Oog verwijderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoefbekappen

Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 20:04

Zeer waarschijnlijk word volgende week mijn paardje der oog verwijderd. Ze heeft een abces in haar Iris wat niet wilt genezen.

Wat is jullie ervaring met het verwijderen van het oog?
Hoe lang deden jullie paardjes over het herstel?
Staan jullie paardjes 24/7 buiten of is deels op stal beter?
Merken jullie verschil in gedrag?

GaelleS

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 20:10

Ziet ze er nu nog iets door?
Mijn overleden paardje was blind aan 1 oog, en ik merkte weinig verschil aan hem. Sowieso was hij al slechtziend en was hij vnl 'angstig' naar de elektrische omheining toe. Als het lawaai maakte bleef hij uit de buurt. Soms werden witte dingen (verf op straat) die erg fel oplichtten in de zon eng en had hij wat begeleiding nodig.

Verder functioneerde hij normaal en kon mee gereden/gewandeld worden. Soms wat extra begeleiding nodig.

Hij stond 24/7 buiten in een kleine groep. Gedrag in de groep veranderde niet.

Hij is ingeslapen ivm ouderdom en niet meer recht kunnen en niet tgv zijn oogje :)

Hoefbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 20:12

Ze is momenteel links zeer slechtziend. Nog niet volledig blind.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 20:47

onze shet was het oog van verwijderd toen ze 18 jaar was.
het was binnen een paar weken helemaal genezen en ik heb totaal niet het idee gehad dat ze ook maar enigszins moeite had met aanpassen

altijd 24/7 buiten gestaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 20:51

Tjee spannend voor jou en je paard. Als je paard nu al slecht ziet uit dat oog, dan zou ik niet verwachten dat hij/zijn extra bang gaat zijn.

Hoefbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 20:52

Het lukt mij niet meer om de openingspost te wijzigen maar ik ben ook wel benieuwd naar waar jullie het oog hebben laten verwijderen..

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:00

bij mij is het gewoon op stal bij ons gebeurt, ben er niet voor naar een kliniek gegaan, dierenarts kwam aan huis en is in de stal geholpen. heb verder ook geen complicaties gehad.

Hoefbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 21:05

Ohw echt dat is bizar. Hoe lang had jouw paardje verband om zijn hoofd?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:22

geen ;)

ze heeft wat antibiotica gehad, voor de rest schoonhouden waar nodig, maar het verliep snel

dit was direct na de operatie toen ze wakker was : in oktober 2018

Afbeelding

een paar weken later, begin december, zag je al dat de zwelling volledig weg was en dus het vel 'haar oogkas 'ingetrokken' was

Afbeelding

Herstel ging echt onwijs snel, ze heeft wat AB en pijnstilling gehad. ondanks ze eind november toentertijd droes kreeg. ( en ook nog eens drachtig was)

Hoefbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 21:32

Dat ziet er keurig uit!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:23

Eerder stond ik ook voor de keuze een oog wel of niet te laten verwijderen. Dit was bij een jong paard dat uit de opfok kwam.

Omdat er geen recent letsel was en niet bekend was hoe lang het was zoals het op dat moment was heb ik er voor gekozen dit niet te laten doen. Wel werd er gezegd dat er een verhoogde kans op onsteking zou zijn in de toekomst. Behalve dat het oog dieper in de oogkas lag. Echter zolang het paard in mijn bezit geweest is geen problemen hiermee gehad.

Bij ons op stal staat een paard waar een oog verwijderd is en behalve het geen zicht is het een rustig paard waarbij je niet merkt dat de helft van zijn zicht er niet is. Ook niet schrikkerig.
Wel geef ik altijd aan als ik er ben als ik aan die kant van hem staat. Maar dat doe ik ook bij paarden met volledig zicht.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:22

Ik heb ook een oog laten verwijderen bij een shet van 20 jaar oud. Dit kon gewoon op stal gebeuren.
Herstel ging prima. Er was geen gedragsverandering maar hij zag waarschijnlijk al zo goed als niets door dat oog.