Trage Tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowstone

Trage Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 21:15

Ik heb een Tinker merrie van 9 jaar die 24/7 op paddock paradise staat in ene grote kudde en momenteel nog wat op gras staat en hooi krijgt. Voor vitaminen en mineralen krijgt ze een balancer laag in zetmeel en suiker. Vanwege lichte CPL.
Afwisselend qua merk want ze is nogal kieskeurig. Nu wordt ze een 2-3 tal keer in de week gereden in de bak en buiten rit. Maar ze is heel langzaam. Ik denk van nature. Heeft een trage stap. Bloed is ok. Osteo en zadel ook.
Ze is dat eigenlijk altijd geweest en ook mega cool in het hoofd en flegmatiek. Gewoon super chill. Maar ik had ze graag iets voorwaartser en actiever gehad zonder heet of schrikachtig te worden. Op buitenrit is in haar stap ook heel langzaam en loop ik steeds 25 meter achter. Zelfs een 28 jarige pony is actiever
Ik dacht misschien wat haver bij te voeren? Welke soort? Of iets anders? Maar ze mag ook niet dikker worden.
Iemand tips? Bedankt !

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:36

Ik heb ook altijd een fries gehad en qua karakter was ze precies jouw tinker. Ook gewoon langzaam in haar gangen en heel flegmatiek/koel in het hoofd. Helaas is ze een jaar geleden in geslapen. Maar ook waren we altijd bezig met voorwaarts rijden. Altijd die strijd weer, altijd weer die discussie. Ik begrijp je frustratie van het achterlopen heel erg goed. Wij konden ook niet altijd fijn met een groep mee. Tenzij je super streng en consequent bent, echt altijd en elke minuut kan het echt wel verbeteren. Maar je moet niet vergeten dat karakter ook mee speelt. Probeer een tempo te vinden dat voor jullie beide past. Misschien zij iets voorwaarts er doormiddel van duidelijk zijn (niet constant been geven, maar alleen als je echt iets wil veranderen), maar probeer het uit je hoofd te zetten dat ze een super voorwaarts paard wordt. Mij hielp het vooral door er niet te veel aan te zitten. Gewoon been lang, en als ik been gaf wou ik ook dat ze voorwaarts ging en dat hoefde echt niet super snel te zijn. Maar voor ons een acceptabel tempo. Maar dit "probleem" bleef altijd spelen. Achteraf nu ze is ingeslapen heb ik er wel eens spijt van dat ik hier z'n punt van maakte soms. Nu rijd ik op een paard wat juist het tegenovergestelde is en eerlijk soms reed ik met mijn "luie" fries ontspannender in de bossen dan nu. Maarja dat is achteraf..

Tsemmi

Re: Trage Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:48

Pssm ook uitgesloten?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:01

Krijgt ze wel genoeg energie binnen? Alleen een balancer is voor koudbloeden ook niet altijd voldoende.

Mijn Tinker staat op voer van Florian, doet het daar super op. Nou is zij verre van traag en flegmatiek := maar ook bij haar merkte ik een enorm verschil toen ik haar meer ging voeren dan alleen een balancer. Mijn merrie heeft ook CPL en doet het er super op!

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:08

Mijn tinker is behoorlijk energiek, maar heeft wel van die korte pootjes en een langzame stap van zichzelf. Ik had absoluut geen zin om steeds te moeten drijven en jagen, dus ik deed gewoon regelmatig even bij draven. Ons andere paard, een belg, had juist een snelle stap en lange benen, en zeker als hij de stal rook stapte hij zo hard door dat ik hem op mijn tinker in een rustige draf mooi bij kon blijven :')
Ik denk dus niet dat voer persé veel zal veranderen.
Inmiddels rijd ik alleen nog in mijn eentje buiten, dus dat is nu sowieso geen probleem meer.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:13

Mijn haflinger voer in vitalbix active+ als ze echt volop in de endurance training staat, hierdoor loopt ze lekker uit zichzelf en hoef ik haar niet elke pas te vertellen dat ze moet doorlopen. Nu na een wedstrijd heeft ze lekker vakantie en krijgt ze een balancer en is dan ook niet vooruit te branden. Nu 2 weken rust gehad, pakken we rustig weer op dus bouw ik de voergift ook weer op. Opzich loopt ze als ze niet volop in training staat ook we lekker op de Care4life, maar dan wel aardig hoge portie.

Als je er energie uit wil krijgen moet je het er ook echt instoppen is mijn ervaring.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:32

Ik vraag me dan af of ze het niet kunnen fysiek of niet willen mentaal.En waarom dan.

Yellowstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 22:36

Ja, geen PSSM

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:49

office schreef:
Ik vraag me dan af of ze het niet kunnen fysiek of niet willen mentaal.En waarom dan.

Tinkers ansich kunnen prima rap zijn :D
Die van mij is nu met pensioen, maar het was nooit een trage :D

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 00:54

Vind ze het werk wel leuk ts? Mijn tinker sloot zich heel erg af in het begin, werd daardoor, tja, ''sloom'' en flegmatiek. Dat doet hij eigenlijk juist als je ''streng'' bent (dus veel been, zweep) Doen veel paarden trouwens, en baasjes maar zeggen hoe rustig ze zijn..
Kijk eens naar de andere kant, clikcertraining bijv. Reactie op het been? Stop, snoepje erin. Maak het leuk, niet ''werken''. Kleine stapjes en veel tijd, veel beloning en enthousiasme, laat der fouten maken. Daar krijg je uiteindelijk veel voor terug. Ipv geen reactie (omdat ze niet durft\toch niet goed doet oid) een andere reactie, daarmee werken tot je jouw gewenste reactie krijgt. Zou op de grond beginnen daarmee. Nou heeft de mijne er geen last meer van (iets met veel grondwerk, lekker racen op buitenrit en hem niet dwingen). Imo een langere weg maar niet onmogelijk, en een deel accepteren dat ze korte pootjes hebben, ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:53

Is ze altijd al zo geweest? en stapt ze kort of lang? Sommige paarden hebben een korte en beperkte stap wat het al moeilijker maakt.

Ik zou geen haver geven maar wel kijken naar wat meer krachtvoer.

En is er iets wat ze leuk vindt waar ze actiever van wordt?

Yellowstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 09:10

Eigenlijk is ze met alles super kalm, ook op buitenrit, heb haar eigenlijk nog nooit super enthousiast gezien. Alleen om te eten ! Spelen en lopen en onnozel doen, doet ze ook niet. Vrijetijdsdressuur, staat ze liever de kanten van de bak te grazen. Wordt heel veel beloond bij goede reactie en krijgt snoepjes als beloning omdat ze graag eet in de kudde zie ik haar ook niet veel zot doen.
Laatst bijgewerkt door Yellowstone op 14-10-24 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:17

Haver is ook krachtvoer.Ik durf rustig een beetje haver er bij geven het is geen vergif.
Alle energie (krachtvoer enz.hooi gras)die je er instopt en niet gebruikt wordt worden ze dikker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:21

Ah dan is het gewoon de aard van het beestje denk ik.

Ik vraag me af of krachtvoer iets gaat veranderen maar het is de moeite van het proberen waard. Haver reageert niet ieder paard even goed op. Zal een beetje uitproberen zijn denk ik qua voeding.

Verder wel actief en consequent rijden, beter korter en dat iedere pas van jou is dan dat ze gaat lopen sjokken. Gewoon aan de hand en er op is gelijk actief door lopen.