart weer normaal, blijft netjes op gewicht en geen andere PPID klachten

Het klopte inderdaad wat jij zei betreft die waarden. Ik keek naar de verkeerde. Wat voor dosering krijgt jouw paard?
Hier ook het schemer gebied en heb de dierenarts gevraagd om de peroquin en starten met een 1/2 tablet.
Ze had prascend neergelegd maar schrok idd van de prijzen . Ik test eerst dit

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:04

Er is maar 1 werkzame stof voor PPID en dat is Pergolide. Dat wordt inmiddels onder diverse merknamen verkocht maar het is op wat hulpstoffen na identiek.
Om te starten wordt aangeraden met kwart tabletjes te starten, en een aantal weken later op te hogen met nog een kwart. Na een maand of 3 a 4 laten testen. Monitoren hoe het paard zich voelt is belangrijker dan de optimale dosering, plus de voeding aanpassen in zo laag mogelijk in suiker en zetmeel. Als je er vroeg bij bent dan kan met een lage dosering pergolide het paard nog jaren prima functioneren. Kruiden etc kunnen heel goed ondersteunend werken maar zijn geen vervanging voor pergolide.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 20:12

Lindsey_99 schreef:
Er is maar 1 werkzame stof voor PPID en dat is Pergolide. Dat wordt inmiddels onder diverse merknamen verkocht maar het is op wat hulpstoffen na identiek.
Om te starten wordt aangeraden met kwart tabletjes te starten, en een aantal weken later op te hogen met nog een kwart. Na een maand of 3 a 4 laten testen. Monitoren hoe het paard zich voelt is belangrijker dan de optimale dosering, plus de voeding aanpassen in zo laag mogelijk in suiker en zetmeel. Als je er vroeg bij bent dan kan met een lage dosering pergolide het paard nog jaren prima functioneren. Kruiden etc kunnen heel goed ondersteunend werken maar zijn geen vervanging voor pergolide.

Ik vind dan bij ons om op te starten met een halve en na 2 weken ophogen naar 1 tablet per keer best hoog met een “ schemer” waarde, na 6 weken weer testen. Kunnen ze dit ook zo voorschrijven ivm klinische verschijnselen? Hier is het veel plassen en drinken. Af en toe zweten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:18

Mijn merrie van 31 had dat ook.die krijgt nu monnikspeper en het is over.
Dus dat is ook een idee om te proberen

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 15:50

ellepel schreef:
Mijn merrie van 31 had dat ook.die krijgt nu monnikspeper en het is over.
Dus dat is ook een idee om te proberen

Ik heb daar inderdaad vaker over gehoord en gebruikte dat al een tijdje. Hij reageerde altijd al wat op suikers en bepaalde kwaaltjes die hormoon gerelateerd konden zijn. Helaas geen verbetering dus nu over op de medicatie . Ik ben benieuwd