Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
leeneliefje schreef:Ik heb zelf een stressgevoelig paard en juist daarom voer ik hem niks waar tryptofaan in zit. Het scheve is dat in heel veel stressuplementen tryptofaan zit wat juist 'angst' kan verergeren. Wat ook een veel geziene uitkomst is van dit middel is dat het na langere tijd geven (aantal maanden) niet meer iets doet, dus dat je paard er aan went. Tryptofaan werkt namelijk op je 'signaalstof' serotine in je hersenen wat juist tot grote angstklachten kan leiden.
Daarbij ook goed om mee te nemen voordat je dit voert: de effecten van tryptofaan op lange termijn op de hersenen is nog helemaal niet bekend of onderzocht.
Ten slotte is er een groot gedeelte paarden/muizen (want daar is het alleen op onderzocht) waarop dit geen enkel effect heeft.
Aantal supplementen zonder tryptofaan die wel stressregulerend zouden (kunnen) werken:
NAF magic (magnesium grotendeels)
Paardendrogist magnesiumcitraat.
Mijn conclusie na hier twee jaar zoekend te zijn geweest met écht een gevoelig en gestresst paard: management aanpassen en als je dan toch persé iets wil bijgeven: magnesium en iets ondersteunends voor de maag. Want bijna elk paard met veel stress heeft ook last van de maag en vice versa.
Hopelijk heb je er wat aan
SansaS schreef:Dat is inderdaad vrij algemeen bekend dat tryptofaan juist zorgt voor onrust en angst. Dit soort supplementen doen dan dus ook niks meer dan een placebo.
Mooblie schreef:SansaS schreef:Dat is inderdaad vrij algemeen bekend dat tryptofaan juist zorgt voor onrust en angst. Dit soort supplementen doen dan dus ook niks meer dan een placebo.
Kun je hier iets meer over vertellen? Wellicht een linkje of iets dergelijks naar een onderzoek?
Mijn paard krijgt het ook regelmatig bijgevoerd maar vandaag na een vakantie van 2 weken (waarin hij geen extra's heeft gehad) heel fijn opgestapt en was daarom aan het twijfelen of het nodig is