Revalidatie peesblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje97

Revalidatie peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 15:34

Helaas staat mijn paard met een blessure aan de diepe buigpees op boxrust.
Echo's zijn al gemaakt en ik heb een revalidatie schema mee gekregen.
Net 2 weken 10min stappen achter de rug en mag nu 2x 10min of 1x 15min stappen.
Ik gebruik de ice vibes.
10min voordat ik ga stappen op stand 1 en 20min na het stappen op stand 3 met de icepacks.

Nu heb ik niet de tijd om dat 2x per dag te doen (2 kleine kids en geen oppas)
Dus vroeg ik me af wat is beter.
1x 15min inclusief gebruik ice vibes
Of
2x 10min waarvan 1x met ice vibes en 1x zonder (wel 10min koelen nadien)
Daarbij kan ik niet in het donker over de weg stappen, waardoor hij in de verharde stapmolen moet. Zou dit veel kwaat kunnen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:38

Dit zijn echt vragen die je aan de dierenarts zou moeten stellen. Bij sommige blessures is de molen helemaal geen probleem, voor anderen is het echt beter om alleen rechtuit te stappen.

Zelfde mbt de ice vibes, ik vind ze heel fijn maar er zijn fases in een blessure waar je géén trillingen wil gebruiken.

Edit: ik zou wel altijd gaan voor twee keer per dag stappen, dat is vooral ook voor de algehele doorbloeding, darmwerking en mentale toestand beter.

different1

Re: Revalidatie peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:33

Een stapmolen lijkt me geen goed plan ivm het korte draaien wanneer de molen de andere kant op gaat.
Je overige vragen kun je het beste aan de dierenarts of een revalidatie stal/trainer vragen denk ik.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 16:43

Ik laat de stapmolen niet draaien en zorg dat hij de makkelijke kant oploopt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:05

Een cirkel is belastend voor de pezen. Dus een stapmolen ook. Ik zou het niet doen. Ik heb nu 8 maanden revalidatie achter de rug met mijn paard. Het gaat nu goed met hem, maar heb alleen maar rechtuit gestapt etc...Ook longeren niet. Wij hebben vooral gerevalideerd in het bos. Komt mooi uit, daarvoor reed ik ook bijna alleen maar in het bos.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:05

ik heb helaas ervaring met een peesblessure. 2 maal zelfs. Eerste keer heb mezelf exact aan voorschrijft van dieren arts gehouden. stal rust en ice vibes en stappen etc. tweede keer heb ik het meer op gevoel gedaan. toch naar buiten op afgezet kleiner stuk, ice vibes en stappen op het harde. verder een jaar het land opgegooid. gewoon een jaar paard laten zijn. daarna is het weg gebleven. mijn tip..luister naar je dieren arts, maar wat niet lukt , lukt niet en maak dan een compromis, kijk naar wat wel kan, en waar je paard het goed op doet. Deze blessure blijft nog wel even..kan niet zijn dat jij er daarna af ligt. dus doe wat goed voelt..of bijna goed voelt..ik heb de gehele stapmolen trouwens wel vermeden..voor mij voelde dat niet goed..ik liep er liever zelf naast, maar dat was voor mij. Doe wat voor jou, jullie werkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:19

Het ligt aan de stapmolen. Als het een kleine is zou ik het niet doen. Een grote stapmolen met een harde bodem zou ik zeker wel overwegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:23

Kun je niet iets met iemand regelen die ook 1x per dag voor je wil stappen.
Ik zou dat advies wel aanhouden, dat is er niet voor niets.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 06-10-24 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:26

Suzanne F. schreef:
Het ligt aan de stapmolen. Als het een kleine is zou ik het niet doen. Een grote stapmolen met een harde bodem zou ik zeker wel overwegen.

Dit. Ik zou er ook niet op zitten wachten om in het donker langs de weg te wandelen. Als de molen een grote diameter heeft en het paard stapt er rustig in, lijkt dat me een veiligere optie. Maar je kan dit altijd even navragen bij je dierenarts.

2x daags stappen is ook beter. Er zijn al heel veel paarden herstelt van peesblessures zonder ice vibes.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:30

Mijn paard heeft sinds juni een peesblessure aan de diepe buigpees links achter. Dierenarts zei zet paard maar paar maanden weg. Op het rapport staat waarschijnlijk einde gebruik. Ik heb het volgende gedaan:
Wel uit de kudde gehaald want paard staat onderaan in de rang en werd vaak opgejaagd. Wel lekker naar buiten maar dan alleen in een paddock (omringd door andere paarden). Elke dag 10 min stappen op het harde. Ik ben nu sinds 3 weken aan het opbouwen met stappen (in overleg met diegene die mijn paard gelaserd heeft). Elke week 2 minuten erbij tot ik op 20 minuten zit. Ik heb meteen haar pees laten laseren met de high power laser. In totaal 11 keer. Eind november/begin december laat ik haar weer scannen. Als er dan geen verbetering in zit laat ik haar denk ik inslapen want dan komt er ook geen verbetering in ben ik bang. Ze heeft na een week kreupel gelopen niet meer kreupel gelopen in al die tijd en ook geen dik been gehad.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 08:00

Het is gelukkig maar een lichte blessure. Paar vezels weg en een verdikking. Geen gaten of scheuren dus de dierenarts had goede hoop.
Ik zal ze nog eens bellen voor advies. Was benieuwd hoe jullie erover dachten.

Iemand anders ermee laten stappen durf ik niet aan. Hij kan enorm bokken en dribbelen en buiten met auto's en fietsers (drukke weg bij stal) vind ik dat gevaarlijk.

Over 3 weken mag ik er ook op, maar dat durf ik helemaal niet. Tis een bommetje. Daarom laat ik hem ook niet in een kleine paddock of weiland, want ik weet zeker dat hij helemaal uit zn plaat gaat.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:08

Zonnetje97 schreef:
Het is gelukkig maar een lichte blessure. Paar vezels weg en een verdikking. Geen gaten of scheuren dus de dierenarts had goede hoop.
Ik zal ze nog eens bellen voor advies. Was benieuwd hoe jullie erover dachten.

Iemand anders ermee laten stappen durf ik niet aan. Hij kan enorm bokken en dribbelen en buiten met auto's en fietsers (drukke weg bij stal) vind ik dat gevaarlijk.

Over 3 weken mag ik er ook op, maar dat durf ik helemaal niet. Tis een bommetje. Daarom laat ik hem ook niet in een kleine paddock of weiland, want ik weet zeker dat hij helemaal uit zn plaat gaat.

Maar dan hoelanger hij stil staat wordt het bommetje nog erger? En kan je er nooit meer op.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:22

Ik zou als ik jou was echt proberen die 2x per dag te doen, zeker als hij verder ook niet in een paddock of weiland staat. Dan maar een keer zonder die ice vibes.

Kun je bij jullie niet over het erf wandelen met hem? Mijn paard staat sinds juli met een peesblessure en ik heb dus geluk gehad met de lange dagen. We zitten nu in het laatste stukje opbouwen en merk dat het nu wel lastig is dat ik eigenlijk elke dag 30 minuten over de weg moet met hem, ik red dat niet altijd voor het donker. Overigens gaat het herstel hier heel goed, ik heb de dierenarts heel vaak langs gehad voor controle echo om te kijken of de opbouw goed gaat en dat is heel positief elke keer. Geen ice vibes gebruikt en het was beste een flinke blessure aan check ligament.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:23

xxxmh schreef:
Mijn paard heeft sinds juni een peesblessure aan de diepe buigpees links achter. Dierenarts zei zet paard maar paar maanden weg. Op het rapport staat waarschijnlijk einde gebruik. Ik heb het volgende gedaan:
Wel uit de kudde gehaald want paard staat onderaan in de rang en werd vaak opgejaagd. Wel lekker naar buiten maar dan alleen in een paddock (omringd door andere paarden). Elke dag 10 min stappen op het harde. Ik ben nu sinds 3 weken aan het opbouwen met stappen (in overleg met diegene die mijn paard gelaserd heeft). Elke week 2 minuten erbij tot ik op 20 minuten zit. Ik heb meteen haar pees laten laseren met de high power laser. In totaal 11 keer. Eind november/begin december laat ik haar weer scannen. Als er dan geen verbetering in zit laat ik haar denk ik inslapen want dan komt er ook geen verbetering in ben ik bang. Ze heeft na een week kreupel gelopen niet meer kreupel gelopen in al die tijd en ook geen dik been gehad.

Ga je dan een niet kreupel paard in laten slapen ?Dat is de omgekeerde wereld het klinische beeld is toch belangrijker dan de diagnose? Ik snap je hoor en hoor dit vaker maar ik vind het nog steeds vreemd.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:56

office schreef:
xxxmh schreef:

Ga je dan een niet kreupel paard in laten slapen ?Dat is de omgekeerde wereld het klinische beeld is toch belangrijker dan de diagnose? Ik snap je hoor en hoor dit vaker maar ik vind het nog steeds vreemd.

Het is een paard wat snel dik wordt met risico op hoefbevangen (haflinger die al 3 keer hoefbevangen is geweest) dus het is een paard die je eigenlijk niet te lang stil kan laten zetten. En als het op de scan niet goed is dan is het toch niet goed ook al loopt ze goed. Want dan kan ik haar wel gaan opbouwen maar dan gaat het ook fout lijkt mij. En misschien als de scan niet goed is en ze is klinisch wel goed dat ik ga opbouwen en als ze dan wel kreupel wordt dan is het echt klaar en heb ik er alles aan gedaan wat ik mijn kunnen is. Zeker omdat de dierenarts zei op het rapport waarschijnlijk einde gebruik is. Is een lastige situatie en voor mij zelf heb ik geen paard om er naar te kijken. Met alles wat zij in haar leven (17jaar) had ze al 3 keer dood moeten geweest zijn dus zit sws al in haar reserve tijd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:56

Ik zet ze wel in de verharde molen hier met ( tussen)peesblessure. Het is er nooit slechter door geworden.
Ik zet de molen op een lage stap stand en laat ze ook draaien want dat gaat ook langzaam in de lage stand.
Niet te lang uiteraard.
Ook gaan ze hier weer vrij vlot naar buiten in een kleinere paddock. Zijn vrij mul. Ook geen probleem.
Box rust doe ik enkel de eerste dagen na konstatering van een blessure door over belasting. Dat is wat anders dan een blessure door trauma.
Koelen doe ik niet. de eerste tijd doe ik de icevibe zonder koelpacs laten trillen 1 of 2x daags. Maar ik heb makkelijk praten want heb alles thuis staan.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 18:13

Nou hetgeen waar ik bang voor was is gisteren gebeurd. Was aan de hand grazen met hem en hij springt uit zn dak. Bokken gigantisch en toen was er een raak in mijn gezicht.
Met de ambulance met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Ik kan bijna niets zien. Mijn gezicht is grotendeels verlamd. 0 gevoel in mijn bovenlip/neus en wangen.
Mijn neus en oogkassen zijn verbrijzeld. Hieraan moet ik geopereerd worden en hopen dat ze het met platen en schroefjes aan elkaar kunnen zetten.
Dan is nog de vraag hoe mijn ogen eeaan toe zijn en wat de blijvende schade is.

Het paard staat 24/7 weer op stal. Ik ga er niet meer mee wandelen, niemand niet. Het liefst doe ik hem meteen weg, maar een paard verkopen met peesblessure gaat niet.

Ik ben blij dat ik er nog ben boor hetzelfde geld waren mijn kids en man moederloos geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:24

:(:) :(:) :(:) :(:) :(:)

"Pot- voor- drie - dubbeltjes" nog aan toe, een hoef van een bokkend paard in je gezicht.

'Wat zul je geschrokken zijn' is het understatement van het jaar.

En dat je momenteel vooral aan je eigen herstel moet werken moge duidelijk zijn.

Heel veel sterkte!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:44

Jeetje wat schrikken. Beterschap en sterkte.
Ben je nu niet bang dat dit niet weer gaat gebeuren als je hem 24/7 op stal zet? Kan je hem dan niet beter toch op een klein stukje buiten zetten? Die van mij met peesblessure staat ook op een klein stukje buiten en is ondanks dat ze energie teveel heeft redelijk rustig.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:08

Wat een naar ongeluk zeg. Ik snap dat het vertrouwen in hem nu even helemaal weg is. Het is van paard z'n kant ook begrijpelijk door alle opgekropte energie, maar daar heb je zelf helemaal niets aan. Geef jezelf de tijd om te bedenken wat nu handig is.

Voor jezelf heel veel beterschap en sterkte met je herstel .

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:23

Wow :oo
Je bent nog "goed" weg gekomen maar jeetje wat een ellende!
Heel veel sterkte, beterschap en voorspoedig herstel gewenst Y;(

Zo één zou ik 24/7 op de wei zetten, dan verdwijnen de gekste spatjes wel maar helaas nu eigenlijk niet de goede periode.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:52

Omg!!! Dat is niet niks
Wat verschrikkelijk zeg!
Heel veel beterschap gewenst

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:29

Wow, wat een wending! Heel erg veel beterschap en hopelijk valt alle schade te herstellen. Doe rustig aan! :knuffel:

Een ongeluk zit helaas (met elk paard) in een klein hoekje… maar 24/7 op stal is uiteindelijk voor geen enkel paard goed. Kun je hem niet gewoon op de wei/paddock laten zetten zonder het dagelijks stappen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:52

Wat verschrikkelijk! Beterschap! Daarom doe ik niet aan boxrust. Ze gaan gewoon naar buiten elke dag. In de zomer 24/7 buiten, dan staan ze het rustigst.
Stappen aan de hand en boxrust geeft zoveel ellende en ongelukken.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 21:00

Helaas doet hij altijd heel veel rennen in de wei en bokken en gek doen. Ik ga van de week met de dierenarts overleggen hoe en wat. Met rijden kon hij ook altijd erg bokken, de keus om hem weg te doen is daarom snel gemaakt nu. Ik durf al helemaal niet op te stappen
Bedabkt voor jullie lieve berixhten