Pony bijt jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Pony bijt jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 22:25

Mijn 9 jarige merrie staat in een 24/7 buiten groep van ong 10 paarden, allen merries. Leeftijd was van 7 tot 20+
Ze hebben ong 1.5 hectare weiland, een betonnen plaat met daar 3 schuilstallen, en 2 buitenruiven met onbeperkt hooi. Er wordt nu in 1 ruif gevoerd. Deze is dusdanig groot dat hier 8 paarden kunnen eten met ruimte.
Mijn merrie staat midden-hoog in de groep. Normaal hapt ze een keer een ander, geeft een kleine trap, als ze ruimte op wilt eisen bij een paard bij wie ze dit kan flikken. Hogere in rang/ harde meppers daagt ze niet uit. Paarden gelijkwaardig aan haar zetten haar op dezelfde wijze aan de kant. Ik zie hier ook echt in dat de ene dag zij een paard opzij zet, en de andere dag datzelfde paard haar opzij zet.

So far so good.

Het probleem nu: er is een 2 jarige bij gekomen. Deze is een week ingeburgerd naast de groep, waarbij een oudere merrie haar gezelschap hield. Gister is ze voor het eerst met de groep de wei op gegaan, waarbij de groep per paar paarden tegelijk erbij mocht.
Op de wei stuurt mijn pony het jonkie weg, op de normale manier. Geeft een knauw, dreigt eens, rent er niet achteraan. Helemaal prima.

Bij de ruif ging het gister mis: bijten en ook vastbijten terwijl het jonkie al weg rende. Dit vind ik bovenmatig, en gedrag waar ik niet blij van wordt... Dusdanig doorbijten heeft ze nooit gedaan.

Wat er echter ook aan vooraf is gegaan: een eigenaar heeft meerdere keren paarden bij de ruif weg gejaagd om haar paard te laten eten. Ik weet niet precies hoe vaak dit is gebeurt, stalgenoten hebben meerdere keren kabaal gehoord als zij op de plaat was, ik heb het 1 x zien gebeuren. Mogelijk is het bij die keren gebleven, ik ben bang dat dit een dagelijks gebeuren is geweest. En dus dat er frustratie rond de ruif is gecreëerd....
(betreffende eigenaar is aangesproken op gedrag, en paard is net verhuisd naar kleinere stal. Wegjagen zal nu dus in ieder geval alleen door de paarden onderling gebeuren)

Is hier een mogelijkheid in hoe dit gedrag bij te sturen? Of is het hopen dat de frustratie zakt en het jonkie leert voor wie ze op moet passen?

Het jonkie staat nu samen met een merrie met meer moedergevoelens apart naast de groep. Naast mijn pony waren een paar anderen ronduit aan het jagen op het jonkie in de wei. Van deze paarden was dit gedrag echter bekend. Ik verwacht dat er volgende week opnieuw een inburgering wordt gedaan.

In de winter wordt ook de 2e ruif in gebruik genomen.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:36

Een week is wel kort maar er is wel veel ruimte zoals ik lees. Staat er genoeg gras om ook te eten??

Hier heeft het ooit met een pony een paar maand geduurd tot die "ingeburgerd" was. Inmiddelsis deze de baas geworden. Ook een pony gehad die met 1 dag al direct opgenomen was in de groep, mijn kudde was toen met 8 pony's. Geef het tijd, en genoeg ruimte voor voer plekken is belangrijk.

Best lastig want elke kudde reageert weer anders. 6 weken geleden kregen we een merrie erbij en daar gingen 2 waar ik het niet verwacht had op jagen en bijten. Dit is inmiddels wel voorbij gegaan na 3 a 4 weken.
Laatst bijgewerkt door RanjaRietje op 27-09-24 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:37

Ik denk dat je hier als mens niet teveel tussen moeten willen zitten. Was slim is, is om het contact op te bouwen. Dus als de weide groot genoeg is waar die 2-jarige nu in staat, probeer daar dan nog 1 of 2 stabielere paarden bij te zetten. Dan gaat het meestal wat beter.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:37

1 hooiruif is duidelijk niet (meer) genoeg. Met 8 paarden zouden er meer hooipunten moeten zijn, dat is wel het advies. Junior zal nog wel een tijdje jongste bediende blijven, dat is vrij normaal. Maar junior moet wel weg kunnen komen en een rustige eetplek kunnen vinden.

Paarden wegjagen zodat 1 paard hooi kan eten geeft al aan dat er dus niet voldoende hooiplekken zijn.
Simpel op te lossen dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:38

1 ruif = 1 voerplek in optiek sommige paarden en dan is samen delen niet altijd van zelfsprekend. 2e ruif nu al vullen voordat je jonkie er opnieuw bij zet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:40

Mensen die zich moeien in kudde zaken doen zelden goed aan de onderlinge relaties. Het zou me dus niks verbazen dat de jagende stalgenoot het probleem gecreëerd heeft.
Neemt niet weg dat zo vast bijten nog steeds nogal een over reactie is.

Hoe groot is de ruif? Kunnen de twee die problemen hebben met elkaar eten zonder naast elkaar te staan?

Ik zou wellicht toch proberen een tweede overplaats te creëren (desnoods met een net) dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony bijt jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:42

Ik zou hier nu nog een hooi punt gaan vullen.
Dan kunnen ze elkaar toch meer uit de weg.
Fijn dat het altijd met 1 punt kon. Maar vaak is dat niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:44

DuoPenotti schreef:
Ik zou hier nu nog een hooi punt gaan vullen.
Dan kunnen ze elkaar toch meer uit de weg.
Fijn dat het altijd met 1 punt kon. Maar vaak is dat niet

Als het punt groot genoeg is gewoonlijk wel. Hier hebben ze een hooiruif voor 8 met vier. Dan kunnen ze met een nieuwe baal eten zonder dat ze elkaar zien. :+
Maar gezien ze hier op elkaar jagen denk ik ook dat een tweede hooipunt maken onvermijdelijk is tot ze elkaar weer accepteren. Een paard een maand laten bijten vind ik geen doen, heb bij mij ook ooit een net op gehangen omdat eentje wel heul enthousiast zichzelf als leider wilde benoemen bij de kennismaking en vervolgens twee weken niet in de kudde mocht. := :=
Die ging ik echt geen twee weken zonder hooi laten staan ook al was er gras. Dan gaan ze toch elkaar steeds op zoeken want zien eten doet eten…

Of niemand hooi of iedereen mogelijkheid tot hooi zonder aangevallen te worden. Als je de confrontaties kan minderen doven ze vaak weer uit. Maar als ze steeds ‘gedwongen’ worden elkaar op te zoeken blijft het mis gaan.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:59

Het heeft tijd en ruimte nodig.
De 2 jarige zal zich niet gedragen zoals de dames wensen. Daar kun je als mens totaal niks mee. En helemaal niet paarden wegjagen
Gewoon genoeg voerplekken en voor nu veilig invoegen dat kleintje.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 23:05

Gras is niet lang, maar de volle 1.5 hebben ze wat te knagen. Nu de groep kleiner is geworden (was 16, maar een aantal paarden zijn ingeslapen/ verhuisd) zie ik het gras weer groeien. Maar ja, voedingswaarde is nu ook niet zoveel meer.

Hooiplek is echt voldoende. De vorm is lange rechthoek, rondom toegankelijk, paarden kunnen elkaar absoluut mijden. Mijn pony kan ook bij de ruif terwijl er hogeren in rang staan te eten, zonder dat zij weg gestuurd wordt. Dit gebeurt pas wanneer het hele clubje hogeren en meppers tegelijk bij de ruif staat, en de bui verkeerd hebben hangen. Gelukkig is mijn pony sterk in lijfsbehoud, dus weet ze wanneer even te wachten.

Het jonkie staat nu samen met een rustige merrie naast de groep, in schuilstal met uitloop. Deze ruimte is te klein om nog een paard bij te zetten. Ze heeft eerst met een andere merrie gestaan, maar die was er nu wel klaar mee. Huidige merrie is blij met haar nieuwe dochter.

We kunnen staleigenaar vragen of we het hooi mogen verdelen over beide ruiven wanneer het jonkie er weer bij komt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:14

De mens kan wel denken dat de ruif groot genoeg is...wij hebben 8 voerplekken voor 7 paarden. Dat gaat perfect want soms staan ze met 3 op 1 plek..en soms heeft de ene merrie wel 3 plekken ruimte voor haarzelf nodig. Vooral bij nieuwe paarden zorgen wij voor meer plekken. Maar goede oplossing dat de jonge dame nu met 1 ander kan staan. Fijn dat jullie mensen kudde mee wil denken daarin.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 02:03

Dus 10 paarden moeten eten op een voerpunt wat geschikt is voor 8? Ik vind sowieso als je nieuwe paarden toe voegt je meerdere eetpunten moet creëren, om gezeik te voorkomen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:31

Ik vind 10 paarden bij een voetpunt voor 8 paarden ook niet erg handig.
Maar zeker als er een nieuwe bij komt had ik dat anders gedaan

Hopelijk mogen jullie het voer verdelen over de beide voetpunten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:34

1 voerplek is voor nu niet genoeg en dat laten ze zien.
De voerplek was groot genoeg.

En misschien is hij dat van de lente ook weer.
Misschien wel nooit meer met een veranderde groep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:53

Ja ik zou ook even (tijdelijk) een andere hooiplek er bij creereren, dat gaat veel meer rust geven. En zo verloopt een introductie van een nieuw paard ook wat beter.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 11:08

Earth schreef:
Ik denk dat je hier als mens niet teveel tussen moeten willen zitten. Was slim is, is om het contact op te bouwen. Dus als de weide groot genoeg is waar die 2-jarige nu in staat, probeer daar dan nog 1 of 2 stabielere paarden bij te zetten. Dan gaat het meestal wat beter.

Precies dit. Overigens is het stuk niet groot 1.5 hectare op 10 paarden

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:31

Klinkt een beetje als een gevalletje "dieren verzamelen"... Zoveel mogelijk op zo klein mogelijk...

Anderhalf hectare voor 10 paarden is te klein, dat ten eerste en dan ook nog niks willen aanpassen qua voerpunten (wat dan nog de makkelijkste oplossing is), zegt ook genoeg

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 20:16

Nou, dat vind ik wel heel erg kort door de bocht gevlogen... :') Ik heb paarden op een postzegel formaat box buiten zien staan, dát is dieren verzamelen. Daar is hier absoluut geen sprake van. Sterker, de stal heeft een max hoeveel dieren in de groepen mogen staan.

Het tweede voerpunt is in gebruik. Heel fijn, zowel voor het jonkie als hopelijk afname van frustratiegedrag van mijn pony...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:43

Het is niet omdat het nóg slechter kan, dat het daarom goed is...

Fijn te lezen dat het tweede voerpunt alsnog vrijgegeven is en dat het daarmee hopelijk beter gaat!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:18

Altijd meer voerplekken dan paarden aanbieden. Altijd.
Dus is dat nu zo? Of is het nog gelijk of minder?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:59

Er zijn tien paarden en twee voerpunten (voor hooi toch)... Lijkt me niet dus...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:40

Little_Gift schreef:
Er zijn tien paarden en twee voerpunten (voor hooi toch)... Lijkt me niet dus...

Je hebt ook verschillende soorten ruiven.
Gewoon een bak, of met x aantal voergaten er in etc.

Dus er kunnen best 8 plekken zij als een ruif 4 plekken heeft. Zon grote ruif waar een baal in past, kan wel meer voerplekken hebben.
Het is iig iets, naast de 2 plekken waar de ruiven staan

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:45

Cioccolato schreef:
Little_Gift schreef:

Dus er kunnen best 8 plekken zij als een ruif 4 plekken heeft. Zon grote ruif waar een baal in past, kan wel meer voerplekken hebben.

Precies dat hoeft niet perse te tellen voor 1 voerplek.
TS heeft het ook over dusdanig groot.

Maar fijn dat er nu een voerplek meer is.
En hopelijk gaan ze nu snel aan elkaar wennen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:43

Cioccolato schreef:
Little_Gift schreef:

Ik heb zo’n ruif met 8 ‘plekken’ en toch een situatie gehad waarbij we een extra voerpunt moesten maken. Een heer mocht nl. niet eens in straal van 15 m van de ruif komen.
Dus tweede voerpunt gemaakt tot we zagen dat het paard in kwestie gewoon mee mocht eten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:34

Vooral niet mee bemoeien. Ze redden zich echt zelf wel als er maar genoeg ruimte is.