Vaccinaties niet op orde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponypower93

Vaccinaties niet op orde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 00:12

Bij het nakijken van het paspoort van onze recent gekochte pony zie ik vaccinaties vanaf 2018. Pony is geboren in 2010; ons is verteld dat ze haar eerste 7 jaar bij een boer in een weiland heeft doorgebracht en pas daarna op wedstrijden is uitgebracht.

Via Google zoeken lees ik dat inenten niet verplicht is. Alleen wanneer je deelneemt aan wedstrijden. Vanaf 2018 is ze ieder jaar op tijd gevaccineerd. Zijn de entingen dan nu op orde?

Zoniet; welke stappen moet ik ondernemen?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 00:18

Als ze netjes in 2018 begonnen is met de twee entingen (basis enting + tweede binnen 4-6 weken) en daarna ieder jaar geënt zijn de entingen op orde. Als je een jaar mist moet je weer 'opnieuw' beginnen met de basis enting + 4-6 weken later de tweede.

Vaccineren is idd niet wettelijk verplicht, maar op wedstrijd en veel pension stallen wordt het wel verplicht.

GabberGill

Re: Vaccinaties niet op orde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 00:45

Zoals bovengenoemd

We kunnen nooit in het verleden prikken dus los je het op vanaf het moment dat er geprikt wordt.

Er moeten er dus 2 gezet zijn aan het begin met 4 tot 6 weken ertussen en daarna gewoon jaarlijks.

jaap_2005

Re: Vaccinaties niet op orde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 01:23

Let er op dat er sinds dit jaar nieuwe tegen gelden voor de bovengenoemde basisvaccinatie. Deze bestaat nu uit 3 entingen. Alleen als je de basis na 1 april 2024 laat zetten. Tussen enting 1 en 2 mag paard niet op wedstrijd, tussen 2 en 3 wel. Bron: https://knhs.nl/helpdesk/wedstrijden/we ... edstrijden

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:10

Ook meegemaakt met vorige merrie, daar was ooit 7 jaar daarvoor iets niet juist qua datum gevaccineerd. Moest basis opnieuw doen. Anders even navragen bij je da.
Laatst bijgewerkt door boedjang op 15-10-24 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:11

Wat zijn de eerste twee datums. In die tijd van 2018 moest na de eerste enting 21 dagen tot 90 dagen tussen zitten. En daarna moet die ieder jaar opnieuw voor de de datum van het jaar erop anders moet je ook opnieuw beginnen

En moet je opnieuw beginnen dan zijn de weken ertussen ook weer veranderd

Vanaf 1 april dit jaar is het dan tussen de eerste twee 21 dagen tot 60 dagen en dan tussen de tweede en derde tussen de 5 en 7 maanden

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:27

jaap_2005 schreef:
Let er op dat er sinds dit jaar nieuwe tegen gelden voor de bovengenoemde basisvaccinatie. Deze bestaat nu uit 3 entingen. Alleen als je de basis na 1 april 2024 laat zetten. Tussen enting 1 en 2 mag paard niet op wedstrijd, tussen 2 en 3 wel. Bron: https://knhs.nl/helpdesk/wedstrijden/we ... edstrijden

Ik vind de basisenting van 3 vaccinaties wel veel. Hoe vaccineren andere mensen nu de basisenting? Heb mijn jaarling 2x laten enten. Derde heb ik niet gedaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:38

imaudy schreef:
jaap_2005 schreef:

Ik vind de basisenting van 3 vaccinaties wel veel. Hoe vaccineren andere mensen nu de basisenting? Heb mijn jaarling 2x laten enten. Derde heb ik niet gedaan.

Dan kun je niet op wedstrijd. Simpel.
Als je op knhs wedstrijd wil moet je.

Ik laat ze pas basis enten als ze weg moeten, dus het nodig is. Tot dan jaarlijks vanaf afspenen ongeveer. Werd gek van de administratie met basis enting....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 08:15

imaudy schreef:

In heel veel gevallen wordt de jaarlijkse enting in het voorjaar gedaan, want dat is dan vaak 4-6 weken voor een drachtige merrie veulent. Veulens worden in het voorjaar geboren en krijgen de eerste 2 basisentingen dus ergens in het najaar.

In heel veel gevallen gaan die veulens als jaarling dus mee met de merries het voorjaar erop. En dat is met een beetje handig plannen dus je 3e basisenting.

Zo ent ik in ieder geval al jaren, die derde enting zit er hier al jaren op deze manier in.

Overigens heeft (of had) de KNHS ook de regel dat als er een aantal jaar (5 of zo?) correct was geënt, maar ergens in een redelijk ver verleden (die 5 jaar dus) was er een keer te laat geënt, dan hoefde er geen basisenting herhaald te worden. Want met 6 jaar jaarlijks enten kan je er ook van uit gaan dat de titers voldoende zijn. Je begint niet ieder jaar op nul met je herhalingsenting.

Dus TS, vraag dat dus even na mocht je wel wedstrijden willen rijden, want de laatste jaren zijn zo te horen wel op orde. Niet dat een basisenting je de kop kost, maar waarom zou je als het niet nodig is.

ponypower93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 09:04

StalNollie schreef:
Wat zijn de eerste twee datums. In die tijd van 2018 moest na de eerste enting 21 dagen tot 90 dagen tussen zitten. En daarna moet die ieder jaar opnieuw voor de de datum van het jaar erop anders moet je ook opnieuw beginnen

Vanaf 1 april dit jaar is het dan tussen de eerste twee 21 dagen tot 60 dagen en dan tussen de tweede en derde tussen de 5 en 7 maanden

De eerste twee datums zijn 2/2/2018 en 4/4/2018.. dat zou betekenen dat daar geen 4-6 weken tussen zat

ponypower93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 09:05

Ibbel schreef:
imaudy schreef:

In heel veel gevallen wordt de jaarlijkse enting in het voorjaar gedaan, want dat is dan vaak 4-6 weken voor een drachtige merrie veulent. Veulens worden in het voorjaar geboren en krijgen de eerste 2 basisentingen dus ergens in het najaar.

In heel veel gevallen gaan die veulens als jaarling dus mee met de merries het voorjaar erop. En dat is met een beetje handig plannen dus je 3e basisenting.

Zo ent ik in ieder geval al jaren, die derde enting zit er hier al jaren op deze manier in.

Overigens heeft (of had) de KNHS ook de regel dat als er een aantal jaar (5 of zo?) correct was geënt, maar ergens in een redelijk ver verleden (die 5 jaar dus) was er een keer te laat geënt, dan hoefde er geen basisenting herhaald te worden. Want met 6 jaar jaarlijks enten kan je er ook van uit gaan dat de titers voldoende zijn. Je begint niet ieder jaar op nul met je herhalingsenting.

Dus TS, vraag dat dus even na mocht je wel wedstrijden willen rijden, want de laatste jaren zijn zo te horen wel op orde. Niet dat een basisenting je de kop kost, maar waarom zou je als het niet nodig is.

Ja inderdaad. Zou doodzonde zijn als je onwetend bent en je er tussenuit gepikt word

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:10

ponypower93 schreef:
StalNollie schreef:

De eerste twee datums zijn 2/2/2018 en 4/4/2018.. dat zou betekenen dat daar geen 4-6 weken tussen zat

Volgens mij waren die regels toen anders en kloppen die twee entingen wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:14

De regels voor de eerste 2 vaccinaties was altijd tussen 21 en 92 dagen. Maw 3 weken tot 3 maanden, grofweg.
https://knhs.nl/helpdesk/wedstrijden/we ... edstrijden

Pas vanaf dit voorjaar is het tussen 21 en 60 dagen geworden. 3 weken tot 2 maanden dus grofweg.

Maw, die basisenting is dus prima in orde, ook voor de huidige regels.
Vraag is, is in de latere jaren ook altijd netjes maximaal 365 dagen laten opnieuw geënt?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:18

ponypower93 schreef:
StalNollie schreef:

21-90 dagen dus je zit goed. Mits de andere ook ieder jaar voor de datum van het voorgaande jaar was. Dus hij moet voor 4-4-2019 opnieuw zijn geënt enzovoorts

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:30

StalNollie schreef:
ponypower93 schreef:

21-90 dagen dus je zit goed. Mits de andere ook ieder jaar voor de datum van het voorgaande jaar was. Dus hij moet voor 4-4-2019 opnieuw zijn geënt enzovoorts

Niet voor 4-4, maar uiterlijk op 4-4.

imaudy schreef:
jaap_2005 schreef:

Ik ook niet, want ze lopen nog in een kudde ergens in het land.

Ik laat ze tegen de tijd dat we op concours gaan wel opnieuw basisenten. De KNHS/KWPN regels zijn de eerste jaren thuis niet aan de orde en 4 weken vooruit denken in de planning voor een keuring/concours gaat me wel lukken :))