Paard plotseling heel down en onderdanig na verandering in kudde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Paard plotseling heel down en onderdanig na verandering in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 10:00

Hallo allemaal,

Al enkele jaren staat mijn PRE ruin van 15 jaar in een gemengde groep van ongeveer 5-6 paarden. Deze paarden wisselen wel eens, door verhuizing of overlijden, maar meestal blijft dit dezelfde groep paarden.
Momenteel staat hij van 08.00 uur tot 18.00 uur op het weiland met gras en hooi bijgevoerd. S'nachts staat hij in stal.

Afgelopen twee weken zijn wij in de groep van 6 paarden naar 4 paarden gegaan, eentje is overleden en eentje staat op boxrust i.v.m. een blessure. Mijn paard was naar mijn inziens niet heel gehecht aan deze twee paarden, tenminste ik zag ze nooit samen staan of kriebelen. Deze paarden stonden allebei laag in rang.
Mijn paard is altijd hoog in rang geweest in de groep, hij stond altijd vooraan bij het hek, wilde als eerste binnen gehaald worden en als er te ruw gespeeld werd greep hij in en luisterde de andere paarden eigenlijk meteen.

Afgelopen donderdag haalde ik meneer met heel veel verwondingen uit de wei, dit waren oppervlakkige bijt? wonden. Op zijn flanken en benen. Gelukkig niets ernstigs maar wel vervelend. Niemand heeft gezien wat er is gebeurd. Mijn paard heeft nooit wonden gehad door andere paarden. Ik heb hem een dagje apart gezet, maar hier werd hij ook erg onrustig, dus daarom terug gezet in zijn groep.
Sinds dien valt het mij op dat mijn paard erg down is, hij staat alleen in het weiland, en als de paarden worden binnen gehaald mag hij niet meer als eerste bij het hek komen. Hij wordt dan weggejaagd, door voornamelijk een pony. Ik zie deze pony hem niet opjagen in weiland, en mijn paard mag ook gewoon eten in het weiland. Wel gaat mijn paard hem uit de weg in het weiland.

Gisteren liet ik mijn paard en de pony even neuzen bij de stallen, dit ging gewoon heel vriendelijk en ze deelde zelfs een handje muesli.

Ik heb het gevoel dat mijn paard down is, hij is niet heel vrolijk en staat veel stil. Ik heb voor de zekerheid zijn bloed laten onderzoeken, maar hier kwamen geen afwijkende resultaten uit.

Iemand een idee wat er aan de hand is? Moet de rangorde opnieuw bepaald worden? Of doe ik er goed aan om mijn paard in een andere groep te plaatsen?

DubbelFun

Re: Paard plotseling heel down en onderdanig na verandering in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:24

Zo te zien heeft er een 'wisseling van de wacht' plaats gevonden en is jouw paard niet meer de hoogste in rang en dat is niet zonder slag of stoot gegaan.

In de natuur zal een hengst die dit over komt uit de kudde vertrekken (al dan niet met wat 'dwang'), maar die gelegenheid heeft hij niet. Hij zal zich dus heel onderdanig moeten opstellen, misschien wordt ie dan weer toegelaten tot de kudde. Maar dit is maar de vraag. Als je de keuze hebt om hem in een andere groep te introduceren kan dit verbetering geven, maar garantie kan niemand je geven.

Hoe dan ook beide situaties hebben tijd nodig om zich te reguleren en zolang er geen serieuze vechtpartijen gaan plaatsvinden waarin ieder paard zich tegen hem keert zul je gewoon even af moeten wachten hoe het verder gaat.

Elisa2

Re: Paard plotseling heel down en onderdanig na verandering in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:28

In andere groep zal ook de rangorde opnieuw bepaald moeten worden. Ik zou het even aankijken nog, mits hij niet te erge verwondingen heeft/ krijgt.

Ik denk dat door de wisselingen inderdaad de rangorde is veranderd, het kan zijn dat jouw paard onder de bescherming stond van een van de andere twee die er nu uit zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:02

Ik zou toch haast gaan denken dat hij met die verwondingen toch ergens pijn heeft en zich daarom wat afzondert?
Er kan gevochten zijn,maar misschien heeft hij zich zelf verwond ergens door…
Kijk ze kunnen ook vrij ruw spelen, maar dan zou je dat vaker moeten zien en zou dat opgevallen zijn denk ik.

Misschien laten nakijken door een masseur of arts of hij ergens spierpijn heeft?