Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Als die 20,8 in pmol/L was dan klopt dat prima. Die kun je niet vergelijken met waardes die in pg/ml gegeven worden, dat zijn andere eenheden.
Skessa_ schreef:20 vind ik wel erg laag voor medicatie hoor...
Referentie intervallen:
Midden November - Midden Juli
< 30,0 pg/mL / <6,6 pmol/L : Negatief
30, - 50,0 pg/mL / 6,6 - 11,0 pmol/L : Verdacht
>50,0 pg/mL / >11,0 pmol/L : Aangetast
Midden Juli - Midden November
<50,0 pg/mL / <11,0 pmol/L : Negatief
50,0 -100,0 pg/mL / 11,0 - 22,0 pmol/L : Verdacht
>100,0 pg/mL / >22,0 pmol/L : Aangetast
Dit staat bij mij op de uitslag.
ZwarteHeks schreef:Toevallig heb ik 2 weken geleden ook een ACTH test laten doen, die van mij heeft een waarde van 35.6 ng/l. Dierenarts gaf aan dat dit prima was, cushingswaarde moet tot eind oktober onder de 47 ng/l zijn om negatief te zijn (terwijl die van mij echt alle symptomen heeft van PPID...)
Pumpkins schreef:De mijne zat ook in het verachte gebied. Maar ze begon in te leveren op spieren, kwam slecht uit haar vacht dat ik toch gekozen heb om prascent te geven. Met 1/4 pilletje is ze weer helemaal opgeknapt!
Ik zou het beeld vooral in de gaten houden en als je paard echt achteruit gaat in gewicht o.i.d met een lage dosis beginnen te behandelen.
Ibbel schreef:Pergoquin bevat dezelfde werkzame stof als Prascend, het is alleen marginaal goedkoper.
Mijn paard staat al anderhalf jaar op een lage dosis Pergoquin, geen bijwerkingen, had waardes 'in het schemergebied' en klinisch eigenlijk alleen wat slechter verharen. Die doet het prima, verhaart weer normaal, blijft netjes op gewicht en geen andere PPID klachten
Lindsey_99 schreef:Er is maar 1 werkzame stof voor PPID en dat is Pergolide. Dat wordt inmiddels onder diverse merknamen verkocht maar het is op wat hulpstoffen na identiek.
Om te starten wordt aangeraden met kwart tabletjes te starten, en een aantal weken later op te hogen met nog een kwart. Na een maand of 3 a 4 laten testen. Monitoren hoe het paard zich voelt is belangrijker dan de optimale dosering, plus de voeding aanpassen in zo laag mogelijk in suiker en zetmeel. Als je er vroeg bij bent dan kan met een lage dosering pergolide het paard nog jaren prima functioneren. Kruiden etc kunnen heel goed ondersteunend werken maar zijn geen vervanging voor pergolide.
ellepel schreef:Mijn merrie van 31 had dat ook.die krijgt nu monnikspeper en het is over.
Dus dat is ook een idee om te proberen