Wat te doen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje87

Wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 17:40

Zoals de titel al zegt; wat te doen.

Mijn merrie is 22 jaar oud, 4 jaar geleden is ze in 1x kreupel gaan lopen. We hebben toen de osteopaat erbij gehad en die voelde verdikking in haar kogel gewricht en adviseerde om fotos te maken. Dit hebben we gedaan en er is toen uitgekomen dat ze artrose had.
We zijn toen gestart met supplementen en tot een half jaar geleden ging dat erg goed.

Begin augustus hebben we weer fotos gemaakt om te vergelijken. Fotos logen er niet om en artrose is flink verergerd met flinke botwoekeringen enz..

Nu heb ik altijd gezegd dat ik niet wil dat mijn paard op constante pijnstillers moet leven. Dit vind ik niet paardwaardig. Ze heeft een tijdje op metacam gestaan en had goede en slechte dagen.
Nu afgebouwd met de metacam om te kijken hoe het gaat. Nog steeds heeft ze goede en slechte dagen maar met het slechte weer op komst loopt ze natuurlijk minder. Op de wei scharrelde ze nog rond om elk grassprietje te vinden die er was, op de paddock is dit veel minder en dit zie je omdat ze stijver wordt.

Ik wil het moment voor zijn waarop ik eigenlijk te laat ben met de beslissing te maken om haar uit haar lijden te verlossen. Maar wil ook niet 'te vroeg' zijn... Ik zit zo enorm in een 2-strijd en weet nu even niet waar ik goed aan doe.

Wat zouden jullie doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:05

Ja lastig,want wat ik zeg kan toch niet aanslúiten bij wat jij graag wilt.
Dus ik zou zeggen. Volg je eigen gevoel en jij kent je paard het beste denk ik.

Ik heb er eentje van 31, met de veearts afgesproken dat ze rond mag scharrelen
Zie ik dat ze pijn heeft mag ze op de metacam of buut en van daaruit kijken we dan verder.
Die van mij heeft artrose in de spronggewrichten en ze is in de heupen ook niet in orde..

Ik vind het zelf trouwens totaal geen probleem als een paard het op de pijnstillers wel goed doet,maar dat komt ook omdat ik zelf ook artrose heb en weet wat dat kan doen.

Die van mij gaat nu goed,maar gaat net minder en knapt ze op de metacam niet voldoende op dan is het denk ik niet fair meer.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:07

Ik zou een dun gevoerd dekentje opleggen en kijken wat er deze winter gaat gebeuren dan kun je eventueel na de volgende zomer de echte nare beslissing nemen.
Soms knappen ze in de zomer nog wat op.
Tenzij ik zou zien dat ze echt super slecht werd deze winter dan moet je de beslissing eigenlijk eerder maken.
Moeilijk hè dit …het is zo zwaar al wil je de keus uit liefde maken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:27

Waarom is continu op pijnstillers niet paard waardig? Juist wel wanneer ze geen pijn hebben.
Een paard met pijn zonder pijnstillers laten lopen. Dat is niet paard waardig.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:28

En ze heeft alleen de wei als beweging?
De mijne had artrose en het is me toen door de dierenarts aangeraden om zoveel mogelijk lichte beweging te geven zoals bijv wandelen of stappen. Met artrose worden ze anders stijf. Rust roest dus dagelijks beweging

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:31

De opmerking van mijn paarden da heb ik goed in m’n oren geknoopt : Mensen zijn meestal te laat.
Jij kunt het paard wel op flinke pijnstillers zetten maar wat schiet je er mee op? Dat ze dan meer beweegt , maar de aandoening is blijkbaar flink verergerd en dit wordt niet minder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:31

:(:)

Ik denk dat je je niet hoeft te schamen als je nu de stekker er uit trekt.
Maar dat er ook niks mis mee is als je iets van een pijnstiller / supplementen (duivelsklauw met gember bvb.) bij gaat geven, als ze daar dan gewoon nog een poos vrolijk mee rond kan keutelen :)

Ik denk dat je het beter af kan laten hangen van de randzaken. Wil je haar nog graag bij je houden, of zou je het wel okee vinden om het af te ronden zeg maar. Heeft ze een fijne plek waar ze goed staat en een prima leventje heeft, dat het voor haar nog niet klaar is maar er nog genoeg levensvreugde is. Dat soort dingen :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:34

Had mijn tinker het goed gedaan op pijnstilling.
Had ze van mij nog een tijdje comfortabel rond mogen lopen.

Maar ze deed het op pijnstilling niet goed.
Ook niet met wisselen van pijnstilling.
Tevens had ze flinke longproblemen waardoor ik de keuze heb gemaakt inslapen.
Dit was voor haar paardwaardiger dan laten doorlopen.

Maar elke situatie is anders.
Eerlijk naar het dier kijken is wel belangrijk!

Daihyo

Re: Wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:44

Is duivelsklauw een optie?
Ik heb als harde grens gesteld: zodra mijn paard alleen maar kan leven met dagelijks pijnstilling van de dierenarts (bute in zijn geval), dan ga ik afscheid nemen. Duivelsklauw geef ik wel, zeker nu de winter weer in, maar in de zomer heeft hij zonder gestaan. Dus zolang hij daarmee rond kan scharrelen en nog sprintjes, al bokkend en springend, trekt, vind ik het prima. Dat mag hij lekker doen.
Maar permanent op pijnstilling is vooral voor mezelf om tijd te rekken en dat vind ik egoïstisch, dus dat ga ik niet doen.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 18:50

Ze heeft ook met metacam goede en slechte dagen. Als ze het daar perfect op zou doen dan zou ik waarschijnlijk een toontje lager zingen.
Pijnstillers vind ik persoonlijk egoïstisch want in mijn ogen doe je dit alleen voor jezelf om de beslissing uit te stellen.

Artrose is een aandoening die progressief is. Bij een mens kan je dit uitleggen en die kan rationeel denken, dieren kunnen dit niet.
Ik weet dat iedereen hier anders in staat, maar ik heb te vaak gezien dat mensen te lang door gaan met van allemaal oplossingen waarbij ze het paard uit het oog verliezen.
Dat is eigenlijk mijn grootste angst.
Zij is er 19 jaar lang voor mij geweest in goede en zeker in slechte tijden. Ik wil zo graag er nu ook voor haar zijn en niet te laat die aller moeilijkste beslissing maken.

Het wandelen geeft ze heel erg duidelijk aan dat ze dit niet meer wilt. Terwijl ze vroeger echt een hele harde werker was die nooit opgaf. Stappen in de bak doen we eigenlijk niet meer want zeker de bochten zijn niet goed te doen voor haar. Dus we doen nog wel eens lichte grondwerk en hersenwerk.

Duivelsklauw heeft ze als supplement gehad. Net als het hele arsenaal met msm, glucosamine, kurkuma ect. Ook kreeg ze wilgentakken. Maar met dit alles was ze evengoed niet comfortabel.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 18:52

Daihyo schreef:
Ik heb als harde grens gesteld: zodra mijn paard alleen maar kan leven met dagelijks pijnstilling van de dierenarts (bute in zijn geval), dan ga ik afscheid nemen. Duivelsklauw geef ik wel, zeker nu de winter weer in, maar in de zomer heeft hij zonder gestaan. Dus zolang hij daarmee rond kan scharrelen en nog sprintjes, al bokkend en springend, trekt, vind ik het prima. Dat mag hij lekker doen.
Maar permanent op pijnstilling is vooral voor mezelf om tijd te rekken en dat vind ik egoïstisch, dus dat ga ik niet doen.

Ik sta er dus hetzelfde in. Maar nu die beslissing genomen moet worden twijfel ik dus wel of de slechte dagen dan echt zo slecht zijn? Of ik dan niet te snel zeg: tot hier en niet verder.. of dat ik nu niet eerlijk ben en gewoon die beslissing niet wil nemen

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:58

Lastig.

Ik had augustus de DA bij mijn 18 jarige paard. Hij speelt niet echt meer, loopt vaak stijf en hij ziet niet goed meer. Hij is ook lastig kwa karakter, maar voor inslapen volgens de DA te goed en ik zou of met metacam of duivelsklauw aan de slag kunnen.

Dus ik snap je heel goed!

Ik wens je veel sterkte met de beslissing! In mijn optiek is de mens nooit te vroeg als hrt om een geliefd dier gaat, maar altijd te laat Y;(

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:01

Ik vond altijd dat ik liever te vroeg wou zijn dan te laat, maar toen het puntje bij het paaltje kwam (waar jullie wellicht nu rondom zijn..) vond ik het toch een zware keus en wou ik vooral op het juiste moment zijn, niet te vroeg én niet té laat. Dat weet je natuurlijk nooit exact en achteraf is altijd anders, maar ik heb geen spijt van mijn timing.

Als je aan geeft dat er zelfs met pijnstilling slechte dagen tussen zitten, dan zou je nog kunnen kijken of het echt aan die kogel ligt. Je zou eens kunnen uitverdoven en kijken hoe ze erna loopt, maar de foto’s lijken toch ook wel een hoop info te geven.

Met in het achterhoofd de aankomende winter, dan zou ik toch ook serieus de opties overwegen, maar zo te lezen ben je je al heel bewust.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:15

Als ze niet meer wil wandelen en zelfs met metacam slechte dagen heeft zou ik er zelf geloof ik voor kiezen haar voor de winter te laten gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:35

Ik vind eigenlijk dat als de pijn door de pijnstillers komt en het paard veranderd qua gedrag en wil ook niet meer wandelen enzo dat het goed is om er over na te denken of het voor het dier nog goed is om zo een winter door te gaan.

Is het paard nog vrolijk en heeft het voldoende levensvreugde en is het paardwaardig dan kan het nog wel even aangekeken worden.

Soms is het ook fijn om te overleggen met de DA om het objectiever te kunnen beoordelen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:35

De winter komt er aan, ze heeft met pijnstillers slechte dagen, het wordt niet beter..

Sterkte met je keuze TS maar ik zou haar laten gaan

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:43

Ik denk dat je wel weet welke beslissing je moet gaan nemen en dat deze dichtbij is. En dat is natuurlijk onwijs kak, maar ik vind dat je er wel goed in staat. Zelf vind ik men ook te vaak te lang doorgaan.
Sterkte :(:)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:10

Niet meer het erf af willen kan ook komen omdat oudere paarden onzeker kunnen worden.
Je kan eerlijk kijken of er meer goede of slechte dagen zijn .En of ze nog kan rollen en op kan staan .
Misschien voel je op een dag wat het juiste moment is.
Speelt ze nog of niet eet ze goed is ze opgewekt .

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:03

Het kogelgewricht is een heel bewegelijk gewricht... Als hier al zelfs botwoekeringen op zichtbaar zijn, ja, dan heeft ze pijn. Als ze zelfs met metacam nog slechte dagen heeft, dan doet het ook écht pijn.
Je benoemd dat ze altijd werkwillig is geweest, maar nu niet eens meer wilt wandelen. Ik vind dit hele grote signalen.

Ik snap je twijfel en je terughoudendheid. Inslapen kan maar 1 x, en ja, dat wil je goed timen. Maar ik ben ook 100% van liever een week te vroeg, dan een dag te laat.
Wat je ook zou kunnen doen is je dierenarts je twijfel voorleggen, en mee laten kijken. Wat zie jij bij je paard, wat ziet degene, en wat zegt jullie dit.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:08

Misschien kun je het een week of twee bijhouden? Dat je elke dag even opschrijft hoe het met haar ging, wat voor slechte momenten je gezien hebt? En wat een goeie dag een goeie dag maakt? Dat geeft je misschien meer info dan ‘goeie en slechte dagen’, als je het zo achter elkaar ziet staan.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:59

Elke slechte dag is er één teveel.
Een paard merkt het niet als hij "te vroeg" gaat. Ze beseffen dit niet zoals wij dat doen. Te laat gaan merken ze echter wel.
Volgens mij ben je heel realistisch en weet je eigenlijk wel wat het beste is. Als je dit topic zou lezen van iemand anders had je denk ik niet getwijfeld. Complimenten voor je denkwijze.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:09

Floko schreef:
Elke slechte dag is er één teveel.
Een paard merkt het niet als hij "te vroeg" gaat. Ze beseffen dit niet zoals wij dat doen. Te laat gaan merken ze echter wel.
Volgens mij ben je heel realistisch en weet je eigenlijk wel wat het beste is. Als je dit topic zou lezen van iemand anders had je denk ik niet getwijfeld. Complimenten voor je denkwijze.

Naja, een paard kan ook een slechte dag hebben doordat het zich verstapt
Dus zo zwart wit kun je 1 slechte dag niet zeggen.

In dit geval is het hoe slechts is slecht. En of je het paard nog "goed" kunt krijgen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:53

Ilsje87 schreef:
Daihyo schreef:

Ik sta er dus hetzelfde in. Maar nu die beslissing genomen moet worden twijfel ik dus wel of de slechte dagen dan echt zo slecht zijn? Of ik dan niet te snel zeg: tot hier en niet verder.. of dat ik nu niet eerlijk ben en gewoon die beslissing niet wil nemen

Hier ook wel slechtere dagen, maar dat heeft altijd een reden. Verkeerd opstaan, verstappen, even gek doen. Dat geeft klachten. Maar dus wel zonder pijnstiller. Als hij permanent op pijnstiller staat en dan nog slechte dagen heeft en niet meer iets wil doen zou voor mij een grens zijn. Die van mij heeft overigens spat, maar ook progressief osteoperose in dat gewricht. Dat wordt ook niet meer beter. Maar met duivelsklauw en glucosamine dus wel comfortabel. Gaat nog regelmatig een rondje mee wandelen of we doen wat grondwerk omdat hij dat nog steeds leuk vindt.

Ik zou ik jouw geval de pijnstillers ophogen, wat leuke dingen doen, maar wel afscheid gaan nemen.
Zeg ik nu. Maar zodra er emoties bij komen kijken gaat dat moment vreselijk moeilijk zijn. Ik vind je overigens heel eerlijk en goed dat je er over nadenkt.
Ik wens je veel sterkte. :(:)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:44

De winter komt er aan. Niet de meest favoriete jaargetijde, nat, geen wei etc. Pijn die door de pijnstillers heen komt. Niet willen wandelen.
Ik heb vorig jaar zelfde beslissing moeten maken
Heb heel mooi,waardig afscheid gegeven. Ik vond het niet fijn om haar als trotse kudde leider zo te moeten zien aftakelen . Doet veel verdriet maar voor mij op dat moment de juiste beslissing om te nemen..sterkte hoor

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:50

Ik ben van mening dat er niet zoiets bestaat als te vroeg zijn.. Vorig jaar stond ik voor dezelfde keuze, maar is mijn paard uit zichzelf overleden. Voor mij persoonlijk was dat het beste, maar ik denk dat ik zelf al eerder had moeten laten inslapen. Ik was er ook steevast van overtuigd dat het zijn laatste jaar zou worden..

Veel sterkte met de keuze :knuffel: