Gevoeligheid onder de buik, chagerijnig gedrag (maagzweer?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JillBessems

Gevoeligheid onder de buik, chagerijnig gedrag (maagzweer?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 15:38

Hallo allemaal,
Mijn 5 jarige Ierse volbloed ruin heeft sinds begin dit jaar klachten ontwikkeld die steeds erger werden. Inmiddels heeft hij de volgende symptomen:
- Gevoelig bij aansingelen, zelfs agressief (bijten, oren in nek) ik kan niet eens mijn zadel op zijn rug leggen zonder dat hij chagerijnig wordt
- Gevoelig bij de flanken (vooral links)
- Vertoont chagerijnig gedrag tegen mij maar ook tegen andere paarden terwijl hij eerst het liefste paard van stal was
- Geen looplust
- Gapen (inmiddels niet meer gezien)
- Moeite met het optillen van zijn linkerachterbeen en balans (misschien ander probleem)

Ik ben 2/3 maanden geleden begonnen met het geven van Mastic en mineralen klei omdat ik een maagzweer vermoedde. Hierdoor ging het op het begin beter maar gingen de symptomen niet helemaal weg. Inmiddels is 2 weken geleden de dierenarts geweest en zijn we begonnen aan een kuur Omeprazole en sucralan. Ik heb geen endoscopie laten doen omdat ik mijn paard niet nog meer stress wilde geven. Ik geef de medicatie nu 2 weken en kan langzaam zeggen dat ik een beetje verbetering zie. Bloedwaardes zijn ook getest en waren in orde.

Mijn vraag is wat ik moet merken bij de behandeling met omeprazole en sucralan? Moeten de symptomen binnen een week weg zijn of duurt het veel langer voordat ik iets merk? Ik heb met de dierenarts afgesproken dat we nog een week medicatie geven (in totaal 3 weken) en als de symptomen dan niet weg zijn gaan we verder zoeken naar het probleem.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of die denken dat dit iets anders is dan een maagzweer? Of moet ik gewoon meer geduld hebben met het geven van de medicatie?

Hij staat nu ook al een maand stil en ik ben een beetje radeloos met wat het probleem nu is en hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik hoor graag jullie mening.
Laatst bijgewerkt door JillBessems op 09-10-24 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Gevoeligheid onder de buik, chagerijnig gedrag (maagzweer?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:42

Hoe zijn de bloedwaarden?
Ik had ook een paard met typische maagzweerklachten, maar dat was hoogstwaarschijnlijk leverbot. Na een kuur was alles gelijk normaal, ook niet meer boos kijken naar de singel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:57

Maagzweermedicatie moet je zeker 3-4 weken geven, en ook geleidelijk afbouwen, niet cold turkey stoppen! Want dan komen de symptomen (en de zweren) dubbel en dwars terug.
Eea kan ook wel passen (zeker die gevoeligheid in de linkerflank) met zand in de darmen, of misschien spelen beide zaken, want je hebt echt wel de bingokaart vol qua symptomen voor maagzweren.

Hoe is het ruwvoeraanbod?

Tip voor later: ga rijden met een volle maag (je paard dus). Mensen kunnen niet sporten op een volle maag, paarden wel. Mensen zijn dan ook jagers, paarden vluchtdieren, dus die moeten altijd kunnen 'sporten', terwijl mensen pas gaan jagen met honger en dus een lege maag. Andere evolutie :D

Een paardenmaag heeft geen slijmvlies over het gehele oppervlak, zoals mensen, maar alleen onderin. De zweren zitten dus bijna altijd op de overgang en bovenin de maag, waar het maagzuur de 'kale' maagwand kan raken. Bij rijden op een lege maag, klotst het maagzuur dus tegen de onbeschermde maagwand.

JillBessems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 16:01

Mungbean schreef:
Ik had ook een paard met typische maagzweerklachten, maar dat was hoogstwaarschijnlijk leverbot. Na een kuur was alles gelijk normaal, ook niet meer boos kijken naar de singel.

Bloedwaardes waren helemaal in orde. Wat is leverbot? Antibiotica kuur gehad hiervoor?

JillBessems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 16:12

Ibbel schreef:
Maagzweermedicatie moet je zeker 3-4 weken geven, en ook geleidelijk afbouwen, niet cold turkey stoppen! Want dan komen de symptomen (en de zweren) dubbel en dwars terug.
Eea kan ook wel passen (zeker die gevoeligheid in de linkerflank) met zand in de darmen, of misschien spelen beide zaken, want je hebt echt wel de bingokaart vol qua symptomen voor maagzweren.

Hoe is het ruwvoeraanbod?

Tip voor later: ga rijden met een volle maag (je paard dus). Mensen kunnen niet sporten op een volle maag, paarden wel. Mensen zijn dan ook jagers, paarden vluchtdieren, dus die moeten altijd kunnen 'sporten', terwijl mensen pas gaan jagen met honger en dus een lege maag. Andere evolutie :D

Een paardenmaag heeft geen slijmvlies over het gehele oppervlak, zoals mensen, maar alleen onderin. De zweren zitten dus bijna altijd op de overgang en bovenin de maag, waar het maagzuur de 'kale' maagwand kan raken. Bij rijden op een lege maag, klotst het maagzuur dus tegen de onbeschermde maagwand.

Ik heb van mijn dierenarts niks gehoord van geleidelijk afbouwen maar lijkt me zeker beter om te doen. Ik geef nu halve spuiten Pepticure per dag en 15 cc sucralan.

Ervaring met psyllium zaadjes? ik weet niet of ik dat tegelijk mag geven met die kuur tegen maagzweren...

Dankjewel voor de tip :) ga ik zeker doen als ik weer kan rijden. Voorheen nooit over nagedacht.

Ze krijgen 3x per dag hooi en gaan van 8 tot half 7 (ongeveer) de wei op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:19

JillBessems schreef:
Mungbean schreef:

Bloedwaardes waren helemaal in orde. Wat is leverbot? Antibiotica kuur gehad hiervoor?

Dat is een lever parasiet (worm) die met een worm kuur voor schapen behandeld wordt. Maar als de leverwaarden goed zijn is een maagzweer voor de hand liggender.
Denk daarnaast ook aan zand.

Wildgirl

Re: Gevoeligheid onder de buik, chagerijnig gedrag (maagzweer?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:40

Een halve dosis pepticure gaat sowieso geen zoden aan de dijk zetten. Hier een pony van 400 kg al op een volle spuit voor weken.
3x pd hooi zegt weinig als het kleine beetjes zijn, wat van belang is, is dat je paard de hele dag door kan eten.
Mijn merrie met lichte maagzweren vertoonde op de volle dosis pepticure na 2 weken verbetering, inmiddels bijna 4 weken onderweg en nu zijn alle klinische symptomen weg. Ik heb wel laten scopen overigens.