Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
germie schreef:Was ze altijd al stijf of is dit iets wat de laatste tijd gekomen is? Want als het altijd al zo was, dan hoort het misschien gewoon bij je paard. Sommige mensen zijn gewoon wat stijf zonder dat ze echt pijn hebben, dat kan met paarden ook zo zijn. Niet elk dier is even soepel. Hou dat dan ook in je achterhoofd.
Als het later ontstaan is, dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat er toch wat mis is.
Sommige paarden worden van zichzelf al stijver rond de 15 zonder dat ze pijn hebben. Anderen lopen op 25 jarige leeftijd nog rond als een jonge god. Hoe lang heb je haar en was het eerst wel goed?
Maar:
Je bent nu waarschijnlijk al veel geld kwijt en elke keer komt je paard er gezond uit, waarom zou je dan wat willen zoeken? Wat ik zou afvragen bij mezelf is, is het 2000 euro waard om nogmaals te horen dat het paard gezond is?
Want zo klinkt het bij jou. Maar zoals gezegd ik weet dus niet of die stijfheid er altijd al was of later ontstaan.
Wat ik verder nog mee zou laten spelen is of je het financieel kunt dragen zo'n onderzoek. Want als je dat niet kunt, dan ben je geen slechte paardenbaas, maar je moet je ook niet in de schulden steken vind ik.
MyChoice schreef:Heb je al eens gedacht aan PSSM? Je zou haar eens een maand op het dieet kunnen zetten en kijken of ze verbetert.
Muze schreef:Los van de scintigrafie: krijgt ze voldoende vitamine e binnen en evt magnesium.?
Hoeven op orde?
Al eens dieper laten losmaken ( fascia ).?
Pssm symptomen?
Hoe is de mest? Geen zand? Gevoelig op de maag?
Janneke2 schreef:.... heeft je merrie ooit een veulen gehad?
Ooit was ik bij een clinic waar de instructeur ook een wat stijve merrie 'te zien kreeg'. Hij begon met kijken, wat voelen, wat gymnastiek oefeningen aan de hand - en vroeg of dit dier ooit een veulen had gebracht.
Ja - en het was een moeizame geboorte.
Je vraag gaat over scintigrafie. Het is geen idioot idee, maar wel prijzig en je loopt de kans dat je alleen te horen krijgt wat je al weet.
Misschien is een thermografie op het moment van hengstigheid een optie.
Sommige "mens merries" hebben tijdens haar cyclus op een bepaald moment gemeen pijn in bepaalde spieren.
Soms is daarbij sprake van een spiraal: eerst is er een kleine blessure en je past als mens of paard je bewegingen iets aan.
Zogezegd compenseer je: je laat een aantal spieren iets doen "wat ze wel kunnen, maar niet voor gemaakt zijn".
En als er dan net iets extra's is (denk menstruatie) is er soms gigantische pijn, wat bijdraagt aan verstrakken en verstijven - en de volgende cyclus (of andere stress situatie) weer pijn.
En de oorspronkelijke blessure is dan allang over, maar het kwalijke patroon is blijven 'hangen'.
Daihyo schreef:Is ze na de bevalling al eens behandeld door een goede osteopaat?
Wat betreft pssm, je zou inderdaad je voer eens aan kunnen passen. Hooi laag in suikers, geen gras, eiwitten zijn juist wel goed. Graanvrij voer, laag in suikers en zetmeel, hoger in eiwit. En dan los natuurlijke vitamine E en magnesium. En dat even de tijd geven om te kijken wat het doet.
Testen doen ze dmv haar opsturen. Pssm 1 is een gevalideerde test. Pssm 2 nog niet. Maar als bovenstaande voeraanpassing geen effect geeft, dan is de kans klein dat ze pssm heeft.
Xritt schreef:Hoi,
Ik kan een heel verhaal typen over mijn paard (merrie 12 jaar) waar ik tegenaan loop.
Korte versie: mijn paard loopt niet fijn. Ze loopt stijf en vindt het moeilijk zichzelf los te laten en door haar lijf te lopen. Eerst fysio erbij gehad (2x) weinig verbetering. DA laten onderzoek en bloed afgenomen. Bloed kwam niks uit, klinische keuring ook geen bijzonderheden. Wel iets gevoelig op de rug. Tanden zijn gelijk gedaan. Zadelmaker erbij, zadel lag goed, alleen niet perfect. Toch een nieuw zadel laten aanmeten (wilde ik toch al).
Ze bleef niet fijn lopen. Advies van de DA naar de kliniek voor verdere onderzoek. Naar Utrecht gegaan. Helemaal op de foto geweest, echo SI en baarmoeder en uiteraard ook klinisch onderzocht. Kwam niks uit.
Omdat ik Utrecht niet fijn vond. Dit had niks met de artsen te maken. Maar meer met het onpersoonlijke. paard dumpen in de wachtkamer zitten. Paar uur later uitslag en naar huis.
Dus maar naar de Watermolen. De arts zag wel iets aan haar lopen en vond haar ook stijf. Foto’s van Utrecht bekeken opnieuw Si/bekken en baarmoeder gecheckt. Niks te zien. Uitverdoven benen, ook niks. Rug voelde gevoelig. Dus echo rug. Niks te zien. Bloed laten testen op een paar ziektes /disbalans (hormonen en spierstofwisseling) Daar kwam heel licht iets uit. Maar niet genoeg om er iets mee te doen. Advies, ander voer en heb iets van hun meegekregen (weet even niet hoe het heet)
Nu weet ik het dus niet meer. Ik zit erover na te denken om een Scintigrafie te laten maken. Ik wil voor mijzelf, maar vooral voor mijn paard weten wat er is.
Ze loopt niet kreupel, heeft wel extreem last van haar hormonen. Ook al vanalles voor geprobeerd. Regumate zou nog kunnen. De DA denkt niet dat dat haar lichamelijke klachten vermindert.
Vooral van achter loopt ze heel stijf. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Ze stapt wel met haar achterbeen over de hoefafdruk van de voorbeen. Het lijkt dat ze het achterbeen er goed onderzet. Maar zo ziet het er niet uit. Ze houdt ze strak en stijf.
Wat is jullie ervaring met een Scintigrafie? Ik schrik enorm van de kosten, rond de €2000,- Ik wil er dus goed over nadenken.
MRI zou ook kunnen, maar wil haar liever niet onder narcose brengen.
Elisa2 schreef:Xritt schreef:Hoi,
Ik kan een heel verhaal typen over mijn paard (merrie 12 jaar) waar ik tegenaan loop.
Korte versie: mijn paard loopt niet fijn. Ze loopt stijf en vindt het moeilijk zichzelf los te laten en door haar lijf te lopen. Eerst fysio erbij gehad (2x) weinig verbetering. DA laten onderzoek en bloed afgenomen. Bloed kwam niks uit, klinische keuring ook geen bijzonderheden. Wel iets gevoelig op de rug. Tanden zijn gelijk gedaan. Zadelmaker erbij, zadel lag goed, alleen niet perfect. Toch een nieuw zadel laten aanmeten (wilde ik toch al).
Ze bleef niet fijn lopen. Advies van de DA naar de kliniek voor verdere onderzoek. Naar Utrecht gegaan. Helemaal op de foto geweest, echo SI en baarmoeder en uiteraard ook klinisch onderzocht. Kwam niks uit.
Omdat ik Utrecht niet fijn vond. Dit had niks met de artsen te maken. Maar meer met het onpersoonlijke. paard dumpen in de wachtkamer zitten. Paar uur later uitslag en naar huis.
Dus maar naar de Watermolen. De arts zag wel iets aan haar lopen en vond haar ook stijf. Foto’s van Utrecht bekeken opnieuw Si/bekken en baarmoeder gecheckt. Niks te zien. Uitverdoven benen, ook niks. Rug voelde gevoelig. Dus echo rug. Niks te zien. Bloed laten testen op een paar ziektes /disbalans (hormonen en spierstofwisseling) Daar kwam heel licht iets uit. Maar niet genoeg om er iets mee te doen. Advies, ander voer en heb iets van hun meegekregen (weet even niet hoe het heet)
Nu weet ik het dus niet meer. Ik zit erover na te denken om een Scintigrafie te laten maken. Ik wil voor mijzelf, maar vooral voor mijn paard weten wat er is.
Ze loopt niet kreupel, heeft wel extreem last van haar hormonen. Ook al vanalles voor geprobeerd. Regumate zou nog kunnen. De DA denkt niet dat dat haar lichamelijke klachten vermindert.
Vooral van achter loopt ze heel stijf. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Ze stapt wel met haar achterbeen over de hoefafdruk van de voorbeen. Het lijkt dat ze het achterbeen er goed onderzet. Maar zo ziet het er niet uit. Ze houdt ze strak en stijf.
Wat is jullie ervaring met een Scintigrafie? Ik schrik enorm van de kosten, rond de €2000,- Ik wil er dus goed over nadenken.
MRI zou ook kunnen, maar wil haar liever niet onder narcose brengen.
Is dit allemaal gekomen na de bevalling?
Ik heb geen ervaring met een scintigrafie maar het zou me niet verbazen dat ze zich zo strak houdt omdat er van binnen iets niet lekker zit/ voelt.
mavantos schreef:Begin dit jaar een scintigrafie laten maken van mijn paard die ik helaas heb in moeten laten slapen.
Ik heb de scintigrafie bij Equitom laten maken en dit was toen €1.415 ex. BTW. Uitslag was duidelijk en kreeg een uitgebreid rapport, waarin ook aangegeven werd wat het meeste uitsloeg (dus actiefste/grootste/oid was).
Elisa2 schreef:Hm arm paard, ik zou ook zeker die PSSM test doen.
En eens kijken naar een goede osteopaat of fasciarelease, iets om de rug losser te krijgen. (wel even afhankelijk van de uitslag van de PSSM test want bij PSSM kan dat geloof ik juist triggeren)
Soms kan het bekken ook beschadigd raken na een bevalling.
Is ze trouwens ook getest op blaasontsteking? Iets heel simpels maar daar kunnen ze ook flink last van hebben en dat kan chronisch worden als het niet opgemerkt/ behandeld wordt.
Xritt schreef:mavantos schreef:Begin dit jaar een scintigrafie laten maken van mijn paard die ik helaas heb in moeten laten slapen.
Ik heb de scintigrafie bij Equitom laten maken en dit was toen €1.415 ex. BTW. Uitslag was duidelijk en kreeg een uitgebreid rapport, waarin ook aangegeven werd wat het meeste uitsloeg (dus actiefste/grootste/oid was).
Aaah, dat is geen leuk nieuws.
Dit scheelt nog wel wat met de Lingehoeve. Ik ga morgen even overleggen met de huidige da om te kijken wat hij zegt.