Slueslimix droog voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Slueslimix droog voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 14:37

Hoi allemaal,

Op dit moment voer ik mijn paard eigenlijk alleen de Metazoa Fitright met wat kruiden er doorheen. In de zomer krijgt ze dat 1 keer per dag en staat ze verder gewoon vol op het gras.

Maar nu ze snachts weer op stal staat verdeel ik dit voer over 2 voerbeurten en vind ik het heel karig en een beetje sneu dat ze het met 2 happen op heeft. :+

Na de training voer ik altijd al de slueslimix van vitalstyle als een slobber. Daar is ze echt gek op! Nu weet ik dat ik de slueslimix in principe ook droog kan voeren en wilde ik eigenlijk de slueslimix droog toevoegen aan haar dagelijkse rantsoen. Zodat haar portie voer net even iets meer is.

Maar nu komt het, ik weet dat er op de zak staat zowel droog als nat te voeren maar ik vind dit toch een beetje eng. Want het voer zet behoorlijk uit als je er water in gooit.

Dus wie voert de slueslimix ook droog en kan mij geruststellen? :D
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 14-10-24 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:46

Ik heb het heel lang droog gevoerd en ging altijd goed ;). Ik maakte er soms slobber bijv in de winter of als ik er veel supplementen door deed. Maar anders altijd droog! Hij heeft nooit verstopping gehad.

rocky_1995

Re: Slueslimix droog voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:55

Hier ook droog gevoerd, maar dus wel slokdarmverstopping. Ik durf dat spul niet meer droog te voeren.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:57

Normale brok zet ook best wel veel uit hoor. Probeer het maar eens. Zolang er geen bietenpulp in zit is het prima. Zeker als je niet mega hoeveelheden voert. Als het op de zak staat dan kan het zeker. Ze gaan daarmee echt geen risico lopen op claims ed.

Slokdarm verstopping kan altijd voorkomen. Zelfs met spul dat je al jaren probleemloos voert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:59

pluisje88 schreef:
Normale brok zet ook best wel veel uit hoor. Probeer het maar eens. Zolang er geen bietenpulp in zit is het prima. Zeker als je niet mega hoeveelheden voert. Als het op de zak staat dan kan het zeker. Ze gaan daarmee echt geen risico lopen op claims ed.

Slokdarm verstopping kan altijd voorkomen. Zelfs met spul dat je al jaren probleemloos voert.

Niet zoals een slobber. En ja ik heb het al geprobeerd. Ik zou het niet durven in elk geval. Zie de meerwaarde ook niet. Gooi er dan een handje luzerne bij of van die luzerne blokjes dat ze wat langer eet.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:05

rocky_1995 schreef:
Hier ook droog gevoerd, maar dus wel slokdarmverstopping. Ik durf dat spul niet meer droog te voeren.

Hier pas geleden ook een slokdarmverstopping.

Al ging het hiervoor overigens wel al meerdere jaren gewoon goed, maar nu durf ik het ook niet meer droog te voeren.

Maar alles valt en staat hoe snel je paard eet.

Mijn tinker is nogal een schrokker.
Mijn tuigpaard eet altijd rustig en beheerst.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:08

Ik maak het meestal nat ivm supplementen, maar vind het niet enorm uitzetten, het wordt een papje maar niet het verschil in volume wat je met echte slobber ziet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:18

Hier ook verstopping met droog voeren. Ik geef nu een ruwvoermix voor extra volume. Dat gaat een stuk beter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:21

ik zou gewoon een ruwvoermix erbij gooien of een emmertje met 100 gram droog gewogen pulp weken, heb je een mooie volle schep "voer" zonder dat het veel aanzet. (100 gram droge pulp = 100 gram haver qua energie, maar heeft volume van 500-600 gram voer).

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 19:12

Nou ik ben dus vooral niet gerustgesteld. :')

Misschien koop ik dan maar gewoon een zak wortels en voer ik daar wat van bij!

Mijn paard kan slecht tegen luzerne dus dat is de redenen dat ze Metazoa krijgt en ik dus de slueslimix ongeweekt wilde voeren.

Ik kwam net de Hartog Comfort tegen, dat lijkt me ook wel wat. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:39

Petrichor schreef:

Mijn paard kan slecht tegen luzerne dus dat is de redenen dat ze Metazoa krijgt en ik dus de slueslimix ongeweekt wilde voeren.

Wat hooi in de bak leggen kan ook werken. Dat ze haar voer wat moet ‘zoeken’ zeg maar. Plukje goed uit elkaar trekken dat ze niet gewoon de hele pluk ineens op vreet natuurlijk _O-

Of je moet echt creatief worden en met een snoeischaar aan de slag met je hooi… :)) hooi in luzerne vorm. :=

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:42

Handvol Hartog Compactgras erdoor wil ook wel helpen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:11

Petrichor schreef:

Ik bedenk mij dat ik er inderdaad wel een flinke hand grasmix doorheen pleurde hahaha

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:51

Mijn vorige paard heeft een slokdarmverstopping gehad op grasmix. En ook een keer met hooi. Het blijft uiteindelijk toch afhankelijk van hoe ze het eten en in dit geval heb ik daar echt van geleerd om einde weideseizoen op tijd te beginnen met bijvoeren.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:05

Ik heb om deze reden heel lang een ruwvoermix val florian bijgevoerd, gewoon een handje voor het kauwen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 22:11

Bij mij eten ze de slueslimix alle3 al meerdere maanden droog (nat aten ze het niet meer) en dat gaat goed.
1 is echt een gulzige eter, 1 gemiddeld en 1 bescheiden en traag :')

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 03:17

Ik geef de sleuslimix droog. Maar hij is dan ook een rustige eter.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:13

Ik geef de slueslimix geweekt met natte supplementen.
Dus hier wordt geweekt gegeven.
Ik geef ook maar een kopje per paard per dag.
Het is puur om de natte supplementen naar binnen te krijgen.
Over droge brok gieten in bakjes heeft i.m.o geen zin.
Plakt alles alleen maar aan de bodem van het bakje vast.
Dus ik geef alleen geweekt.
Vind het wel redelijk uitzetten.
Waar ik een kopje geef in een Teiltje bedekt het geweekt wel de hele bodem.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:52

Hier vooral ervaring met slokdarmverstopping door vitalbix en ook al eens met de vitaminekorrel van pavo.

Paar jaar terug hadden m'n paarden het voerhok open gekregen en een volledige zak slobber droog opgegeten. Er is niks gebeurd, geen koliek ofzo.

Gitje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:19

Hier ook 3x slokdarmverstopping gehad bij droog voeren met deze mix, terwijl mijn paard geen schrokkerige of gulzige eter is.... Ik koop het nu niet meer, maar zou het nooit meer droog voeren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:20

Ze vraagt toch geen ervaring met droge slobber, Pavo Vital of Vitalbix? Dat is niet te vergelijken, want het gaat hier om een specifiek product met eigen eigenschappen.

De slobber die ik voer (Marstall Bergwiesen mash) zet bijvoorbeeld al veel minder uit dan de Slueslimix.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:28

Ik denk dat de meeste normale broken ook enorm uitzetten met water. Als de zak zegt zowel nat als droog kan het geen kwaad

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:35

Art_Ificious schreef:
Hier vooral ervaring met slokdarmverstopping door vitalbix en ook al eens met de vitaminekorrel van pavo.

Paar jaar terug hadden m'n paarden het voerhok open gekregen en een volledige zak slobber droog opgegeten. Er is niks gebeurd, geen koliek ofzo.

Het grootste probleem is denk ik dat het jaren goed gaat, en 1 keer fout en die ene keer blijft in het geheugen hangen.
Ik geef al jaren de slueslimix droog, maar pas geleden ging het mis en had mijn schokkende tinker een slokdarmverstopping.
En nu durf ik het niet meer droog te geven.

(we hadden dat weekend niet zo'n fijn weekend. Want ze had ook al een allergische reactie op een steekbeest gehad, waar we een DA bij gehad hadden. Dus je kon mij een beetje opvegen toen het weer mis ging.)

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:46

Ik voer de slueslimix afwisselend droog en nat, pony heeft eerder slokdarmverstopping gehad maar niet met dit voer. Kan dus prima!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 11:42

Ik durfde het toch niet aan, dus ik heb gister de Hartog Comfort gekocht en vul hier mee aan. :)