Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lindsey_99 schreef:Normaal gesproken is het beter om voer niet abrupt te wijzigen maar een paar dagen te mengen zodat de darmflora zich kan aanpassen. Dus op de wei alvast (bij voorkeur onverpakt getest) hooi voeren.
Voordroog, als je dat geeft, kan wel problemen opleveren, dat is gefermenteerd en verarmd de darmflora.
Daihyo schreef:En je zegt vers. Wanneer is dit gemaaid dan? Heeft het wel lang genoeg gelegen voor het gevoerd is?
En hoe droog is het?
DuoPenotti schreef:Suikers en eiwitten kunnen in hooi net zo hoog zijn als in voordroog.
Altijd zo raar dat dit word beweerd.
Dat ligt aan bemesting tijdstip van maaien en dat soort dingen. Niet aan de droogtijd.
Dat is meten met een test.
Wel is het zo dat hooi en voordroog anders zijn na het pakken. Hooi droogt verder uit, voordroog fermenteert.
En dat laatste kunnen niet alle paarden tegen.
DuoPenotti schreef:Ik zou gewoon hooi geven, dus niet in plastic verpakt.
De suikers zou ik bij een paard in de groei me eigenlijk helemaal niet druk om maken.
Misschien denkt Daihyo daar anders over, zij heeft er voor geleerd en ik niet.
Maar ik praat alleen uit ervaring en heb zelf nog nooit rare dingen gehad bij gezonde dieren in de groei betreft de suikers in gras en hooi.
Dat werd enkel een probleem als ze uitgegroeid waren en het niet meer verbruikte.
Paarden die weinig gereden worden en het niet gebruiken.
En voor de sobere rassen merk je dat sneller.
En uiteraard de paarden met Pssm oid , dus de niet gezonden paarden.
Voor nu zou ik persoonlijk het me niet te moeilijk maken maar gaan voor goed hooi.
En ook dat hoort niet elke baal anders te zijn en schimmel al helemaal nooit, bij geen enkel voer.
En dat vind ik erg verontrustend klinken. Dat er beschimmeld hooi/ voordroog gevoerd word.