Paard met ademen opgetrokken buik/flank

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Paard met ademen opgetrokken buik/flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 18:50

Hi,

Ik heb lang getwijfeld om een topic te maken. Maar omdat Bokt een hoop kennis bezit toch besloten om te doen.

Mijn merrie van 23 jaar vertoont al een tijdje symptomen. Verschillende dierenartsen zijn erbij geweest en ik heb tot nu toe nog geen duidelijk antwoord. Ik zal beginnen met de symptomen, daarna achtergrondinformatie geven, en tenslotte uitleggen wat er al is gedaan.

Symptomen:
    - Opgetrokken buik tijdens het ademhalen, soms alleen achter in de flank, soms de hele buik.
    - Duurt 1 tot 3 dagen per keer.
    - Geen duidelijk patroon te ontdekken (1-2 oktober, 21 september, 8-9 augustus, 12 juni, 1-5 juni, 13-15 april).

Achtergrondinformatie:
    - Merrie, 23 jaar oud
    - Eerder altijd gezond geweest
    - Staat altijd 's zomers 24/7 buiten, in de winter 's nachts op stal en overdag buiten. Dit jaar vanaf mei buiten, daarvoor in november 's nachts op stal gegaan
    - Staat al meer dan 13 jaar op dezelfde stal
    - Niks verandert in huisvesting qua eten e.d.

Ik ga met het verhaal terug tot vorig jaar, omdat hierna de symptomen zijn begonnen. Ik weet niet precies wat wel en niet relevant is, dus vertel het allemaal maar :') . Als je dit te lang vind scroll dan door naar beneden naar wat er al is gedaan.

September 2023:
Ik haalde haar op een vrijdagmiddag uit de wei en zag dat het mis was. Op het eerste gezicht oogde ze tig kilo lichter dan normaal. Ze stond met een opgetrokken buik die schokte tijdens het ademhalen, en ze ademde ook heel snel. De dierenarts gebeld. Er werd bloed afgenomen voor onderzoek, en standaard controles lieten geen afwijkingen zien: haar darmen, hartslag, longen en temperatuur waren in orde. Toch had ze duidelijk pijn, dus ze kreeg pijnstilling.

Twee uur later was er echter geen verbetering, de schokken werden erger. De spoedarts dacht aan een mogelijk ribtrauma, wat zou kunnen aangezien ze in een kudde staat. Ze kreeg opnieuw pijnstilling, en in het weekend begon ze langzaam op te knappen. De uitslagen van het bloedonderzoek lieten zeer hoge ontstekingswaarden zien, wat de diagnose van trauma ondersteunde. Na een paar weken leek ze weer helemaal de oude.

Eerste clipje voor DA, tweede clipje 's avonds na pijnstilling.

November 2023: In oktober ging het goed, en ik was weer begonnen met haar rustig aan te rijden. Maar op een dag zag ik stond ze weer met een opgetrokken buik. Dus weer de dierenarts erbij gehaald. Echter toen hij er een paar uur later was, waren de symptomen grotendeels verdwenen. Wederom bloedonderzoek en andere controles lieten opnieuw niets zien, en op advies zetten we haar twee weken stil met pijnstilling.

Eerste clipje dag 1, tweede clipje dag 2

Na weinig verbetering in die periode heb ik toch de osteopaat erbij gehaald, en dat bleek een goede keuze. Ze zat volledig vast in haar bekken en SI-gewricht, wat doorliep naar haar middenrif en zelfs haar schouders en nekspieren beïnvloedde. Na de behandeling zag ik voor het eerst weer dat ze normaal ademhaalde.

December 2023: Ene dag vrijwel niks te zien, andere dag weer een opgetrokken buik. Uiteindelijk eind december naar een andere dierenarts gegaan voor een check, endoscopie en een BAL-test. Klinisch weer in orde. Intern niks te zien, BAL-test kwam negatief terug. Voor de zekerheid wel long medicijnen gekregen. Op hun advies weer rustig gaan rijden.

Begin februari 2024: Na een eerste galop ohz de volgende dag superkreupel. Dierenarts gekomen, pijnstilling gekregen. Opgetrokken flank kwam door de pijnstilling heen.

Eind februari 2024: Naar Equitom voor kreupelheid, ook gekeken naar haar buik. Dachten buiksymptomen door pijn kreupelheid. Uitgebreid onderzoek: diagnose spat. Corticosteroïden-injectie gehad.

April - juni 2024: Injectie deed wel iets maar niet 100%. Equitom raadde Tildren aan en hiervan heeft ze 3 behandelingen gehad. Buik was in deze tijd wat af en aan. Soms weg, soms een beetje, soms wat erger. Dierenarts zag er niet de ernst van in. Had het intern nog besproken en ze zouden een endoscopie kunnen doen. Maar omdat ik die al eerder had laten doen en daar niks uit kwam niet gedaan. In deze maanden heeft ze ook 3x een fascia release gehad, wat ook wel erg leek te werken.

Sinds die tijd komt de aangespannen buik om de zoveel tijd terug.

Eerst leken de symptomen met het 'ribtrauma' samen te hangen, daarna mogelijk pijn door kreupelheid. Maar inmiddels is dat allemaal niet meer ter sprake. En niemand lijkt zich er druk om te maken behalve ik. :')

Tot zover:
    - Op verschillende momenten bloedonderzoek - niks
    - Op verschillende momenten onderzocht door dierenarts - niks
    - Pijnstilling spuiten en metacam verschillende momenten - lijkt niet per se wat te doen, gezien relatief korte duur ook moeilijk wat van te vinden
    - Endoscopie - goed
    - BAL-test - negatief
    - Osteopaat 2x laten komen
    - Fascia release 3x laten doen
    - Corticosteroïden-injectie gehad + Tildren tegen spat linksachter
    - Regelmatig ontwormd
    - Tanden zijn gedaan - waren perfect
    - Zadelpasser is geweest - ligt goed en doet ook niet lelijk
    - Oogt vrolijk en eet goed, ook tijdens moment van de buiksymptomen

Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn? Of moet 'ik me niet aanstellen'?

tamary

Re: Paard met ademen opgetrokken buik/flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:51

Wat zijn de waardes voor de bekende spiervitamines, mineralen als selenium, vit E en magnesium?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:07

Ik heb geen passend antwoord voor je, behalve dat ik vind dat je je terecht zorgen maakt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:17

De symptomen lijken wisselend wat koliekerig. Wat voor soort endoscopie is gedaan (longen, maag, darmen?)
Is er ooit een echo gedaan voor mogelijk zand in de darmen? Zand geeft meestal lichte maar regelmatige kolieksymptomen.
Misschien heeft ze door haar leeftijd een wat verminderde darmwerking en daardoor wat meer gas dat lichte koliek veroorzaakt? Heb je al eens geprobeerd om gekookt lijnzaad te geven?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:48

Echt raar durft ze wel voldoende hooi te eten ?
Is het met plotselinge warme dagen erger ?
Heeft ze melanomen omdat ze een schimmel is ?
Het blijft gissen als de artsen het zelfs niet weten.
Op alle filmpjes lijkt ze te eten is het erger als ze eet als wanneer ze niet eet ?
Kan ze pssm hebben denk je ? Dat werkt ook op de ademhalings spieren soms.
Laatst bijgewerkt door office op 09-10-24 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:08

Kan het gelijk oplopen met dr hengstigheid cyclus?

Al eens ander hooi geprobeerd?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 00:12

Kan het zijn dat het telkens voorkomt de eerste dagen van het starten met een nieuwe/andere hooibaal?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 00:54

Gezien osteo en facial release telkens lijken te helpen zou ik eens een revalidatie trainer mee laten kijken. Hoe gebruikt ze haar lichaam. Mogelijk compenseert ze ergens waardoor ze zich ook helemaal vast zet

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 00:54

tamary schreef:
Wat zijn de waardes voor de bekende spiervitamines, mineralen als selenium, vit E en magnesium?

Dit wilde ik ook vragen. Mijn paard met PSSM2 oftewel MIM (een spierziekte) vertoond ook wel eens deze symptomen helaas.
Zij heeft dan als het ware een aanval van spiersamentrekkingen, kramp als het ware. Bij mijn paard duurt het echter maar enkele minuten.
Als het langer aanhoudt, zoals bij jouw paard, zou dan wellicht een spierontspanner een optie kunnen zijn.

Een andere gedachte nog, is er ook gecontroleerd op zand in de darm?

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 07:03

Dankjewel voor het meedenken! :)

tamary schreef:

Dat weet ik niet. De laatste bloedtest is van eerder in het jaar en de waardes zijn toen telefonisch besproken. Sinds ze niet meer actueel zijn, heeft het nut om ze op te vragen?

Juut schreef:
Ik heb geen passend antwoord voor je, behalve dat ik vind dat je je terecht zorgen maakt...

Dankjewel voor je reactie :)

Babootje schreef:
De symptomen lijken wisselend wat koliekerig. Wat voor soort endoscopie is gedaan (longen, maag, darmen?)
Is er ooit een echo gedaan voor mogelijk zand in de darmen? Zand geeft meestal lichte maar regelmatige kolieksymptomen.
Misschien heeft ze door haar leeftijd een wat verminderde darmwerking en daardoor wat meer gas dat lichte koliek veroorzaakt? Heb je al eens geprobeerd om gekookt lijnzaad te geven?

De endoscopie was van haar longen. Op zand is nog niet eerder getest. Zou verminderde darmwerking ook te zien moeten zijn aan haar mest? Want die ziet er altijd goed uit. Nog geen gekookt lijnzaad gegeven. Ik heb wel nog psylliumzaad staan om te voeren.

office schreef:
Echt raar durft ze wel voldoende hooi te eten ?
Is het met plotselinge warme dagen erger ?
Heeft ze melanomen omdat ze een schimmel is ?
Het blijft gissen als de artsen het zelfs niet weten.
Op alle filmpjes lijkt ze te eten is het erger als ze eet als wanneer ze niet eet ?
Kan ze pssm hebben denk je ? Dat werkt ook op de ademhalings spieren soms.

Ja, eten gaat er altijd in. Nee, geen verschil in weer. Ze is wit geboren, geen schimmel.
Dat met het eten is toevallig haha. Ik ben iedere dag op stal voor supplementen (Artigold, Mariadistel, Reneel en sinds een paar dagen Okapi Mineraal Puur G senior) en als ze die staat de eten heb ik rustig de tijd om ze even goed te observeren. Geen verschil daarin.

Geen idee, heel eerlijk weet ik niet zo veel van PSSM. Is dat ook iets wat komt en gaat, en plotseling op latere leeftijd naar boven komt?

Miran schreef:
Kan het gelijk oplopen met dr hengstigheid cyclus?

Al eens ander hooi geprobeerd?

Uhm, geen idee. Gezien het ook wel een 2x relatief kort naar elkaar voorkwam (juni) denk ik niet? Ze toont nooit echt hengstig (behalve als ze in contact komt met een ruin uit een andere kudde, maar dat is niet zo vaak)

Hooi is anders al eens gewisseld. Maar het gebeurd ook wanneer ze permanent op gras staat en geen hooi krijgt.

Little_Gift schreef:
Kan het zijn dat het telkens voorkomt de eerste dagen van het starten met een nieuwe/andere hooibaal?

Zie hierboven, het is ook wanneer ze alleen op gras staat.

scrabbel schreef:
Gezien osteo en facial release telkens lijken te helpen zou ik eens een revalidatie trainer mee laten kijken. Hoe gebruikt ze haar lichaam. Mogelijk compenseert ze ergens waardoor ze zich ook helemaal vast zet

De laatste keer bij de fascia release zat ze vanuit rechts achter de hak vast. Mogelijk compensatie van toen nog de spat linksachter.

NRJ schreef:
tamary schreef:

Dit wilde ik ook vragen. Mijn paard met PSSM2 oftewel MIM (een spierziekte) vertoond ook wel eens deze symptomen helaas.
Zij heeft dan als het ware een aanval van spiersamentrekkingen, kramp als het ware. Bij mijn paard duurt het echter maar enkele minuten.
Als het langer aanhoudt, zoals bij jouw paard, zou dan wellicht een spierontspanner een optie kunnen zijn.

Een andere gedachte nog, is er ook gecontroleerd op zand in de darm?

Ik weet dus niet zoveel van PSSM. Is dit iets wat op latere leeftijd opeens zichtbaar is? Is het te behandelen of is het iets wat je met management onder controle moet houden?

Nee nog niet, maar ik kan wel een psylliumzaad kuur geven, dat heb ik nog op stal staan.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:44

Wij hadden laatst een merrie die ineens erg ingetrokken flanken had en ook steeds die bewegingen zoals op jouw eerste filmpje. Maar verder was het verloop wel heel anders. Zij werd acuut ziek, stopte met eten, verzwakte en uiteindelijk (7 dagen later) ingeslapen. Ik had dat "intrekken" van de buik zo continu achter elkaar eigenlijk nog nooit eerder gezien. Bij onze merrie waren de ontstekingswaarden heel hoog. Sterkte!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:49

Babootje schreef:

Shinedown schreef:
De endoscopie was van haar longen. Op zand is nog niet eerder getest. Zou verminderde darmwerking ook te zien moeten zijn aan haar mest? Want die ziet er altijd goed uit. Nog geen gekookt lijnzaad gegeven. Ik heb wel nog psylliumzaad staan om te voeren.

Bij oudere paarden gaat alles een beetje achteruit in de spijsvertering, ook de darmwerking.
Daardoor worden ze ook wat gevoeliger voor koliek en obstipatie. En reageren vaker ook wat gevoeliger op een overgang in rantsoen bv in het najaar als ze van de wei weer op stal gaan.
Daardoor nemen ze ook voedingsstoffen minder goed op als jonge paarden, waardoor de bijvoorbeeld de eiwitbehoefte hoger ligt. Ook organen werken minder efficiënt dan bij jonge paarden, waardoor ze bv suikers minder goed kunnen omzetten. (De lever zet glucose om in Vit C waardoor een vit C tekort voor de hand kan liggen, maar ook een verminderde productie vit B en K door de darmen.)
In algemene zin is dus een keer bloed trekken bij een ouder paard voor een check op vitaminen/mineralen balans verstandig omdat ze door de minder efficiënte spijsvertering minder uit hun voeding halen. Dan weet je ook wat je moet aanvullen bv door een supplement.
De mindere darmwerking zorgt er ook voor dat senior paarden, vergeleken met andere paarden, gevoeliger zijn voor koliek en obstipatie, gevoeliger voor (worm)infecties in de darmen, etc. Dit laatste gelden ook voor honden; die moet je ook vaker ontwormen. Waar normaal gesproken kleine hoeveelheden zand die meekomen met grazen door de darmen makkelijk wordt uitgescheiden, zorgt een verminderde darmwerking dat dit blijft zitten en ophoopt. Dus sluit zand in de darmen niet uit.

Wat je in ieder geval zou kunnen doen is zeker een zandkuur en dit wat vaker herhalen afgewisseld evt met gekookt lijnzaad (wat paarden trouwens heel lekker vinden).
Verder kan een bloedonderzoek naar mineralen/vitamine balans zeker geen kwaad en op PPID. Dan kun je gericht de nodige supplementen/voeding geven of een probioticum om de spijsvertering te ondersteunen.
Gebitscontrole is ook belangrijk.
Ik zou dit ook bespreken met je veearts.

Het beeld bij je paard van steeds terugkerende maar niet heel ernstige pijn in de buik lijkt mij wel passen bij (gas)koliek, als gevolg van een verminderde darmwerking. Ontsteking bij de overgang dikke naar dunne darm komt ook vaker voor bij oudere paarden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:01

Zijn haar eierstokken gecheckt? Mijn merrie had gelijke symptomen en bleek geirriteerde eierstokken te hebben. Door de pijn in haar eierstokken, trok ze haar buik op, kreeg krampen en zelf koliek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:03

Ik denk ook aan een probleem met de darmen/ spijsvertering/ koliekerig. Vaak zie je dan dat de fascia ook vast gaat zitten dus dit kan verband houden met elkaar. Dat ribtrauma daar ben ik niet zo van overtuigd..denk eerder dat ze misschien een fikse darm? ontsteking had of wat anders.

Is ze getest op PPID?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:59

Nee PSSM zal waarschijnlijk niet zomaar ineens de kop op steken. Het is een genetische afwijking, en er is niet echt een behandeling voor. Alleen met een goed PSSM dieet en arbeidsschema (en dit kan per paard ook nog verschillen) is dit te managen.

Maar ik doelde dan eigenlijk ook meer op een eventueel tekort van vitamine e, selenium, magnesium of eiwit. Want hierdoor kunnen de spieren minder goed hun werk doen en ontstaan bijvoorbeeld ook spiertrillingen en krampen.
Dus een bloedonderzoek lijkt me toch wel een goed idee. Ik laat dit meestal ook 1 à 2 x per jaar doen, gewoon om te kijken of mijn paard haar dieet nog ok is.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 08:18

SaraViavia schreef:
Wij hadden laatst een merrie die ineens erg ingetrokken flanken had en ook steeds die bewegingen zoals op jouw eerste filmpje. Maar verder was het verloop wel heel anders. Zij werd acuut ziek, stopte met eten, verzwakte en uiteindelijk (7 dagen later) ingeslapen. Ik had dat "intrekken" van de buik zo continu achter elkaar eigenlijk nog nooit eerder gezien. Bij onze merrie waren de ontstekingswaarden heel hoog. Sterkte!!

Oh wow, heftig zeg! Ik ben heel erg blij dat wij een andere afloop hadden. Bij mijn paard waren bij het eerste 'incident' de ontstekingswaarden ook zeer hoog. De andere keren daarna niet meer.

Babootje schreef:
Bij oudere paarden gaat alles een beetje achteruit in de spijsvertering, ook de darmwerking.
...
Wat je in ieder geval zou kunnen doen is zeker een zandkuur en dit wat vaker herhalen afgewisseld evt met gekookt lijnzaad (wat paarden trouwens heel lekker vinden).
Verder kan een bloedonderzoek naar mineralen/vitamine balans zeker geen kwaad en op PPID. Dan kun je gericht de nodige supplementen/voeding geven of een probioticum om de spijsvertering te ondersteunen.
Gebitscontrole is ook belangrijk.
Ik zou dit ook bespreken met je veearts.

Het beeld bij je paard van steeds terugkerende maar niet heel ernstige pijn in de buik lijkt mij wel passen bij (gas)koliek, als gevolg van een verminderde darmwerking. Ontsteking bij de overgang dikke naar dunne darm komt ook vaker voor bij oudere paarden.

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik ben gister begonnen met de psylliumzaad kuur. In april heeft ze haar laatste gebitscontrole gehad. Symptomen daar ook besproken maar tanden waren voor haar leeftijd uitstekend en geen oorzaak.

In december toen ik naar de kliniek ben gegaan voor het longonderzoek, is ze ook getest op cushing. De dierenarts had het over een normale/maximale waarde van 45 en die van Angel was 67. Dus licht positief. Echter hoorde ik later hier op Bokt dat de test positief kan uitslaan bij stress en pijn, wat op dat moment gaande was. In februari had ik de bloedafname gepland staan voor thuis toen het goed leek te gaan, maar de DA was er op het moment dat ze zo super kreupel was die ochtend. Dus dat ging toen niet door. Hierna heb ik haar niet nogmaals laten testen.

Zou een bloedonderzoek naar mineralen/vitamine balans (en evt. PPID) het beste zijn wanneer ze normaal oogt of wanneer de symptomen weer opkomen?

Iriscope schreef:
Zijn haar eierstokken gecheckt? Mijn merrie had gelijke symptomen en bleek geirriteerde eierstokken te hebben. Door de pijn in haar eierstokken, trok ze haar buik op, kreeg krampen en zelf koliek.

Nee die zijn niet gecheckt. Gaat dit via opvoelen of scan? Anders zou ik dit mogelijk mee kunnen nemen bij een toekomstig bloedonderzoek.

Elisa2 schreef:
Ik denk ook aan een probleem met de darmen/ spijsvertering/ koliekerig. Vaak zie je dan dat de fascia ook vast gaat zitten dus dit kan verband houden met elkaar. Dat ribtrauma daar ben ik niet zo van overtuigd..denk eerder dat ze misschien een fikse darm? ontsteking had of wat anders.

Is ze getest op PPID?

Kan goed inderdaad. Ik denk omdat de darmen goed klonken dat dat niet verder is onderzocht. Ja, zie mijn reactie op Babootje. Zou echter overnieuw moeten voor een betrouwbare uitslag.

NRJ schreef:
Nee PSSM zal waarschijnlijk niet zomaar ineens de kop op steken. Het is een genetische afwijking, en er is niet echt een behandeling voor. Alleen met een goed PSSM dieet en arbeidsschema (en dit kan per paard ook nog verschillen) is dit te managen.

Maar ik doelde dan eigenlijk ook meer op een eventueel tekort van vitamine e, selenium, magnesium of eiwit. Want hierdoor kunnen de spieren minder goed hun werk doen en ontstaan bijvoorbeeld ook spiertrillingen en krampen.
Dus een bloedonderzoek lijkt me toch wel een goed idee. Ik laat dit meestal ook 1 à 2 x per jaar doen, gewoon om te kijken of mijn paard haar dieet nog ok is.

Ah okay. Klinkt logisch inderdaad en als een goed idee. Zelfde vraag als voor Babootje, zou een bloedonderzoek het beste zijn wanneer ze normaal oogt of wanneer de symptomen weer opkomen?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:18

Daar vraag je zoiets. Ik denk dat ik het in normale omstandigheden zou willen laten onderzoeken.
Als er dan al een tekort is, dan heb je een beter beeld van wat ze mist onder normale omstandigheden.
Want als ze een "aanval" heeft, dan is er al iets aan de hand en wellicht geeft dat ook een vertekend beeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:22

Shinedown schreef:
Zou een bloedonderzoek naar mineralen/vitamine balans (en evt. PPID) het beste zijn wanneer ze normaal oogt of wanneer de symptomen weer opkomen?

Bloedonderzoek kan je gewoon doen, los van de symptomen.
Steeds terugkerende symptomen doen een chronisch probleem vermoeden. En een verstoring van de vitamine/mineralenbalans zou een verminderde darmwerking aan kunnen tonen. Je moet wel een specifiek bloedonderzoek laten doen gericht op vitaminen/mineralen.
Ook als deze goed is, zou ik toch een echo of foto van de darmen overwegen om zand uit te sluiten. De aanwezigheid van zand laat zich niet altijd in de mest zien, zeker als het zand er wat langer zit.
Je kunt altijd even tijdens en na de zandkuur zelf even de mest testen op zand. Hieronder wordt de zandtest uitgelegd.
https://vitalbix.com/paardenmest-testen-op-zand/

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:07

Helaas zegt zo'n zandtest inderdaad niet zoveel :n Onze pony stond op de kliniek vanwege koliek met zichtbaar zand op de röntgenfoto. Toch zou er volgens de zandtest geen stand zijn. Eigenlijk is alleen een röntgenfoto van de buik dus betrouwbaar.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 13:04

Mochten ze de uitslagen van de eerdere bloed testen nog hebben zou ik ze allemaal opvragen.
Kun je ze naast elkaar leggen en kijken of er dingen opvallen.

Voor nu zou ik de buik op de foto laten zetten om zand te controleren. Als dat echt zo is helpt een enkel zand kuurtje niet en is dat eigenlijk zonde van je geld.
Als je dan nu 7 dagen 1 gr per kg lichaams gewicht gaat geven. Is best prijzig.

En bloed onderzoek en dan heel gericht zoals al eerder is gezegd.
gericht op vitaminen/mineralen.

Oh bloedonderzoek zou ik gewoon nu doen zonder klachten.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 13:44

Bedankt voor de reacties! Maandag komt de dierenarts bloed afnemen en heb specifiek gevraagd naar een mineralen/vitamine onderzoek.

Ik ben al begonnen met de zandkuur dus ga hem afmaken. Wil maandag met de DA het zand checken bespreken, dan kan dat eventueel na de uitslag van het bloedonderzoek.

Goed idee om de oude bloedonderzoeken ook op te vragen! Net even niet aan gedacht maar zal ik nog zeker doen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:22

wbt ppid testen dacht ik dat dit de "beste" periode is om dit aan te tonen in bloed.
de maanden september en oktober krijg je ook korting op je test.
https://diergezondheid.nl/paard/gezondheid/ppid

Zoveel jaar terug had je de test gratis(muv consult DA) maar daar zijn ze maar van terug gekomen...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:50

Ik heb niet alles gelezen en ook niet alle reacties, maar zou het kunnen dat ze het koud heeft?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:58

Polar schreef:
Ik heb niet alles gelezen en ook niet alle reacties, maar zou het kunnen dat ze het koud heeft?

Dat was, naast cyclus of maag gerelateerde klachten ook mijn idee.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:50

Ziet er niet fijn uit, snap dat je je zorgen maakt. Er is al veel genoemd aan mogelijke oorzaken/oplossingen. Mocht je er toch niet uitkomen, dan is thermografie wellicht zinvol. Als er plekken zijn die opvallen (relatief koud of warm) kan je gericht verder zoeken.