Volgorde inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Volgorde inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 07:21

Goedemorgen,

Excuus als dit verkeerd staat of ergens al besproken is.

Gisteravond is onze pony (helaas te vroeg) ingeslapen.
Van mijn vorige pony en paard wist ik dat het drie spuitjes waren (suf - omvallen - dood).
Gister vroeg de DA of we het in twee of drie spuitjes wilden. Ik geloof dat ik daar niet echt op geantwoord heb (laatste moment voordat je je pony laat gaan heb je veel gedachtes) en uiteindelijk is het zover ik zag met 2 spuiten gegaan, dus suf en dood.. Na de eerste stond ze nog overeind.

Ik was benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn als in: is dat inderdaad gebruikelijk? Ik wist niet beter dan 3 spuiten, maar als dit "net zo goed" is dan heb ik er alle vrede mee.

Ik heb ze wel eens "rustiger" zien vallen, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn.

Bedankt voor de reacties.
Laatst bijgewerkt door SaraViavia op 25-09-24 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Re: Volgorde inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:22

Bij ons ook maar twee, van de 1e gingen ze liggen en eigenlijk al slapen. Van de 2e spuit stopte het hart.

Heel veel sterkte!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:30

Bij ons is 2 spuiten ook gebruikelijk. De veearts en zijn assistent zorgen er na de eerste sufmakende spuit voor dat het paard zachtjes omvalt/gaat liggen. Dan krijgt het paard de spuit waardoor het hart stopt.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:33

Heel veel sterkte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:35

Volgens mij 2. Eentje waarbij het paard suf wordt en gaat liggen. De volgende stopt het hart.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 07:45

Ja dus bij jullie zat het liggen bij de eerste spuit. Bij ons bleef ze na de eerste gewoon staan..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:47

SaraViavia schreef:
Ja dus bij jullie zat het liggen bij de eerste spuit. Bij ons bleef ze na de eerste gewoon staan..

Dat is wel bijzonder. Het spuitje om het hart te stoppen wordt gegeven als ze liggen. Eigenlijk zijn ze dan al in slaap.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:48

een paard kan staand slapen, ze zetten hun benen in soort van op slot zodat ze niet omvallen, blijkbaar was je paard bij de eerste spuit al in die stand en werd daarna pas suf, soms laten ze juist een paard door wandelen na de eerste spuit om dat te voorkomen, of geven een zetje om het uit even wicht te brengen

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:54

Ik weet het niet goed meer, ik was toen erg emotioneel en het is al 7 jaar geleden, maar volgens mij waren het 2 spuiten toen..

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:06

Ik heb er meerdere meegemaakt, waren er altijd twee. Een keer meegemaakt dat een paard bleef staan na de eerste, die hebben we toen moeten helpen te gaan liggen. Dat was niet mooi of leuk, 'gelukkig' was dat niet mijn paard. En alsnog denk ik fijner dan hem dood laten neerploffen, maar we stonden daar met 3 mensen die emotioneel niets met dat paard hadden en ervaring hadden, dus dat kon toen ook.

Het had overigens niets te maken met 'te vroeg' inslapen zoals sommige mensen zeggen. Deze was echt kapotter dan kapot.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:10

Sterkte met het verlies van je pony.

Mijn paard heeft destijds 3 verschillende middelen / spuiten gehad. Het laatste middel hebben ze meermaals moeten bij spuiten.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 08:11

Ik was alleen met de dierenarts om de pony te begeleiden bij het vallen. Bij mijn vorige paard 11 maanden geleden vroeg de dierenarts of ik hem bij het vallen even los wilde laten zodat zij hem kon begeleiden (wat ze ook heel netjes deed). De dierenarts van gister vroeg juist of ik een beetje mee wilde helpen.
Nu ik jullie reacties lees denk ik, was dat dan misschien de reden dat ze na het vallen "door rolde" en het hoofd nog een keer omhoog deed. Ik vond het er vrij akelig uit zien. Ondanks dit een pony was vond ik het er eigenlijk minder fijn uitzien dan 11 maanden geleden mijn paard van 1.70m. Hopelijk heeft zij niks meer gevoeld van het gedeelte wat ik er onprettig uit vond zien.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 08:13

Rocamor schreef:
Sterkte met het verlies van je pony.

Mijn paard heeft destijds 3 verschillende middelen / spuiten gehad. Het laatste middel hebben ze meermaals moeten bij spuiten.

Gads dat is ook wel erg naar!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:14

:knuffel:

Wat naar dat je het als niet fijn ervaren hebt.
Heel veel sterkte daarmee.

Ik heb alleen maar ervaring met 3.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:14

Er zijn 2 manieren. Met 3 spuiten en met 2 spuiten.

In beide gevallen wordt begonnen met een spuitje sedatie (net als bij een TA-behandeling)

Bij methode 3 spuiten wordt als 2e injectie narcose gegeven (net zoals bij een castratie bv) - dan gaan ze min of meer gecontroleerd liggen. De derde spuit is dan 'echt' euthanasaat, een middel, meestal op kaliumbasis, waar een paard hartritmestoornissen van krijgt (je wekt dus eigenlijk een hartaanval op) en vervolgens overlijdt. Als zo'n middel wordt gebruikt, moet een dier altijd onder narcose zijn, omdat dit pijnlijk is.

Tegenwoordig wordt steeds vaker met 2 injecties gewerkt. De sedatie en vervolgens die narcose. Dat narcosemiddel wordt dan in een overdosis gegeven. Is een paard lichamelijk al ver heen, kan die overdosis narcose zó snel werken dat een paard (voor het oog) staande overlijdt.

Dat vroeger met 3 middelen werd gewerkt, komt omdat narcosemiddelen duur en schaars waren. Tegenwoordig is het net zo makkelijk (makkelijker) om gewoon die overdosis narcose te geven.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 25-09-24 08:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:15

De mijne twee volgens mij.

Ik denk dat het voor het paard zelf niet zo veel uitmaakt, zolang hij suf genoeg is.

Voor ons mensen maakt het soms uit, voor ons eigen beeld, voor het paard minder.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:16

Mijn pony heeft destijds naar mijn weten maar 1 middel gekregen, dit was in 2020. Pony lag wel al door koliek en had al flink wat verschillende pijnstillers ect gekregen welke niet aansloegen.
Van dit middel moest er helaas wel een extra spuit gegeven worden

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:19

Nee, dat viel op zich wel mee, hijzelf (23) was al wel weg, maar het hart bleef steeds heel zacht doorkloppen. Ik vermoed dat hij al een slecht hart had en dat het daardoor komt.

Mijn man heeft, op mijn verzoek, zoveel mogelijk foto's gemaakt en het ziet er gelukkig allemaal heel sereen uit (hoe stom dat ook klinkt).

Mijn paard moest ik vlak voor het gaan liggen ook aan de arts geven, zodat zij hem kon begeleiden. Zij weet hoe en wat (haar woorden) plus ik kon evt afstand nemen zodat ik hem niet hoefde zien vallen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:24

Mijn paard heeft twee middelen gehad, na de eerste ging hij liggen en toen kreeg hij nog drie spuiten van het 2e middel. Na de eerste spuit kreeg hij wel ruim de tijd om suf te worden en te gaan liggen en wij konden nog even afscheid nemen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:41

Ik heb geen idee meer of het 2 of 3 spuiten waren.
Volgens mij 3.
Maar dit was wel in duitsland.

Helaas wou ze na de eerste nog niet echt "lekker" gaan liggen.
Maar de dierenarts zei zelf ook al, dit komt omdat ze extreem benauwd is en last van haar benen waardoor het normaal al niet comfortabel was om te gaan liggen.

Toen ze uiteindelijk lag is het wel netjes vlot gegaan.

Ondanks dat het eerste stukje niet Volgens het boekje ging, werd er wel met veel respect en rust gewerkt.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 08:43

Ibbel schreef:
Er zijn 2 manieren. Met 3 spuiten en met 2 spuiten.

In beide gevallen wordt begonnen met een spuitje sedatie (net als bij een TA-behandeling)

Bij methode 3 spuiten wordt als 2e injectie narcose gegeven (net zoals bij een castratie bv) - dan gaan ze min of meer gecontroleerd liggen. De derde spuit is dan 'echt' euthanasaat, een middel, meestal op kaliumbasis, waar een paard hartritmestoornissen van krijgt (je wekt dus eigenlijk een hartaanval op) en vervolgens overlijdt. Als zo'n middel wordt gebruikt, moet een dier altijd onder narcose zijn, omdat dit pijnlijk is.

Tegenwoordig wordt steeds vaker met 2 injecties gewerkt. De sedatie en vervolgens die narcose. Dat narcosemiddel wordt dan in een overdosis gegeven. Is een paard lichamelijk al ver heen, kan die overdosis narcose zó snel werken dat een paard (voor het oog) staande overlijdt.

Dat vroeger met 3 middelen werd gewerkt, komt omdat narcosemiddelen duur en schaars waren. Tegenwoordig is het net zo makkelijk (makkelijker) om gewoon die overdosis narcose te geven.

Wauw thanks voor deze opheldering! Heb je ook een voorkeur als je kan kiezen of is het om het even?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:45

Bij onze dierenarts altijd 2, maar bij de 1ste spuit was de dosering dusdanig hoog dat ze er wel bij gaan liggen.
Sterkte de komende tijd!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:46

Los van dat ik het mij heel goed voor kan stellen dat het een heel naar beeld geeft. Je trouwe maat zo te zien vallen.

Maar ik weet haast wel zeker dat je lieve viervoeter weinig heeft meegekregen van dat laatste stukje en nu heerlijk aan het grazen is op de eeuwige groene weides.

Voor jou veel sterkte.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:47

SaraViavia schreef:

Ik heb dit ook meegemaakt en vond het vreselijk. Hij werd eerst suf gemaakt en kreeg dus staande de dodelijke spuit. Zodra hij de grond raakte wilde hij weer opstaan met de dodelijke dosis dus al in zijn lijf. We moesten hem weer terug op de grond duwen. Ik laat het nooit meer op deze manier gebeuren.

Eerst liggen en slapen en dan pas de dodelijke spuit. Al is het maar voor mijn eigen gevoel.
Laatst bijgewerkt door Pomski op 25-09-24 08:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:49

Bij de mijne volgens mij 2 spuiten. Eerste om hem suf te maken. Dan 'duwden' ze hem wat naar achteren zodat hij rustig ging zitten en ging liggen. Dus daar was ook met 2 personen hulp voor nodig. Toen hij lag weer een spuit. Maar goed ik kan me niet meer herinneren of er tussen het slaapmiddel waarbij hij eigenlijk al niet meer kon lopen nog iets is toegediend voor het liggen.

De mijne ging volgens het boekje zei de dierenarts maar het blijven dieren dus niet elke situatie gaat hetzelfde.