Waarom wel of geen Scintigrafie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xritt

Waarom wel of geen Scintigrafie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 11:14

Hoi,

Ik kan een heel verhaal typen over mijn paard (merrie 12 jaar) waar ik tegenaan loop.

Korte versie: mijn paard loopt niet fijn. Ze loopt stijf en vindt het moeilijk zichzelf los te laten en door haar lijf te lopen. Eerst fysio erbij gehad (2x) weinig verbetering. DA laten onderzoek en bloed afgenomen. Bloed kwam niks uit, klinische keuring ook geen bijzonderheden. Wel iets gevoelig op de rug. Tanden zijn gelijk gedaan. Zadelmaker erbij, zadel lag goed, alleen niet perfect. Toch een nieuw zadel laten aanmeten (wilde ik toch al).
Ze bleef niet fijn lopen. Advies van de DA naar de kliniek voor verdere onderzoek. Naar Utrecht gegaan. Helemaal op de foto geweest, echo SI en baarmoeder en uiteraard ook klinisch onderzocht. Kwam niks uit.
Omdat ik Utrecht niet fijn vond. Dit had niks met de artsen te maken. Maar meer met het onpersoonlijke. paard dumpen in de wachtkamer zitten. Paar uur later uitslag en naar huis.
Dus maar naar de Watermolen. De arts zag wel iets aan haar lopen en vond haar ook stijf. Foto’s van Utrecht bekeken opnieuw Si/bekken en baarmoeder gecheckt. Niks te zien. Uitverdoven benen, ook niks. Rug voelde gevoelig. Dus echo rug. Niks te zien. Bloed laten testen op een paar ziektes /disbalans (hormonen en spierstofwisseling) Daar kwam heel licht iets uit. Maar niet genoeg om er iets mee te doen. Advies, ander voer en heb iets van hun meegekregen (weet even niet hoe het heet)

Nu weet ik het dus niet meer. Ik zit erover na te denken om een Scintigrafie te laten maken. Ik wil voor mijzelf, maar vooral voor mijn paard weten wat er is.
Ze loopt niet kreupel, heeft wel extreem last van haar hormonen. Ook al vanalles voor geprobeerd. Regumate zou nog kunnen. De DA denkt niet dat dat haar lichamelijke klachten vermindert.
Vooral van achter loopt ze heel stijf. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Ze stapt wel met haar achterbeen over de hoefafdruk van de voorbeen. Het lijkt dat ze het achterbeen er goed onderzet. Maar zo ziet het er niet uit. Ze houdt ze strak en stijf.

Wat is jullie ervaring met een Scintigrafie? Ik schrik enorm van de kosten, rond de €2000,- Ik wil er dus goed over nadenken.
MRI zou ook kunnen, maar wil haar liever niet onder narcose brengen.

Daihyo

Re: Waarom wel of geen Scintigrafie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:25

Ik heb een aantal jaar geleden scintigrafie laten doen. Mijn paard was geblesseerd na gedoe in de kudde en mijn eigen dierenarts wist niet zeker waar het probleem was. Ook niet na foto's en echo's bij de Lingehoeve. Dus om zeker te weten waar het probleem nu zat, heb ik de scinti laten maken. Daar kwam inderdaad iets uit dat tijdens de onderzoeken nog niet besproken was.

Ik vond het wel heel heftig. Nu heb ik een 24/7 buiten paard met verlatingsangst. Hij is 4 dagen in de kliniek geweest, waarvan een deel in quarantaine vanwege de scinti en daarna onderzoeken met extra foto's op de plek die uit de scinti kwam en behandeling. Toen ik hem op ging halen stond hij als een dood vogeltje in een hoekje van de stal. Hij rende de trailer zo ongeveer op (paard met trailertrauma) en thuis heeft het bijna een half jaar geduurd voor hij weer een beetje de oude was.

De kosten zijn hoog, maar voor mij gaf het wel een duidelijke diagnose die er anders niet geweest was. Wat maakte dat we ook gericht konden behandelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:30

Was ze altijd al stijf of is dit iets wat de laatste tijd gekomen is? Want als het altijd al zo was, dan hoort het misschien gewoon bij je paard. Sommige mensen zijn gewoon wat stijf zonder dat ze echt pijn hebben, dat kan met paarden ook zo zijn. Niet elk dier is even soepel. Hou dat dan ook in je achterhoofd.

Als het later ontstaan is, dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat er toch wat mis is.
Sommige paarden worden van zichzelf al stijver rond de 15 zonder dat ze pijn hebben. Anderen lopen op 25 jarige leeftijd nog rond als een jonge god. Hoe lang heb je haar en was het eerst wel goed?

Maar:
Je bent nu waarschijnlijk al veel geld kwijt en elke keer komt je paard er gezond uit, waarom zou je dan wat willen zoeken? Wat ik zou afvragen bij mezelf is, is het 2000 euro waard om nogmaals te horen dat het paard gezond is?
Want zo klinkt het bij jou. Maar zoals gezegd ik weet dus niet of die stijfheid er altijd al was of later ontstaan.
Wat ik verder nog mee zou laten spelen is of je het financieel kunt dragen zo'n onderzoek. Want als je dat niet kunt, dan ben je geen slechte paardenbaas, maar je moet je ook niet in de schulden steken vind ik.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:34

Heb je al eens gedacht aan PSSM? Je zou haar eens een maand op het dieet kunnen zetten en kijken of ze verbetert.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:36

Los van de scintigrafie: krijgt ze voldoende vitamine e binnen en evt magnesium.?
Hoeven op orde?
Al eens dieper laten losmaken ( fascia ).?
Pssm symptomen?
Hoe is de mest? Geen zand? Gevoelig op de maag?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:43

.... heeft je merrie ooit een veulen gehad?
Ooit was ik bij een clinic waar de instructeur ook een wat stijve merrie 'te zien kreeg'. Hij begon met kijken, wat voelen, wat gymnastiek oefeningen aan de hand - en vroeg of dit dier ooit een veulen had gebracht.
Ja - en het was een moeizame geboorte.

Je vraag gaat over scintigrafie. Het is geen idioot idee, maar wel prijzig en je loopt de kans dat je alleen te horen krijgt wat je al weet.

Misschien is een thermografie op het moment van hengstigheid een optie.
Sommige "mens merries" hebben tijdens haar cyclus op een bepaald moment gemeen pijn in bepaalde spieren.
Soms is daarbij sprake van een spiraal: eerst is er een kleine blessure en je past als mens of paard je bewegingen iets aan.
Zogezegd compenseer je: je laat een aantal spieren iets doen "wat ze wel kunnen, maar niet voor gemaakt zijn".
En als er dan net iets extra's is (denk menstruatie) is er soms gigantische pijn, wat bijdraagt aan verstrakken en verstijven - en de volgende cyclus (of andere stress situatie) weer pijn.
En de oorspronkelijke blessure is dan allang over, maar het kwalijke patroon is blijven 'hangen'.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 13:07

germie schreef:
Was ze altijd al stijf of is dit iets wat de laatste tijd gekomen is? Want als het altijd al zo was, dan hoort het misschien gewoon bij je paard. Sommige mensen zijn gewoon wat stijf zonder dat ze echt pijn hebben, dat kan met paarden ook zo zijn. Niet elk dier is even soepel. Hou dat dan ook in je achterhoofd.

Als het later ontstaan is, dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat er toch wat mis is.
Sommige paarden worden van zichzelf al stijver rond de 15 zonder dat ze pijn hebben. Anderen lopen op 25 jarige leeftijd nog rond als een jonge god. Hoe lang heb je haar en was het eerst wel goed?

Maar:
Je bent nu waarschijnlijk al veel geld kwijt en elke keer komt je paard er gezond uit, waarom zou je dan wat willen zoeken? Wat ik zou afvragen bij mezelf is, is het 2000 euro waard om nogmaals te horen dat het paard gezond is?
Want zo klinkt het bij jou. Maar zoals gezegd ik weet dus niet of die stijfheid er altijd al was of later ontstaan.
Wat ik verder nog mee zou laten spelen is of je het financieel kunt dragen zo'n onderzoek. Want als je dat niet kunt, dan ben je geen slechte paardenbaas, maar je moet je ook niet in de schulden steken vind ik.

Ja best wat geld. Soms denk ik weleens had ik maar dit…, of dat eerder gedaan. Dan was het misschien anders gelopen. Soms moet je gewoon een keus maken.
Mijn paard is nooit heel soepel geweest. Ze was een dieseltje. Maar sinds 2 jaar is het erger geworden. Misschien goed om te vermelden, ze heeft in 2023 een veulen gekregen en toen even stilgestaan.
Ik betaal liever geen 2000,- natuurlijk. Het kan wel, ik heb altijd een spaarpotje. Als op de foto’s niks te zien is. Wat dan…? Mijn gevoel zegt heel sterk dat er wat is. Ze is heel erg verandert. En laat ook zien dat ze het lastig vindt.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 13:11

MyChoice schreef:
Heb je al eens gedacht aan PSSM? Je zou haar eens een maand op het dieet kunnen zetten en kijken of ze verbetert.

Testen ze dit in het bloed? Ik weet wel dat de DA nu getest heeft op stofwisseling en spierziektes en haar hormoonbalans. Wat precies weet ik eigenlijk niet.
Ze staat nu op ander voer dat vooral laag in suiker en zetmeel zit. Dit is sinds 2 a3 weken. Ik merk wel dat ze meer energie heeft. Maar qua lopen nog niks verandert.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 13:17

Muze schreef:
Los van de scintigrafie: krijgt ze voldoende vitamine e binnen en evt magnesium.?
Hoeven op orde?
Al eens dieper laten losmaken ( fascia ).?
Pssm symptomen?
Hoe is de mest? Geen zand? Gevoelig op de maag?

Ze krijgt Naf M fit bijgevoerd en magnesium. Uit het eerst bloed onderzoek kwamen ook geen tekorten naar voren.
Haar mest is goed. Verder is ze echt een glimworm. Haar hoeven zijn bij de Watermolen nagekeken. En daar is ze ook bij de smid geweest.

Op de maag is ze wel iets gevoelig. Naar mijn idee heeft ze dat altijd een paar x in de maand. Meestal gaat het goed met aan singelen of borstelen. Een paar x per maand laat ze zien het minder fijn te vinden.
Pssm ga ik me eens in verdiepen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:20

Je kunt het met haren laten testen. Maar de beste test is eigenlijk het dieet aanpassen.
Je zou eens met Nikki Blokland kunnen bellen/appen/mailen van Equi-xcel. Dankzij haar nu 3 PSSM paarden weer goed in hun vel hier.

De mijne krijgen daarvan de sports & leisure balancer en de myocare. Daarnaast geef ik ze keltisch zout en mangaan bij. Maar mocht je dit gaan testen dan zou ik eerst de basis geven en kijken of er verbetering komt door alle vitaminen etc aan te vullen naar hoe ze voor een paard met PSSM moeten zijn. Veel vitaminebrokken bevatten lang niet alles wat een (gezond) paard dagelijks nodig heeft. Sports & leisure wel.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 13:22

Janneke2 schreef:
.... heeft je merrie ooit een veulen gehad?
Ooit was ik bij een clinic waar de instructeur ook een wat stijve merrie 'te zien kreeg'. Hij begon met kijken, wat voelen, wat gymnastiek oefeningen aan de hand - en vroeg of dit dier ooit een veulen had gebracht.
Ja - en het was een moeizame geboorte.

Je vraag gaat over scintigrafie. Het is geen idioot idee, maar wel prijzig en je loopt de kans dat je alleen te horen krijgt wat je al weet.

Misschien is een thermografie op het moment van hengstigheid een optie.
Sommige "mens merries" hebben tijdens haar cyclus op een bepaald moment gemeen pijn in bepaalde spieren.
Soms is daarbij sprake van een spiraal: eerst is er een kleine blessure en je past als mens of paard je bewegingen iets aan.
Zogezegd compenseer je: je laat een aantal spieren iets doen "wat ze wel kunnen, maar niet voor gemaakt zijn".
En als er dan net iets extra's is (denk menstruatie) is er soms gigantische pijn, wat bijdraagt aan verstrakken en verstijven - en de volgende cyclus (of andere stress situatie) weer pijn.
En de oorspronkelijke blessure is dan allang over, maar het kwalijke patroon is blijven 'hangen'.

Dit is geen gek idee. Wat jij zegt zou best kunnen.
Ze heeft in 2023 een veulen gehad. De bevalling ging volgens het boekje. We waren erbij. De rest erna eigenlijk ook. Nu ik erover nadenk. Ze heeft wel een tijdje gehad dat ze met draven of galopperen door de wei urine verloor. Er komt nog steeds soms melkachtig spul uit haar uiers. Vandaar de bloedtest op hormoon disbalans.

Om te kijken of ze pijn had, heeft ze 3 weken op de Bute gestaan. Niet mijn eerste keus om te doen. Het idee was om te kijken of ze veel pijn had en door de Bute anders zou gaan lopen. Ze liep niet anders.
Misschien toch een idee om haar even op de regumate te zetten. Kijken wat er dan gebeurd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:42

Is ze na de bevalling al eens behandeld door een goede osteopaat?
Wat betreft pssm, je zou inderdaad je voer eens aan kunnen passen. Hooi laag in suikers, geen gras, eiwitten zijn juist wel goed. Graanvrij voer, laag in suikers en zetmeel, hoger in eiwit. En dan los natuurlijke vitamine E en magnesium. En dat even de tijd geven om te kijken wat het doet.

Testen doen ze dmv haar opsturen. Pssm 1 is een gevalideerde test. Pssm 2 nog niet. Maar als bovenstaande voeraanpassing geen effect geeft, dan is de kans klein dat ze pssm heeft.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 14:04

Daihyo schreef:
Is ze na de bevalling al eens behandeld door een goede osteopaat?
Wat betreft pssm, je zou inderdaad je voer eens aan kunnen passen. Hooi laag in suikers, geen gras, eiwitten zijn juist wel goed. Graanvrij voer, laag in suikers en zetmeel, hoger in eiwit. En dan los natuurlijke vitamine E en magnesium. En dat even de tijd geven om te kijken wat het doet.

Testen doen ze dmv haar opsturen. Pssm 1 is een gevalideerde test. Pssm 2 nog niet. Maar als bovenstaande voeraanpassing geen effect geeft, dan is de kans klein dat ze pssm heeft.

Ik geef nu Pavo Ease Excel en voer een balancer bij van Equilin. Daarnaast krijgt ze luzerne voor de extra eiwitten. Normaal liep ze op ongeveer Z niveau. Dat hoopte ik weer te kunnen starten. Ik kan nu geen b proef fijn doorkomen. Ik ga misschien gewoon wat haren opsturen. Dan weet ik het

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:35

Xritt schreef:
Hoi,

Ik kan een heel verhaal typen over mijn paard (merrie 12 jaar) waar ik tegenaan loop.

Korte versie: mijn paard loopt niet fijn. Ze loopt stijf en vindt het moeilijk zichzelf los te laten en door haar lijf te lopen. Eerst fysio erbij gehad (2x) weinig verbetering. DA laten onderzoek en bloed afgenomen. Bloed kwam niks uit, klinische keuring ook geen bijzonderheden. Wel iets gevoelig op de rug. Tanden zijn gelijk gedaan. Zadelmaker erbij, zadel lag goed, alleen niet perfect. Toch een nieuw zadel laten aanmeten (wilde ik toch al).
Ze bleef niet fijn lopen. Advies van de DA naar de kliniek voor verdere onderzoek. Naar Utrecht gegaan. Helemaal op de foto geweest, echo SI en baarmoeder en uiteraard ook klinisch onderzocht. Kwam niks uit.
Omdat ik Utrecht niet fijn vond. Dit had niks met de artsen te maken. Maar meer met het onpersoonlijke. paard dumpen in de wachtkamer zitten. Paar uur later uitslag en naar huis.
Dus maar naar de Watermolen. De arts zag wel iets aan haar lopen en vond haar ook stijf. Foto’s van Utrecht bekeken opnieuw Si/bekken en baarmoeder gecheckt. Niks te zien. Uitverdoven benen, ook niks. Rug voelde gevoelig. Dus echo rug. Niks te zien. Bloed laten testen op een paar ziektes /disbalans (hormonen en spierstofwisseling) Daar kwam heel licht iets uit. Maar niet genoeg om er iets mee te doen. Advies, ander voer en heb iets van hun meegekregen (weet even niet hoe het heet)

Nu weet ik het dus niet meer. Ik zit erover na te denken om een Scintigrafie te laten maken. Ik wil voor mijzelf, maar vooral voor mijn paard weten wat er is.
Ze loopt niet kreupel, heeft wel extreem last van haar hormonen. Ook al vanalles voor geprobeerd. Regumate zou nog kunnen. De DA denkt niet dat dat haar lichamelijke klachten vermindert.
Vooral van achter loopt ze heel stijf. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Ze stapt wel met haar achterbeen over de hoefafdruk van de voorbeen. Het lijkt dat ze het achterbeen er goed onderzet. Maar zo ziet het er niet uit. Ze houdt ze strak en stijf.

Wat is jullie ervaring met een Scintigrafie? Ik schrik enorm van de kosten, rond de €2000,- Ik wil er dus goed over nadenken.

Is dit allemaal gekomen na de bevalling?

Ik heb geen ervaring met een scintigrafie maar het zou me niet verbazen dat ze zich zo strak houdt omdat er van binnen iets niet lekker zit/ voelt.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 14:42

Elisa2 schreef:
Xritt schreef:
Hoi,

Is dit allemaal gekomen na de bevalling?

Ik heb geen ervaring met een scintigrafie maar het zou me niet verbazen dat ze zich zo strak houdt omdat er van binnen iets niet lekker zit/ voelt.

Dat is mijn gevoel ook. Nee, niet helemaal. Ze is altijd al wat stijver geweest. Na haar bevalling is het 10 x erger geworden. Ik dacht eerst, we gaan rustig opbouwen, dan komt het wel goed. Ik ben ook veel naar het bos gegaan. Ook daar dressuurmatig gereden. Dacht misschien helpt dat. Ze doet met rijden altijd haar best en wil altijd hard werken. Het lukt haar nu gewoon niet.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:51

Wat ik gehoord heb (maar ben zelf geen fokker, dus geen eigen ervaring) loopt een merrie na een veulen eigenlijk nooit meer op het niveau van vroeger. Niet alleen door de bevalling, maar ook doordat banden ed slapper worden tijdens de dracht. Ik heb geen advies wat je nu moet doen.
Regumate zorgt ervoor dat je merrie niet hengstig wordt. De mijne staat bij hengstigheid bijv de halve dag gebogen te plassen en wordt daar echt stijf van. Als jij tijdens de hengstigheid niet echt merkt dat de klachten erger worden, weet ik niet of het echt wat toevoegt. Maar het is goedkoper dan die scinti :+.

Waarom wel: als je verwacht dat er een diagnose uitkomt die ook te behandelen is. En waarom niet: het is behoorlijk kostbaar, en je hebt kans dat er niks uitkomt of wat uitkomt wat niet te behandelen valt. De dierenarts kan je vast vertellen of het in jouw geval wat toe gaat voegen. Ik zou daar op varen. En mogelijk toch in je achterhoofd houden dat ze nooit meer goed wordt. Een periode van rust of training verbetert weinig in elk geval. Dat baart toch wel zorgen. Op buut verbeterde er ook weinig begreep ik. Dus mogelijk speelt pijn minder een rol, en is het meer omvermogen doordat de kracht ontbreekt of een andere reden dat ze het niet meer kán.
Misschien kun je nog een revalidatietrainig overwegen, bijv met aquatraining. Maar ook dit zou ik eerst voorleggen met je dierenarts. Wat zegt hij er verder van?
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 15-10-24 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:59

Hm arm paard, ik zou ook zeker die PSSM test doen.

En eens kijken naar een goede osteopaat of fasciarelease, iets om de rug losser te krijgen. (wel even afhankelijk van de uitslag van de PSSM test want bij PSSM kan dat geloof ik juist triggeren)

Soms kan het bekken ook beschadigd raken na een bevalling.

Is ze trouwens ook getest op blaasontsteking? Iets heel simpels maar daar kunnen ze ook flink last van hebben en dat kan chronisch worden als het niet opgemerkt/ behandeld wordt.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:05

Sommige paarden gaan ook enorm slecht op luzerne.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:17

Ben ik de enige op de hele wereld die al dat gedokter met een dier een vorm van dierenmishandeling vind?Dier snapt niet waarom tenzij er direct pijn verlichting is.En alleen omdat er lekker gereden moet worden ?Misschien ben ik een boer maar als het lastig te vinden is is het dan wel makkelijk en blijvend te behandelen ?Ik heb daar zo mijn twijfels over.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 18:40

Begin dit jaar een scintigrafie laten maken van mijn paard die ik helaas heb in moeten laten slapen.

Ik heb de scintigrafie bij Equitom laten maken en dit was toen €1.415 ex. BTW. Uitslag was duidelijk en kreeg een uitgebreid rapport, waarin ook aangegeven werd wat het meeste uitsloeg (dus actiefste/grootste/oid was).

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 17:59

mavantos schreef:
Begin dit jaar een scintigrafie laten maken van mijn paard die ik helaas heb in moeten laten slapen.

Ik heb de scintigrafie bij Equitom laten maken en dit was toen €1.415 ex. BTW. Uitslag was duidelijk en kreeg een uitgebreid rapport, waarin ook aangegeven werd wat het meeste uitsloeg (dus actiefste/grootste/oid was).

Aaah, dat is geen leuk nieuws.
Dit scheelt nog wel wat met de Lingehoeve. Ik ga morgen even overleggen met de huidige da om te kijken wat hij zegt.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 18:02

Elisa2 schreef:
Hm arm paard, ik zou ook zeker die PSSM test doen.

En eens kijken naar een goede osteopaat of fasciarelease, iets om de rug losser te krijgen. (wel even afhankelijk van de uitslag van de PSSM test want bij PSSM kan dat geloof ik juist triggeren)

Soms kan het bekken ook beschadigd raken na een bevalling.

Is ze trouwens ook getest op blaasontsteking? Iets heel simpels maar daar kunnen ze ook flink last van hebben en dat kan chronisch worden als het niet opgemerkt/ behandeld wordt.

Ik laat voor mijn paard en de pony altijd 1x in de 3 maanden een sportmasseur komen. Zij doet ook de fascia losmaken, onder andere met een soort steen. Soms doet ze ook laseren.
Ik ga eens met de da overleggen en kijken wat hij zegt over pssm.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 05:47

Xritt schreef:
mavantos schreef:

Aaah, dat is geen leuk nieuws.
Dit scheelt nog wel wat met de Lingehoeve. Ik ga morgen even overleggen met de huidige da om te kijken wat hij zegt.

De Lingehoeve en SMDC waren veruit het duurste. Bosdreef en Visdonk waren ook goedkoper dan hun. Scheelde zo €500-700.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 06:57

Is er al een echo van de hals gemaakt? Zijn veel paarden die door een ontsteking vage klachten laten zien.

Verder heb ik een paard gehad die een scintigrafie heeft gehad en waar het eea uit kwam. Echter had dit ook met echo gekund. (Hals en SI) heb haar vorig jaar in laten slapen omdat ze te veel pijn had. Si was volledig vergroeid.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 07:14

Als het mijn paard was, zou ik toch nog een onderzoek bij SMDC overwegen. Dat is ook niet goedkoop, maar dan is de kans wel heel groot dat je weet waar je aan toe bent.