Effect stress/sedatie op ACTH (Cushing) test?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Effect stress/sedatie op ACTH (Cushing) test?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 17:11

Goedemiddag,

De pony van mijn zus heeft al een aantal jaren Cushing en krijgt daarvoor dagelijks Prascend. Meestal tijdens de jaarlijkse enting wordt er bloed afgenomen om te kijken hoe de waardes zijn. Vorig jaar was de waarde in oktober als ik het goed herinner 12, dus prima.

Afgelopen week is weer bloed afgenomen, en nu was de waarde 44. De dierenarts geeft aan dat de waarde in deze tijd van het jaar maximaal 20 mag zijn. Hij adviseerd om de dagdosis Prascend met een kwart tablet te verhogen.

Als ik online Google op de "normale" waarde lees ik dat acute stress invloed kan hebben op de uitslag van het bloedonderzoek. Nu is het zo dat de pony gesedeerd was tijdens de bloedafname, omdat ze vlak daarvoor een gebitsbehandeling kreeg waar ze nogal tegen protesteerde. Normaal gesproken (voorgaande jaren) is ze niet onder sedatie bij de bloedafname voor deze test.

Kan deze manier van bloedafname, terwijl ze nog onder invloed van de sedatie was, invloed hebben op de uitslag? De uitslag verbaasd mij namelijk best wel, aangezien ze heel netjes in haar beginnende wintervacht komt, en zich goed lijkt te voelen. Prascend is ook een medicijn wat gedrag en dus ook haar gevoel negatief kan beïnvloeden, dus verhogen wil je natuurlijk niet liever niet te snel.

Wij gaan zelf de dierenarts nog even bellen volgende week om dit te bespreken, maar in de tussentijd ben ik benieuwd of iemand hier wat weet over de invloed van sedatie/stress op de uitslag van deze test.

Ninx

Re: Effect stress/sedatie op ACTH (Cushing) test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:28

Ja, dat kan zeker…

Waarden kunnen beïnvloed worden door stress, maar ook bijvoorbeeld hoge temperaturen, fysiek ongemak, etc…

Bij het verhogen van medicatie moet het klinisch beeld altijd leidend zijn vind ik.

Dus: als je paard het zichtbaar slechter doet is dat een indicatie.
Als er verhoogde waarden zijn, maar het paard doet het klinisch heel goed, dan zou ik echt niet verhogen.
Medicatie is natuurlijk nooit zonder consequenties.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:49

Ik zou nogmaals laten testen. Na een gebitsbehandeling heb je naast de sedatie ook nog een de mogelijkheid dat hij wat pijn heeft aan zijn mond. Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal dat de dierenarts hiervoor gekozen heeft :n Hij had het beter vooraf kunnen doen

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 19:15

Kidde schreef:
Ik zou nogmaals laten testen. Na een gebitsbehandeling heb je naast de sedatie ook nog een de mogelijkheid dat hij wat pijn heeft aan zijn mond. Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal dat de dierenarts hiervoor gekozen heeft :n Hij had het beter vooraf kunnen doen

Ik baal er ook van dat we daar zelf niet aan gedacht hebben.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:17

Nou wat prut dat je dierenarts dat zo heeft gedaan. Die uitslag is absoluut niet betrouwbaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:20

Niet verhogen.
Ik zag bij mijn schimmeltje zelf wanneer het nodig was en test bevestigde dan ook.

Als het zo fijn gaat zo ik niet verhogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:26

Ik zou ook niet zomaar verhogen, die waarde kan inderdaad hoger zijn door stress.

Ik zou nog een keer goed testen.