Voer voor veulen 5,5 maand oud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CarolinePro2

Voer voor veulen 5,5 maand oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-24 07:32

Hoi hoi!

Wat geven jullie aan veulen die net is afgespeend is en 5,5 maand oud is. Heeft nooit naast mama melk en kuil is gekregen ook moeder kreeg verder niks..

Cioccolato

Re: Voer voor veulen 5,5 maand oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:35

Ik voer brok bij gericht op de leeftijd.

Verder het liefst onbeperkt rijk ruwvoer. Je kan beter goed beginnen dan zo bij moeten voeren omdat ze invallen. Afspenen moet je niet onderschatten.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:38

Heb je 2 veulens? Gezien de ene 4 maanden oud en de andere 5,5 maand oud, denk ik dat je ze hetzelfde kan voeren. De pavo veulenbrokken voor deze leeftijd zijn volgens mij heel geschikt.

So much <3

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-24 07:41

Muga schreef:
Heb je 2 veulens? Gezien de ene 4 maanden oud en de andere 5,5 maand oud, denk ik dat je ze hetzelfde kan voeren. De pavo veulenbrokken voor deze leeftijd zijn volgens mij heel geschikt.

Hahah nee, ik had ff foutje gemaakt. Veulen is van 30 april dus 5,5 maand oud. Heb andere topic uitgezet voordat er verwarring komt.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-24 07:42

Cioccolato schreef:
Ik voer brok bij gericht op de leeftijd.

Verder het liefst onbeperkt rijk ruwvoer. Je kan beter goed beginnen dan zo bij moeten voeren omdat ze invallen. Afspenen moet je niet onderschatten.

Precies!! En hij krijgt samen met vriendje onbeperkt kuil. Maar wil hem extra ondersteunen. Want die andere krijgt merriebrok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:52

Onbeperkt ruwvoer. Krijgen ze echt kuil? Of voordroog?
Verder heb je vitaminebrokjes voor opgroeiende paarden die prima zijn wanneer je ruwvoer rijk genoeg is.
En anders is Vitalbix breed & grow mooi voer.
Houd er rekening mee dat wanneer ze niet gewend zijn iets van brok te eten, dit raar kan zijn. Ze moeten even aan de structuur en smaak wennen.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 12-10-24 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:54

Wat voor ras is je veulen? Vitalbix is mooi, maar zit veel te weinig in (helemaal als je ruwvoer arm is).

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-24 07:56

Cioccolato schreef:
Wat voor ras is je veulen? Vitalbix is mooi, maar zit veel te weinig in (helemaal als je ruwvoer arm is).

Daihyo schreef:
Onbeperkt ruwvoer. Krijgen ze echt kuil? Of voordroog?
Verder heb je vitaminebrokjes voor opgroeiende paarden die prima zijn wanneer je ruwvoer rijk genoeg is.
En anders is Vitalbix breed & grow mooi voor.
Houd er rekening mee dat wanneer ze niet gewend zijn iets van brok te eten, dit raar kan zijn. Ze moeten even aan de structuur en smaak wennen.

Op dit moment is onze hooi zo nat dat echt neigt naar kuil. Gelukkig komt er binnenkort nieuwe lading binnen en die is droog en beter.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-24 07:57

Cioccolato schreef:

Kwpner vader is extreme us. Klopt en daarom ben ik niet zo fan van vitalbix want zit idd weinig in. Mijn merries had ik ooit ook op vitalbix en dat deed ze niet goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:59

CarolinePro2 schreef:
Cioccolato schreef:

Kwpner vader is extreme us. Klopt en daarom ben ik niet zo fan van vitalbix want zit idd weinig in. Mijn merries had ik ooit ook op vitalbix en dat deed ze niet goed.

Had je ze op de balancer of de breed & grow? Veel paarden doen het op de balancer niet goed. Maar de breed & grow is echt wel fijn voer voor jonge paarden en heel anders samengesteld dan de daily complete.
Maar dan nog is je basis goed en onbeperkt ruwvoer. Als dat goed zit, hoef je minimaal bij te voeren.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-24 08:15

Had je ze op de balancer of de breed & grow? Veel paarden doen het op de balancer niet goed. Maar de breed & grow is echt wel fijn voer voor jonge paarden en heel anders samengesteld dan de daily complete.
Maar dan nog is je basis goed en onbeperkt ruwvoer. Als dat goed zit, hoef je minimaal bij te voeren.
[/quote][/quote]hij heeft nooit iets gekregen. Heb hem gisteren gekocht en opgehaald. Pony stond op daily en paard op Breed en grow om ook aan te komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 08:32

Kans is vrij groot dan dat je veulen de brokken uberhaupt niet zal eten. Veulens leren van hun moeder wat eetbaar is en wat niet.
Dan zou je nog een aardige dobber aan kunnen krijgen, om hem te leren wat krachtvoer is.

Ik heb er jaren geleden zo één gehad, wat daar bij bleek te werken was appelstroop verdunnen met water en daar een flinke scheut van over de brokken gieten.

Verder hebben mijn veulens nooit iets anders dan hetzelfde als de volwassen paarden gekregen. Drachtige merries kregen ook nooit merriebrok van me. Gewoon, een beetje basisbrok en in de laatste maanden van dracht en lactatie indien nodig sportbrok met net wat meer eiwitten, en aanvullend vitaminebrok, en daar hebben ze het altijd goed op gedaan.

Maar als je het per se wilt, alle merken voeren wel één of andere vorm van veulenbrok, en wat mij betreft* is het lood om oud ijzer, dus voer het merk wat goed te verkrijgen is. zou ik zeggen.

* De verschillen gaan imo pas verschil maken bij slechte kwaliteit ruwvoer en de hoeveelheden krachtvoer voeren die aanbevolen worden (= te veel)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 08:41

De mijne krijgt Pavo brokjes. Begonnen met uit de hand voeren. Sinds kort uit de voerbak.

Als ze het niet kennen zou ik beginnen met een paar brokjes. En dan een handje, etc

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 09:12

Pavo had ook Podo in vloeibare vorm(Podo Care Liquid). Weet niet of dat nog steeds beschikbaar is. Maar mochten brokjes nog niet goed gegeten worden is dat misschien iets wat gebruikt kan worden tijdens de overgangsfase.
Elk merk heeft verschillend opfok brok. Paar jaar geleden was Havens het goedkoopste in verhouding tot de andere(prijs en voedingsstoffen vergeleken). Maar ben zelf Dodson gaan voeren vanwege de extra toegevoegde stoffen. Die van mij is inmiddels 2,5 en nette Prok binnen, ze staat inmiddels op een gewone balancer.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:15

Ik heb pavo bijgevoerd. Je hebt die pavo start, die gaf ik eerst bij en ben dan overgestapt naar de pavo muesli. Ze aten het lekker op :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:27

Je veulen moet eiwitrijk krachtvoer krijgen speciaal voor opgroeiende paardjes.
Ze hebben de voedingsstoffen en vooral de mineralen voor hun botten die daar speciaal in zit hard nodig voor hun groei.
Eigenlijk had de moeder dit al gevoerd moeten hebben.
En niet te weinig voeren maar echt wat aanbevolen staat op de verpakking. Dan krijg je later een mooi sterk paard.

Dus niet zomaar random voer geven maar echt bestemd voor opgroeiende paardjes. Cavalor heeft een goede

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie