Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jaap_2005 schreef:Let er op dat er sinds dit jaar nieuwe tegen gelden voor de bovengenoemde basisvaccinatie. Deze bestaat nu uit 3 entingen. Alleen als je de basis na 1 april 2024 laat zetten. Tussen enting 1 en 2 mag paard niet op wedstrijd, tussen 2 en 3 wel. Bron: https://knhs.nl/helpdesk/wedstrijden/we ... edstrijden
imaudy schreef:jaap_2005 schreef:Let er op dat er sinds dit jaar nieuwe tegen gelden voor de bovengenoemde basisvaccinatie. Deze bestaat nu uit 3 entingen. Alleen als je de basis na 1 april 2024 laat zetten. Tussen enting 1 en 2 mag paard niet op wedstrijd, tussen 2 en 3 wel. Bron: https://knhs.nl/helpdesk/wedstrijden/we ... edstrijden
Ik vind de basisenting van 3 vaccinaties wel veel. Hoe vaccineren andere mensen nu de basisenting? Heb mijn jaarling 2x laten enten. Derde heb ik niet gedaan.
imaudy schreef:Ik vind de basisenting van 3 vaccinaties wel veel. Hoe vaccineren andere mensen nu de basisenting? Heb mijn jaarling 2x laten enten. Derde heb ik niet gedaan.
StalNollie schreef:Wat zijn de eerste twee datums. In die tijd van 2018 moest na de eerste enting 21 dagen tot 90 dagen tussen zitten. En daarna moet die ieder jaar opnieuw voor de de datum van het jaar erop anders moet je ook opnieuw beginnen
En moet je opnieuw beginnen dan zijn de weken ertussen ook weer veranderd
Vanaf 1 april dit jaar is het dan tussen de eerste twee 21 dagen tot 60 dagen en dan tussen de tweede en derde tussen de 5 en 7 maanden
Ibbel schreef:imaudy schreef:Ik vind de basisenting van 3 vaccinaties wel veel. Hoe vaccineren andere mensen nu de basisenting? Heb mijn jaarling 2x laten enten. Derde heb ik niet gedaan.
In heel veel gevallen wordt de jaarlijkse enting in het voorjaar gedaan, want dat is dan vaak 4-6 weken voor een drachtige merrie veulent. Veulens worden in het voorjaar geboren en krijgen de eerste 2 basisentingen dus ergens in het najaar.
In heel veel gevallen gaan die veulens als jaarling dus mee met de merries het voorjaar erop. En dat is met een beetje handig plannen dus je 3e basisenting.
Zo ent ik in ieder geval al jaren, die derde enting zit er hier al jaren op deze manier in.
Overigens heeft (of had) de KNHS ook de regel dat als er een aantal jaar (5 of zo?) correct was geënt, maar ergens in een redelijk ver verleden (die 5 jaar dus) was er een keer te laat geënt, dan hoefde er geen basisenting herhaald te worden. Want met 6 jaar jaarlijks enten kan je er ook van uit gaan dat de titers voldoende zijn. Je begint niet ieder jaar op nul met je herhalingsenting.
Dus TS, vraag dat dus even na mocht je wel wedstrijden willen rijden, want de laatste jaren zijn zo te horen wel op orde. Niet dat een basisenting je de kop kost, maar waarom zou je als het niet nodig is.
ponypower93 schreef:StalNollie schreef:Wat zijn de eerste twee datums. In die tijd van 2018 moest na de eerste enting 21 dagen tot 90 dagen tussen zitten. En daarna moet die ieder jaar opnieuw voor de de datum van het jaar erop anders moet je ook opnieuw beginnen
Vanaf 1 april dit jaar is het dan tussen de eerste twee 21 dagen tot 60 dagen en dan tussen de tweede en derde tussen de 5 en 7 maanden
De eerste twee datums zijn 2/2/2018 en 4/4/2018.. dat zou betekenen dat daar geen 4-6 weken tussen zat
ponypower93 schreef:StalNollie schreef:Wat zijn de eerste twee datums. In die tijd van 2018 moest na de eerste enting 21 dagen tot 90 dagen tussen zitten. En daarna moet die ieder jaar opnieuw voor de de datum van het jaar erop anders moet je ook opnieuw beginnen
De eerste twee datums zijn 2/2/2018 en 4/4/2018.. dat zou betekenen dat daar geen 4-6 weken tussen zat
StalNollie schreef:ponypower93 schreef:De eerste twee datums zijn 2/2/2018 en 4/4/2018.. dat zou betekenen dat daar geen 4-6 weken tussen zat
21-90 dagen dus je zit goed. Mits de andere ook ieder jaar voor de datum van het voorgaande jaar was. Dus hij moet voor 4-4-2019 opnieuw zijn geënt enzovoorts
imaudy schreef:jaap_2005 schreef:Let er op dat er sinds dit jaar nieuwe tegen gelden voor de bovengenoemde basisvaccinatie. Deze bestaat nu uit 3 entingen. Alleen als je de basis na 1 april 2024 laat zetten. Tussen enting 1 en 2 mag paard niet op wedstrijd, tussen 2 en 3 wel. Bron: https://knhs.nl/helpdesk/wedstrijden/we ... edstrijden
Ik vind de basisenting van 3 vaccinaties wel veel. Hoe vaccineren andere mensen nu de basisenting? Heb mijn jaarling 2x laten enten. Derde heb ik niet gedaan.