Witte rups in mest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_Peard

Witte rups in mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 19:08

Afbeelding
Beste mensen,

Ik vond de volgende rare witte beestjes in de mest van een van mijn merries, ik heb een 3 jarige en een 9 jarige (drachtig), de mest zelf ziet er ook niet echt goed uit.

Ik weet dus niet van welk van de twee dit komt maar ga proberen dit uit te zoeken. Op het internet kon ik echt niks vinden.

Wel is mijn 3 jarige afeglopen week heel lamlendig geweest, niet willen eten, zomaar gaan liggen en slaan met de staart. Dierenarts had geen idee wat het zou kunnen zijn, ik denk dat dit er misschien wel mee te maken heeft als het bij haar vandaan komt.

Koliek was niet per se uitgeoten door de dierenarts. Die zij dat we er dan wel vroeg bij waren.

Dus mijn vraag is heet iemand alsjeblieft een idee, ik wordt hier aardig paranoia van

Groetjes Eva
Laatst bijgewerkt door Eva_Peard op 25-09-24 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Re: Witte rups in mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:09

Heb je een foto? Dan kan er misschien gemakkelijker meegedacht worden

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:10

Ligt de mest er al niet een tijdje? Of is het een verse hoop? Want als het er al een tijdje ligt kunnen vogels erin gaan wroeten waardoor je een soort vlaai krijgt. En dan komen er ook insecten of ook rupsen in

Edit zie nu de foto.
Er is in gewroet door vogels. Dit is geen verse hoop. Zou mij geen zorgen maken

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:12

Als je een foto hebt van dichterbij kan ik waarschijnlijk wel wat zinnigs zeggen.

Dit is een beetje te ver af voor écht goede antwoorden.

Rups is erg onwaarschijnlijk, larve of pop van een of andere kever kan wel wit zijn, en wormen natuurlijk ook, maar op het eerste zicht past de vorm daar niet echt bij. Maar dat is een voorzichtige 'op het eerste zicht' want detailfoto is nodig voor zekerheid.

Eva_Peard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 19:17

Afbeelding
karuna schreef:
Heb je een foto? Dan kan er misschien gemakkelijker meegedacht worden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:21

Dat lijkt me in ieder geen rups maar een worm/larve.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:21

Zijn het geen engerlingen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:31

Engerlingen zitten in de grond en hebben een rode kop + segmenten lijf, deze is veel te glad.
Maar dat je het in de mest vindt, zegt niks over of het uit het paard komt. Ik vondt laatst nog een levende zandhagedis in een intacte mesthoop (fris regenachtig weer, dus warm plekje), die was echt niet door een paard heen gegaan om in die mesthoop te komen.

Eva_Peard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 19:31

F_Orumster schreef:
Zijn het geen engerlingen?

Dat dacht ik ook, maar hoe komen die nou in de paardenmest

Eva_Peard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 20:13

Ik heb zojuist de mest uit de weide gehaald en meteen even gekeken of er een zou mesten. Beide paarde gemeet, beide paarden mooie mestballen, mijn 3 jarige wel beetje water bij de mest. Dus geen diarree maar eerder gewoon wat water erbij. De 3 jarige slaat ook met haar staart naar de kont.

Maar goed, de witte beestjes kunnen dus wel degelijk engerlingen zijn, blijkt uit wat onderzoek, en de meet wordt waarschijnlijk zo uit elkaar getrokken door vogels die opzoek zijn naar de mestkevers.

Dus dat scheelt al, daar ligt het dus niet aan, nu moet ik alleen maar op zoek naar wat mijn kleine metrie dan heeft

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:28

Google ook maar eens op emelt. Die lijken wel wat op engerlingen, maar zijn net anders (kleur, pootjes)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:54

Wij hadden laatst deze vriendjes...
1x in "levendige" vorm.
Afbeelding
En 1x in dood door de wormkuurvorm..
Afbeelding
Ahhoewel ik deze laatste eerder een spoelworm vind
Helaas alweer aarswormen.
Dus week weken staartwortel/lont schoon maken + waar ze vaak staan te schuren schoonmaken

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:58

tamary schreef:
Ik vondt laatst nog een levende zandhagedis in een intacte mesthoop (fris regenachtig weer, dus warm plekje), die was echt niet door een paard heen gegaan om in die mesthoop te komen.

_O- humor

Zou inderdaad even proberen erbij te blijven en dan een verse hoop te vangen. Don’t panic yet. Wormen bij een 3 jarige is niet vreemd. Wanneer heb je voor het laatst ontwormt?