Paard stopt periodiek met drinken in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Paard stopt periodiek met drinken in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 14:59

Hello, volgens mij staat het goed hier. Wie oh wie kan mij helpen?

Ik heb een Spaanse merrie die 2 a 3maal per jaar stopt met drinken in stal. Ze raakt nog liever gedehydrateerd dan dat ze uit haar drinkbak drinkt.
Het hele jaar door drinkt ze gewoon uit haar drinkbak in haar stal ( zelfde als in weiland) en is er niks aan de hand, maar eens in de zoveel tijd komt ik erachter dat ze ermee is gestopt. Dit duurt dan een week of 2 en dan drinkt ze wel weer. Ik hang dan grote emmers in stal zodat ze wel voldoende heeft. Deze blijven hangen tot ze weer behoefte heeft aan haar drinkbak gebruiken.

Hoe kom ik erachter? Ik maak dagelijks haar drinkbakje helemaal leeg/droog zodat ik het snel door heb. Ook is ze heel goed in aangeven dat ze dorst is. Ze gaat dan bij elke tuinslang, hondenbak, drinkbak op het land stilstaan om aan te geven dat ze echt dorstig is ( dank dank duidelijke taal).

Voorheen werd dit bij vorige eigenaar minder snel opgemerkt wat een x resulteerde in uit de bak springen en naar het land sprinten ( met iemand erop). Ze was die dag nog niet naar het land geweest en hield het dus blijkbaar niet meer.

Het land seizoen bij ons zit er op i.v.m de verwachte regen waardoor haar tijd bij een weiland drinkbak aanzienlijk korter wordt. In de paddock is ook geen drinken ( max 2 uur).

Nou sleur ik met liefde de hele tijd met emmers. Maar ik ben vooral benieuwd of mensen tips hebben, dit herkennen of enig idee hebben waar dit vandaan komt?

Extra info:

Overdag buiten
Savonds stal

Driemaal per dag flinke portie kuil, avondshift dubbel

Dagelijks veelvuldig aandacht

Zoutblok in stal

Tandarts/dierenarts/osteopaat op orde

Drinkbakken is gewoon dunea leidingwater
Meerdere paarden op zelfde drinkbak leiding aangesloten
Ik proef zelf niks anders

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:02

Heeft ze op dat moment een wondje op haar lip of in haar mond?
Dat drukken op de lepel of buisje zeer doet? Of misschien wel de aanraking van de randen van de bak?
iets wat met een grote bak natuurlijk niet is.
Na een paar weken is het wondje geheeld en drinkt ze weer.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 15:04

DuoPenotti schreef:
Heeft ze op dat moment een wondje op haar lip of in haar mond?
Dat drukken op de lepel of buisje zeer doet? Of misschien wel de aanraking van de randen van de bak?
iets wat met een grote bak natuurlijk niet is.
Na een paar weken is het wondje geheeld en drinkt ze weer.

Nee heeft ze niet. Precies dezelfde drinkbak gebruikt ze op het land namelijk zonder problemen en veelvuldig!

Ibbel

Re: Paard stopt periodiek met drinken in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:14

Is de drinkbak geaard? Klinkt als een stomme vraag vermoedelijk maar aarden kan statische elektriciteit wegleiden. Mogelijk krijgt je paard soms een statische schok van de drinkbak en dan kan dat best weken duren voor ze dat weer vergeten is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:15

Van welk materiaal zijn de waterleidingen gemaakt?
Zijn die drinkbakken in het land rechtstreeks op de sloot gekoppeld of via leidingwater en hoe is dat op stal?

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 15:32

Ibbel schreef:
Is de drinkbak geaard? Klinkt als een stomme vraag vermoedelijk maar aarden kan statische elektriciteit wegleiden. Mogelijk krijgt je paard soms een statische schok van de drinkbak en dan kan dat best weken duren voor ze dat weer vergeten is.

Dat vind ik een hele goeie!! Dat ga ik checken. Enig idee toevallig hoe ik dat doe/check? :+

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 15:33

Shenavallie schreef:
Van welk materiaal zijn de waterleidingen gemaakt?
Zijn die drinkbakken in het land rechtstreeks op de sloot gekoppeld of via leidingwater en hoe is dat op stal?

Ehm geen idee welk materiaal maar zjn precies dezelfde bakken, leidingen, systemen, en watertoevoer ( ook het land is dunea leidingwater)

Het is ook niet dat ze nooit in stal drinkt l. Periodiek stopt ze er gewoon een tijdje mee

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:43

Mijn paard drinkt zomers nooit uit zijn drinkbak. Dit is al jaren zo. Waarom? Geen flauw idee.
Ik zet dan een emmer neer in zijn stal. En buiten kan hij uit een metselkuip drinken. Twee weken geleden begon hij weer uit de waterbak te drinken en heb ik de emmer weer uit zijn stal gehaald. Ik maak mij er niet meer druk om.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 15:48

marjor schreef:
Mijn paard drinkt zomers nooit uit zijn drinkbak. Dit is al jaren zo. Waarom? Geen flauw idee.
Ik zet dan een emmer neer in zijn stal. En buiten kan hij uit een metselkuip drinken. Twee weken geleden begon hij weer uit de waterbak te drinken en heb ik de emmer weer uit zijn stal gehaald. Ik maak mij er niet meer druk om.

Rare dieren zijn het soms... }:0

Enige waarom ik mij er wel druk om maak is dat verhoudingen bij een drinkbak zijn ( waar uit gedronken wordt) in de herfst/winter te lang zijn zonder water als ze die op stal dus niet gebruikt. In de paddocks is namelijk geen drinkbak en land staat ze dan te kort op om een goeie balans te houden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:09

Je gaat lachen, maar dat van die elektriciteit…
Ik heb ooit het verhaal gelezen van een zieke stier, die op stal telkens stond te brullen.
Dierenarts erbij maar die vond niks.
Opeens zag ie een vonkje boven het dier in een halfduistere stal, beest brulde de buurt bij elkaar.
Wat bleek: dier stond aan neusring via ijzeren ketting vast. De pin van die ketting stak door de stalmuur. Daarachter de elektrisch omheinde wei. Bij stevige wind, bewoog de paal en tikte de draad tegen de muur met ijzeren pin.
Dus als je niks voelt aan die drinkbak, toch maar even goed uitzoeken hoe en wat.

Mijn eerste pony bleek opeens ook veel slechter te eten. Bleek een muizenkolonie te zijn die in haar bak pieste en poepte. En in krachtvoer zie je geen muizenkeutels liggen (zeker als je stal niet super verlicht is).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:14

Ibbel schreef:

Ik vind dit geen gekke gedachte. Maar als aarding werkt denk ik eerder aan lekstroom ergens. Dat kan overigens zeker ook en is helemaal niet fijn.

Maar statische electriciteit is niet zomaar op te lossen met het aarden van de waterbak, want die bouw je ook zelf op, en het is de ontlading daarvan die dan de schok geeft. Daarom kan het juist in de winter, als de luchtvochtigheid laag is, pijnlijk zijn als je iets van metaal aanraakt: omdat je huid dan lading oppikt vanwege wrijving, maar niet ontlaadt totdat je iets aanraakt dat goed geleidt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:19

Temperatuur verschil water? Buiten warm, binnen koud of andersom?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:26

Grondwater of leidingwater?

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 16:28

Hannanas schreef:
Grondwater of leidingwater?

Leidingwater van Dunea wat wij zelf ook drinken!

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 16:29

tamary schreef:
Temperatuur verschil water? Buiten warm, binnen koud of andersom?

Van het water? Binnen is soms ietsje warmer als het dertig graden is omdat die leiding iets langer boven de grond is dan in het weiland maar ik kan er geen verband in vinden tussen de periodes dat ze wel of niet drinkt en de weersomstandigheden

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 16:30

foxy80 schreef:
Ik heb ooit het verhaal gelezen van een zieke stier, die op stal telkens stond te brullen.
Opeens zag ie een vonkje boven het dier in een halfduistere stal, beest brulde de buurt bij elkaar.
Wat bleek: dier stond aan neusring via ijzeren ketting vast. De pin van die ketting stak door de stalmuur. Daarachter de elektrisch omheinde wei. Bij stevige wind, bewoog de paal en tikte de draad tegen de muur met ijzeren pin.
Dus als je niks voelt aan die drinkbak, toch maar even goed uitzoeken hoe en wat.

Mijn eerste pony bleek opeens ook veel slechter te eten. Bleek een muizenkolonie te zijn die in haar bak pieste en poepte. En in krachtvoer zie je geen muizenkeutels liggen (zeker als je stal niet super verlicht is).

Ooh wow arm beest hahah!

Maar ik begin nu ook in deze hoek te denken. Of inderdaad zelf statisch ( al weet ik niet hoe dat op te lossen) of dat er ergens toch electra in verbinding komt. Al heeft het buuf paardje ( waar welgeteld twintig cm leiding tussen zit voordat haar drinkbak begint) er nooit last van. Maar die is ook niet perse een sensibel beestje

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 16:32

foxy80 schreef:

Muizen zitten nu wel wat meer in en om haar stal ook nu met de natte periode. Misschien inderdaad muizenplas erin? Keutels vind ik niet in de drinkbak

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:04

Het is een heel vervelend probleem maar ik hen hetzelfde. De tip van de statische waterbak ga ik wel nog nakijken, geen idee of het kan op een plastic bak. Maar mijn merrie heeft dus meerdere keren nu verstopping koliek gehad en de mest is dan zo droog dat het eigenlijk enkel kan zijn van niet/onvoldoende drinken. Door de hele molen geweest en echt mega gezond. Ik zet nu dus dagelijks een bak 'thee' voor haar neer. Ze vind bijv Kamille, rooibos, Goudsbloem of wilgenbast heel lekker en geef dat dan met warm of koud water als extra bak bij. Daarnaast krijgt ze iedere dag venkelthee. Klonk onwijs stom maar ze drinkt nu wel een stuk beter, ze staat samen met 2 ponies en het is vechten voor de thee als het ware. Ze is een lastige eter en moest er wel aan wennen maar is er nu echt tevreden mee

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:35

Ik heb ook een merrie die dit periodiek doet. Ze had een kuip water op stal en die was gerust weken altijd even vol. Buiten op de wei dronk ze wel.
Nu hebben we vlotterbakken en dus geen zicht meer op, maar ze drink buiten altijd meteen. Haar zoon doet dit ook.

Ik heb geen idee waarom.

Dat van die thee klinkt wel interessant tirza, hoe doe je dat? Gewoon wat bloemen/kruiden in het water er bij?
Is natuurlijk bijna hetzelfde effect als wat appelsap in het water.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:45

Inderdaad, de drinkbak even checken op elektriciteit.

Heb het ooit op een vorige stal gehad dat een paard gulzig begon te drinken zodra hij op stal kwam. Dat was raar, want hij had een drinkbak in de paddock ... Die stond echter sinds enige dagen onder stroom na wat herstelwerkzaamheden. Nadat het probleem was opgelost was er nog wat werk nodig om het paard ervan te overtuigen dat er weer stroomloos gedronken kon worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:57

Ibbel schreef:

Als dat zo is, kan de installateur z'n erkenning inleveren. Waterleiding moet geaard zijn (NEN-norm = wet).

Maar als er met de afrastering iets mis gaat zoals in dit voorbeeld:

foxy80 schreef:

Dan krijg je te maken met het fenomeen "spanningsversleping" en/of "inductie" en dat aantonen vergt vaker geluk dan kennis omdat het nogal eens uit een hoek komt die je totaal niet verwacht en het is niet altijd met meetapparatuur aantoonbaar.

Dit laatste kun je "oplossen" door de drinkbak aan aarde te leggen, maar dan ben je wel bezig met symptoombestrijding, die niet altijd zonder risico is.
Als dat het oplost, pas het toe, maar zorg er alsnog voor dat je de oorzaak achterhaald en weg neemt.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 21:18

Dank voor de reacties! Vreemd toch dat meerdere er periodiek echt wel last van hebben. thee ga ik zeker ook proberen, klinkt ook echt " lekker".

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:01

KittyDylan schreef:
Ik heb ook een merrie die dit periodiek doet. Ze had een kuip water op stal en die was gerust weken altijd even vol. Buiten op de wei dronk ze wel.
Nu hebben we vlotterbakken en dus geen zicht meer op, maar ze drink buiten altijd meteen. Haar zoon doet dit ook.

Ik heb geen idee waarom.

Dat van die thee klinkt wel interessant tirza, hoe doe je dat? Gewoon wat bloemen/kruiden in het water er bij?
Is natuurlijk bijna hetzelfde effect als wat appelsap in het water.

Ja en het kan met zowel warm als koud water, warm water doe ik als het koud is en dat vinden ze zo super lekker! Idd beetje het appelsap idee maar iets gezonder, ik durfde dat niet te doen toen. Je kan met de kruiden ook gelukkig eindeloos variëren en een super gezonde aanvulling. Kruiden eten ze ook gewoon op, geef altijd de aanbevolen hoeveelheid van de zak :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:20

Je had over de vorige eigenaar.
Dezelfde stal of stond je paard op een andere plek.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 17:22

Linnie050 schreef:
Je had over de vorige eigenaar.
Dezelfde stal of stond je paard op een andere plek.

Zelfde stal!